Ønsker reisetips til tur, 18 dager NZ/Australia

Tråd i 'Reisemål' startet av SInn, 11. febr 2019.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår kva du seier:)

    Men me hadde aldri noko problemer med den type dyr i teltet. Men me har opplevd redbacks i hagen, whitetails på badet, fleire store huntsmen inne på stua(og eg dreper ikkje edderkopper), og sett verdens tredje giftige slange ved fleire høve.

    Me var så uheldige å kjøre over ein brownsnake på veg heim frå surfetur, og då insisterte ein i bilen å kjøre tilbake for å sjå på ein slange som ikkje var heilt dau... Han kutta hovudet av han...
     
    watchaddicted liker dette
  2. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    På 18 dager rekker du fint NZ, Australia og fiji. Fly fra Auckland til Nadi 4 netter Fiji også flyr du rett til Australia og blir der resten :)
     
    SInn liker dette
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Helt vilt mye drøye dyr i det landet der:eek: Men elsker Australia likevel:rolleyes:
     
  4. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Mange fine tips i denne tråden. Har selv nettopp booket tur til Australia med hjemreise fra New Zealand mellom 29/12 - 14/1.
    På 16 dager så tenker vi å få med oss nyttårsfeiring i Sydney. Videre til enten Melbourne eller nordover etterpå.
    Avslutte med ca en uke på NZ Nordøya.
    Kom gjerne med tips:)
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Valets kval!

    Du har fått mange gode tips allereie, men sidan eg nyss kom heim etter tre veker i Australia, så kan eg kome med noko som liknar på kvalifisert synsing :)

    Når det gjeld New Zealand er eg heilt samd i at Hobsyssel (eller Hobbiton) er sjølvskriven, i alle fall om du er glad i Midgard-universet skapt av Tolkien (og filmatiseringane gjort av Jackson).

    I NZ er det mange fine stader og du har kanskje vore innom dei ulike reisebreva om landet som ligg her på forumet. La meg berre få føye til at for min del vil eg heller bruke tid i Wellington framfor Auckland (dersom valet står mellom dei to byane i NZ).

    I Australia merka eg at tida gjekk fort fordi avstandane er så store. The Red Centre road/way mellom Alice Springs og Uluru (Ayers Rock) er brillefin køyring (for det meste på raud sand (eller den perfekte plassen å bli ståande fast leeeeeenge dersom det regner for då blir sanda til leire og det kan vere svært lite trafikk der (vi møtte fem bilar på 300 km))).

    Kanskje rekk du å køyre frå Adelaide til Melbourne (ingen personleg erfaring derifrå, men ser du har fått tips), fly til Alice Springs for å køyre Red Centre road, og så fly frå Uluru (Ayers Rock) til Sydney? Kanskje i overkant hesblesande...

    Som @ValdresBjarne (og andre) skriv, Melbourne er fint og eg skulle meir enn gjerne ha køyrd Great Ocean road mellom Adelaide og Melbourne. Og eg seier meg einig med andre som held ein knapp på NZ framfor Aussie-land – men eg skal tilbake til begge landa på eit tidspunkt!

    Lykke til med seleksjonsprosessen! :)
     
    SInn liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke hvor godt du kjenner til eventen downtown Sydney på nyttårsaften, men vær oppmerksom på at de utsiktsområdet i havnen i forlengelse av Operahuset stenges utpå formiddagen, og da kommer man bare inn med billett.
    Det beste er vel å komme seg inn på et av hotellene med Club level som har utsikt mot broen. Tror dette f.eks gjelder Intercontinental.
    Du kan se fyrverkeriet fra sidegatene downtown Sydney og, men det er langt ifra "the real thing".
    Har du ikke vært på TGB, så anbefales på det varmeste en live aboard ut fra Cairns. Vi hadde julaften der ute, spektakulært. Hva NZ angår så har jeg fått tips om at det skal være ganske hårete å kjøre bil på stranden i nord (hva bilutleieselskapene sier er vel noe annet :) ).
    Har ellers nettopp selv fått anbefalt dette stedet for overnatting på nordøya The Postmaster Lodge, vi skal selv nedover og besøke Aitutaki og nordøya, men vi reiser hjem når dere kommer ned.:)
     
    furlong liker dette
  7. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips . Har svært lite peiling på Sydney egentlig. Var der i 5 dager i år 2004. Har ihvertfall merket meg at hotellprisene er skyhøye rundt nyttår !
     
    RoadKing liker dette
  8. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Var i Sydney til nyttår i år, og erfaringa er at det er for mykje folk i Sydney rundt nyttår. Sjølve feiringa er veldig bra, og me leigde ein Air bnb med utsikt frå terrassa til brua. Men det er for mykje folk i byen samme dagen, men også i dagane før og etter. Eg er litt delt om eg vil anbefale det, då det er særdeles dyrt, langtekkeleg(om du skal vera i hamna under feringa så må du møte opp tidleg!) Det tek laaang tid å få tak i transportmiddel og bevege seg. Sett bort frå alt det der, så var det bra.
     
    furlong liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @ValdresBjarne , dog er vel fyrverkeriet i Sydney en spesiell event som er verdt å ta med seg.
    Kan nevne at vi var i havneområdet på morgenen, og allerede da hadde hele familier med spebarn og det hele etablert seg. De satt der i solsteiken hele dagen for å være sikret plass til showet...
     
  10. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips, føler ofte at by er by, så mestepartene av tida blir nok utenfor. Har sett at flere anbefaler Wellington over Auckland, men Auckland har bedre flyalternativer til Australia (direkte). Så vi får se =)

    Er det noen spesielt i og rundt Alice Springs som må oppleves? har sett på direkte fly både inn og ut av Uluru, men en kombinasjon er ikke dumt.

    Ellers mange gode tips, så også svara dine i tråden til @Gullars, veldig informativt og bra !
     
    Kristian liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Sjølve Alice Springs er det vel mogleg å karakterisere som ein preglaus by som ikkje er verdt eit besøk (vel, denne påstanden kan kanskje nyanserast), men både Desert Park (https://alicespringsdesertpark.com.au/) og National road transport hall of fame (https://roadtransporthall.com/) er vel verdt eit stopp – begge delar ligg eit steinkast (òg kjent som cirka to–tre kilometer) frå Alice Springs lufthamn.
     
    SInn liker dette
  12. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Da er det bestemt at det blir 6 netter i NZ. Måtte endre bookinga for å få first/biz hele veien, så da lander vi i Christchurch i stedet for Auckland.

    Har booka fly fra Wellington til AUS, så må ende der. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre fra Auckland til Wellington og ta for oss Nord øya.

    Siden vi nå lander i Christchurch, ville dere anbefale å oppleve byen/området, eller fly direkte til Auckland? (og ta tidligere nevnte kjørerute)
     
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,586
    Bonuspoeng:
    183
    Ville gjort sør-øya levert bilen i Picton og tatt ferge over til Wellington, med mindre du har vært der før. Riktignok en del år siden, men etter å ha brukt ca en uke både på både nord og sør øya ville jeg ved en retur heller dratt til sør pga naturen der. Men koker selvsagt ned til preferanser og hva du ønsker å se :)
     
  14. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    I Christchurch er det absolutt ingenting å se etter min erfaring, så det er bare å komme seg derfra så raskt som mulig. Byen ble ødelagt av et par jordskjelv for noen år siden, og er langt i fra bygget opp igjen. Du bruker nok tiden mye bedre på å se andre deler av NZ.

    Har dere tenkt på å kjøre derifra og nordover i stedet for å kjøre sørover? Mye fantastisk natur å se og ev. ta et stopp og bade i varme kilder og sånt? Vi kjørte i og for seg motsatt veg, ned til Queenstown, ettersom målet var å stå på ski. Fra Queenstown fløy vi til Auckland og videre over til Brisbane.
     
  15. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Planen var å kjøre fra Auckland til Wellington og droppe sør-øya helt. Men siden bookinga ble endret til CHC i stedet for AKL, så er spørsmålet hva vi gjør. Må uansett ende opp i Wellington. Da skjønner jeg at Christchurch ikke er vært å bruke tid på.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    CRC er trist, det skal jeg være enig i, men øya har mye mer å by på. Vi kjørte på nord delen av sørøya i 2013 og hadde en storartet opplevelse. I julen i år skal vi ta sørdelen. CRC er bare en bitteliten del.
     
    SInn liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,164
    Bonuspoeng:
    293
    Vi fløy til Queenstown, og derfra tok vi fly til Milford Sound of dro på cruise på fjorden. Det var en opplevelse!
     
    SInn liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Dagscruise? Lurt å forhåndsbestille?
     
  19. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,211
    Bonuspoeng:
    93
    Alt dreier seg om hva man liker. For min del drar jeg tilbake til sørøya og Christchurch som utgangspunkt. Har sikkert noe sære interesser, men da vi var der sist snublet vi over, hva skal man si, "halv øde veier". Disse stedene kom litt brått på og behovet for å kjøre hele turen er stigende. Så jeg drar tilbake til for å kjøre Summit Road vest for Christchurch. Deretter nordover til Kaikoura via Mt.Lyford. Sjekk ut Mt. Lyford acces road på YouTube. Jeg vil også ha med Acheron Road via Molesworth Station på vei til Hanmer Springs. Dette liker jeg!
    God tur!
     
    Last edited: 11. mai 2019
    SInn, Sonictravel and RoadKing like this.
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,164
    Bonuspoeng:
    293
    Dagscruise ja. Jeg booket en pakke med fly fra Queenstown og rundtur fra Milford Sound. Kan finne ut hvor jeg bestilte, hvis du vil?
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden