2024, vits med AmEx/CT?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av XIII, 03. mars 2024.

  1. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    Det er sikker veldig omdiskutert, men jeg klarte ikke å finne det. Bare send meg videre hvis det er info å få.

    Vi er en familie der vi trenger 5 billetter. Frem til i år var det 4 biletter, så vi brukte 2 år på å samle 2 CT´poeng og så reiste vi med SA. Men nå med 5 tenkte jeg at det ikke er vits. Og også når SAS går over til KLM så er det heller ikke vits å prøve å få CT med AmEx Premium?
    Kanskje SAS MC Premium mister også.

    Hva er konklusjonene også? Det jeg fikk med meg var at folk prøvde å få CT og bruke reiser frem til SAS er ferdig med SA. Men samtidig ser jeg mange hopper på AmEx kampanje?
    Jeg er ikke redd for de poengene vi har nå på konto, det kan sikkert brukes. Men lurer litt på om jeg skal gå for AmEx, selv om jeg lett får 150k omsetning på et år
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,028
    Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    AmEx og CT opptjening er en avtale mellom SAS og AmEx og har som sådan ingenting med Star Alliance å gjøre.
    Tror ikke avtalen mellom AmEx og SAS sies opp selv om SAS går over til en annen allianse, men heller at den blir videreført med samme (justerte?) betingelser.

    Det store spørsmålet er vel mer hva poengprisen blir på bonusbilletter blir i SkyTeam?
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt så kommer nok CT til å bestå selv i Skyteam, usikkerhets momentet er prisingen - men dette er jo uavhengig av CT.

    Siden det pr nå ikke er noen bedre alternativer kjører jeg på med Amex som før, og ser hva som skjer, varekjøp må jo belastes ett eller annet kort uansett.


    Å få 5 stk på samme booking kan være en utfordring uansett, iallefall om man ønsker annet enn Eco.

    Vet ikke familiesituasjonen deres, men hvis har dere en nyfødt så flyr jo hen på samme billett som en voksen frem til hen er 2 år.
    så på 2xCT vil dere kunne reise 5 stk iløpet av 2025.
     
    ina and The_Dude like this.
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    4,904
    Bonuspoeng:
    113
    Det florerer åpenbart en del misoppfatning rundt restruktureringen av SAS.

    1. SAS går ikke over til KLM. SAS og EuroBonus forblir SAS og EuroBonus, men flyselskapet bytter allianse fra Star Alliance til SkyTeam.

    2. EuroBonus er av stor verdi for SAS, så det å ikke videreføre ordningen med CT ville vært svært rart og gir ikke mening fra et forretningsperspektiv. CT-ordningen er en avtale mellom SAS og AMEX.

    3. Det er ingenting som tyder på at SAS MC Premium (antar du snakker om Fly Premium) skal forsvinne. Ingen grunn til å starte slike spekulasjoner. Igjen FP er en avtale mellom SEB og SAS og gjelder utelukkende for SK-flighter, og burde således ikke påvirkes av alliansebyttet.

    Konklusjonen er at
    1. SAS EB fortsetter som før de neste årene
    2. CT gir fortsatt god verdi og ingen endringer er kommunisert annet enn at *A-selskap byttes med ST-selskap. Med det sagt bør man også ha i mente at det kan komme endringer som følge av allianebyttet. Hva dette er vil enn så lenge kun være spekulasjoner
    3. Både CT og FP gir god verdi per dags dato. EB-poeng skal nok kunne brukes med god verdi fremover også.
     
    eventyrer, Flyrlavt, Gribb and 15 others like this.
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,642
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Mange har kommet med mye nyttig informasjon, og ikke minst avklaringer, så jeg skal ikke komme med det samme på nytt. For min del konkluderer jeg med at jeg fortsetter å samle CT og oppnå høyest høyest FP-nivå som før. Ser ingen grunn til å foretar endringer ved overgang til ST.
     
    Last edited: 03. mars 2024
  6. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for avklaringer! Særlig @Rapolo

    Så dere antar at CT blir bare om til 2 for 1 innen SkyTeam ikke sant?

    Og så klart kan FP fortsettes å brukes dersom SAS fortsetter men sine vanlige reiser.

    Likevel kan det hende at det er lite gunstig med CT akkurat for meg som kommer til å trenge 5 billetter fremover. Tenker på biz long haul så klart.
    Men plutselig er det flere bonusbillletter å få hos Skyteam! Noen som vet?
     
  7. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,198
    Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsetter også med CT som før. Min strategi har hele tiden å ligge på etterskudd med CT’ene jeg opptjener. Med det mener jeg at jeg booker tirene i forkant å legger på CT’ene fortløpende når de opptjenes. Jeg har derfor allerede booket en tur hvor 2 CT skal legges på i løpet av året så fort de opptjenes.
     
    Eddie47 liker dette
  8. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,198
    Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor er CT mindre gunstig når man trenger 5 bill ift 4bill? Rabatten blir jo den samme.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,028
    Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Den positive vinklingen er jo at ny allianse plutselig kan gi nye mulighet for CTene. Alt dette vet man jo ikke før regelverket er bestemt og kanskje justert.
    Jeg har tenkt at dette kan bli nye muligheter!

    EBD ser jo ut til å kunne få toppstatus i SkyTeam og derfor også mulighet til å fly First hos Air France.
     
  10. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Kan du vennligst utdype hvordan dette fungerer? Det vil si - booke noe og legge CT på i etterkant?
     
  11. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    Gunstig var kanskje feil ord. Det jeg tenker på er at ila 2år klare jeg nok poeng og CT til hele familien. Feks en tur biz til Mexico var 260ebp+2ct. Men med 5stk er det 390ebo+2ct. Veldig stor forskjell og ikke sikkert jeg klarer det
     
  12. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,217
    Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg står i samme situasjon nå, må booke en tur til uka uten CT, for deretter å legge til CT når den er opptjent.
    Spørsmålet da er hva som skjer med hvis SAS går ut av Star Alliance før jeg har rukket å tjene opp CTen for i år. Har du eller andre undersøkt dette spesifikt?
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    6,688
    Bonuspoeng:
    183
    Inntil nye betingelser er kjent kjører jeg samme strategi som før, med mål om å makse ut CT-opptjening også i år. Enten er jeg heldig og får brukt disse i SkyTeam-nettverket eller så blir de "verdiløse"/begrenset til SAS i det selskapet trer ut av *A. Forventer egentlig en periode uten noe som helst partnertilgang frem til nye avtaler og IT-løsninger er på plass, iallfall om det blir en «rask exit» før sommeren, slik KLM-toppen har forespeilet.

    Jeg er også innstilt på at glansdagene hvor man nokså enkelt kan få til 2-3 årlige poengturer i long haul business med litt strategeisk kortbruk og en ganske gjennomsnittelig husholdningsinntekt sannsynligvis er over. Det at vi har mulighet til å dra inn flere CT per år som kan brukes på hele alliansenettverket med en beløpsgrense som har vært uendret siden 2018 er nokså unikt og ekstremt gunstig. Tar nesten for gitt at vi får oss en reality check med ny poengtabell og eventuell relansering av kredittkort/konsept etter overgang til SkyTeam. Slik sett kan det fort være en fordel å "bunkre opp" med CT på dagens vilkår, i tilfelle det blir en eller annen overgangsordning.
     
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,615
    Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Du booker en reise for poeng som vanlig. Eks: t/r Taipei som koster 2x90.000 poeng i Eco. Dvs 180.000 poeng.
    Senere når CT et opptjent ringer man inn og legger til CT på reisen. Poengpris reduseres da til 90.000 totalt
     
    Maraug and Skyline like this.
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,642
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg misforstår, men denne problemstillingen er ikke relatert til alliansebytte? Problemstillingen er den samme om SAS blir værende i SA?
     
    XIII and Lars J like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er såpass naiv at jeg tror alliansebyttet vil bli introdusert med god tilgjengelighet og ingen poengprisendringer for å sukre pillen :).
    Amex og Mc videreføres selvsagt og uten justeringer. Så får vi se om et år eller noe, når ting har satt seg, om baksmellen kommer.
     
    Maraug, magnusant, EndreD and 5 others like this.
  17. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,341
    Likes mottatt:
    2,316
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med alle. I tillegg:

    Programmene har en kundevendt side (regler, vilkår, privilegier etc) og en systemvendt side (IT, partnere, regler mellom selskaper osv).

    Jeg tror EB fortsetter sin kundevendte side ganske likt som før, og gjerne med noen måneder med bryllupsreise, da i form av "knock yourself out"-tilbud - før den sure svie i form av devaluering.

    Jeg tror EB også relativt kjapt vil skrote sin egen systemside og integreres mot FB. I den anledning vil noen nåværende partnere videreføres, andre skrotes. Her kan alt skje, deriblant at vi får tilbud om helt nye kort fra nye banker.
     
    eventyrer liker dette
  18. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror som så mange andre her at på mellomlang sikt blir det meste videreført til relativt gunstige betingelser. Det vil komme en reprising av bonusbilletter på et tidspunkt, og mange vil sikkert da klage på Anko om utradering av EB, men dette vil komme med jevne mellomrom uansett pga inflasjon all den tid opptjening av bonuspoeng er %-sats av forbruk på kort.

    Det største usikkerhetsmomentet tror jeg vil være tilgjengelighet på billetter, men dette kan slå begge veier. *A har jo ikke til enhver tid rent over av bonusbilletter i C for oss EB-medlemmer, så det kan like gjerne bli bedre som dårligere, det vil tiden vise.

    Når det kommer til det opprinnelige spørsmålet om 390k + 2CT er verdt det fremover? Det kan jo bare du selv svare på, ut fra hvor enkelt det er å tjene opp for deg med forbruket ditt (med 50% trumf på bleier hos Kiwi kan bør det jo renne inn poeng:p), og hvor stor verdi du setter på long haul i C med familien din (gitt at det blir tilgjengelighet nok i Skyteam til å booke), men begynner du å regne på hva det faktisk koster deg, så er du vel ikke så altfor langt unna en kostnad som tilsvarer det det koster å fly økonomi på samme strekning for alle 5?
     
    Spielhaug liker dette
  19. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,344
    Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    må ikke CT være opptjent før booking foretas? Eller husker jeg feil nå. Vet det går fint å legge til CT i etterkant.
     
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,290
    Likes mottatt:
    5,616
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var en eksplisitt regel som ble sitert etter mang en telefonsamtale med "Tallinn" før pandemien.

    Jeg har derimot sett flere referere til at en nyervervet CT har blitt lagt til en gammel booking det siste året. Så det synes å være en endring i praksis.

    K
     

Del denne siden