8 dager, 7 widebody, 6 bookinger, 5 flyselskaper

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 18. febr 2024.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke så god på sandkassene. Qatar skal jo ha verdens beste business, og tier point opptjeningstabellene til BA gir god opptelling for OSL-DOH-X. I fjor en gang hadde Qatar salg med en god pris til Bangkok. Når det ville være stille i vinterferieuken var det en god plan å ta seg en tur. Booket slik at jeg skulle få oppleve 787, A380 og 777 med Qatar. A380 forsvant, så nå blir det en 787 og tre Q-suites på 777.

    Salget var litt originalt ved at det gjaldt OSL-BKK-AMS. Sikkert en fin måte for å unngå forretningsreisende. For en person som uansett trengte å fylle på EB-statuspoeng ble løsningen sponsing av litt biodrivstoff for siste legg hjem.

    Så har jeg hatt lyst til å oppleve Emirates F. Det er jo ikke noen egnede bonusprogrammer som gir tilgang dit og det er ganske dyrt. BKK-HKG er imidlertid overkommelig. Jeg booket derfor en overnattingsutflukt til HKG. Ikke så lenge etter fikk jeg melding om nedgradering til C. Litt uklart hva det skyldes, men tilsynelatende skulle de ikke selge F for februar. Det var litt knot å skulle avbestille, så jeg ga opp og betalte avbestillingsgebyr, men da kronen hadde svekket seg i mellomtiden, så fikk jeg uansett igjen mer penger. Noen måneder senere var det plutselig salg på F igjen og jeg bestilte på nytt. Så da blir det en dagstur til HKG med ca 3 timer på bakken.

    Når jeg først var i gang, man kan jo ikke slappe av på ferie, så fikk jeg lyst til å besøke Qantas F loungen på SIN og MH F-loungen på KUL. Qantas F-loungen på SIN er åpen på ettermiddagen. Jeg brukte derfor BA bonuspoeng til å booke MH C SIN-KUL, sove airside på KUL og så neste dag MH C KUL-BKK. For å komme meg fra BKK til SIN så ble det betalt billett. Det var billigere med Scoot Plus enn SQ eller TG Y. De har ikke fast track eller lounge, men Scoot Plus i 787 har så vidt jeg forstår seter tilsvarende SAS plus interkontinentalt og de pakker alle tilvalg inn i billetten.
     
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har noen gode ideer om hvor man krediterer Emirates F? Jeg ser at Qantas, Malaysian og JAL er muligheter innenfor OW, og Aeroplan og United innenfor *A. Planen må vel eventuelt være å kunne bruke poengene på en liten flytur et sted, og så klare å samtidig få lagt inn status fra OW eller *A for å nyte fordelene. Er det eksempelvis noen som har erfaring med å booke bonusbilletter innenriks med JAL? (og klare å bruke statusen fra eksempelvis BA)?
     
    paramberg liker dette
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    OSL må jobbe litt mer med å håndtere non-Schengen. De kan ikke sette på boarding to timer før. Innsjekk var ryddige og sa at business boarding ville starte kl 14 (avgang kl 15). Jeg kom ruslende et par minutter på. Da hadde de bak meg i passkontrollen vært superstresset og en annen som skulle i C kom løpende forbi. De slapp folk inn i gateområdet og der tror jeg de fleste var. Boarding startet vel ca 14.10.

    Det er noe med å forlate OSL med widebody. Det gir en ganske annen følelse. Man er ikke bare på vei til den ordentlige flyturen, men ordentlig på tur fra begynnelsen av.

    F34 ytterst til venstre har en ekstremt lang bro, som går i en stor U. Vi ble stående å henge der en stund. Forsåvidt fint sted for planespotting.

    Vel ombord ble jeg ønsket velkommen på en hyggelig måte og fikk setegjennomgang og forespørsel om pre-departure drink i en hastighet som ville fått enhver flygeleder i New York området til å bli stum av beundring. Lime og mynte er en god kombinasjon. Vi pushet fra gate ca 12 min før rutetid. Når man skal de-ice er det framsynt.

    Setet på 787-8 minner meg om Avianca sitt. Veldig åpent mot midtgangen. Man sitter dog mot vinduet eller mot midten. Ingen på første rad.
     
    AirMags, Kristian, jgroneng and 26 others like this.
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,914
    Bonuspoeng:
    183
    God tur, så dere taxe avgårde nå nettop fra mitt utkikkspunkt ved D3 :)
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge i Doha er ganske komplisert. Hvis jeg forstår det riktig har Qatar (det er ihvertfall de som opererer dem) lounge på 6 forskjellige nivåer. First, business (for de som kjøper en billett som gir tilgang til lounge), Emerald («diamant»), Sapphire («gull») og så betal-lounger hvor jeg ikke helt forstod forskjellen. Etter å ha lest meg opp gikk jeg, som Emerald, for fattigmannsbusiness uten loungetilgang. Og har da tilgang til det de kaller Diamond lounge. Det betyr fortsatt a la carte restaurant, betjent bar med barista og hva annet man måtte ønske med kelner som tar bestilling ved setene og bringer. Og masse andre superhyggelig folk som går rundt og lurer på om det er noe de kan gjøre for at du har det enda bedre. Designet er muligens ikke like fancy som business-loungen, men interiørmessig er det helt i toppen av lounger jeg har befunnet meg. Det er vel peak i øyeblikket og helt greit med plass. Jeg fikk vindussete med flyplassutsikt med Doha skyline i bakgrunnen.
     
    AirMags, Kristian, EndreD and 16 others like this.
  8. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk ikke tatt noe bilde av meze-forretten som var frisk og god. Derfra var det veldig bra. Lam hovedrett.
    IMG_1326.jpeg
    Ostene var bra.
    IMG_1327.jpeg
    Så ostekake.
    IMG_1328.jpeg
    Før landing bestilte jeg dumplings, som også var helt på høyden.
    IMG_1329.jpeg
    Drikkemessug har de et veldig bra juiceutvalg, og annen ikke-alkohol. Vinmenyen så fin ut den, men det er det mange som er gode på.

    Etter at vi forlot Oslo ble det klarvær. Og det ble mørkt etterhvert så de dimmet ikke vinduene. Våknet over sydlige Irak. Fascinerende å se faklingen. Vi kom etterhvert rett over Basra, og så ut over gulfen, hvor man ser kysten av Iran på venstre side.

    Flyselskapene er veldig forskjellige på når de begynner å rydde. ANA er sene, så sene at man lurer på om de har glemt at man skal lande, vel fordi det går så fort når de skal bli klare. Qatar ryddet tidlig. 40 min før var det full igangsettelse av rydding og stolen skulle kjøres i landingsposisjon. Kapteinen hadde annonsert landing 23.33. Så litt etter elleve ble kartet plutselig borte og så stod det landing 23.20. Da ble det virkelig bokstavelig litt løping i gangene. Vi landet faktisk 23.20 etter en ganske direkte innflygning med bare en liten tur mot syd for å lande derfra. Så ble det fjernparkering og den rare businessbussen.
     
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Q-Suites er bra. Høye vegger og god romfølelse for C. Første gang jeg har sittet baklengs, men tenkte ikke så mye over det ut over at vingen flekset ganske så mye underveis (det var mye turbulens). Har tydeligvis ikke sittet nok bak på en stund, eller så ser man fleksingen på vingen bedre forfra.
    IMG_1332.jpeg
    Tre vinduer på C er ikke vanlig.
    Vi passerte over Dubai.
    IMG_1339.jpeg
    Flygningen ble litt kaotisk/dårlig planlagt/ikke optimalt gjennomført. Det var 5t23min flytid. Med avgang 02.20 og landing 12.00 (lokale tider). Jeg sov 1,5 t på OSL-DOH. Når man ikke kan sove bort tiden ble det først middag med bare hovedrett. Så hadde hun spurt om jeg ville ha frokost. Måtte jo det, og lurte på når de serverte den. «Any time». Hadde glemt dine on demand. Spurte om en time før landing var for sent. Det var OK. Ble så vekket og så på klokken og det var 1t55min til landing. Avtalte at hun skulle komme tilbake. Dine on demand er ikke helt on demand før landing. Qatar setter som sagt på fasten seatbelt 45 min før. Tror hun hadde tolket svaret mitt som en time før descent. Fem minutter senere bestemte 4A seg for at det var dag. Det er OK å se litt ut en gang i blant, men å lage dag 2t før landing på en 5,5 t redeye er ikke innenfor? Ja, takk til sentralstyrte dimbare vinduer. Q-Suites veggene hjalp ikke mot dag, så da ble det frokost.
    IMG_1342.jpeg
    Appelsinjuicen var fersk. Nesten LH F, som jeg holder som den beste appelsinjuicen i luften.
    Vi kom til den nye satellitten, så det ble tog.
    IMG_1345.jpeg
    Før det et trist syn.
    IMG_1344.jpeg
    Grab fungerte fint inn til byen. Så ut som at det stort sett er Toyota Altis på vanlig grab, men bra det. Skal tre ganger t/r flyplassen, så med mindre det ser ut som trafikkork, eller grab hadde lurevelkomsttilbud, tror jeg det blir dem.

    Jeg skjønner at folk mener at Qatar er virkelig bra. Selv om flyene var litt slitne og det tidvis gikk litt på autopilot hos enkelte. En flight på 6t og en på 5,5t med mellomlanding 2,5 t midt på natten er imidlertid ikke akkurat optimalt. Jeg presterte å si til noen for et par uker siden at den optimale flighten er på 13 timer. 3 timer med mat og film, 8 timer søvn og så 2 timer frokost. Da må man et annet sted enn til Oslo og Bangkok.
     
    Last edited: 19. febr 2024
    paron, MilageRune, AirMags and 25 others like this.
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Da blir det dagstur til Chek Lap Kok. Som det passer seg for førsteklasse ble det hotellshuttlebuss, BTS og Airport Rail Link som transportmiddel til flyplassen. Innsjekk var skikkelig Bangkokstil, altså ganske kaotisk. De hadde felles kø for F og C. De foran hadde tilsynelatende overvekt, litt uklart hvordan det er mulig på hverken F eller C, og begynte først å pakke om på båndet. Etterhvert fikk innsjekkingsagenten forklart at det kanskje ikke var så lurt. Mens jeg sjekket inn kom han og hun, kinesiske oppe i årene og veide en og en plastpose på ca 2,5 kg. De hadde neppe gullstatus hos Emirates, så de må ha reist foran ihvertfall en gardin. Emirates er ikke det åpenbare valget mellom BKK og HKG, så lurer veldig på hvordan de havnet i C der i kombinasjon med fraværende evne til å pakke en koffert for å skulle ut å fly.

    Tydeligvis ikke helt vanlig å snu på flyplassen i Hong Kong. Ved hjelp av de på hver side kom hun imidlertid frem til at jeg gikk som transittpassasjer og hun dermed ikke trengte sjekke om jeg ville komme inn i Hong Kong. Thailand ville jeg jo slippe inn i.

    Emirates loungen ligger inn mot innsiden av flyplassen mot en park. Flyutsikt er fint, men parkutsikt er egentlig ganske beroligende.

    IMG_1358.jpeg
    Nesten tomt når jeg kom.
    IMG_1356.jpeg
    God mat.
    IMG_1357.jpeg
    Fast track for F, C og en ganske god gruppe andre var ikke superrask. De to vanlige skulle ta 10 min og 11 min, og lurer på om jeg brukte noe i nærheten av det samme.
     
    paron, AirMags, cooolcatz and 19 others like this.
  11. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    For de som måtte lure er det mulig på en flight på 2t8min å servere et bedre 5-retters måltid, hvor passasjeren insisterer på å dusje og kle seg om før måltidet starter.
    IMG_1361.jpeg
    Fersk gulrotjuice som predeparturedrink, fulgt av daddel og arabisk kaffe. De tok opp bestillingen på mat, hvor det var 4-5 forretter, hovedretter og desserter å velge mellom. Og avtalt dusj før spising. Så snart fast seatbelt var av, ble det ene av de to badene klargjort for dusj.
    IMG_1363.jpeg
    Å dusje under klatring opp til 41 000 fot, med den duvende A380 turbulensen, var en merkelig opplevelse. Man får 5 min vann, men trenger egentlig bare halve tiden. Mer enn nok trykk og en ganske kraftig vifte som gjør at det ikke blir fuktig i luften, selv inne i dusjen. Pysjamasen var litt midt mellom Asia (joggedress) og Europa (pysjamas). Inntil nylig var det ikke pysjamas på BKK-HKG, så det var en hyggelig overraskelse.

    Emirates har den litt merkelige posisjonen en dedikert F-putzfrau. Som har som eneste oppgave i luften å passe på de to badene foran. Hun er annerledes kledd enn resten av crewet. På bakken passer hun på trappen, så ingen uvedkommende kommer opp. Ved avgang og landing virket det som hun hadde ansvaret for en av nødutgangene nede foran. Aner ikke om det er en egen stillingskategori. Hun var super hyggelig og proff (jeg satt på 1K, hvor man ser inn mot plassen foran badene), og når jeg var ferdig å spise ga hun noen ganger beskjed til noen andre, men hun kunne tydelig ikke gjøre noe i kabinen, og hun virket ikke å ha de samme egenskapene som de som jobbet i kabinen forøvrig. Det må si fall være verdens kuleste vaskedamejobb.

    Det ble annonsert at crewet var 18 nasjonaliteter. Alle snakket perfekt kostskolebritisk, og alle i F var virkelige F-vertinner. Det var så hektisk at det ble ikke de helt store interaksjonene, men man forstod at dette var en proff gjeng, som trivdes på jobb, og virkelig stod på. Litt ufortjent å sammenligne F-vertinner med C-vertinner, men betydelig hakk over Qatar.

    Når jeg skulle av, spurte jeg min vertinne om de skulle tilbake til Bangkok. Da gikk hun til pursher, og de lurte tydeligvis på om det var en mulighet for at jeg kunne få vente ombord. Jeg sa at det hadde jeg ikke forventninger om, men når jeg da gikk, var det 7 personer som i kor ønsket meg velkommen tilbake om et par timer.

    Emirates var tilpasningsdyktige ved landing. Fasten seatbelt på ca 25 min før. En på do i det vi passerte 12000 fot 11 min før landing og ut igjen når vi passerte 6700 fot og 8 minutter igjen. 1K er fint sete. Det var bare akkurat når døren min var oppe og gardinen var ferdig surret at det var enkelt å følge med på trafikken.
    IMG_1374.jpeg
    Vi landet på polderbahn på HKG. Kapteinen annonserte 15 min taxing. Vi rullet av rullebannen 17.24 og stoppet 17.37, så nesten.
    IMG_1380.jpeg
    Fordi jeg begynte å spise sist skulle de tydeligvis tømme to krukker med kaviar. Det var to forskjellige farger. Vet ikke hvor godt det kommer frem på bildet, men det var en ganske betydelig mengde.
    IMG_1370.jpeg
    Tallerken er størrelse frokosttallerken.
    IMG_1371.jpeg
    Tunfisken var god.

    IMG_1372.jpeg
    Biffen helt OK.
    IMG_1373.jpeg
    Dompa 2013 for de som er opptatt av sånt. Ostene greie. Konfektsjokoladen på slutten veldig god.
     
    Last edited: 20. febr 2024
    paron, MilageRune, AirMags and 30 others like this.
  12. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Ny dag, nye flyturer. Scoot plus BKK-SIN. Livet som statusløs gikk egentlig ganske fint gjennom security og immigrasjon. De har imidlertid lagt opp køene slik at det ikke er en kø og folk sniker som gale. BKK har et sted for kaffesnobber.
    IMG_1417.jpeg
    De kan sakene sine. Ligger i krysset E, F og G.

    Returen med Emirates F var også bra. Flytid på drøye 2,5 t så litt mer tid. Gikk igjen for 5 retter. Det gikk med litt stør? på vei tilbake også.
    IMG_1394.jpeg
    Mezzen deres er bra.
    IMG_1395.jpeg
    Konfektsjokoladen også.
    IMG_1398.jpeg
    Det var nesten fullt i F begge veier. De har 14 seter. Så ikke C bort, men var en tur bakerst i baren på vei hjem og da var C nesten tom. Jeg ble fulgt av F-verten min til baren (tror det var så jeg skulle bli tatt godt i mot). Der hang det 6 flyvertinner som straks begynte varte meg opp alle sammen. For en person som ikke har for stort oppmerksomhetsbehov ble det nesten litt mye. Mens jeg var i setet ble det tatt bilde med Polarid-kamera som ble satt i en fin kortholder. Bak insisterte de på å ta bilde av meg i baren mens jeg holdt i Champagne. Nja ja.

    Vel tilbake var sengen redd opp for 20 min søvn. Tykk god madrass og ordentlig dyne. Og god pute som muliggjorde soving på siden med B&W hodetelefonene.

    ANA suiten er større og jeg liker nok kanskje deres minimalisme bedre, men Emirates har tatt den godt ut. Og Emirates har høyere vegger. Det må en høy europeisk flyvertinne som står litt på tå for å se over veggene. Eneste skuffende var tv’en. Den er på 28 tommer tror jeg som er stort (dog ikke i forhold til 43 hos ANA), men oppløsningen er ikke på høyden (sammenlignet med 4K hos ANA).

    Crewet var enda bedre på vei tilbake når de forstod enda mer av hvorfor jeg var på tur.
     
    kjeeli, jgroneng, paron and 17 others like this.
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Scoot plus er et OK transportmiddel.
    IMG_1419.jpeg
    Scooties, de som jobber i kabinen, er svært hyggelige og bra. Jeg hadde lest i forkant av flyene er litt slitne. Det er ingen overdrivelse. 787’ene er i snitt 7,4 år, men det har neppe blitt byttet interiør på den tiden.
    IMG_1422.jpeg
    Gode seter
    IMG_1420.jpeg
    Med bra benplass på 1K
    IMG_1421.jpeg
    Du har bare et vindu som er rett til siden for deg, men ellers så er 1K fint.
    Det er inkludert mat og en drikke. Kjøttet, eller de fire bitene var ganske så trevlete, og risen var ikke av høy kvalitet.
    IMG_1425.jpeg
    Plus inkluderer også 30mb wifi.
    IMG_1426.png
    Strøm er gratis for plus. Som det fremgår kan det kjøpes for de lenger bak. Av alle tilvalg et ganske kreativt. Å betale 85 NOK for å lade telefonen er en ganske stiv pris per kwt. Det ser også ut som at man kan kjøpe oppgradering ombord. Vet ikke om det er mulighet for spleiselag for å bli kvitt en nabo.

    Changi er en flyplass som en blind umiddelbart vil kjenne igjen når man kommer ut på de myke teppene.

    Det var litt prosjekt å få seg boardingkort videre for Malaysia Airlines. Jeg måtte først flytte meg fra T1 til transfer desken på T2, til tross for at det stod st transferdesken på T1 også betjente MH. Så var neste problem at fordi Scoot og Malaysian ikke har bagasjeavtale, så tillater ikke myndighetene i Singapore at man får nytt videre boardingkort i transit. Etter dypt og hellig å ha lovet at jeg ikke hadde bagasje, svart på spørsmål om opphold i Kuala Lumpur for å underbygge at jeg ikke hadde bagasje fikk jeg aller nådigst et boardingkort.

    Da åpner det aller helligste om 5 min.
    IMG_1432.jpeg
     
    Last edited: 22. febr 2024
    kjeeli, veeegard, jgroneng and 21 others like this.
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha besøkt Qantas F hvor jeg fikk audiens i en time, ble det ytterligere 4 lounger. BA var overraskende fin. Kanskje en av de fineste BA loungene jeg har sett designmessig. Og helt stille.
    IMG_1437.jpeg
    IMG_1438.jpeg
    Qantas C var stor og full av folk.

    Tok en liten tur innom Qatar før flyet. Litt absurd kommer jeg inn med en Malaysian business billett for SIN-KUL, men jeg kommer ikke inn i Qatar i Bangkok på vei hjem.
    IMG_1443.jpeg
    Tror Qatar er klart beste business-loungen, med a la carte dining.

    Siste stopp var Sats. Dårlig med treningsfasiliteter.
     
    kjeeli, veeegard, jgroneng and 18 others like this.
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Malaysian C SIN-KUL var fint. De har domestic F seter. Mitt fly av den gamle typen. Flyet var 45 min forsinket. Da kom det e-post i etterkant hvor de beklaget forsinkelsen og jeg kunne gå inn og mene noe om det. Følte ikke så stort behov for det. Flyturen tar ca en time. På bakken var det juice/vann og kald klut (av ordentlig kvalitet). I luften var det varmmat og drikke. Min mat, dumplings, ble servert 30 sek etter at kapteinen annonserte please prepare the cabin for landing. Er god på hektiske flygninger i øyeblikket.

    Musespist dumplings.
    IMG_1448.jpeg
    Vel fremme kom vi til hovedterminalen. Toget til satelitterminalen er under ombygging så man må ta buss. Jeg bommet på hvor det skulle gjøres fra så havnet på Y-buss, og hadde da glemt at Malaysian nå kjører C-passasjerer med BMW i7. Vurderte å dra tilbake til hovedterminalen i dag for å prøve det, men så går flyet mitt fra hovedterminalen, så da kan det potensielt være vanskelig å overbevise dem om behovet for tur.
     
    Kristian, kjeeli, veeegard and 15 others like this.
  16. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    291
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    God tur!

    Ble veldig nysgjerrig:
    1) Hvor finner du tilbudene?
    2) Hva lå billettene på?
     
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Da fikk jeg e-post om at jeg er blitt qatar’ed. 2-2-2 istedenfor Qsuite på BKK-DOH. Det stod at man ringe dem å bytte til en flight med Qsuite, også en annen dag. Det var imidlertid fullstendig ubrukelig, da det for det første var fullt, og for det andre var det married segment på BKK-DOH og DOH-AMS, og retten til å bytte på BKK-DOH gjaldt da ikke allikevel.

    Hotell ved mer enn 8 timer layover gjelder ikke dersom det finnes kortere connection. I tillegg har de visstnok en regel om at man ikke har lounge-access i mer enn 6 timer. Så litt uklart for meg hva i all verden det betyr, altså om jeg blir nektet lounge-adgang når jeg kommer. Har lest om absurde uforutsigbare Qatar-regler for loungene og Qsuites som blir 2-2-2.
     
  18. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Tror Qatar og Emirates dukket opp i travel dealz sin daglige e-post.
     
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Nå blir det litt hulter til bulter, men Malaysian KUL-BKK var en fin opplevelse. Hun som passet på C tiltalte alle med navn. For meg lurte hun på hva hun skulle kalle meg. Altså ikke hvordan hun skulle uttalte navnet mitt. Der traff hun veldig godt på meg, og jeg svarte det jeg heter i utlandet. Når vi skulle gå ble alle 10 hilst farvel ved navn. Gitt at det var en snaue 2 timer flygning og hun hadde 4 legg den dagen er det ganske rått å ha kontroll på.
    IMG_1462.jpeg
    Ble egentlig så imponert over Malaysian at når det kom e-post i forgårs om at det var salg med Royal Jordanian/Malaysian C ATH-AMM-BKK-KUL, så slo jeg til. Med et lite påheng til Langkawi. Tier points hos BA er billig med MH innenriks.

    Vi fikk utdelt meny og kunne velge hovedrett.
    IMG_1470.jpeg
    Nasi Goreng med satay kylling smakte bra. Denne gangen kom jeg tidlig ettermiddag og da var det nesten null kø i fast track immigrasjon. Heller ingen kø i fast track emigrasjon på vei ut nå i dag til Doha.

    Qatar klarte å ikke bare sjekke inn bagasjen min til Oslo, altså også siste legget med SAS fra AMS, men også gi meg boardingkort. Det var først en voldsom mengde tasting. Så forsvant hun ganske lenge. Når hun kom tilbake smilte hun fra øre til øre og sa at de hadde måtte ringe SAS, men det hadde gått fint. Gul førsteklasse-tag fikk kofferten min også (pga emerald). I Oslo på vei ut var den lilla businessfarget.

    Pga business lite har jeg ikke tilgang til Qatar loungen her i BKK. Jeg fikk imidlertid pga emerald en håndskrevet invitasjon til Miracle. Det er ganske mange av dem, så visste ikke helt hvor jeg skulle gå, men den som ligger der gamle Thai F lå tok meg i mot og hadde dusj. Jeg hadde lest litt ymse om den loungen. Dusjen var helt grei. Badematten var ikke skiftet, men ellers OK rent.

    Prøvde meg så på en green curry. De hadde ikke spart på kyllingen, men ellers var det ekstremt tynt. Planen var uansett å gå til Cathay etter å være nydusjet. Cathay er innredet som alle Cathay, hvor jeg nå sitter i stoler av samme typen som i London med runway view. Ganske så fullt her før, før det plutselig ble god plass etter en avgang, så glad for at de ikke rasjonerte plassene til Cathay. Cathay stenger 18.30. Så åpner JAL 19.05. En liten spasertur er sikkert sunt.
    IMG_1525.jpeg
     
    Last edited: 25. febr 2024
    Kristian, kjeeli, Teknolai and 17 others like this.
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du får en e-post fra Qatar om aircraft change fra Qsuites til 2-2-2 to dager før og nytt setekart viser 2-2-2, så er ikke alt håp ute. Dette møtte meg når jeg kom inn i flyet.
    IMG_1531.jpeg
    3A, home sweet home.
     
    Last edited: 25. febr 2024
    Kristian, kjeeli, Teknolai and 18 others like this.

Del denne siden