Dette er vel meir ein agurk en tidligere saker, men det forsterkar mitt inntrykk av at ungdomsbilletter er litt for skjult inne i systemet, og at SAS har sine problemer med å registrere alder på sine reisende. Her er det også ein EBG som reiser, så det er ein meir eller mindre erfaren person som har booket. Som normal, så ville eg alltid ha booket to personer inn på ein booking, og då lagt inn den eldste som vaksen. No hadde eg tenkt, oyeah, endå meire trumf!
Jeg begynner seriøst å bli litt bekymra for gjengen på infoavdelingen til SAS. Er de overarbeidet og sliter med å tenke klart eller er det så lite attraktivt å jobbe der at de kun klarer å rekruttere de som blir avvist hos alle andre? Vår venn Knut sier; "Dessverre kunne de ikke reise, men vi har verken regler eller ansvar for folk som er på flyplassen eller å få dem hjem." Dette er helt korrekt, men de fleste som jobber med PR ville forstått at det er noe man aldri sier rett ut, iallfall til media. Og det er stor forskjell på hva man har ansvar for og hva man burde ta ansvar for. De fleste bedrifter som er opptatt av service vet at det av og til er greit å strekke seg litt lenger for å hjelpe. Her har man da altså to mindreårige som av sine foresatte har blitt booket inn på feil billetter, helt klart ikke SAS sine feil. Men de har fått sjekke inn og gå om bord, og er da alene uten foresatte. Det meste av sunt folkevett tilsier da at man gjør en liten innsats for å hjelpe de, samme hvor lite man har ansvar for de.
Tenk hvor enkelt det hadde vært for SAS at få litt god pr her etter sommerens skriverier..... "vi tok kontakt til jentenes far og fikk ordnet med UM registrering. Jentene kom med på neste fly og som plaster på såret ble det til litt brus og sjokolade på turen"
Mistenker dessverre at denne typen initiativ er grunn til oppsigelse i dagens SAS. Eventuelt blir man omplassert til en mørk og fuktig kjeller og satt til å behandle alle klagesakene fra i sommer....
Samtidig; Hadde de gjort en slik løsning hadde vi ikke lest om det. Det kan jo være at de gjør slikt stadig, men det vi leser jo om er jo bare de caser som ikke løses smidig.. Personlig føler jeg i alle fall at SAS er langt mer fleksible og løsningsorientert enn Norwegian, men EBD hjelper nok på..
Hun må vel da i tillegg klage til den franske "flyklagenemda" om hun vil ta dette videre siden den norske vil avvise den pga flyging fra CDG......
Var det streik pluss værforhold (begrenset med fly som fikk ta av) så skjønner jeg ikke sytinga. Det oppgis ingenting i teksten om det var reelt. Heller ikke hvorfor man bare på egen hånd booker inn på annet selskap (mistenker EBB og times venting på 915 05400). Syns det mest interessante er hvorfor svigerfar fikk kompensasjon og siden han er oppgitt til å være «reiseleder» så er nok det stor sannsynlighet for at vi snakker om en EBG eller EBD. Kan tilogmed være en EBP. Da kan det jo faktisk hende at de allikevel har gitt ham kompensasjon han ikke skulle ha fordi han har status. Det er ikke helt sammenlignbart men all min egen erfaring med klager er at jeg får kompensasjon i en eller annen form. Nå har jeg aldri søkt om EU 261 når det ble oppgitt årsak utenfor selskapets kontroll, men jeg har klagd på alt mulig av dårlig service for eksempel og da omtrent alltid fått noen bonuspoeng.