https://www.aftenposten.no/reise/i/...asse-til-asia-eller-usa-for-noen-hundrelapper Lover ikke godt verken for poengsanking eller tilgjengelighet på award billetter
Ser de skriver at SQ F ikke kan bookes med poeng. Tydelig at de ikke har fulgt helt med i timen likevel da
Men artikkelen ( som jeg ikke leser, -bak betalingsmur) gjør jo den nokså vanlige feilslutningen at bonuspoengene kommer seilende inn på konto er "gratis". (Akkurat som mange tror at offentlige tjenester er gratis) Det er riktignok slik at kickback fra vanlig husholdningsinnkjøp er penger en likevel ville brukt, men en får nok ikke poeng til så mange sprell med omsettingen på et nøkternt husholdningsbudsjett.
Leser hele artikkelen via Google ... kanskje andre klarer det også? Skulle du ønske du var blant dem som får innpass i flyplassenes hurtigkøer og lounger? Syv av ti passasjerer havner i den bakre del av flyet, populært kalt «kvegklassen» eller «apeklassen». Der er det vann i plastglass, motorstøy, delte armlener, ugjenkjennelig mat og lite fotplass som dominerer. Resten, som nyter årgangschampagne mens de uten hell forsøker å strekke tåen helt frem til setet foran, har vanligvis vært enten forretningsreisende eller rikinger på ferie. De senere årene har en ny type reisende inntatt flyenes feteste seter. De er ikke spesielt rike og de bruker ikke særlig mye penger på å fly. Løsningen ligger i bonuspoeng, og metoden går ut på å tjene poengene på alt fra dagligvarer og bensin til kredittkort og strøm. Singapore Airlines er i ferd med å bytte ut businessklasse på sine fly. Her får man nesten dobbeltseng på midtsetene. Singapore Airlines er del av Star Alliance, og poengbilletter i alle klasser (unntatt første klasse på er tilgjengelig for Eurobonus-medlemmer. Edgar Su / Reuters Hvordan fungerer det? Banker, dagligvarekjeder, forsikringsselskaper og strømleverandører kjøper bonuspoeng av flyselskapene for å lokke til seg kunder. Poengene kan brukes til å betale flybilletter helt eller delvis. Blant de mest populære metodene er bankkort og fordelsprogrammetTrumf. Noen av bankenes kort er helt gratis, som Bank Norwegians Visa-kort og American Express Classic, og gir deg poeng når du bruker kortet. Andre bankkort koster opp til 4000 kroner i året, men har høyere opptjening, velkomstpoeng og andre fordeler inkludert. Dette kan være halv pris på bonusreise, gratis oppgradering til høyere klasse eller poeng som teller mot høyere status i bonusprogrammet. Visa og Mastercard aksepteres i de aller fleste butikker, mens American Express kan brukes stadig flere steder. Drar du i tillegg Trumfkortet på Kiwi, Meny, Joker og Spar eller handler i nettbutikker tilknyttet Viatrumf (bl.a. H&M, Hotels.com, Apple og en lang rekke andre butikker), kan du i tillegg få en ekstra slump dersom du overfører Trumf-kronene til EuroBonus. Faktisk vil dette i svært mange tilfeller gi Trumf-kronene dine langt høyere verdi enn om du bruker dem på å betale dagligvarer. Med dagens kurs kan én relativt fleksibel innenriks tur/retur-billett med bagasje hos SAS koste 740 Trumf-kroner pluss avgifter.
Skulle du ønske du var blant dem som får innpass i flyplassenes hurtigkøer og lounger? Syv av ti passasjerer havner i den bakre del av flyet, populært kalt «kvegklassen» eller «apeklassen». Der er det vann i plastglass, motorstøy, delte armlener, ugjenkjennelig mat og lite fotplass som dominerer. Resten, som nyter årgangschampagne mens de uten hell forsøker å strekke tåen helt frem til setet foran, har vanligvis vært enten forretningsreisende eller rikinger på ferie. De senere årene har en ny type reisende inntatt flyenes feteste seter. De er ikke spesielt rike og de bruker ikke særlig mye penger på å fly. Løsningen ligger i bonuspoeng, og metoden går ut på å tjene poengene på alt fra dagligvarer og bensin til kredittkort og strøm. Hvordan fungerer det? Banker, dagligvarekjeder, forsikringsselskaper og strømleverandører kjøper bonuspoeng av flyselskapene for å lokke til seg kunder. Poengene kan brukes til å betale flybilletter helt eller delvis. Blant de mest populære metodene er bankkort og fordelsprogrammetTrumf. Noen av bankenes kort er helt gratis, som Bank Norwegians Visa-kort og American Express Classic, og gir deg poeng når du bruker kortet. Andre bankkort koster opp til 4000 kroner i året, men har høyere opptjening, velkomstpoeng og andre fordeler inkludert. Dette kan være halv pris på bonusreise, gratis oppgradering til høyere klasse eller poeng som teller mot høyere status i bonusprogrammet. Visa og Mastercard aksepteres i de aller fleste butikker, mens American Express kan brukes stadig flere steder. Drar du i tillegg Trumfkortet på Kiwi, Meny, Joker og Spar eller handler i nettbutikker tilknyttet Viatrumf (bl.a. H&M, Hotels.com, Apple og en lang rekke andre butikker), kan du i tillegg få en ekstra slump dersom du overfører Trumf-kronene til EuroBonus. Faktisk vil dette i svært mange tilfeller gi Trumf-kronene dine langt høyere verdi enn om du bruker dem på å betale dagligvarer. Med dagens kurs kan én relativt fleksibel innenriks tur/retur-billett med bagasje hos SAS koste 740 Trumf-kroner pluss avgifter. Til USA og hjem igjen for en knapp tusenlapp Bildene i denne saken er fra en tur-retur-reise til USA i businessklasse som kostet 739 kroner i avgifter og 48.000 poeng i et SAS-salg. Et gebyrbelagt kredittkort ga gratis oppgradering fra økonomiklasse. Poengene ble samlet inn fra velkomstgaven til et annet, helt gratis kredittkort og innkjøp av et årsforbruk med bleier til familiens yngste. Bleiene ble kjøpt under en Joker Glad-kampanje høsten 2018 som ga 50 prosent Trumf-bonus, tilsvarende omtrent 31.000 Eurobonus-poeng. Bleiene kostet tilsammen 255 kroner mer enn i en lavprisbutikk. Hvem passer det for? Som alltid med kredittkort, er det to regler som gjelder for å unngå ekstrakostnader: Betal regningen før rentene løper, og ikke bruk mer penger enn du ellers ville gjort. Det kan selvsagt være fristende å handle litt ekstra når du ser poengene strømme inn, men vinningen vil svært raskt gå opp i spinningen. Samtidig er det viktig, dersom man først skal samle poeng, å så ofte som mulig bruke dette kortet fremfor andre betalingsmidler. Dette er spesielt viktig dersom man går for et kort med årsgebyr. Finnes det ledige bonusseter, da? Når flyselskapene legger ut sine seter for salg, vil en andel av dem være forbeholdt kunder som ønsker å betale med bonuspoeng. Dette kan være alt fra et par seter på business og litt flere i de andre klassene. På de mest populære langdistanserutene for feriereisende, som California, Tokyo og Miami, vil det nesten uansett være vanskelig å finne mer enn to såkalte «bonusseter». For å være sikker, bør man enten bestille 11–12 måneder i forveien eller være fleksibel og følge med når selskapene legger ut flere bonusseter nærmere avgang. Med litt fleksibilitet, planlegging og jevnlig overvåking av ledige bonusseter, kan man få fine reiser for poengene. Bonuspoengene fra flyselskapet du har samlet hos, er gyldige på flyvninger med de fleste selskapene i samme allianse. En stor fordel med slike billetter, er at de fritt kan avbestilles til og med siste arbeidsdag før utreisen starter. Dermed er den eneste «kostnaden» ved å bestille at du binder opp poengene og noen hundrelapper til avgifter. Hva er et bonuspoeng verdt? Det kommer helt an på hvordan du bruker poengene. Prisen på flyreiser varierer stort ut fra hvor sterk konkurranse det er og hva slags reisemønster som preger rutene. Å kjøpe en lavprisbillett til et populært reisemål i Europa vil ofte være billigere enn å fly innenriks. Men velger du å betale med poeng, vil prisen øke jo lenger unna Norge du drar (verden er delt inn i soner). Generelt er det slik at man får mest igjen for poengene ved å fly innenriks i Norge (bl.a. til Svalbard) på populære tidspunkter, eller ved å fly businessklasse på langdistanse. Dårligst verdi får man generelt ved å kjøpe mat og drikke om bord i flyet. Er ikke bonusturer en klimaversting? Hvordan man betaler billetten har i utgangspunktet ingen betydning for hvor stort CO₂-utslipp man står for. Dersom alternativet hadde vært å betale med kroner og øre, spiller det ingen rolle for klimaet. Reiser du en ekstra tur fordi du har poengene, vil det reelt bidra til fullere fly, ørlite større drivstofforbruk og generelt økt etterspørsel. I en rapport fra Imperial College of London skrevet på oppdrag for en rådgivende komité for britiske myndigheter, kommer det frem at flyselskapenes bonusprogram fører til flere reiser. – De som reiser ofte foretar flere reiser for å opprettholde statusnivå, og det å fly ofte forbindes med sosial status og identitet. Å innføre begrensninger på «fly så mye du vil»-billetter og lojalitetsprogrammer som tilbyr bonuspoeng ville fjerne incentiver til overdreven og stimulert flyreising, heter det i rapporten. Forskerne foreslår i rapporten å «forby bonusprogrammer som stimulerer etterspørsel» etter flyreiser. Flyselskapene mener imidlertid at bonusbilletter bare bidrar til å fylle opp flyene, uten å øke den reelle etterspørselen. SAS kjøper CO₂-kvoter for alle flybilletter hvor Eurobonus-nummeret er oppført.
Hvilken tufs har fortalt AP alt dette, har det vært vanskelig å få poengturer før, blir det ikke noe enklere nå
Sitat frå artikkel: "Personlig rekord: 38.000 poeng for turen disse bildene er fra" Snakker vi CT + kampanje + fly premium her?
Høres ut som forrige gang det var poengrabatt på long haul, hvor det i en kort periode var en feil som gjorde at avslaget på 20% ble trukket dobbelt opp for EBD-medlemmer. Med Fly Premium på toppen utgjorde dette 38400 poeng t/r til enkelte destinasjoner.
Er usikker på om denne artikkelen vil generere flere genuine bonusjegere, eller om den kun er egnet til å fyre opp under jantelov og generell misunnelse overfor de som faktisk får det til... Så lenge det ikke et en detaljert guide, det står jo ikke engang hvilke kort man bør benytte til hva(!), så tipper jeg de fleste ikke gidder å søke opp hvordan man går videre
"Journalist" Var ikke han her inne for et år eller to tilbake, og hadde masse rare ideer om ting og tang? Ville ha med noen på intervju, mener jeg å huske.
Mulig denne du tenker på? https://insideflyer.no/forums/threads/hvem-er-norges-mester-på-eurobonus-poeng.13394/