Kroken på døra for A380 Fra 2021 er produksjonen av «verdens største» passasjerfly over. https://e24.no/naeringsliv/airbus-avslutter-produksjonen-av-kjempeflyet-a380/24560849
Fly mens vi kan? A380 flyene har vel like mange leveår igjen som de fleste her. Blir ikke overrasket om noen av de er fremdeles i drift når vi har tatt kveld.
Skulle ikke forundre meg om flyene er faset ut i tilsvarende hastighet de neste 10 årene som a340-500 og 600 har blitt faset ut de siste 10. SQ har jo allerede begynt å kvitte seg med maskiner, AF har varslet at de vil halvere flåten. Kan umulig være unikt for de to selskapene. EK blir vel om ikke lenge eneste mulighet (min prediksjon).
Nå er det vel minst ca. 13 flyselskap som har A380, og bare pga. SQ elle AF selger noen, så slutter de ikke å eksistere.
Er vel ingen overraskelse det her, ikke veldig lenge siden dette kom opp sist, hvorpå da EK slang inn en bestilling bare for å bevare produksjonen litt til. Og når EK reduserer bestilling og Qantas gjorde det de gjorde sist uke, så sier det seg selv at det er litt kritisk for produksjonen. De nye flyene, 77X og 350-serien, har egenskaper som selskapene setter pris på.
SQ får inn nye A380 maskiner som erstatter de som taes ut av drift, så der beholdes flåten i samme størrelse per nå.
380 har sin misjon. Jeg tror ikke den forsvinner uten videre. At produksjonen fases ut er vel en konsekvens av at markedet er mettet, det er ikke så mange ruter som forer så store fly.
Synd... jeg likte flyet, selv om jeg bare en gang har brukt den fra JFK til FRA i LH Eco. Men skjønner at den er mer tenkt til bruk på HUB og ikke direktforbindelser som ha blitt standard. Og det stemmer at ikke alle flyplasser kan ta imot giganten. Store kostnader for nye terminaler... men bli vel i lufta et stund til (når jeg sitter på 19 år gamle Widerøe fly har A380 noe å gå på) https://edition.cnn.com/2019/02/14/business/a380-airbus-news-emirates/index.html(engelsk) http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/airbus-stellt-produktion-des-a380-ein-a-1253142.html (tysk) https://www.aftenposten.no/verden/i/oRrraK/Na-blir-det-slutt-pa-nye-slike (norsk)
Ekspansjonsplanene til Kina med store flyplasser og passasjervolum skulle en kanskje tro hadde behov for A388, ble spekulert i dette for noen år siden da Emirates og Ethiad ekspanderte. Fasiten viser kanskje at man velger mindre fly generelt?
Nå sa jeg ikke at det kom til å skje nå, men tipper at om ti til femten år er bildet noe annet. Jepp, men at de ikke fornyet leasingen på de tidlige 380-maskinene tolker jeg nå at om 10-15 år er det en markant nedgang i antall a380-maskiner.
Ifølge OMAAT, planlegger QR å pensjonere sine A380 når flyene når 10 år, dvs fra 2024-2028: https://onemileatatime.com/qatar-airways-a380-retirement/ 10 år er vel ingen alder for et såpass nyutviklet fly som A380, så tyder vel på at heller ikke QR er helt tilfreds med sine A380. Synd at A380-produksjonen nærmer seg slutten, for det er et fantastisk komfortabelt fly å være passasjer på (så får andre bekymre seg for drivstoffregninga...).
Viktig å påpeke at QR har en av de yngste flåtene i dag (et rykte de helt sikkert vil opprettholde), som garantert spiller en stor rolle i beslutningen om å fase ut A380ene deres.
Det henger nok også sammen med at SQ sine første maskiner er veldig tidlige A380-maskiner. Disse har flere begrensninger grunnet høyere vekt enn senere maskiner.
A380 er et fantastisk fly. Regner også med at det er gode muligheter for å nyte en drink i baren ombord også de neste 20 årene. Det er investert svært mye penger i dette flyet som vil medføre at oppdatert vedlikehold vil være mulig i lang tid fremover. Har selv flere ganger betalt litt ekstra for å kunne nyte dette flyet og håper på mange nye turer. Opplevelsen av å sitte ved en bar i 10000 meters høyde er vel det nærmeste en kan komme følelsen av å fly privat til en sivilisert pris.
Huff, dette er trist. A380en er virkelig en av favorittene og jeg synes det er merkelig at det ikke skal finnes ett marked for denne også i fremtiden. Men heldigvis vil det jo ta en god del år før de forsvinner helt.