A song of ice and fire

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 08. nov 2018.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,206
    Likes mottatt:
    5,296
    Bonuspoeng:
    183
    4 gutter fyller 40, våre respektive pointearners har i sin visdom gitt oss en tur til Island. Terningkast 6.

    Det er kun jeg som har feber, så jeg har holdt det inni meg. Terningkast 1. Jeg er jo vant til å ordne mine egne billetter og sørge for opptjening og oppgradering, men her skulle vi få alt servert på sølvfat og bestillingen var ute av mine hender. Icelandair hadde tydeligvis det beste tilbudet. Men det er jo ikke lov å kikke gavehesten i munnen, så derfor er klagingen spart til dette reisebrevet. Her er det endelig noen som forstår meg. Trur eg. Det var jo en mulighet å legge inn et bud på Saga Class, og hadde det vært opp til meg så hadde det blitt hvert fall minstebud på 1300NOK, men resten av følge har ikke samme begeistring for setene foran i bussen, så da ble det 15A-D. Terningkast 2.

    Avreise torsdag klokken 13 med Icelandair fra OSL. Jeg drar til OSL etter at ungene er sendt på skolen. Resten av reisefølget har startet tidligere men er lettere geografisk utfordret og ankommer dermed noe seinere. Jeg skal ha min dose febermedisin og betaler meg inn på OSL-loungen. Setter til livs størsteparten av en flaske cremant, ost, brød, smør, skinke og en smoothieshot fra buffeten. To croissanter rekker jeg også mens jeg skriver tre sider reisebrev fra sommerens matgilde på Færøyene. Straks ferdig. Dette brevet blir skrevet i luften på vei til TLL(korrekturlest og postet på hotellet), merker at det er på tur jeg finner tid og energi til slikt. Når det blinker “go to gate” styrter jeg resten av boblene og tar med meg fire croissanter i lommen og tenker at det hele var greit verdt 300 kroner på en dag med to timer å slå ihjel. Terningkast 5.

    Flyet til KEF tar av ti minutter for seint men lander før tiden. Vi flyr 757, en ny opplevelse for meg. Ligner på det jeg har prøvd før må jeg innrømme. Menyen har et bredt utvalg av islandsk gin så jeg spanderer på meg en GT. Terningkast 4.

    På KEF bruker bagasjen lang tid og vi havner bakerst i køen hos Avis. Ingen står i kø hos Europcar og Hertz. 40 minutter seinere har vi fått nøklene og sprader spent ut på parkeringsplassen på jakt etter vår SUV. Det er en Dacia Duster. Det er ikke plass til bagasjen vår i bagasjerommet. 1 vanlig og 3 cabin size kofferter. Her hadde det ikke vært plass til et eneste sports utility. Dette er ikke en SUV! Heldigvis er den møkkete både utenpå og inni og har hull i setene så da er sjåføren kjapp til å ta en ny runde med Avis. Tilbud om utsending av vasketeam blir høflig avslått med referanse til tidsbruken som allerede har vært betydelig. En manager senere får vi nye nøkler. Ingen SUV denne gangen heller. Vi kjører pickup! En Mitsubishi L200 med kasse på lasteplanet. Koffertene dekker ikke gulvet selv om vi prøver. Terningkast ̶2̶ 5.

    Kjøring til Reykjavik tar 40 minutter og vi er klare til å sjekke inn på Fosshotell. Nytt hotell med 17 etasjer. Vi bor i tiende på to romslige rom med to enkeltsenger uten ventilasjon. Et lite vindu kan kjøres inn og ut, så det hjelper litt. Reisefølge klager over harde senger. Terningkast 4.

    Vi rekker en tur innom Bejarens Besta Pylsur (bbp.is) for en med alt før første programpost. “Alt” er ketsjup, sennep, sprø løk og remulade(?). De har hatt sauekjøtt i pølsen. God pølse, men ikke verdt valfartingen Internett gjør inntrykk av. Ta deg en tur til trekroneren i Bergen hvis pølsekiosk er hovedformålet med utflukten. Vi er booket inn på “How to become icelandic in 60 minutes.” Et stand-up show på Harpa kulturhus. Terningkast 4. Mistenker at de som kommer fra litt fjernere strøk og finner det eksotisk med nordlys, midnattsol (nesten), sau og forblåst lokalbefolkning med svake kommunikasjonsevner har et større utbytte av showet enn det vi nordmenn har.

    Kveldens middag er på Tapas. (Jada, såpass sjelden og eksotisk er det at den heter bare Tapas. tapas.is) Her tar vi “A Journey into the Unknown!”. Det er ikke tapas. Det er godt. Vi drikker øl til. Kamskjell, røykt ishavsrøye, serranoskinke og biffkjøtt i hvert sitt hjørne av tallerkenen til forretter. Pannestekt ishavsrøye, grillspyd av biff og vaktel til hovedrett på tre litt for kjapt etterfølgende serveringer. Og alle fire dessertene siden vi feiret bursdag med kake, crème catalan, sjokolademousse, og hvit sjokoladeostekake. Toppet med to sorter sorbet og krem og dulce de leche. Mer enn mett før desserten så her ble det dessverre litt pirking i maten og utsendelse av litt for mye. Fin restaurant. Litt bråkete musikk. Terningkast 5.


    Fredag er uten forhåndsplanlagt program før middag. Vi bruker dagen på å bli kjent med Reykjavik. Vi begynner på Perlan, en varmtvannstank på toppen av åsen som er ombygget til naturhistorisk museum. Med fuglefjell og ishule. Planetariet åpner i desember. Fin utsikt. Terningkast 4. Videre gikk vi til Hallgrimskirkja. En mastodont i en slags moderne gotisk stil uten pynt, ingen glassmalerier i vinduene og ingen altertavle. De hadde en palme i et hjørne. Orgelet har 5275 piper og fremstår meget imponerende. Terningkast 5. Er det forresten innenfor å gi terningkast til en kirke som turistattraksjon? Jeg føler jeg bruker litt for lang tid på å gå stille rundt når jeg er turist i en kirke, så derfor en femmer fra meg siden dette var kjapt gjort og ganske kult å se på.

    Suppe på Svarta Kaffið etter anbefaling fra tripadvisor. Tandoorisuppe med kjøtt i brød. Raskt og godt og velfortjent god omtale på Internett. Som alt annet med god omtale på Internett var det selvsagt litt for fullt, men de var effektive og hyggelige og prisen var fin. Terningkast 6.

    Etter suppen var det tid for guidet tur. To timer med en hyggelig historiker som fortalte både nye og gamle historier som ga et fint innblikk i kulturen. Inkludert salt lakris. Betaling til slutt etter evne og lyst. Terningkast 5.

    Íslenski Barinn hadde happy hour et par timer så da satt vi der og drakk lokalt øl. Ikke bare Einstök som lager godt øl på Island. Terningkast 4.

    Det kulinariske høydepunktet på turen skulle være kveldens middag på Fiskmarkadurinn. Her var det tastingmenu med vinpakke. Noe uklare minner herfra grunnet vinpakke. Et fullt glass vin med alle ni serveringene. Vi fikk noe så sjeldent som god italiensk boblevin. Og vi fikk rødspette. Tror hvalkjøttet var høydepunktet. Det kom tidlig nok til at jeg fremdeles var nogenlunde i vinkel, så det kan ha med det å gjøre. Terningkast 6. Jeg kan ikke trekke for for mye vin, noen prinsipper må man stå for.

    Lørdagen var satt av til tur. Vi begynte med hotellfrokosten, litt mindre ivrige enn dagen før. Her var det misosuppe til japanerne og pannekaker til amerikanerne og tran til islendingene. Terningkast 5. Hadde de klart å lage eggerøre av egg skulle de fått full pott på terningen.

    Pickup-trucken skulle i dag ta oss rundt det som kalles golden circle. Ca fire timer i bil forbi Þingvalla, Geysir, Gullfoss og Kerið. Har man bare en dag til å få med seg essensen av Island er dette en framifrå rute. På Þingvalla får man historien om 1000 år med styre og stell samtidig som det ligger i riften mellom den eurasiske og amerikanske tektoniske platen så man får tilfredsstilt sin indre geolog. Besøkssenter og tilrettelagt for masseturisme. Terningkast 4. Geysiren Geysir virker ikke lenger da turistene i gamle dager kastet for mye stein nedi der. Nå bobler den bare over ved jordskjelv. 100 meter bortenfor geysiren Geysir ligger geysiren Stokkur. Stokkur har utblåsning 6-10 ganger i timen så den går det an å vente på. Stokkur blåste mellom 2 og 15 meter da vi var der, makser visstnok ut på 25 meter i følge Internett. Masse skilt som advarer om at vannet som renner er 80-100° varmt. Ikke ta på det. Sykehuset er 60 kilometer unna! Jeg fikk ikke fysikken til å stemme. Jeg tok på vannet. Det var kaldt. Terningkast 5. Hotell og suvenirsjappe og skikkelig turistfelle her også. Fiskesuppe til lunsj. Terningkast 3. Fossen Gullfoss, kjent fra filmer som Prometheus og Oblivion. Veletablerte fasiliteter her også. Fossen var halvfrossen og siden det blåste stiv kuling ned fra fossen var det meste dekket av is der vi sto 300 meter unna. Den nærmeste stien var stengt. Her var det kult, kaldt og knall å være i november. Terningkast 6. Krateret Kerið ble dannet da jordsmonnet kollapset ned i et tømt magmakammer. Adgangspenger for å gå på nystrødd sti rundt og ned til vannet i bunnen. Her har ikke utbyggingen av turistmaskineriet kommet så langt enda. Terningkast 4. På hjemveien tok vi en omvei forbi Selfoss og stoppet på Fjöruborðið og spiste middag. De hadde sjøkreps, sjøkrepssuppe eller begge deler på menyen. Vi gikk for sjøkreps. Et digert lass vi delte oss imellom. Sjøkreps er min favoritt i sjangeren og dette skuffet ikke. Terningkast 6 igjen. Kvelden ble avsluttet med en øl i hotellets ølhave, Bjorgardurin. Terningkast 4.

    Søndag var det på tide å reise hjem. På vei til flyplassen tar vi en timinutters omvei og svinger innom den blå lagunen. Jeg er ikke glad i å bade. Vi hadde fått bestilt comfort pakken med håndkle, drink og ansiktsmaske inkludert. Dette var nok et sted i kategorien annerledes, og det må man sette pris på som turist. Vannet holder oppunder 40 grader, og da synes jeg det er helt ok at luften var rundt 5. Her ville jeg ikke vært i juli. Litt unødvendig med så mange kameramobiler, men jeg skjønner at folk vil ha bilder. Jeg var forsynt etter to timer og en drink, gulrot- og appelsinsmoothie (de hadde ikke champagne), men vi ble en time til. Hoppet over tilbudet om gjørme i skjegget. Terningkast 5, og for meg som ikke liker å bade så er det overraskende bra.

    Returen var på en 737-8 og lignet ellers meget på oppoverturen. Hoppet over GT. Terningkast 4.

    K
     
    Bolle, jgroneng, Liza and 19 others like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    Brillefint! :)
     
    democomputer liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Fin rapport :)

    Ad:
    Et stalltips når flere reiser i gruppe:
    En eller to går og sjekker ut bil med en gang, resten venter på og tar med bagasje :).
    Når det er sagt, det kan være en fordel å være sist til å ta ut bil. Normalt, hvis de er tomme, er det da man får krembilene.
    Flott at dere klaget på bilen og fikk noe bedre. En sliten, skitten bil med hull i setene? Jøsses...
     
    democomputer liker dette
  4. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,984
    Likes mottatt:
    10,861
    Bonuspoeng:
    183
    God rapport. Kun en ting jeg er uenig i, og det er terningkastet på frokosten til Foss Hotel. Ikke klarer de å lage eggerøre, havregrøten deres er som oftest suppelignende fremfør grøtkonsistens og appelsinjuicen må være billigere i innkjøp enn de pakkene til 3.90 jeg kjøpte på Rimi da jeg var student.

    Synd, for ellers er det et helt ok hotell. Middagsmaten og maten i ølbaren deres er god (i likhet med nesten all annen mat jeg har fått servert på restaurant i Reykjavik)
     
    democomputer liker dette
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,206
    Likes mottatt:
    5,296
    Bonuspoeng:
    183
    Grøt og appelsinjuice prøvde jeg ikke og var dermed ikke med i grunnlaget for terningkastet, men ja, de får helt klart trekk for "eggerøren".

    K
     

Del denne siden