AI171 har styrtet

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av WannaBeFrequentFlyer, 12. juni 2025.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,564
    Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    themichael liker dette
  2. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    419
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er det som gjør motorene til verdens beste? Det har jo vært mange problemer på 787 med motorene. F.eks https://simpleflying.com/boeing-787-engine-issues-air-new-zealand-suspend-auckland-seoul/

    Tidligere ulykker med feilkonfigurert flaps kommer jo flyet knapt få meter opp fra bakken. Her ser takeoff normal ut, frem til den plutselig ikke gjør det.
     
    Shyneno liker dette
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,188
    Likes mottatt:
    11,384
    Bonuspoeng:
    183
    Skal en diskutere motorer, så må en diskutere riktig type. AI maskinen hadde GEnx og ikke Rolls Royce Trent.
    General Electric GEnx - Wikipedia
    Ikke noen alvorlige hendelser med GEnx siste 10 år som jeg klarer å se.
     
    tobeornot999, magnusant and Durek like this.
  4. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    419
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Aha, da var jeg litt rask på avtrekkeren :oops:
     
    Wiolenze liker dette
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,287
    Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Hørt en spekulasjon om at copilot (eller den som ikke flyr) tok opp flaps i stedet for landingshjulene. Ser ikke ut som hjulene ble forsøkt hevet når det er vanlig å gjør det ved takeoff.
    Men er det mulig å gjøre en slik feil uten at teknikken protestere eller hindre det?
     
    Skarven and Shyneno like this.
  6. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som en helt vanlig avgang helt til flyet slutter å stige.

    Nå er jeg fortsatt ingen ekspert på området, men om det var tilfellet at motorene fungerte som de skulle, og noen har glemt flaps eller trukket inn flaps, ville jeg som pilot i det minste gitt full gass om jeg merket at flyet ikke lenger flyr og begynner å stalle. På videoene som er delt til nå er det lite som tyder på, basert på lyd, at motorene ga den kraften man kan forventes ved avgang. Det er også lite som minner om at de fikk problemer med å styre vinkelen på flyet, all den tid det har nesen opp, og i fornuftig vinkel, store deler av tiden det var i luften.

    NTSB kommer nok frem til svaret denne gangen også.
     
    Last edited: 13. juni 2025
    Shyneno liker dette
  7. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,475
    Likes mottatt:
    4,127
    Bonuspoeng:
    113
    I en stall har flyet for høy angle of attack (AoA), nesen må ned for å bryte stall. Å kun gi full motor bryter den dessverre ikke.

    Dessverre taper flyet høyde så lenge det er i stall, under take-off er det dessverre ikke mye å ta av. Gjøres manøveren feil er veien kort til sekundær stall og enda mer høydetap.

    Tragisk situasjon. Vi får se hva NTSB kommer frem til.
     
    Shyneno liker dette
  8. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir neppe lenge å vente. Når de nå har fått ut den ene orange boksen så tipper jeg det er den i haleseksjonen, og den er nok ganske så intakt. Da skal de ha data fra alt av sensorer og prating på light deck, inkludert de siste par døgnene med flights før denne, se https://skybrary.aero/sites/default/files/bookshelf/2955.pdf
    Gitt strømmen av info til media så langt, så kan man regne med at resultatet fra recorderen selges til avisene ASAP Zulu.
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    3,113
    Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Han einaste overlevande har uttalt, så det kan jo sammefalle med ana som er tyda over her.
    Uansett er det vel ikkje lenge før me har svar…

    «Speaking from his hospital bed, Mr Ramesh said the lights inside the aircraft "started flickering" moments after take off.»

    Han satt på 11A, første rad bak gardina og rett ved nødutgang.
     
    NoLimit and Shyneno like this.
  10. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,287
    Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Den teorien er nok mindre sannsynlig nå som det virker bevist at RAT var aktivert
     
    Shyneno liker dette
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,188
    Likes mottatt:
    11,384
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno liker dette
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,378
    Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Shyneno, tobeornot999 and EndreD like this.
  13. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Siste fra Avherald: https://avherald.com/h?comment=528f27ec&opt=0
    Heldigvis (?) kan man nå se bort fra pilotfeil. Det at begge motorene samt APU faller ut samtidig har også svært lav sannsynlighet. Det peker trolig mot en katastrofal strømfeil som har slått ut essensielle kontroll og styringssystemer. Jeg er redd de kan legge 787 til denne listen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flight_with_disabled_controls

    For de som gambler med slikt, så er det et stalltips å shorte Boeing-aksjen like før denne rapporten kommer ut.
     
    Shyneno, EndreD, tobeornot999 and 4 others like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,769
    Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Enig! Som jeg har sagt over, tror jeg rett og slett ikke på at begge motorer har spoolet opp helt vanlig på bakken og så plutselig sviktet på likt, innenfor så kort tid etter at flyet har tatt av. Selv ved "ruskete fuel" ville antagelig èn motor holdt seg i gang lenger enn den andre pga at det tar varierende tid før fuel filters blir så clogged at de i praksis stopper tilførsel til motorene.

    Feil i tekniske styringssystemer/on-board computers er nok mer sannsynlig da.

    Eller et strømbrudd som omfatter alle komponenter (RAT felte jo automatisk, antagelig pga strøm-feil), men dette skal jo ikke kunne skje i et fly hvor alle viktige systemer har full redundans.
     
    Shyneno, kiev and kongenamundsen like this.
  15. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    "Findings from the wreckage suggest the flaps and other control surfaces were correctly configured for takeoff, indicating the flight crew followed standard procedures, the newspaper said, citing investigators."

    "As of Wednesday, at least 13 Dreamliner flights were grounded and the DGCA confirmed that 66 Boeing 787 flights had been cancelled since the crash. Air India officials cited “technical issues” and “extended precautionary checks” as the reasons for the cancelled flights."


    https://www.theguardian.com/world/2...nvestigators-examine-planes-emergency-systems

    https://x.com/airindia/status/1935391168830820543

    Det at de tar ut 15% av kapasiteten kan tolkes i flere retninger. 1) De vil være på den sikre siden og sjekker flyene for potensielle feil, eller 2) Det er ting som tyder på det er noe på flyene som må sjekkes (som peker seg ut som en av årsakene til styrten)
     
    Shyneno and kongenamundsen like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    India kjøper jo billig drivstoff fra Russland, kanskje ikke så bra kvalitet...
     
    Shyneno liker dette
  17. DJasko

    DJasko EBD

    Innlegg:
    767
    Likes mottatt:
    2,316
    Bonuspoeng:
    93
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,188
    Likes mottatt:
    11,384
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke konkludert med pilotfeil ennå. 5 sek etter take-off ble begge fuel cut-off switchene satt i CUTOFF. Like etter kan det høres på CVR at den ene piloten spør hvorfor han satte de i CUTOFF. Hvorpå han svarer at han ikke har gjort det.
    https://avherald.com/h?article=528f27ec&opt=0
    Så det kan være pilotfeil, villet handling, teknisk svikt, eller noe annet vi ikke har oversikt over
     
    kaijoar liker dette
  19. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg leste fra andre så er disse bryterne ikke noe du kan komme borti og slår av. Du må løfte og vri bryteren - så en kan jo spekulere om hvorfor :eyes:
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,564
    Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    På BBC ble det tidligere i dag sagt at det har vært en mekanisk feil med enkelte brytere som kunne gjøre at de kobles fra, og at det var en frivillig bulletin på å sjekke det. En ekspert sa også at de ikke hadde hørt at Air India har gjennomført dette.
    Men selv om det skulle være en mekanisk feil på en bryter så er det også litt lotto at begge ryker på en gang. (Men på den annen side, harddisker har en tendens til å ryke relativt samtidig hvis de er fra samme batch.. så hvem vet. Tiden vil vise
     
    Storbaba and The_Dude like this.

Del denne siden