Aeroflot i economy. Oslo - Moskva - Phuket

Tråd i 'Reisebrev' startet av Satyv, 01. nov 2017.

1. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,278
    Bonuspoeng:
    93
    På oppfordring fra @Travellingalf følger en liten rapport (uten bilder) fra min flyvning med Aeroflot til Phuket i høstferien. Jeg er komplett statusløs i Skyteam, så hadde ikke noe prioritet på boarding eller noen loungetilgang å se frem til.

Høstferien (min samboer er lærer. Veldig mye ferie, men veldig lite fleksibel) er jo som regel endel dyrere enn ukene før og etter, så det fristet å prøve Aeroflot til Phuket via Moskva til 4700,- pr pers. Ganske kurante flytider og utreise lørdag og hjemkomst søndag kveld gjorde at vi valgte dette, slik at vi fikk mer eller mindre makset ferien.

Avgang 13:10 lørdag 7 oktober fra OSL: Jeg klarte å få nødutgang på strekket fra Osl til SVO, så plassen var det ikke noe å si på i det ganske nye A320 flyet., hvordan det er på de vanlige setene vet jeg ikke, men det så greit ut. USB utgang på alle setene og fin kabin. Vet ikke hvor gammelt flyet er, men det kan ikke være veldig gammelt. Serveringen var ordinær. Vi tok av og landet i rute. Totalt sett en bra start, ikke mer enn halvfullt fly.

Vi hadde 2 timer og 5 min i SVO før neste fly, det var mer enn nok enda vi måtte bytte terminal fra terminal E til F.

Boarding kl 18:50, vi gadd ikke å stresse med å stille oss i kø siden vi ikke hadde noen prioritet på ombordstigningen. Det var noe forsinkelser her, men det tok de inn igjen på veien ned til Phuket. Flyet var en gammel sliten traver av type A330-300. Den hadde sett sine beste dager å det var veldig dårlig plass til beina, jeg er 185cm høy. Jeg tømte lommen i setet foran meg, så det hjalp litt. Slitte seter, dårlig kontakt i lydutgangen. Underholdningsutvalget var egentlig ganske bra, endel nye filmer så ikke noe å klage på der. Jeg fikk ganske høye forventninger når jeg så menyen, de hadde printet ut en flott meny der all maten så god ut, men dessverre var maten totalt ubrukelig og smakløs. Noe av det værste jeg har smakt på fly! Servicen var også ganske kald og upersonlig. (som forventet) Men det som overrasket meg ltt var at de ikke hadde alkohol i tralla. Men det kan nok hende at de har hatt noen ubehagelige erfaringer med fulle Russere som skal ned på partytur opp igennom. Rene og pene toaletter trekker opp litt av inntrykket, men flyet var som nevnt ganske slitent. Flyet var forøvrig stappfullt. Landet omtrent etter planen.

Flymessig var returen identisk med turen ned, gammelt fly til Moskva, nytt fly til Norge. Bortsett fra at flyet til Moskva var 9 timer forsinket å det ble et helvete av en tur på grunn av stoppen i Moskva uten visum.

På flyplassen i Phuket ble vi kjørt med buss til et hotell rett ved og alt var greit der. Men når vi omsider kom til flyplassen i Moskva kl 02:10 var kaoset i gang, ingen hadde visum selvfølgelig og etter 2,5 timer ble vi transportert som fanger i en buss til et hotell som lå 300m fra flyplassen og geleidet inn bakdøra og inn til en heis omgitt av sikkerhetsvakter og en representant for immigrasjonspolitiet, etter enda en god stund fikk vi endelig nøkkel til rommet med beskjed om at vi måtte sjekke ut kl 07:00 og da ble hentet i buss å kjørt tilbake til flyplassen. Da var klokken 04:30. Kl 06:15! Begynte de å ringe fra resepsjonen å sa at det var frokost, denne ble høflig avslått å vi sa at vi måtte sove. Så ringte de igjen etter 15 minutter å maste om frokosten igjen! Vi sa igjen at vi ikke skulle ha frokost å la oss til å sove igjen, utslitte som vi var. Vi fikk fred i ca 10 minutter igjen, før noen av vaktene i gangen begynte å hamre på døra, jeg gikk ut å sa at vi skulle sove. kl 06:45 hamret de på døra igjen å sa at vi måtte sjekke ut NÅ. Da klikket det for meg å jeg skjelte ut vakten å ba han dra til helvete og det som værre var, jeg tror sjelden jeg har vært så forbanna noen gang. Uansett, etter en kjapp dusj og tannpuss var vi ute av rommet kl 06:58 å kastet fra oss nøkkelen på den provisoriske resepsjonen i gangen. (vi kunne selvfølgelig ikke blande oss med andre gjester all den tid vi var fanger) så ble vi ført ned igjen med eskorte til et konferanserom mens vi ventet på bussen, den var selvfølgelig ikke på plass før 07:30, så vi sto bare der å ventet. Etter dette gikk det for så vidt ganske bra, men en forferdelig dårlig behandling av oss okke som.

Konklusjonen er at jeg aldri mer flyr Aeroflot med mellomlanding i "Sovjet" Men det er jo selvfølgelig ikke Aeroflot sin feil at myndighetene i "Sojvet" behandler turister på den måten. Jeg kan godt fly med de hvis jeg skal til f.eks Moskva, men aldri visumløs i tilfelle noe slikt skulle skje igjen.

Are, KRS, geddi and 12 others like this.
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,259
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja - det var effektivitet! Tusen takk for rapport! :)

Satyv liker dette
  3. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Kan ikke si meg overrasket over det du skriver her. Russland er fortsatt Sovjetunionen med en galing som hersker. Jeg var der sist i 2014 og måtte gjennom masse styr for å få visum. Hadde invitasjonsbrev fra russiske myndighetene skrevet på engelsk, men visumkonsulenten i Oslo sa til meg på engelsk at brevet må være på russisk. Jeg svarte med at brevet fra det russiske energidepartementet var sendt til alle på engelsk og at alle forstår engelsk. Nei sa hun at den måtte være på russisk ellers ville søknaden bli avslått. Jeg svarte pent med at jeg ikke gidder å reise til Russland når de lager sånne håpløse problemer av ingen ting. Hun sa at det er mitt valg. Jeg svarte med at jeg kontakter energidepartementet med at vi ikke reiser fordi konsulatet i Oslo som snakker engelsk godkjenner kun russiske brev. Etter 2 timer kom det telefon fra Moskva med at jeg skal få visum og ikke trenger å stresse. Visum"kjerringa" var illsint på meg når jeg kom tilbake og sa at jeg "må forstå russisk hvis jeg skal til Russland". WTF. Jeg styrer unna alt som lukter Russland, det omfatter også Aeroflot. Naturen er vakkert der, men der stopper det. En av deres piloter ombord på et fly til Kyiv sa i fjor eller året før noe om at de flyr nå over russisk terrotorium.

4. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,278
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde noen ledige minutter på jobb. ;) Som du ser var det litt blandede følelser. Tror jeg går for Thai neste gang. :D

Travellingalf liker dette
  5. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,278
    Bonuspoeng:
    93
    Det virker som de i offentlig etat går kursing i hvordan man ikke skal være løsningsorientert. Byråkratiet der er helt av en annen verden, men det er vel så mange ansatte i offentlige etater der at de forsvarer hver minste del av jobben sin. Jeg skal ikke si at jeg aldri mer drar tilbake, jeg var i St Petersburg for noen år siden å det var en fantastisk by jeg gjerne vil tilbake til, men det er som jeg skrev siste gangen (100% sikkert) at jeg skal mellomlande der. :)

Del denne siden