2,5% fakturagebyr på nye AMEX?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av elgaaen, 23. jan 2019.

1. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Noen flere som har fått med seg 2,5% fakturagebyr på de nye AMEX kortene? Det blir jo penger av sånt...

2. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor ser du dette? Sjekket min faktura fra desember og der står det ikke noe om fakturagebyr.

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe fakturagebyr på kortene, men det er 2,5% valutapåslag. Og så koster det 45 kr hvis vil ha papirfaktura.

4. MagnusT

MagnusT Medlem

Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Du tenker på utenlandske transaksjoner?

Vekslingsavgift
    Betalingene dine til American Express skal gjøres i norske kroner (NOK) såfremt ikke American Express særskilt aksepterer betaling i annen valuta. Dersom American Express aksepterer betaling i annen valuta belastes kontoen en vekslingsavgift på 2,5 prosent av betalingsbeløpet. Også ved debiteringer (inkludert kontantuttak) i annen valuta enn norske kroner (NOK) påløper det en vekslingsavgift på 2,5 prosent av debiteringsbeløpet. For mer informasjon, se nedenfor i seksjonen om ”konvertering av transaksjoner fra utenlandsk valuta” i Del 2.

5. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har blitt trekt transaksjonavgift på kjøp registrert i Sverige, avgiften utgjør ca 2.44% av kjøpesum i svensk valuta.
    Kjøp i Norge er det ikke trekt transaksjonavgift fra.

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du trekker gebyret fra summen før du deler på valutakursen så ser du dette tallet bli 2,5 :)

7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt kjøp var på 2042SEK transaksjonavgift på 49,78SEK og valutakurs 1,0254
    2042x2,438%=49,78
    2042/1,0254=1991,41
    1991,41+49,78=2041,19
    Trekk for denne transaksjonen på min faktura er 2041,06NOK
    (Med forbehold om avrundingsfeil)

Transaksjonavgift er den avgiften enten bedrift/kunde skal dekke ved betaling med kredittkort. I Norge er det vanlig at bedrift dekker denne slik jeg skjønner det.

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Regnes fakturaer i retning betalt av amex til CT?

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant. Er dette på et Premiumkort?

10. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Ja det er på premiumkort, dette er en transaksjon gjort ifbm. bestilling av CT på det svenske tlf nr.
    Jeg mistenker at damen i Tallinn bevist har bestemt at dette skulle trekkes i SEK istedenfor NOK (hun regnet nok med at jeg var svensk), også har SK Stockholm en policy at utenlandske kredittkort skal betale transaksjonavgiften.

11. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan vil du evt. betale en faktura med amex?:eek:

12. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Det er muligens lokal valuta til det kontoret som beregner skatt og avgifter og utsteder billett som bestemmer hvilken valuta skal brukes. Min første CT-booking ble bestilt og endret noen ganger hos Tallinn. De jobber vel for det svenske kontoret siden alle billettene var utstedt av det svenske kontoret. Dermed ble skatter og avgifter beregnet i SEK. Min andre CT ble bestilt og endret et par ganger hos 05400, Tallinn var ikke involvert en eneste gang. Jeg opplevde at dersom billetten var utstedt av det norske kontoret, ble skatter og avgifter beregnet i NOK. Dersom det var det svenske kontoret som utstedte billetten, ble skatter og avgifter beregnet i SEK.

Magnus1001 liker dette
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Samme med meg når jeg ringte det svenske nummeret vs det norske. 2,5% er dyrt for å komme seg litt frem i telefonkøen gitt. Men om det er for å kapre First-seter er en hundrings ekstra ok.

14. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    752
    Bonuspoeng:
    93
    Som andre har sagt over så vil bestillinger av CT gjort via det svenske nummeret belastes i SEK. Sist gang jeg bestilte tur opplyste hun jeg snakket med spesifikt om at belastningen ble i SEK siden jeg ringte det svenske nummeret.

Magnus1001 liker dette
  15. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Men det er vel ikke noen tvang å måtte betale skatter, avgifter og gebyrer med amex-kortet?

Alternativet er jo å droppe fem poeng mer per hundre kr på elite-kortet og heller laste Revolut-kortet med litt SEK via Sas MC. Så sparer man vekslingsgebyr men får litt færre poeng.

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er det på detaljnivå her, men jeg kom frem til det samme som deg da jeg regnet på mine transaksjoner. Har fått ~2,44% på en transaksjon på Premium-kortet og ~2,5% på Elitekortet.

17. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Men spørsmålet er jo om det har vært sånn her på det gamle kortet? Det er jo helt uinteressant å bruke dette utenlands hvis det skal koste masse ekstra.. Eller er det noe jeg ikke ser her?

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Det forrige Amex-kortet fra DNB hadde 1,75% påslag hvis jeg ikke husker feil. Alle debet- og kredittkort utstedt av normale banker har valutapåslag på mellom 1,5-2,5%. Den store forskjellen er at Amex opplyser om det på en egen linje istedenfor å bare bake det inn i sluttsummen.

Xflipper and Storbaba like this.
  19. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ganske små avvik ja, det jeg er mest interessert i å vite er om dette er er valutapåslag/vekslingavift (2,5%) som det refereres til i vilkår lengere oppe i tråden. Eller er dette en transaksjonsavgift (avgiften amex tar på en hver transaksjon) som kunden blir belastet istedenfor bedrift?

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Transaksjonsavgiften er valutapåslaget. Det kommer ikke opp på transaksjoner i NOK.

Del denne siden