Aftenposten: «Flybonus ga ikke økte billettpriser i Norge»

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Roberto, 22. mai 2014.

  1. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    43
  2. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    43
    Så da venter vi spent på motargumentasjonen, eller?
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Da poster du nok på feil forum. Her sparker du inn åpne dører :)
     
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Vel. Dette er vel strengt tatt ikke så mye bevis som sådan. Problemet er at man ikke har korrigert for eventuelle andre forhold som har endret seg, og man vet derfor ikke hva prisene ville vært i fraværet av bonus (som er det som er viktig). Konkurransetilsynet har vel bedt om ruteregnskaper fra selskapene for å vurdere utviklingen grundigere enn å se på reisebyråenes "solgte pris" (som nok kan ha andre forklaringsvariabler). SAS har vel, så langt jeg kan se, nektet å gi innsyn i disse dataene. Før man kan "friskemelde" markedet for bonus så tror jeg vel strengt tatt at man trenger en noe mer formell analyse.

    Selv om jeg er på dette forumet, og begynner å nærme meg EBD mye på grunn av bonus innenlands, så er jeg fortsatt tvilende (men mindre tvilende enn jeg var i 2002 og i 2007) til om det er en god ide med bonus innenlands i Norge. Jeg ser f.eks. at jeg nesten ikke flyr med DY lenger...:)
     
    Last edited: 23. mai 2014
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    hehehe..
     
    LN-MOW and Fnate like this.
  6. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian har jo også bra bonusprogram for Flex kunder da spesielt. Tror jeg. Det vil si jeg har meldt meg inn, og så aldri opptjent ett eneste cashpoint. Men jeg får ikke brukt DY på Europa turer med mye connections og forskjellige flyselskaper, de samarbeider jo ikke med noen.
     
  7. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Helt uenig!
    På en t/r til Malaga i 2013 fikk jeg hele 21 poeng og etter over 30 turer hittil i år, de fleste Full Flex, har jeg ikke fått ett eneste poeng, pga Norwegian har akseptert en avtale med min arbeidsgiver som tilsier at på vår billetter gis det ikke Cash Points.
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Aha.. kjip arbeidsgiver? Eller, faktisk Norwegian som ikke har forstått poenget i det hele tatt. Hvis man skal drive over reisende med bonuspoeng så kan man ikke under noen omstendigheter la arbeidsgiveren forhandle frem lavere priser ved å ikke tilby bonuspoeng...
    SAS har vel Credits for arbeidsgivere og lar selvsagt ikke EB poengene være ett tema i forhandleringer om rammeavtaler, fordi de skjønner godt at det er et stort incentiv for den reisende. Dårlig trekk av Norwegian, spør du meg.
     
    Ruby liker dette
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    ...og jeg som alltid er blitt fortalt at det er bedriftens avtaler som dikterer hva folk velger av reisetilbyder - ikke bonus... ;)

    Jeg tror forresten heller ikke jeg får noe cash points når jeg booker via avtalen til min arbeidsgiver (som riktignok inkluderer setereservasjon og 2 kolli bagasje - sistnevnte har jeg sjelden bruk for...). Jeg har fortsatt rundt 20 cash points som jeg har hatt i minst et år (men når jeg tenker meg om så er det ganske lenge siden siste DY flight på meg - noe som kanskje er forklaringen).
     

Del denne siden