Årets reise, som har vært endret og flikket på ganske mye, starter i dag! Reisen starter riktignok ikke veldig bra, men vi får se hva som skjer. Vi startet med å grave frem en parkeringsplass på Værnes, for snømåking er ikke inkludert når man betaler for å stå på taket tydeligvis. Så er det ‘snøstorm’ i Nederland, som vil si mer enn 2cm snø på en time, som sørger for at mange avganger derfra er forsinket. Siden flyet til Trondheim er to timer forsinket, er følgelig flyet fra Trondheim også det. Det som er litt kjipt er at mellomlanding også er på to timer. Denne meldingen dukket opp i KLM appen og nå er jeg litt spent på hva mulighetene blir. Via Qatar, Mexico, kanskje Paris eller Istanbul, muligens bare ta et fly fra Amsterdam i morgen. Nok muligheter. Men, litt kjipt å ikke få 600 euro fordi det er ‘snøkaos’. For se om smartdelay får med seg forsinkelsen da.
Det gikk dessverre ikke å bli med. Det sto gate closed i det vi kom ut av flyet. Vi flyr med Iberia via Madrid i morgen tidlig. Oppdatering kommer, men først sove, på et oppgradert Hilton rom.
KLM service, ups and downs… I lufta, når vi først kom oss av gårde, var servicen upåklagelig. Kun 7 i business og en egen flyvertinne som passet på oss mens to andre tok seg av alle bak gardinen. Kjekt å få utdelt menyen, maten har en fin innpakning, men smakte dessverre ikke veldig bra. Da flyvertinnen spurte om maten hadde smakt sa jeg nei (nederlendere er slik… fruen sa hun bare ikke ville svare) og hun var enig at akkurat denne boksen ikke var hennes favoritt heller og om hun kunne by på maten de hadde på vei oppover, en nudelsalat. Takket nei, for jeg var ikke veldig sulten. På drikkefronten fikk vinutdelt en flaske vann mens vi var på bakken og ikke lenge etter avgang ble det tilbudt drikke fra menyen. Så ble det mat, og mer drikke. Fikk veldig god ostesnacks til en GT. På flyet var det veldig begrenset internett, men nok til å se at vi hadde blitt booket om til Iberia. KLM app viste 2-4-2 oppsette på a330 flyet, noe som bekymret meg litt. Kommer tilbake til det. Da vi ankom Schiphol tok jeg en titt på skjermen for å se om KLM flyet kanskje var kraftig forsinket også, men der sto det gate closed. Nedturen startet da jeg sjekket en automat for å få ut en hotellvoucher, det var bare feilmelding å få. Den betjente skranken stenger kl22(!). Valgte å sjekke om loungen var åpen, men ifølge en flyplassansatt var alt stengt og han klagde litt over KLM og at det er håpløs å ikke holde åpent når et hav av fly ankommer for sent. Ha sa det er en ankomstservice skranke ved baggasjebåndet, så vi gikk ditt. Kø! Men en rar kø med fortvilte ansikt som etter hvert bare viste seg å henge igjen litt!? Det sto flere KLM ansatte og opplyste om at hotellene er fulle og at man bare må finne noe selv. Jeg gikk frem og ble møtt med en ‘hva vil du?’ både i tale og kroppsholdning. Opplyste om situasjonen med mistet connection og automatproblem og at jeg gjerne ønsket hotellvoucher. ‘Nei, det er fullt’, ‘ok, gjelder elite pluss også?’, ‘vent litt’. Hun gikk inn og kom tilbake, vinket meg og fruen inn og ordnet rom på Hilton! Edelt metall reddet dagen/natten. Fortsettelse følger, vi er klare til avgang til Madrid nå
Det var jo en litt trøblete start. Artig å bli møtt med kombinasjonen "hotellene er fulle" og "dere må finne noe selv". Hvis ikke de kan, hva kan så en tilfeldig reisende klare? I Paris for en del år siden var det ekte snøkaos, da tok SAS og busset oss til to hoteller. Det ble et stykke reise, men i hvertfall noen timer i en seng. Vi ønsker god reise videre. Høres ut som et fantastisk fint tur-opplegg.
Det var en nyanse der heldigvis, som ikke kom med, ‘hotellene vi kan bestille for dere er fulle’. Da vi kom ut hørte jeg noen (fra KLM) rope ut ‘ hotell fletcher har rom igjen, bestill selv online!’. Takk! Skal fortelle litt mer om ruten etterhvert. De fleste dager starter med ‘dere blir hentet av en privat guide’
Den store fordelen med Hilton er at man slipper shuttle, noe som er meget velkommen ettersom flyet til Madrid skulle gå 0710. Selv om man slipper shuttle, går tiden, for det er et stykke å gå. Kom frem til hotellet i 23/2330-tiden. Spurte mannen i resepsjonen om hilton gullstatus ‘funker’ med en slik KLM voucher. Han svarte litt tåkete men sa etter noe tasting at vi hadde blitt oppgradert executive room. Kjekt det. Fikk også utlevert ‘dental kit’ og en liten goodie bag hver, med sandwich, sjokolade, popcorn og en boks cola. Vet ikke om sistnevnte er pga voucher eller status, men samme det, fin gest var det. Fint rom, men det som fristet mest var senga. Kun fem timer til vekkerklokken ringer…
Hilser fra Iberia loungen, som i bunn og grunn er ganske bra, med utsikt på fly. Men den er laaaaaaang, og de har valgt å ha baren på det ene ytterpunktet og doen på det andre. Så man rekke å gå av seg eventuell promille på turen. Nå har jeg foreløpig kun kaffe innabords men dere skjønner poenget. Nå bærer det mot ombordstigning og vi får se om det nett ombord.
Dette var også min erfaring med United når EWR lå nede for telling. Skal sies at jeg ble møtt av en "friendly but nonplussed" person bak skranken, og ikke "hva vil du?". Artig å se på BA-folkene som i disse dager gjør seg opp tanker om gullstatus er verd det (i BAs tilfelle er det neppe det, dog) - det fokuseres mye på perks, men ingen nevner verdien av å ha topp status når det er IROPs. For mitt vedkommende betydde det tidkrevende Sabre-KungFu, tilkalling av supervisors og beste løsning som var mulig i situasjonen. God tur og gleder meg til fortsettelsen.