Då er det ein time til avreise til OSL og me kan starte eit lite reisebrev til Uzbekistan, der eg skal vera i 9 dager. Har billetter baki bussen med Turkish, men har eit diamantkort på lur, så skal nok få sjekka litt lounger om eg har tid. Skal også sja kva eg kan gjera med ein biz sete her og der. Forventning - Uberørte Uzbekistan - Ekte folk, men litt prega av politisk styring - Gode smaker Eg reiser med turistbyrået i landet, og på studietur via bygdeutviklingsprogrammet til EU. Me skal på konferanse og komme med litt anbefalinger Er i gullstova ca kl 15-16-30, og kan gjeste inn ein person om det er nokon som er der då Faktisk litt spent i dag
Hva er reiseruten? Har reist rundt i store deler av landet. Selv uten å være kunstinteressert er museet i Nukus et absolutt must, og da kan du dagsture til Aralsjøen også. Med båter som ble liggende på land langt fra havet som skrumpet inn.
Riktig god tur Høvding @ValdresBjarne ,men hvordan havner du i Uzbekistan? Er dette en litt sånn "propaganda tur", sponset av reisebyrået(slik antydet). Neste kan en anta blir RUH/JED. Likhets trekk kan draes mot lege standen, der de ble "kjøpt og betalt for å skrive resepter av en større farmasøytisk selskap/er".(U)heldigvis forsvant den ordningen med tiden Her kan det bli mye spennende å se bilder av.
God tur! Har samme rute som deg bortover på Mandag (framme tirsdags morgen), så du får oppdatere nøye fram til da, så jeg vet hva jeg skal gjøre mens jeg er der.
Då er fyrste mål på ruta nådd, og bobler i gullstova. I dag er det servert pigswings, så det er ikkje så mange flygande griser på OSL
Programmet ser slik ut, @milehigh : Fyrste dagen er rolig rundt i Tashkent 2.dag: Tashkent region, Akhangaran 3. dag er konferanse 4. dag: Bukhara med tog, og diverse eldgamle ting og folkemusikkoppvisning 5. dag er Bukhara og Sitorai-Mohi-Khosa Palace, samt kokkekurs! 6 dag, Marked, Samarkand og Ulugbek Observatory 7 dag: Samarkand – Urgut også er det å ta seg rolig attende til Tashkent og avreise heimatt. Me skal bu på lokale gjestehus, så lite med internasjonale hotell, og får alle måltid med lokale retter. Satser på at det skal bli eit lokalt simkort, slik at eg får oppdatert både Familien og IFamilien. Kunne oppgradert til Biz for 2500 kr til IST @Eddie47 , men synes det vart litt i overkant når eg er på loungen, og ser ut til å ha ledig midtsete. Me får sjå kva som skjer i gaten eller når eg kjem til IST. Og ikkje minst heimreise. Har loada både PC og mobil med netflix og podcasts, så overlever nok
Bittelittegranne off topic: Er det flere enn meg som opplever at Netflix slår seg vrang og sporenstreks oversetter ti lokalt språk når man roamer? Jeg bruker ikke VPN, men jeg / jentungen har slitt litt med at Peppa Gris plutselig snakker Español, eller det som verre er, når vi er på tur? Har løst det med et nettbrett i konstant flymodus når jeg er utaskjærs, men finnes det en knapp i Netflixappen jeg kan bruke? Ellers ser jeg frem reisebrev fra et artig reisemål. God tur!
Gledes til egen IST besøk(høye forventninger, vet ikke helt hvorfor, utallige reisebrev fra IF og YouTube, en sterk influencer(som det så fint heter nå)) Fant du noe ganen sa seg fornøyd med @ValdresBjarne
Men då har eg fått slappa av i eit Sovjetisk hotell, Hotel Usbekistan. Hotellet lyser av sovjetiske tider, med betong, tepper og mørkre. Det er ein opplevelse å bu her, men i kva retning det er uvisst. Flyturen var heilt ok i eco, og brukbar mat og eit sete som ar gjennomtenkt med normal seteavstand. IST er eit monster, men kunne nok ha vore litt betre gjennomtenkt. Mykje gåing og kom på bussgate, men det er vel kanskje normen. Loungen var gedigen, med mange live cooking Station. Hadde ikkje for god tid, men fekk inn litt vatn og mat. Innreise til Usbekistan var svært kjapt, og det var ein veldig effektiv flyplass på mange måter. No må eg ut å sjå om eg får meg litt mat