1 år med SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rapolo, 14. sept 2025.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes Elite+ med mulighet for 4 (eller flere) CT'er i året. Bare å si opp Elite når man når 2 CT, og bestille seg ett nytt.

Vegard9000 liker dette
  2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,832
    Bonuspoeng:
    183
    DPS var den mest underbetjente destinasjonen fra CPH i 2024 med 20,168 passasjerer (https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/top_30_unserved_destinations_2024). Det faktum at det kun finnes fly fra IST og SVO er i mine øyne et argument for at en slik rute kan ha noe for seg, altså liten konkurranse. Joda, det er konkurranse fra ME3. Jeg tror ikke det er der SAS har hovedfokuset sitt, men det er interessant at 5 av de andre long-haul-destinasjonen på listen nå har fått ruter, hvorav 3 av dem er med SAS (ICN, BOM, SEA). Problemet er kanskje først og fremst lendgen på flighten (15 timer ish) og dermed vanskelig å få matematikken til å gå opp.
    Det blir spennende å se i hvilken kurv SAS legger long-haul-eggene i. Basert på alle selskapene som reduserer frekvensen vestover, virker det ikke som at det er det mest lukrative.

3. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Sikker? Når jeg har endret til et kort jeg har fullført CT på tidligere har telleren vært fryst. Vet at dette fungerte i Sverige om man hadde Elite faktureringskort og kredittkort da dette var to forskjellige SKUs.

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    1620 kroner i årsgebyret på ett kort, også skal en punge ut ca 2000 kroner i skatter og avgifter på en flyvning, før en booker en reise med begrensede avganger for å få 50 prosent poeng-rabatt? Så vil jeg legge på 500 kroner i diverske skjulte telfongebyrer ombooking etc før en får satt seg på flyet, så det betyr at en alt har betalt 4000 kroner på en reise før en har kommet seg av bakken. Så kan en også trekke av poeng som en ellers ville ha tjent til en verdi av mist 1000 kroner, så det betyr at den CT billetten var litt av noe styr før en i det hele tatt har reist. Så vil gi en reise betalt med cach 5000 kroner i verdi før en har satt seg på flyet i utgangspunktet.

Så ta reisen du reiser, trekk av 5000 kroner på en premium økonomi på grunn av tapte poeng, også regn prisen ut i fra det heller. Da koster en billett til Thailand på AF typisk 8000 kroner, eller får du en god deal på SAS helt nede i 6000 er du heldig.

I tillegg så får du en mulighet til å finjustere reisa med å betale ett par hundrelapper ekstra enn å leite etter bonusbilletter som ikke finnes, og med det ingen tur. Så er den ene veien hjem 400 kroner dyrere så er det bedre enn at jeg ikke kan booke den i det hele tatt fordi avgangen ikke er på det absolutt billigste, så cach over poeng er det som gjelder for meg!

kongenamundsen liker dette
  5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Vi får se da, men telleren er i hvert fall riktig oppdatert mot to nye CT'er for det nye Elite kortet mitt. Mangler 60-70k spend selv, men det er blitt diskutert som en mulighet i SAS Amex tråden.

6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har sagt opp Amex Premium (som jeg har hatt en eller annen versjon av siden 2017) av en grunn: ikke CT for Biz. Hadde de fortsatt med den hadde jeg beholdt kortet.
    Elite har jeg også hatt to år, men nå er det altfor dyrt i mine øyne.

Siste stikk: jeg trodde det var lov å uttale seg om kort en ikke har, men mulig jeg tar feil .. o_O

7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Negativt:
    Ikke mulig å booke reise sub 96t. (4døgn) med partnere.

Denne er kanskje ikke så viktig for mange av oss, men da vi satt i Thailand med et barn 'not fit to fly' og det kun var dekket 1 ledsager, var det tungvint med en 4 dagersbegrensning på award billetter hjem. Som de fleste vet er enveis revenue billetter svindyre en vei på longhaul og muligheten for å booke omtrent på timen var et stort savn i denne situasjonen.

Fikk også idag vite at samboer skulle være bortreist i helgen. Noe som ville gitt meg en gylden mulighet til en utflukt i helgen. Men, nei. Ingen partner award å oppdrive før tidligst lørdag.

Wiolenze, btm, EndreD and 3 others like this.
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,539
    Bonuspoeng:
    293
    Her må du jo legge skylden på samboer, ikke SAS og SkyTeam. :p

indahla, Storbaba, Rapolo and 2 others like this.
  9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har undersøkt om samme begrensing gjelder når man ringer inn for å booke eller endre på eksisterende reise? Dette var som kjent mulig work around på tampen av Star Alliance-tiden.

10. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis workaround med å booke langt frem tid for så å endre til sub 96t. fungerer så blir det jo ren gjetning om det er tilgjengelighet siden man ikke kan søke opp reiser sub 96t. samt endringsgebyr på 750kr.

11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig. Heldigvis er 24t angrefrist gjeninnført for bonusreiser, i tilfelle man ikke får napp.

12. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Jøss, jeg må vist følge med her for å se at Amex'en min har blitt verdiløs! Ut å finne nytt reservekort nå da..

13. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk en invol schedule change på en ST Award i går cirka 28t før oppsatt avgang. SAS avslørte at de kunne undersøke award inventory mot AFKL med mindre enn fire dager før avreise, men at dette ikke var tilgjengelig for oss vanlige dødelige.

Han ene jeg snakket med fant faktisk noe (som jeg takket nei til). I stedet for en kansellert tur på 20t CPH-AMS-LIM, så fant han en tur dagen etterpå på 36t OSL-LHR-CPH-AMS-CDG-LIM, eller noe sånt. Det gav også mer enn 8 legs, mens det var det han kunne tilby før KLM selv hostet opp et alternativ.

Dette er nok et annerledes scenario enn @Magnus1001, som hadde påbegynt sin reise.

trygveat liker dette
  14. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Scenarioet jeg skisserte var en allerede påbegynt revenue billett som jeg ikke ønsket å benytte retur da jeg måtte bli igjen på egen regning grunnet sykdom på medreisende barn og jeg ikke var dekket som ledsager.
    Da var fleksibiliteten til å booke enveis award tett mot avgang et stort savn.

btm liker dette
  15. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Men så tett på avreise fikser de jo opp i dette uten å skulle bry seg om award tilgjengelighet vel?

16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,869
    Bonuspoeng:
    183
    Jo EVA

17. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og fruen hadde T/R reise med Eva. Så det gikk an.

Lnbre liker dette
  18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Ett år med Sky Team oppsummert for mitt vedkommende:
    - Dårligere tilgang på bonusreiser.
    - Kjipere uttelling på nivåpoeng ved flyreiser.
    - Mindre attraktive selskaper i alliansen.
    - Mindre attraktive reisemål, mye grunnet ovennevnte.
    - Dårligere opptjening av nivåpoeng på kredittkort.
    - 24-timersregelen forsvant.

Om det ikke er noe positivt?
    Ehhh…mneh…, eller kanskje litt mht. partnerlounger, men for øvrig ikke mye som er positivt for meg, såvidt jeg kan se.

Last edited: 16. sept 2025
    Oppirumpadi, kiev, Chag and 5 others like this.
  19. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    I teorien: ja. I praksis: nja. Så tett på avreise er man litt på nåde av operating carrier. KLM kunne/ville ikke utstede nye billetter siden SAS var ticketing carrier. SAS kunne ikke utstede nye billetter siden KLM ikke hadde frigitt noe revenue-award inventory (i mangel av et bedre ord) til dem. Så det eneste SAS kunne gjøre var å se etter award inventory, inntil KLM kom opp med en rerouting til meg. Nå skal det sies at KLM kom med en rerouting til slutt (delvis på revenue), men forslaget deres gjorde turen ugjennomførbar.

Har også en (nesten) lignende sak med en Delta-booking i februar hvor jeg fikk en meget dårlig reiserute på rerouting, men hvor Delta ikke vil røre billetten etter at de har utstedt rerouting. SAS er prisgitt award inventory og har sine hender bundet. Delta vil ikke røre bookingen etter rerouting(ene) fordi SAS er ticketing carrier.

Et hederlig unntak var SQ-glitchen i april/mai, hvor man selv fikk velge nye flyvninger på nettsiden, og da på mystisk vis fikk revenue.

Jeg prøvde å trå vannet denne uken med å si at jeg aktet å reise uansett, så om de ikke fant en rerouting måtte jeg bare kjøpe en biz-billett for cash og få den refundert senere. Både SAS og KLM var sånn: "eh, vi skjønner at du tenker det, men vi kan ikke gå god for at du får noe tilbake". Enden på visen ble at jeg feiget ut :oops:

Teknolai and Insomnia4u like this.
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,869
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, i starten, men etterhvert slapp de bare 1 sete i C x-antall dager før avreise, men man kunne jo være heldig at det ble sluppet flere seter mer random.

Del denne siden