Hva gjør man når et selskap bestemmer seg for å kutte ut en rute?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fleksnes, 06. mai 2026 kl 11:53.

1. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,183
    Bonuspoeng:
    93
    Har en bonusbooking mellom OSL-SEA med Virgin og SAS i november, Virgin kunne idag meddele at ruten mellom LHR og SEA ikke vil bli fløyet i vintersesongen.

Kan jeg her kreve at SAS da gir meg en tilsvarende tur hos annet selskap? Eller er det andre regler for når man velger å legge ned ruten, kontra en "standard kansellering"?

2. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    170
    Bonuspoeng:
    43
    Uten å vite konteksten til at ruten legges ned så blir det litt synsing, men jeg antar at det faktum at Virgin velger å kutte ruten ikke er noe som er utenfor deres kontroll eller "ekstraordinære omstendigheter". I så tilfelle har du rettigheter etter EU261 (i realiteten UK261 ettersom flygningen er fra London, men disse er omtrent identiske).

Med tanke på at de har varslet deg så lang tid i forveien vil det være artikkel 8 som gjør seg gjeldende. Du har da krav på refundering eller ombooking. Limer inn en tekst jeg skrev om artikkel 8 i en annen tråd:

Right to reimbursement or re-reouting (artikkel 8) har du krav på uansett når flyselskapet kansellerer reisen. Du har flere alternativer: (1) Full refusjon innen syv dager, (2) ombooking så tett opp mot opprinnelig reiseplan ("earliest opportunity"), eller (3) ombooking på en senere dato. Dersom alternativ (2) medfører ekstra kostnader så skal du få dette dekket. Dersom alternativ 3 er deres svar på "earliest opportunity" så har du også krav på å få dekket rimelige merkostnader.

Fleksnes liker dette
  3. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,183
    Bonuspoeng:
    93
    Da tar jeg kontakt med SAS, men det bør vel komme noe info fra dem om saken også? Iflg Virgin blir ikke reisen offisielt kansellert før 9/5, sikkert pga programjusteringer som trer i kraft da.

4. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    170
    Bonuspoeng:
    43
    SAS som utsteder av billett som er det naturlige kontaktpunktet i dette tilfellet, ja.

Del denne siden