7 land, 2 kontinenter, 16 flyvninger, 1 båttur, 8 overnattingsplasser og 14 dager.

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 09. juli 2017.

1. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Det hele startet en vårdag i April, da min far foreslo at jeg og min mor skulle besøke min bror som for tiden bor i Seoul. Jeg var ikke vanskelig å be og startet planleggingen.

I og med at ny opptjeningsperiode hos SAS startet like før planlagt avreise, var målet å maksimere antall poeng, samt utnytte Diamant-kortet til det ytterste.

6 netter i Seoul ble fasit, samt 1 natt i Hong Kong på returen til Norge.

Men, man kan da ikke avslutte ferien etter bare en uke. Dermed klekket jeg sammen en lur plan for å utnytte de siste dagene av ferien. Landene som så skal besøkes ble: Finland, Estland, Hviterussland, Latvia og Litauen.

Ruten er som følger:
    10. : BOO-OSL-ARN-HKG (SAS)
    11. : HKG-ICN (Hong Kong Airlines)
    11.-17. : Lotte City Hotel Myeongdong, Seoul
    17. : ICN-HKG (Hong Kong Airlines)
    17.-18. : Shangri-La Kowloon
    18 : HKG-ARN-OSL-ARN-HEL (SAS)
    18.-19. : Hilton Helsinki Airport
    19.-20. : Hilton Helsinki Strand

20 : Helsinki - Tallinn (Viking Line)
    20.-21. : Welcome Hostel Rotermann, Tallinn
    19. : TLL-RIX-MSQ (airBaltic)
    21.-22 : DoubleTree by Hilton Hotel Minsk
    22. : MSQ-RIX (Belavia)
    22.-23. : Radisson Blu Latvija Conference&Spa Hotel, Riga

23. : RIX-KUN (airBaltic)
    23.-24. : ibis Kaunas Centre
    24. : KUN-CPH-OSL-BOO (SAS)

Mye av dette er relativt vanlige flyvninger, så kommer i all hovedsak til å skrive noe om det som er uthevet (men kommer muligens til å ta med litt av det meste).

2. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    De av dere som leser dette nøye, så ser dere kanskje en liten rar ting den 18. Juli.

HKG-ARN-OSL-ARN-HEL

Hvorfor flyr du ARN-OSL-ARN på samme dag, Mathias?

Joda, valgene var som følger:
    1. Bli med bestillingen helt tilbake til OSL og så fly OSL-ARN-HEL (Pris: 500 kr).
    2. Droppe sist leg av turen og vente på ARN i 4-5 timer for så å fly ARN-HEL direkte (Pris: 400 kr).

Lett valg eller hva?

3. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!

Du blir vel den første her som skriver om Hong Kong Airlines og Belavia? :cool: Morsomt med nye og spennende selskap! :)

mathiasfe liker dette
  4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir gøy! Gleder meg til å følge turen fra hytta!

Vet ikke om jeg misforsto, men er moren din med på hele denne turen?!?

mathiasfe liker dette
  5. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Oj, det glemte jeg å presisere. Vi skiller lag på OSL når vi kommer tilbake fra Hong Kong.

holmen liker dette
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg begynte å lure på om du hadde smittet moren din med bonusfeber :cool:

KRS and mathiasfe like this.
  7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Høres ut som en kanon tur, gleder meg til å "være med"! :)

mathiasfe liker dette
  8. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Da er 4 av 16 flyvninger gjennomført!

I Bodø prøvde jeg meg på å sjekke bagasjen helt til ICN. Det klarte ikke hun som sto i innsjekk og mente at det ikke var vits å prøve på OSL. Jeg var var litt bastant (og mente det skulle fungere) og fikk henne til å kun sende den til OSL, slik at vi kunne prøve der. «Det kommer nok ikke til å fungere der, så jeg prøver å spare dere for litt tid med å sende den rett til HKG, slik at dere slipper å ta den ut både på OSL og HKG. Men hvis det mot formodning skulle fungere så må du gjerne komme innom når du skal ut å reise igjen, så skal jeg prøve å finne ut hvorfor det ikke fungere for meg».

Vi hentet ut kofferten på OSL og det var da null stress å få den sendt helt til ICN. Så da må jeg ta meg en tur innom skranken på BOO når jeg kommer hjem og lære opp de som jobber der.

Det jeg tror var problemet, var at hun på BOO begynte å rote med booking-nummeret for HKG-ICN-HKG og fikk det ikke opp på sin data. På OSL kjørte han bare inn flight-nummer og destinasjon, så gikk det gjennom.

BOO-OSL-ARN i SAS Go, med grei recognition som EBD.

Fikk testet Årets Skodd og Ringi ved siden av hverandre på vei til OSL og må si at jeg liker Ringien best. Årets Skodd smaker egentlig bare vanlig eplejuice, mens Ringi har en spesielt frisk og god smak.

ARN-HKG i SAS Plus, etter at budet på ca 16.000 poeng per person gikk igjennom.

Når begynte SAS med utenlandsk crew på langrutene? Hadde noen asiatiske jenter som tok hånd om oss på turen.

Vi fikk valg mellom kylling med pasta eller torsk med potetmos. Jeg gikk for kyllingen som var ganske så smakfull.
    IMG_2587.JPG

Frokosten var jeg ikke så fornøyd med. Våt eggerøre og ellers lite smakfullt.
    IMG_2589.JPG

Ved ankomst på HKG var det en tur innom transfer desken til Hong Kong Airlines for å få boardingkort.

Deretter bar det gjennom sikkerhetskontrollen (hvor de tok fra meg negelsaksen min) og så videre opp i Plaza Premium Lounge ved gate 1.

Dusjrom:
    IMG_2590.JPG
    IMG_2591.JPG

Rask dusj, litt mat og et glass øl før vi gikk til gaten. Helt grei lounge, uten noen WOW-faktor.

Last edited: 15. jan 2018
    Eddie47, Upsaker, EgilSk and 5 others like this.
  9. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    De har vel hatt endel crew som snakker kantonesisk hele tiden.. aka asia crew.. husk at mange av de som flyr fra Hong Kong ikke skjønner engelsk.

mathiasfe liker dette
  10. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det spørs, får jo noen poeng ekstra for kun 100kr ekstra0 (to leg )er da innafor, men loungen på ARN er bra den og det er vel ingen her som fly for å fly :p

mathiasfe liker dette
  11. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Når man skal fortsette å skrive på reisebrevet sitt etter en liten uke med ferie og finner ut at photobucket har ødelagt alle dine tidligere reisebrev. #skuffet

For å se de få bildene jeg har lagt ut på dette reiesebrevet (samt alle tidligere reisebrev fra meg og bla. @Fnate) må man høyreklikke på bildet og trykke "Åpne bilde i ny fane" eller liknende.

No e da kveld. Får fortsette en annen dag i stede.

TigerTravel liker dette
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Shit happens, bra lell :)

mathiasfe liker dette
  13. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Hong Kong Airlines - HKG-ICN (økonomi)

Dette var min mors første tur hvor hun reiser i noe annet enn vanlig økonomi og første gang hun reiser med lounge-tilgang.

Det var derfor en tålmodighetsprøve for meg, da det var et evig mas om å skulle begynne å gå til gaten, som startet ca 2,5 timer før avgang.

Da det var ca 1 time og 30 minutter igjen til avgang (og mamma sto klar med veske og koffert og var på vei til å gå) gav jeg etter og vi begynte å tusle mot gaten.

På vei dit gikk jeg med vilje en god del omveier, bare for å slippe å sitte med gaten unødvendig lang tid.

For å komme til gatene til HX må man ned i kjelleren og ta tog til 200-gatene.

Vår gate var nummer 228 og de som er lommekjent på HKG vet at dette er en buss-gate.

Boarding startet med pri-boarding (såvidt jeg kunne se ikke egen buss for C). Etterhvert stilte vi oss opp i en evig lang kø og kom oss til slutt på en smekkfull buss.

Langt om lenge og lengre enn langt parkerte vi utenfor flyet og fikk kommet oss inn.
    IMG_2594.JPG

Flyet så i og for seg ut til å være i god stand (uten at jeg har satt meg inn i leveringsdato eller noe som helst info om flyets historie).

Vi hadde fått tildelt en 2-seter på rat 48, som er bakerste rad i den fremre økonomi-kabinen.
    IMG_2597.JPG

Greit sete å sitte i, om enn litt rettere i ryggen enn det jeg er vant til.
    IMG_2596.JPG
    IMG_2595.jpg

Så til den store skuffelsen.

Sekunder etter at flyet tok av fra HKG, sovnet jeg som en stein. Jeg våknet halvveis av et barn som gråt, fikk kastet på meg QC25en, jekket ryggen litt bakover og sov så videre helt til innflygningen til ICN startet.

Gikk derfor glipp av måltidet og all servering. Mamma sa dog at maten smakte godt (hvis det skulle være til hjelp for noen).

Smooth landing og raskt gjennom immigrasjon før vi møtte på min bror.

14. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Lotte City Hotel, Myeongdong

Har skrevet om dette hotellet før. Største forskjellen fra da jeg bodde der sist er at frokostserveringen nå var i form av en buffett, mens man sist gang bare kunne velge enten en amerikansk eller en koreansk frokosttallerken.

Fint hotell som ligger ganske sentralt i Myeongdong.

Dagene i Seoul ble brukt til diverse sightseeing, hvor blant annet Lotte Tower, Seoul Tower og DMZ ble besøkt.

Legger ved et lite bildedryss nedenfor:

Utsikt fra Seoul Tower
    IMG_2604.JPG
    Lotte Tower
    IMG_2615.JPG
    IMG_2616.JPG
    IMG_2620.JPG
    Fiskemarkedet
    IMG_2631.JPG
    IMG_2634.JPG
    Hongdae
    IMG_2626.JPG
    IMG_2637.JPG
    IMG_2672.JPG
    Meerkat Cafe i Hongdae
    IMG_2641.JPG
    IMG_2674.JPG
    DMZ
    IMG_2645.JPG
    IMG_2660.JPG
    Bridge of Freedom
    IMG_2676.JPG
    Langt der borte ligger Nord-Korea
    IMG_2664.JPG
    Tilbake i Seoul
    IMG_2678.JPG
    IMG_2721.JPG
    IMG_2726.JPG

Mens jeg var i Seoul innså jeg at returen faktisk ikke gikk med Hong Kong Airlines, men med Asiana!

Det ble derfor en tur innom Asiana-loungen på ICN på vei tilbake. Har vært her før og syns det er en ganske god lounge, selv tidlig på morgenen.

15. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha hatt 3 netter hjemme på ca 7 uker, har jeg endelig tid til å fortsette reisebrevet.

Kowloon Shangri-La, Hong Kong

Når vi ankom Hong Kong var det overskyet. I bussen på vei inn til byen begynte det å regne enda mer.

Vi tok buss nummer A21 og fra det nærmeste stoppet og til Shangri-La er det ca 200-300 meter å gå. Jeg, som hadde lånt vekk paraplyen til mamma, var søkkvåt når vi endelig kom inn i lobbyen.

Her sto det ikke på bemanningen i alle fall.

Før vi kom inn i lobbyen var allerede bagasjen og paraplyen tatt hånd om og vi kunne gå rett til innsjekk.

Rommet jeg hadde booket var det billigste rommet med to senger jeg fant på hotels.com.

Lobby:
    IMG_2750.JPG

Grei størrelse på rommet, med to stoler og skrivebord.
    IMG_2737.JPG
    IMG_2736.JPG
    IMG_2739.JPG

Badet føltes kanskje litt lite ut, men helt greit. Bra utvalg i amenities i alle fall.
    IMG_2742.JPG

Ca 30 sekunder etter at vi hadde kommet inn på rommet banket det på døren. Der sto det to pikkoloer med koffertene våre og de kom kjapt inn og viste oss rundt på rommet. Jeg fikk en omvisning, mens mamma finn en annen. I en skuff på skrivebordet lå strøm-adaptere, så veldig kjekt at han viste det i alle fall.

De sprang ut nesten like fort som de sprang inn og plutselig var de borte.

Vi fikk sett oss litt mer rundt og koblet til WiFi før det på nytt banket på døren. Her sto det ei søt jente med en vogn. På vognen var det en kanne med te og et fruktfat.
    IMG_2743.JPG
    (Beklager uklart bilde)
    IMG_2745.JPG
    Igjen, kjapt inn og kjapt ut.

Regnværet ville ikke gi seg og det føltes nesten som om det bare ble verre og verre.

Litt kjedelig ettersom at dette var den eneste dagen vi hadde i Hong Kong.

Det ble med andre ord uaktuelt å gjøre noe som var utendørs. Jeg fant det nærmeste (relativt gode) kjøpesenteret og vi trasket dit. K11 het det og en helt grei plass for å slå i hjel noen timer.

For å slippe noe som helst slags stress, tok vi dagen etter en taxi til flyplassen. Prisen her ligger på rundt 300 kr.

Jeg hadde ikke fått til å velge seter online på forhånd (etter at vi hadde fått CU til C), så jeg var en smule nervøs på om vi kom til å få seter sammen.

Seter sammen var allerede ordnet på rad 6.

Kjapp frokost i Singapore Airlines-loungen (som jeg mener er den beste *A-loungen på HKG) før vi trasket til gaten.

Flyvningen var helt standard i SAS Business og det har blitt skrevet om det så mange ganger her inne at jeg ikke gidder å gå så dypt inn på det.

Neste stopp: Helsinki!

DanH, RoadKing, TigerTravel and 12 others like this.
  16. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha flydd HKG-ARN-OSL-ARN-HEL var det deilig å legge seg i sengen på Hilton Helsinki Airport.

Helt greit flyplasshotell og jeg ble oppgradert til et Executive rom ved innsjekk.
    IMG_2757.JPG
    IMG_2758.JPG
    IMG_2759.JPG

Kollapset i sengen kort tid etter at jeg sjekket inn og fikk meg en god natts søvn.

Frokost ble servert i frokostsalen i første etasje. Litt over gjennomsnittet hva angår frokoster hos Hilton, så meget fornøyd med det.

En kjapp tur innom Executive loungen før jeg dro for å skrive ut ett par ark. Her var det stille og rolig, samt lite servering.
    IMG_2765.JPG
    IMG_2766.JPG

Etter frokost tok jeg buss inn til Helsinki for å sjekke inn på Hilton Helsinki Strand. Jeg kom for tidlig til å sjekke inn på rommet og beskjed om at de skulle vaske rommet mitt med det samme. Hvis det var ønskelig (noe det var) kunne jeg få nøkkel til Executive loungen.
    IMG_2770.JPG

Greit utvalg til å være så tidlig på dagen.
    IMG_2769.JPG
    IMG_2768.JPG

Jeg ruslet så en tur rundt i byen, før jeg fikk en telefon kl 13.30 (en halv time før ordinær innsjekk starter) om at rommet mitt var klart ..

Igjen oppgradert til Executive rom.
    IMG_2783.JPG
    fullsizeoutput_16da.jpeg
    IMG_2785.JPG

Grei størrelse, men ikke noe utsikt å skryte av fra rommet. Rett i en bakgård.

Fin utsikt fra loungen i alle fall.
    IMG_2798.JPG

Neste stopp: Tallinn, med båt

Upsaker, DanH, watchaddicted and 9 others like this.
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Prima rapport :)

mathiasfe liker dette
  18. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,295
    Bonuspoeng:
    183
    mathiasfe liker dette
  19. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Slenger meg på lovorda! Ser fram til meir frå den kanten!

20. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Tallinn og Welcome Hostel OÜ

Tidlig morgenen etter sjekket jeg ut av rommet og spaserte mot fergekaien. Spaserturen tok vel ca 25-30 minutter (om jeg ikke husker helt feil).

Begynte å få litt dårlig tid på slutten, så det var en god og varm Mathias som slo seg ned i et ledig sete.

Grei beinplass.
    IMG_2801.JPG

Turen tok vel noe slikt som 2,5 timer. Lite bølger så ingen fare for å bli sjøsyk.

Ved ankomst gikk jeg bort til hostellet som lå ganske nært fergekaien. Innsjekk her startet ikke før kl. 14.00, så jeg tok turen inn til gamlebyen for å skikke litt.
    IMG_2804.JPG

Herregud så mange turister det var der da.

Store turistgrupper med pensjonister uansett hvor man så seg rundt.

Jeg fikk ganske fort nok og fant meg en rimelig plass for litt lunsj.
    IMG_2802.JPG

Gikk tilbake til hostellet i tiden rundt innsjekk og fikk meg en seng i et rom med 4 senger.
    IMG_2806.JPG

Hostellet er ganske nytt og hadde en veldig behagelig seng. I tillegg har hver seng et eget skap med nøkkel hvor man kan plassere koffert og diverse. I hver etasje er det et greit utstyrt kjøkken og to toaletter.

Det eneste aberet med hostellet er at alle dusjene ligger i samme etasje, så for min del måtte jeg ned en etasje. Virket heller ikke å være så sosialt som andre hosteller jeg har bodd på, da det ikke var noe ordentlig fellesareal, bare noen sofaer og stoler bak resepsjonen.

Området rundt var veldig fint. Virket ganske nyoppusset og noen ganske kule restauranter/barer.

Middag ble på Saku Gastropub. «Korean Chicken Wings» og «Gastro french fries with cheese», samt litt hveteøl.
    IMG_2808.JPG

Etter maten ble det en tur bort til Brewdog, som ligger like ved, for mer øl.

Neste stopp: Minsk!

Del denne siden