https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...Ccopqu5a?utm_source=vgfront&utm_content=row-9 Q-suites er fett, men flyselskapet er fortsatt eid av samme stat som "tar livet av" migrantarbeidere i hopetall. "Avisen skriver at det totale antall dødsfall er «betydelig høyere» siden disse tallene ikke inkluderer dødsfall fra en rekke land som sender store mengder av arbeider til Qatar, deriblant Filippinene og Kenya." Just saying..
Husk at dette skjer over store deler av verden... jeg er helt enig at man burde boikotte Qatar... men det er mange andre steder som er akkurat like ille.
Da blir det jo enda viktigere å få dette frem i lyset, så kanskje man får reagert, og gjort noe med det?
Har vel vært løfta frem tidligere at IF sin tilknytning til QR har vært opplevd som problematisk, men med litt sånn god dag mann økseskaft "andre er jo verre". Men så lenge det er bra og billig C så er det vel greit da (har falt for fristelsen selv)
Whataboutism er jo veldig fint for å unngå å måtte forholde seg til det.. Nå er det jo ikke nordmenn dette går ut over og som dør for at en gjeng overbetalte menn/gutter skal krangle om ei lærkule , kun fattigfolk som ikke en gang vet hva Q-suites er for noe. Så da er det jo egentlig litt trist, men ikke noe vi kan gjøre noe med eller trenger å tenke over... Synes Watchaddicted skal ha kudos for å nevne det jeg
Helt enig med dere, at det er ille andre steder gjør ikke saken bedre. Det er pengene som rår. Er vi nok mennesker på denne planeten som har et bevisst forhold til hvordan vi bruker pengene våre tenker jeg at det er muligheter for bedring
Ingen kan redde hele verden, men man kan alltids gjøre litt, og spesielt dersom det er valg man enkelt kan ta i hverdagen. Det skjer så mye elendighet der ute at man må prioritere de kampene man kan "vinne". Da tenker jeg det er rett og rimelig å sette fokus på et selskap (eid av en særs tvilsom stat) som er aktiv i det norske markedet og som for mange av oss her inne vil kunne dukke opp som et reelt alternativ når vi skal ut på tur. Da er det faktisk mulig å påvirke gjennom de valgene man tar. Så kan man alltid argumentere med at dette ikke er det verste eksempelet eller den viktigste kampen å ta, og det er en diskusjon det må være lov å ta. Men for å få folk til å ta mer bevisste valg og å legge press på alle de selskapene som i dag slipper unna må man begynne et sted. Og koblet opp mot all oppmerksomheten som fotball-VM skaper så er dette noe jeg håper får mer fokus fremover.
Nå må vi våkne opp her!? Finnes jo ikke snev av akademisk metodikk her. Dersom det er 6500 av 650 000 mennesker (riktignok ikke det, men la oss iallfall være fair) så er det jo ikke mye. Hva døde de av? Naturlig avgang? Generell dårlig helse fra hjemlandet? Qatar har nok en del på sanvittigheten men la oss være saklige. Det er lov å klippe fra kilder, lov å dobbeltsjekke, lov å sammenligne.
Qatar mener at de fleste døde av naturlige årsaker ja. Men det er ikke nødvendigvis sånn at alle er enige i konklusjonene. https://www.theguardian.com/ https://www.bbc.com/news/magazine-33019838 Jeg er selvfølgelig farget av at det her snakkes om fotball, som jeg mener er 100% unødvendig. Men det er ikke til å stikke under en stol at Qatar ikke behandler fremmedarbeiderne så bra. Og det er ikke bare snakk om VM-prosjekter.
6500 er ikke så mye? Utdyp? Her er forresten litt klipp og lim journalistikk: https://www.theguardian.com/global-...grant-worker-deaths-qatar-fifa-world-cup-2022
Alt må sees perspektiv. Tenk f.eks på corona dødstall i USA. De har passert 500 000 av en befolkning på ca 325 mill I Norge har vi vel ca corona relaterte 500 dødsfall av en befolkning på 5 mill. 60 x 5 mill er 325 mill. 60 x 500 er 30 000. I den sammenhengen ser man at USA har en dramatisk høyere dødsrate. Hvor stor er arbeidsstyrken involvert? 10 000? 20 000? 6 500 av 10 eller 20 tusen vil jeg si er veldig dramatisk.
For ordens skyld henger jeg med på at landet har en del svin på skogen, men det er mange relative faktorer her. Er feks antall arbeidsrelaterte dødsulykker høyere i Qatar enn i hjemlandet, og kanskje regionen ellers? Sett hen til typisk aldersgruppe og virksomhetstype?
https://www.onlineqatar.com/visiting/tourist-information/qatar-population-and-expat-nationalities Ca. 1.8 millioner av de nasjonalitetene som omtales i artikkelen. Med forbehold om at jeg har oversett noe og det er snakk om 6750 døde blandt en mindre gruppe av den totale migrantbefolkningen i landet. Det er utfordringer med å lage god statistikk rundt dette. Hva skal man sammenligne med? Befolkningssammensetningen både blandt innfødte i Qatar og i den generelle befolkningen i landene migrantene kommer fra er jo en helt annen siden migrantene er der for å jobbe. I tillegg vil jo eldre og syke arbeidere ofte dra hjem og dermed ikke være en del av statistikken for Qatar. Tallene kan være mye høyere... Men samtidig er jo dette også tall for en periode på 10 år.
Det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. At det kommer arbeindsinnvandrere fra et land som behandler en viss type arbeidere dårlig betyr ikke at Qatar trenger å gjøre det. Qatar (Og Emiratene, som har like ræva vilkår for enkelte arbeidsinnvandrere) er såpass rike at det ikke er noe annet enn utnyttelse av arbeidere i en desperat situasjon.
Ja det er absolutt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan feks sippe champ i QR-loungen samtidig som man mener at arbeidsvilkår i landet bør forbedres. Det er ingen motsetning her i at man forsvarer landets arbeidsvilkår dersom man flyr QR. Like lite som at jeg ikke forsvarer Norges gjentatt brudd på torturkonvensjoner (mtp vareteksfengsling) og brudd på menneskerettigheter i barnevernsaker selvom jeg koser meg med norsk laks på Hurtigruta.
For det første, hvis 1 prosent av alle arbeidstagerne dine kubber formedels jobben, er det relativt solide mengder. Det er det vi diskuterer nå. For det andre så snakker vi om Qatar nå, ikke Norge. Det er en annen diskusjon.