Takk for en flott reise så langt! Hva er egentlig forskjellen på 1. Klasse og Business? Sjekket prisene og det var jo omtrent dobbelt så dyrt med Business i forhold til 1. Klasse
Hei 1. klasse er recliner-seter 4 i bredden. Business er (faktisk) Flat Bed, 3 i bredden. Så hvis du virkelig vil reise komfortabelt gjør du det med Business.
Dag 14 Beijing-Hangzhou Det ble ikke tatt et eneste bilde på denne turen, men den var forholdsvis lik som da vi reiste til Beijing da vi stort sett kjørte på samme sporet. Dette toget hadde riktignok noen flere stopp underveis, men ikke verre enn at turen tok 5 timer og 45 minutter. Denne gangen hadde vi seter i den vanlige delen av 1. klasse. Setene var komfortable og toget i god stand. Det er vaskepersonale ombord som rydder og vasker toalettene flere ganger i løpet av turen. På vei til togstasjonen i Beijing fikk jeg tatt dette bildet, som viser at de også i Beijing nå har startet å bygge skyskrapere: Dag 15-16 - Hangzhou Hangzhou er sikkert en fin by den, men etter å ha vært i Shanghai og Beijing først ble dette egentlig et unødvending besøk. Litt same-same liksom. Norsk laks på japansk restaurant i Hangzhou: Byens store stolthet, innsjøen, på en regnværsdag: Gågate/markedsgate: Typisk motorvei i Hangzhou: Siden vi var såpass mettet på inntrykk ble det ikke så mange flere bilder fra Hangzhou. I tillegg var det grisevarmt den ene dagen, så da ble det mest avslapping. Dag 17 - Hangzhou-Shanghai Vi bestemte oss for å dra tilbake til Shanghai dagen før vi skulle fly hjem, så vi skulle slippe å stå grisetidlig opp hjemreisedagen. Togturen tok en times tid, om jeg husker riktig. Vi hadde hotell i Pudong, rett ved siden av tunnelbanelinjen som går til flyplassen. Dag 18 - Hjemreise Etter 17 netter i Kina var det dessverre klart for hjemreise. Jeg kunne godt tenkt meg å være der lengre, da jeg ble utrolig fascinert av landet. Men samtidig kjente jeg at det var nok storbyferie, så måtte ha gjort noe annet som for eksempel en tur til Kinas syden, Hainan. Vi stod opp, sjekket ut og rullet koffertene våre til tunnelbanen. Turen ut til flyplassen tar omtrent en halvtime, noe som ikke er avskrekkende. Vel fremme fikk vi levert bagasjen, og var klare til å besøke loungen. Innsjekkingsområdet på PVG: Da jeg gjorde lounge-research fant jeg ut at Air China loungen var det eneste alternativet, og så at den hadde litt variable tilbakemeldinger på nettet. Vi syntes derimot at loungen var super, svært romslig og med godt utvalg av mat og drikke. Øl og vin var selvbetjent, sprit måtte bestilles i betjent bar(gratis). Loungen strekker seg over to etasjer, med betjent bar og sitteområder i 1., matbuffet og sitteområder i 2. Det skal visstnok være treningsrom og dusjer, men da vi ikke hadde behov for dette kan jeg heller ikke bekrefte/avkrefte dette. Air China 1. etg sitteområde: 1. etg betjent bar: 2. etg sitteområde: 2. etasje matbuffetområde: Straks ble det klart for å gå til gate. Terminalen er enkel og oversiktlig så det er lett å finne frem. Terminalen: Etter noen få minutters ventetid var det klart for ombordstigning: Fortsettelse følger
Takk for flott rapport sålangt. Hadde en rundreise i Kina for noen år siden som blant annet inkluderte en uke på Hainan/Sanya (en "liten" fiskerlandsby med 500 000+ innbyggere) hvor vi bodde på et flott Hilton hotell. Anbefales på det sterkeste
Kult reisebrev. Ser frem til fortsettelsen. Har selv bodd i både Shanghai og Beijing. Litt sent ute med reisetips, men ser du fikk med deg både Hutonger og lyntog. Forresten, godt tips å trippel-dippe bestillingen på hotels.com gjennom viatrumf.
Dato: 12. juni 2017 Flight: SK 998 PVG-CPH Avgangstid: 13:20 Flytype: Airbus A340-300 Reg. nr: OY-KBD "Toste Viking" Toste Viking er en 15 år gammel balje, men siden kabinen er så fresh som den er antar jeg det er umulig for menigmann og -kvinne å gjette dette. Jeg synes det er fascinerende at en maskin kan være så gammel og godt brukt uten at det vises. Vi hadde bestilt sete 2D og 2F, som altså er raden bak setene vi hadde på utreisen. Jeg kan si med en gang at fordelen med rad 2 er at man er nærmere skjermen enn på rad 1, på den annen side er fordelen med rad 1 den enorme plassen. Ellers følte jeg at det var like fint. Risikoen for begge disse radene er at den eneste mulige plassering for babykøya er på sete 1F, men vi hadde "flaks" denne gangen også - ingen baby ombord på Business Class i dag. Vi ble ønsket velkommen ombord, og som på utreisen føles det som om personalet er oppriktig glade for at vi kommer. I setet vart det lagt klar pute, teppe og amenity kit. Amenity kit var likt som på utreisen, så gadd ikke ta bilde av innholdet. Det var ikke lagt frem tøfler, sikkert siden dette er en dagflyvning. Selv om man kanskje har minst like mye behov for tøfler på dagflyvning som på nattflyvning. Jeg er forøvrig tilhenger av dagflyvninger, jeg kan egentlig ikke fordra å reise på natten. Dette gjelder alle transportmidler for min del. Siden jeg egentlig ikke reiser så mye eller så ofte foretrekker jeg å få med meg så mye som mulig av selve reisen, for ikke å snakke om at ingen seter i verden slår en god seng. Pute, teppe og amenity kit lå klart: Ingen tvil om hvilken kabin vi sitter i: Vi valgte Champagne som velkomstdrikke: Obligatorisk bilde av benplass: Utsikt fra setet: På dette tidspunktet kom kapteinen med beskjed om at avgang blir forsinket med 50 minutter grunnet restriksjoner fra kontrolltårnet. Husker ikke om det var regn eller noe annet som var den bakenforliggende årsaken. Heldigvis starter undeholdningssystemet mens vi venter, slik at vi ikke skal kjede oss. Filmutvalget er delvis byttet ut siden utreisen, og jeg finner flere filmer jeg har lyst å se. Det er mye gjennskinn i skjermen, men jeg trosser dette og starter med Beauty and The beast. Take off omtrent kl 1430, etter en særdeles lang taxerunde. Lang take off også, men til slutt hjelper jordens krumning oss opp i lufta. Det blir etterhvert klart for servering, menyen ser slik ut: Det deles ut og samles inn varme kluter før besetningen kommer runden med drikketralla og varme nøtter. Jeg prøvde meg på nytt med den deilige ølen "spontanepos hops", også denne gangen ble det servert i glass men med litt mer innhold enn sist. Ikke at jeg er bekymret for å få for lite drikke, men øl er til for å drikkes i litt større kvanta enn SAS mener. Reisefølget ville prøve signaturdrikken "taste of Norwegian summer", men det var ikke lastet rabarbrasirup så denne var gått ut av serveringsprogrammet for denne turen. Han bestilte en GT i stedet, som jo aldri slår feil. Drikketralla: Glemte å ta bilde av øl og nøtter, men husket å ta en selfie heldligvis: Etter en kort stund var det klart for forrett, jeg valgte "Crab and Salmon timbale" som er krabbe- og laksekaker. Ved siden av fikk jeg lastet opp salat fra tralla. Til drikke valgte jeg Champagne. Krabbe- og laksekakene var kjedelig, salaten og Champagnen var god. Det ser ut som det er mørkt i kabinen på noen av de neste bildene, men det er det ikke(bare bildene som lyver) Oppdekket bord: Forretten har landet på bordet: Nærbilde krabbe- og laksekake: Jeg må dele denne posten i to deler, da det ble litt mange bilder. Skal prøve å legge ut resten senere i kveld (Oj, nå legger jeg press på meg selv)
Til hovedrett valgte jeg kylling. Denne var like kjedelig som krabbe- og laksekakene. Ikke noe å skrive hjem om altså(selv om det er nettopp det jeg gjør nå). Valgte rødvin til drikke, tror det var pinot noir. Jeg var innom begge typene rødvin i løpet av turen, men husker ikke noe mer om disse da jeg egentlig ikke er superinteressert i rødvin. Rødvin er rødvin liksom, i alle fall nesten. Besetningen kom rundt med påfyll fra vinflaskene i løpet av hovedretten. Denne gangen var ikke tralla med, de gikk runder med flaskene. Hovedrett med kjedelig kylling: Nærbilde av hovedretten: Til dessert valgte jeg ost, is og portvin. Stort plusspoeng at isen var spiseklar. Osten var grei, men savnet noe kraftigere. Espressomaskinen virket ikke, så det ble ordinær kaffe for de som ønsket det. Oversiktsbilde dessertservering: Nærbilde av ostefatet: Nærbilde av deilig is: Så var serveringen over for denne gang, omtrent 2 timer og 45 minutter etter take off. Cateringen er åpenbart ikke like bra på hjemreisen som på utreisen, men det er kanskje sånn det pleier å være? Uansett så fortsetter jeg å se filmer, fikk med meg både The best exotic Marigold hotel og The grand Budapest hotel. Plinger på et par ganger for å litt whiskey å kose meg med til filmkavalkaden, samt et par turer for å fylle på rødvin i self-service-baren. Nå skal SAS igjen få plusspoeng fra meg, ikke bare holder de temperaturen på et behagelig nivå langt under badstu, men de slukker heller ikke lysene for å lage kunstig natt midt på dagen. Fantastisk! Etter en stund med filmer, whiskey og rødvin må jeg ta en runde rundt kvartalet for å klarne hodet litt. Så jeg går en runde bakover i flyet. Flyet er smekk fullt, og det er mange kinesere som skal på ferie. Bakre økonomikabin: Er dette pauserommet til besetningen? Fremre økonomikabin samt gløtt til Plus: Tilbake i Business går besetningen en runde med vann, juice og et rundstykke. Jeg takker ja til vann, men står over rundstykket. Det er noen flere runder med vann og juice før neste ordentlige matservering starter ca halvannen time før landing. Denne gangen er det ikke valg til "forretten", alle får reker. Litt synd for reisefølget som ikke spiser reker, men rekene var uansett for harde og kalde. Fra varmmatsbuffeten velger jeg laks, som er for mye stekt(les: steinhard). Potetene var i tillegg for salte. Så dette måltidet er ingen høydare, men jeg klarer å svelge det ned med Champagnen. All maten ble servert på en runde, men det er egentlig greit. Mat: Så går siste tiden ombord veldig fort, og vi må ta farvel med SAS Business for denne gang. For hvis det er en ting som er sikkert, vi kommer tilbake! Alt i alt er det en super flyvning, og besetningen er supre! Cateringen var som sagt betydelig dårligere på hjemreisen, men ellers var det tipp topp. Farvel SAS Business, vi ses igjen: Fortsettelse følger i senere post
Antiklimaks Etter en kort runde i loungen var det tilbake til virkeligheten og SAS Plus. Dato: 12. juni 2017 Flight: SK 1472 CPH-OSL Avgangstid: 20:50 Flytype: Boeing 737-883 Reg. nr: LN-RPM "Frigg Viking" Intet spesielt å melde om dette korte hoppet. Tok 3 bilder underveis som oppsummerer denne transportetappen ganske greit. Var for øvrig en fantastisk innflyvning over Oslo, men det har jeg ikke bildebevis for, dere må bare tro meg. Obligatorisk benplass på 1A: Servering: Polarrull: Så var ferien dessverre over for denne gang. Oppfordrer alle andre til å lage reiebrev, korte eller lange. Dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men det gjør jo strengt tatt ingenting! Det tar litt tid, men det er verdt det!
Veldig hyggelig at du tar deg tid til å skrive reisebrev For min egen del får jeg gode tips til fremtidige reisemål! Tusen takk skal du ha
Utmerket reisebrev dette!! Veldig kjekt å følge dere på tur Angående rødvin, du har tydeligvis ikke hatt gleden av å smake den kinesiske rødvinen Air China serverer i loungen på PEK, den smaker nemlig huggorm
Ja, men så finst det også Rioja. Tusen takk for eit fint reisebrev, det har vore kjekt å følgje deg. I tillegg er det balsam for heimlenselen å sjå så mange SAS-bilder (you don't know what you've got until... ...you've checked in with UA). Ha ein fortsatt fin sommar, så håpar eg du snart skal på tur igjen!
Nei etter å ha lest om disse advarslene her på forumet holdt vi oss unna kinesisk rødvin på hele turen
De deler dette kun ut på reiser TIL Asia, dessverre Tusen takk for et fantastisk reisebrev! En fryd å lese
Jepp, de hadde det en periode til USA også husker jeg... Men jeg har opplevd og hørt at det pt kun er til Asia...