Slenger meg på og lurer på om noen har et fornuftig forslag til 16/18 timer i Addis Abeba. Har vel hotell, men tenker foreløpig en privat guide med bil for å se litt natur og kultur. Kommer inn om morgenen og drar om kvelden, så det kan faktisk bli en full dag med sightseeing.
Jeg kan være behjelpelig med å skaffe privat sjåfør om du trenger. Vi var der i 18 timer i fjor høst. Tok en par timers spassertur først, så ble vi hentet og kjørt til et barnehjem som en kompis av meg støtter. Delte ut noen gaver, mat og skolesaker der før vi kjørte litt rundt og tilbake på hotellet. Er ganske anderledes enn vi stort sett er vant til så var ganske interessant og gå litt rundt og bli kjørt til neste by og tilbake.
Har også 17-18 timer i Addis på vei tilbake i påsken og tenkte å booke full day-tour gjennom disse: http://goaddistours.com/ Ser ut til å ha fått gode ratings på Tripadvisor. Sendte mail og spurte hvordan det var å bestille tur som enslig reisende og fikk følgende svar:
Jeg kjenner jeg er veldig klar for 16/18 timer i Addis i september. Lokalkjent, privat guide har jeg gode erfaringer med i Afrika fra tidligere, så det er mulig jeg ber @Are som hjelp.
Kan anbefale disse: https://www.tripadvisor.com/Attract...-Reviews-Liyu_Ethiopia_Tours-Addis_Ababa.html
Dersom ET reisen fra Asia går i boks får jeg selv ca 16 timer der. Ankomst morgen. Syntes ofte det greieste da er å kjøpe seg et dagsopphold på hotell. Ser at Hilton har et fint hotell med svømmebasseng15 min fra flyplassen. Går trolig for den løsningen da jeg føler at en får mye mer igjen for videre reise når en er har slappet litt av. Dette kan jo da også kombineres med litt sol og bading. Å tilbringe hele mellomlandingen i loungen tror jeg ville vært svært slitsomt og ødelagt litt av gleden med å fly videre.
r https://www.flyertalk.com/forum/africa/1350419-overnight-add-addis-ababa-airport.html I følge denne tråden på flyertalk er det Hilton du ender opp med uansett om du booker selv eller tar hotellet som er inkludert i billetten. Edit: Tror Hilton er pusset opp siden det innlegget så da vet jeg ikke helt.
Vi fikk daghotell (og gratis visum) fra Ethiopian pga ombooking. Det var ikke Hilton vi fikk, husker ikke hva det var, men etter de så at vi hadde Star Gold fikk vi et annet hotell enn det de først hadde gitt oss. Hotellet var forsåvidt helt ok, men ikke noe 5 stjerner akkurat..
Kostet 700 kr for gulfeber- og tyfoidfeber, hvor gulfeber er livsvarig, og det tok meg en halvtime en morgen før jobb. Bare å få det gjort hvis du ikke har det fra før, tenker jeg. Veldig kjedelig hvis noen skulle stoppe deg under reisen og spørre om vaksinasjonsbeviset f.eks. ved innsjekk i Bangkok.
https://booking.qatarairways.com/nsp/views/index.xhtml 14k til Singapore er kanskje aktuelt for noen?
Slenger meg på denne tråden: - Med 18t stop-over er det da gratis visa for en liten sightseeing? - Har skjønt at det er mulig man kan få gratis hotel, men gjelder det også om man ankommer 06 om morgen og har nytt fly klokken 24? Skjønner at det er flere som har hatt stop-over: Dersom dere kunne velge på nytt, ville dere hatt 24t ekstra eller er det "greit nok" med en full dag og guidet tur? Dette er egentlig bare et alternativ stop-over og litt lengre reiserute enn opprinnelig planlagt...
Etter 8t gatelangs i Addis Ababa, så deler jeg herved noen erfaringer Ankomst Addis Ababa og Hotell! Da jeg hatt 17t lang transit, så fikk jeg ved avreise fra PVG utlevert en "hotell-voucher", som sa at jeg (med navn) skulle få bo på Blue Sky Hotel ved ankomst. Flyet ankom 06:30 og med 17+ timer, så skulle det være både frokost, lunch og middag. Ved ankomst flyplassen må man melde seg i luken for transit og få ut en liten gul "kupong" slik at man slipper å betale for on-arrival visum. Deretter var det å stille seg i star Gold køen og fikk innreisestempel på 5 minutter. I det man går gjennom slusa på grønt, så må/bør man stoppe og ikke gå helt ut får å få instruksjoner om bussholdeplass. Ut, ned til høyre og lete etter bussen med riktig påskrift. Jeg var heldig for bussen var full minus et sete og allerede klar for avgang. Sightseeing Jeg forsøkte å kontakte et av de anbefalte dagstur-operatørene, men selv om jeg spurte om muligheter for guide uten sjåfør/bil, så ble jeg etter tre mailer bare pushet på "standard-opplegg". Det siste tilbudet var 4t mat- og drikke-sightseeing. Det var jo ikked et jeg spurte etter - så da bestemte jeg meg for å dra rundt på egenhånd. Hotellet kunne fint skaffe "engelsktalende drosje", men han skulle ha 20 USD/time, så han takket jeg pent nei til. Ikke det at jeg ikke har råd, men ønsker litt mer "Lokal service og trivialiteter" ... Startet til fots i ca. 2 timer før jeg tok en lokal taxi til "National Historic Museum" for 100 birra (ca. 30 kroner / 3 USD). Helt greit. Han spurte om 200 og jeg sa jeg bare hadde 100, så han var fortsatt veldig glad og takket storartet. Kortere turer får man fint for 50. Dette museumet er overraskende bra, selv om det sett med "norske øyne" muligens er lite high-tech og moderne. I underetasjen har de en flott seksjon om vårt opphav og vår alles grand-grand-grand-xNoenTusenx-Bestemor: Lucy som er 3.2 millioner år gammel. Antakelig det eldste skjelletet av homo-sapiens. Her var det en del interessant historie. Ingen fancy greier, bare fakta og eldgamle gjenstander og skjelletter. Spasserte deretter til Trinity Cathedral. Men akkurat når jeg var der, så hadde billettselgerne lunch, så da ble det kun en tur utenfor. Kaffe, marked og litt ubehageligheter Var innom både Cafe Oslo og Tomoca. God kaffe. Kun ståpålass på den siste, men forstod at de hadde flere filialer, så kanskje de er forskjellige. Tok også ordinær buss (ikke HiAce-bussene) fra Trinity til Mercato markedet. Men det var Søndag i dag, så heller labert marked. Det som overrasket meg negativt, var at det var så veldig mange "unge menn" som bare hang rundt omkring. Så jeg opplevde i dag - ved 3 anledninger at noen unge menn typisk 2 eller 3 i lag, kom bort i "piratformasjon". To av de forsøkte å dulte og hilse, men jeg vridde meg raskt unna og snudde 120 grader og gikk fort. Da stoppet de raskt. Litt senere så jeg to gutter (ca. 18 år) snakket om meg, og han ene gikk i stor halvsirkel for å komme foran meg mens han andre sakte kom snikende bakfra. Når han fremfor meg sa "Gi meg pengene dine", så snudde jeg kjapt 90 grader, sa "no money" og bare gikk bestemt videre uten annet enn å følge med i øyekroken, hvor av de stoppet. Det var jo minst 30-40 som så episoden, så de ønsket nok ikke å lage "mye bråk". En man ga meg tommelen opp og sa "smart man". Senere når jeg gikk i en hovedgate, i et kvartal hvor det var lite folk, kom det to til oppsøkende og fulgte tett på meg. Først krysset jeg gaten halvveis, de etter like raskt, før jeg snudde tilbake rett foran noen biler som avskjærte de. Da fikk jeg noen meter og en drosje kom kjørende, stoppet og lot meg sitte på noen hundre meter til et bedre kvartal... Når dette er sagt, så snakket jeg med flere veldig hyggelige og hjelpsomme mennesker. Blant annet de som hjalp meg med rutebussen. Det mange hyggelig folk i byen, men den preges helt klart av fattigdom og mange unge menn uten arbeid. Det gjør dessverre byen litt ubehagelig for de som reiser alene, på en søndag, ser vestlig ut osv... Så konklusjonen er nok å få en lokal guide. Selv er jeg ikke glad i å kjøre rundt, om man har tid til å oppleve litt autentisk nærmiljø, bussen, drosjer etc og er god til beins. Til slutt / Lounge Turen avsluttes nå med noen timers arbeidsøkt i Ethiopian Gold Lounge. Litt mørkt, dårlig med arbeidsbord, men de har lokalt øl, litt mat, cola og ja, har enda ikke sjekket så mye. Er fotball på TV akkura nå. Skal nok klare å overleve noen timer her... NB: Addis Ababa ligger på ca 2300-2400 høydemeter så om du har lett for å få høydesyke eller slikt, så vær litt obs på å start spasserturen i rolig tempo. Fort gjort å få litt "hodepine" eller føle litt ubehag ellers. PS: Jeg vet ikke hvem denne olympiske idrettsutøveren er. Har ikke googlet. Men er det da noen som vet - uten å google?? Lykke til med din neste tur til Addis Ababa!!
Kan det vera Haile Gebreselassie? Løparen? ** Takk for gode tips for korleis å slå i hel nokre timar i Addis Abeba
Er nok ikke Haile Gebrselassie da han enda ikke har fortjent gravsten(!?) Har måtte google litt selv her. Miruts Yifter (Amharic: ምሩፅ ይፍጠር), også kjent som "Yifter the Shifter". Dette sistnevnte stod også på gravstenen. På statuen bærer han også startnummer 191, som han bar under OL Moskva 1980, hvor han vant gull på både 5000 og 10000m. Det var usikkerhet om hans alder, så jeg klippet noen gullkorn fra Wikipedia: At the Moscow Olympics, part of the mystery surrounding Yifter was the question of his age, which was reported to be between 33 and 42. Yifter refused to give a definitive answer, telling reporters: "Men may steal my chickens; men may steal my sheep. But no man can steal my age." Miruts Yifter døde 72 år gammel den 22. desember 2016 i Toronto, og altså begravet i Addis Ababa, ved the Holy Trinity Cathedral cemetery.