A* booking med CT endret - legs fjernet

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bXmi, 11. nov 2020.

1. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Får melding i SAS sin app om at "your itiniary has been changed". I reisen under så har segmentene mellom ZRH og NRT blitt fjernet. Resten står igjen. Det er jo mildt sagt et problem, noen som vet hvilke rettigheter har jeg har?

Flyvninger:
    OSL - ZRH / SK Biz (B737-700)
    ZRH - NRT/ LX Biz (B777-300ER)
    NRT- HNL / NH First (A380-800)
    HNL - NRT / NH First (A380-800)
    NRT - ZRH / LX Biz (B777-300ER)
    ZRH - DUS / LX Biz (A320)
    DUS - OSL / SK Biz (B737-800)

Last edited: 11. nov 2020
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    Når er reisen?

3. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,697
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk tilsvarende for en tur til HND, bare at OSL-FRA/FRA-OSL er fjernet. Så nå står det kun FRA-HND igjen.

4. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Reisen er i mars-april 2020. Fant en lignende tråd her, uten at den konkluderer veldig håndfast.

Får ringe SAS og høre hva de foreslår. Ser at Swiss fortsatt har ruten mellom ZRH og NRT og den er mulig å booke på web.

5. holmen

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    Siden det er så lenge til, så har du ikke så mye rettigheter.
    Men, du kan være litt proaktiv og se om du finner alternativer, for så å ringe Tallinn. Du skal slippe endringsgebyr hvis legs er fjernet.

Litt rart at ruten fortsatt er mulig å booke da. Ring Tallinn.

6. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Ringte Tallinn og de fikk fikset feilen.

Flyet hadde ikke blitt kansellert slik som agenten først trodde. Han stusset litt over at segmentet hadde blitt fjernet. Det viste seg at ruten har fått endret avreisetidspunkt (avreise ZRH - NRT fra 13:00 til 21:50), men de la til segmentet på nytt.

Uheldigvis så er det fortsatt overnight layover (18t) på Narita på vei tilbake, noe som øker risikoen for at det ikke blir noe av turen. Med dagens regler så krever overnight stay på Narita innreisetillatelse til Japan,noe som ikke er mulig pga covid-regler.

Mysterio and trygveat like this.
  7. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel bare å bli på flyplassen?

8. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle tro det, men reglene er som følger:
    Om ANA har kontroll på dette så risikerer jeg vel å bli nektet boarding fra HNL til NRT...

9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,457
    Bonuspoeng:
    183
    Japan pr. nå har planer om å slippe inn turister fra 1. april 2021 uten at de må i karantene. Så følg gjerne med på hvilke regler og krav det gjelder når april 2021 nærmer seg. Jeg skal selv overnatte ei natt i Tokyo i april neste år og tenker at jeg skal følge ekstra nøye når avreisen nærmer seg.

Gribb and bXmi like this.
  10. holmen

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    Rent hypotetisk (selvfølgelig), tror du at dette gjelder ankomst 1. april, eller avreise hjemmefra 1. april?

Har en reise til Tokyo som i dag har avreise 30. mars, ankomst 31. mars. Bør jeg flytte denne til avreise 31. mars, eller til 1. april? :)

11. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Eu261 gjelder, med unntak av retten til kompensasjon. Det er altså det eneste som innskrenkes når det er mer enn 14 dager til avreise. Man har da krav på omruting eller refusjon.

Jeg ville latt bookingen stå hvis du fortsatt ønsker å reise. Før eller siden vil de sette deg på et alternativt fly, om så ved innsjekk.
    Hvis du ikke ønsker å reise har du selvsagt rett til full refusjon når noe kanselleres.
    Sas prøver seg på at de kun kan ombooke på tilgjengelige bonusseter, men dette stemmer selvsagt ikke dersom du fortsatt ønsker å reise på de samme datoene.

12. holmen

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    Gjelder det også nå under Covid-19?

Jeg tenkte at det er bedre å finne en gunstig flight selv, heller enn å vente på SAS.
    Det er jo en viss fare for at det ikke blir noe av turen uansett.

13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,697
    Bonuspoeng:
    293
    Ville nok ikke gamblet på dette. Det er nok ankomst som er det som teller. Ville flyttet til 1.april for å være på den sikre siden.

furlong and holmen like this.
  14. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk svar fra ANA nå og sjekket opp litt mer. Narita stenger kl 23:00 og for tiden er det ikke tillatt med overnight stays. Det betyr at man må ha innreisetillatelse.

flying_all liker dette
  15. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,457
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg har lest sier kun noe om ankomst 1. april, og ingenting om at man må reise hjemmefra 1. april eller senere. Så jeg velger å tolke dit hen at avreisetidspunkt ikke har så mye å si.

Gribb and holmen like this.
  16. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,173
    Bonuspoeng:
    93
    Hipp hipp hurra for Japan som tenker å åpne iallfall! :D

@holmen - samme som andre, flytt dato gjerne en dag framover, kanskje du blir den første som kommer inn Japan :)

holmen liker dette
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
  18. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Det har automatisk blitt sendt en melding til SAS som er issuing carrier. Ring Tallin og be de finne en ny routing til deg hvis det finnes. Du har krav på rerouting ( hvis det finnes aktuelle alternativer) eller full refusjon. Det er absolutt ikke noe poeng i å møte opp med en uferdig reise på innsjekk i April. Sansynligvis har du fått eller vil få en melding fra SAS som ber deg ta kontakt for ombooking.

19. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Edvard liker dette
  20. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Det er gjort og Tallinn booket inn igjen på samme flyvning som før. Den hadde fått endret tidspunkt. Merkelig at jeg ikke bare fikk melding om at at tidspunktene var endret.

Det er også aktuelt å endre reisen slik at jeg unngår overnight layover i Tokyo. Det øker risikoen for at jeg må kansellere. Tallinn måtte sjekke med supervisor om det var greit å fly HNL - NRT - ICN slik at jeg kan ta layover på Incheon i stedet (det er tillatt der enn så lenge). Det ble ikke godtatt, men de foreslo en direkterute HNL - ICN i stedet. Jeg foretrekker å avvente siden jeg helst vil unngå å miste en leg i First, og siden det er en del annet som må klaffe for at det skal bli noe av turen.

Del denne siden