SAS kansellerer segment i bonusreise - råd?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scribble, 08. juli 2018.

  1. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Har en ganske rett fram bonusreise bestilt for to kamerater fra Trondheim til Tokyo i september. Routing var TRD-OSL-FRA-HND og retur HND-FRA-CPH-TRD (sent fly fra Køben) med SAS og Lufthansa i business.

    Nå har det kommet melding fra SAS om at segmentet CPH-TRD er kansellert. Istedenfor har de fått en 22-timers mellomlanding i Frankfurt og retur via Arlanda sent neste dag.

    Er litt usikker på hva skal gjøre med dette og evt.rettigheter man har. Da dette er småbarnsfedre som allerede strekker grensene for akseptabel tid borte fra familien er det ikke aktuelt å forlenge turen. Og jeg finner ikke noen annen fornuftig hjemreise med bonuspoeng den dagen. Kan jeg feks få SAS til å gi de plass på NRT-CPH? Masse plass på dette flyet ser jeg.

    Råd?
     
  2. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt råd først snakk med SAS, det er dem som har kansellert avgangen din så du behøver overnatting, så i bunn og grunn deres ansvar. Men hør hva dem har å si og rapporter tilbake hva du får til svar :)
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde også spurt et par agenter om plass på direktefly. Eventuelt be de hoste opp en kortere connetion i FRA.
    Minimum er hotell i Frankfurt.
    Slike ting skjer desverre, og lite å gjøre med det om ikke SAS er behjelpelige.
     
  4. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    vår bonusreise til usa ble ombooket slik at vi fikk 4 dager mindre.
    ringte tallin som sendte meg til sas og tilbake 4 ganger slik.

    endte opp med å reise en eller to dager før planlagt.
    det var ingenting ledig av bonus, men vi fikk allikevel seter.
    mener det var sas selv som booket det om.
     
    Xflipper liker dette
  5. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt råd er å finne to eller tre routinger du mener er akseptable, og foreslå disse for sas. Kan også være lurt å komme med forslag til avganger der det selges rimelige billetter.
     
  6. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Er det virkelig slik at man ikke har de samme rettighetene når det gjelder ombooking til alternativ avgang/routing ved kanselleringer hvis man reiser på bonusreise? Å kreve at det er ledige bonusseter på en alternativ avgang i en slik situasjon høres jo ganske utrolig ut spør du meg. Hvis dette er praksis hos SAS så er det svært skuffende, og det reduserer verdien av poengene betydelig.
     
    EndreD liker dette
  7. trillebag

    trillebag Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Det samme skjedde med meg. Ringte bare SAS og krevde å få endret til det flyet jeg ønsket.
     
  8. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Vil tro at det meste av slike ombookinger gjøres programmatisk uten så mange mennesker involvert . Da vår retur fra FRA til OSL ble kansellert (ankom FRA fra ICN) ble vi ombooket til FRA-CPH-OSL i fullfare business. Ankomsttid i vårt tilfelle var 15min før opprinnelig booking.

    Så en SAS agent har fulle rettigheter til å booke dere om til hvilken som helst flyvning i *A så lenge det er tilgjengelige seter.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @bighc , dette er nok kjørt uten menneskers innblanding. Så kan det hende at ved første forsøk på SAS sitt apparat så møter du en person som enten ikke gidder eller ikke forstår at hen kan, og bør endre dette til ditt beste.

    Ta en telefon, vær høflig og saklig og ha gjerne alternativene klare som andre har sagt, så er det å håpe på det beste.

    Men, når det er sagt, jeg mener å huske det var noen her på forumet som fikk kutta Florida ferien sin med et par dager for en tid tilbake? Der var det visst ingen bønn...
     
    EndreD liker dette
  10. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Prøvde å ringe inn, snakket med noen dansker. De mente det eneste de kunne gjøre var å lete etter andre ledige award-plasser. Skyldte på systemet, Fikk alternativene å enten ta retur dagen etter fra Frankfurt, eller kansellere hele greia. Ba om å få tenke på saken. Får vel spille litt agentrulett, synes det er for dårlig om de ikke ordner opp når kunder blir fucka av at de kansellerer flights.
     
    Shyneno liker dette
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Stå på ditt og prøv ny agent. De kan ikke kreve at du velger award klasse feks 2 dager før avgang når det ikke finnes. Isåfall ufattelig skuffende service av SAS.
     
    Shyneno liker dette
  12. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en relativt lik en i fjor.

    Booket fredag til søndag til Miami på i VIP Plus. Så kutta SAS i programmet, og jeg ble ombooka til retur 2-3 timer etter at jeg skulle lande i MIA (retur med samme fly). Spurte om muligheten til å bli booka om til en *A-partner for å beholde helgeturformatet, men det var helt umulig. Endte derfor opp med å bare kansellere.

    Var riktignok et par måneder før avreise dette skjedde, men som EBD ble jeg allikevel ganske så skuffet over «servicen» og «fleksibiliteten» til SAS.
     
    EndreD, Shyneno and Xflipper like this.
  14. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Dette høres jo egentlig ulovlig ut. Man har jo tross alt "betalt" en bonusreise også, og dermed burde man ha de samme rettighetene som på en ordinær reise. Noen med juridisk kompetanse her som vet om SAS har lov til dette? Så om man reiser på en bonusbillett til Europa og SAS kansellerer hjemreisen, så risikerer man å sitte fast i flere dager til første avgang med et ledig bonussete? Og hva hvis det er en familie som reiser sammen? Helt utrolig hvis dette stemmer! Hadde det vært en god strategi å la SAS booke om til avgangen de foreslår (for å skaffe bevis), og deretter kjøpe nye billetter på første avgang selv hvis avgangen SAS foreslår gir en urimelig forsinkelse, og deretter bruke reiseforsikringen for å få igjen pengene og la de krangle med SAS om oppgjøret?
     
    EndreD, Xflipper, RoadKing and 3 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @BDUflyer , syns det hadde vært interessant å fått testet dette juridisk. Kanskje fått en betraktning fra forbrukerrådet?
     
    EndreD liker dette
  16. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Oppdatering på dette - etter 7x agentrulett ble det frigjort plass på NRT-CPH direkte. :)
     
    tmolvik, OleMarius, Upsaker and 5 others like this.
  17. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Man har selvfølgelig de samme rettighetene i forhold til omruting ved kansellering uavhengig av hvordan reisen er betalt. Selskapet er forpliktet å tilby "omruting snarest mulig" på tilsvarende vilkår dersom du ønsker slik det kommer frem av 261. Jeg finner en artikkel som viser til en rettsavgjørelse i Danmark som konkluderer med at "snarest mulig" faktisk er første tilgjengelige flyvning på tilsvarende vilkår uansett flyselskap. Artikkelen er gammel, men jeg finner ikke lignende tilfeller og jeg anser da dette som gjeldende rettspraksis.

    https://www.dinside.no/reise/du-kan-velge-a-reise-med-konkurrenten/61431554

    SAS kommer selvfølgelig ikke til å tilby dette og vil prøve seg med mange varianter, som at kun ledige bonusseter kan bookes, eller at kun SAS eller *A flighter kan være aktuelle. Det er viktig at du gir selskapet mulighet til omruting før du booker egne billetter. Du må passe på å dokumentere det ubrukelige omrutingstilbudet slik at du kan bevise at selskapet ikke ønsket å tilby deg reise med første tilgjengelige avgang. Du kan da booke første tilgjengelige avgang for egen regning, å kreve dette refundert i ettertid.

    Denne oppskriften er selvfølgelig bare veiledende og tar utgangspunkt i denne danske dommen som jeg dessverre ikke finner mer om. Jeg ville heller ikke på død og liv booket første fly hvis tilbudet jeg fikk går 40 minutter senere.
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid morsomt å plukke opp en over 2 år gammel tråd :)
     
    kaiarne liker dette

Del denne siden