A3 bedre enn SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Gresshopper, 19. nov 2015.

  1. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

    Jeg har hatt 14 segmenter siden februar 2015 og opptjent 13.750 bonuspoeng og 6.250 statuspoeng.
    Flyvningene har bare vært i Europa og som regel bare gitt 500 poeng per segment.
    Jeg kommer ikke til å klare å få gullstatus i denne kvalifiseringsperioden.

    Nå skal jeg en tur til New York i desember bla. (booket i T, men bestilt en oppgradering til biz i OptionTown) og lurer på om det kan være smart å begynne å samle på A3 istedenfor.
    Gir A3 faktiske mil eller får man også bare 500 poeng per segment i Europa og litt mer når man skal over dammen?
    Hvis A3 gir faktiske mil, så bør jo en tur til New York gi en del poeng, spesielt i C.

    Jeg *trenger* ikke gullkortet, men det skader jo heller ikke å ha det...
    Er A3 like bra når det gjelder bonusbilletter?

    Har ikke helt klart å finne ut av dette...

    Takk. :)
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har lurt på det samme.
    A3 gir miles, og 200% på alle Plus.
    De har lavere priser på uttak av bonusreiser enn SAS , og rosinen i pølsa, Caribbean er regnet som nord-amerika.

    Således kan man bli fristet til å endre. En ulempe er visst at man ikke kan ha mer enn to segment per bonusreiser. Flere koster tilsvarende flere poeng.
    Samtidig, jeg tenker at om man flyr mest med SAS lønner det seg nok med eurobonus, spesielt for de med EBD. Dog, jeg ser at noen kan dra fordel av A3, godt mulig det gjelder deg.

    Husker jeg ikke feil får du 600 poeng intranordisk og 1200 europeisk.
    Min tur til Las Palmas i vinterferien gir meg over 10k poeng med A3. 5500 med SAS, så det frister. Samtidig trenger jeg mine poeng hos SAS pga CT..

    Håper dette hjelper litt:)
     
  3. mikkle

    mikkle Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    A3 har veldig god opptjening på SAS fligter, 100% miles på alle eco og 200% på all plus og biz, ingen flat miles, minimum 600 på eco og 1200 i plus/biz. Men jeg regner med at denne opptjeningen devalueres snart, den er foreløpig i lik det den var i 2013, og siden det har jo SAS devaluert opptjeningen kraftig, så neste gang de oppdaterer opptjeningsvilkår med aegean vil det nok endres til det værre, håper bare det skjer etter min tur til Tokyo i Plus i påsken :)
     
  4. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, da bytter jeg til A3 nå.
    Har to LH-flighter i dag også (TLL-FRA-TXL), håper det er mulig å få endret bonusprogrammet nå, selv om jeg allerede er sjekket inn...

    Jeg reiser ikke masse med SAS, har kanskje 20 flighter i året, nesten bare innenfor Europa...
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,755
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet med A3 nå er opptjeningskrav. Før hadde de tilsvarende som SAS hvor du kunne gå fra basic til gull i samme kvalifiseringsperiode. Dette ble imidlertid endret ganske nylig, så hvis du starter uten status er dette prosessen for å få gull:
    - Tjen opp 24.000/12.000 miles, hhv. eksl. og inkl. 4 A3-flights innen opptjeningsperiode
    - Den dagen du får kreditert og går opp et nivå, resettes opptjeningsperioden, og du starter med 0 kvalifiserende miles
    - Tjen så opp 48.000/24.000 miles innen ny utløpsdato (ett år), og da er du på gull. Rekvalifisering krever 24.000/12.000.
    - Du kan kjøpe opptil 1000(?) miles som teller mot (re)kvalifisering til en ganske god pris, så det hjelper jo på bittelitt.

    Opptjeningen er som nevnt over veldig god, og 600/1200 minimum på innenriks er helt konge.

    Så det er ikke nødvendigvis at A3 er så lukrativt nå hvis du ikke klarer ovennevnte oppskrift. Skal dog nevnes at du kan kose deg med 2/4 Upgrade-kuponger (fra økonomi til Business) i hver kvalifiseringsperiode, så hvis du tar noen turer med Aegean kan de være i god komfort.

    Jeg var heldig nok til å komme inn og nå gull før de gikk over, så jeg beholder mitt kort og skal rekvalifisere med det i all uoverskuelig fremtid. Men skulle jeg startet fra scratch nå hadde jeg kanskje sett mer på Turkish sitt program, som såvidt jeg husker lar deg kvalifisere over to år.
     
  6. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Så jeg trenger egentlig 8 A3-flights og 36.000 miles for å få A3-gull?

    TK krever 40.000 poeng første året for å få gull og gir bare 25% på SAS-flights (i hvert fall i T)...
    Så det må nok bli A3. Så får jeg heller finne noen billige A3-turer...
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,755
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer det. Fordelen her er jo at du kan spre utover litt og tilpasse opptjeningsperiode i en viss grad, og hvis du allikevel er gira på å dra til Hellas (eller et annet sted de flyr til fra Athen) to ganger i løpet av perioden kan det være helt sjef! Men det er dessverre ikke like lukrativt som det en gang var.

    Tror fortsatt det er blant de letteste gullkortene å få, men det skrumper nok fort litt inn. Spesielt er opptjeningstabellen med SAS ganske gammel nå, og jeg forventer egentlig at den endres veldig snart - og da kan du fort sitte litt med skjegget i postkassen dersom de kutter hardt. Samtidig har kanskje ikke SAS så mange kunder som krediterer til Aegean, så kan jo hende de ikke prioriterer dette, da det uansett ikke koster de altfor mye.
     
  8. mikkle

    mikkle Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    I første opptjeningsperiode (mor sølv) trengs kun 2 segmenter på A3 metall, i neste opptjeningsperiode mot gull trengs det 4.
     
  9. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Irriterende at jeg ikke kastet meg på den A3-MR'en... TXL-ATH-LGW til 250kr...
     

Del denne siden