Air Canada og hodetelefoner (?)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av katfly, 31. juli 2016.

  1. katfly

    katfly Trives best i land med Queen Elizabeth som sjef

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har nettopp kommet tilbake fra roadtrip i vestlige Canada med følgende reiserute i luften:

    OSL - LHR (med SK) - YYZ - YYC (begge med AC)

    YYC - YVR (med WestJet)

    YVR - YAZ (med Orca Airways)

    YYC - LHR - OSL (AC/SK)

    På alle flightene med AC ble jeg bedt om å ta av mine Bose QC25 ved både take-off og landing, mens reisefølget fikk beholde sine alminnelige ørepropper. WestJet (og SAS åpenbart) opererte ikke med samme prosedyre. Noen som vet hvorfor AC har denne prosedyren, og eventuelt hvilke andre selskaper som gjør dette?
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Vi hadde en tilsvarende opplevelse i sommer. Ble bedt om å legge bort min lille pad og propper før landing.
    Men kan ikke huske hvilket selskap. Mulig det var EVA. Veldig merkelig..
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde samme opplevelse med SilkAir for tre dager siden.

    Ble spurt både ved take-off og landing.

    Kan ikke huske å bli spurt om det når jeg fløy Eva i vår. Da i nesen på en 747.

    Kan de ha forskjellig praksis på forskjellige flytyper?
     
  4. tadagast

    tadagast Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Flaug business på 787 med AC for eit par veker sidan, og fekk samme beskjed. Kun dei medfølgande små øreproppane kunne brukast var beskjeden
     
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Å ikke få lov til å ha på musikkspiller/propper/hodetelefoner unde start og landing, er jo slik SAS og Braathens holdt på her til lands for over tjue år siden. Ble riktignok bedt om å legge vekk iPaden av en SAS-CC for et par år siden, men hun kom siden tilbake og beklaget og sa hun hadde tatt feil.
     
    katfly liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Liten off-topic, Emirates var det flrste selskapet jeg var med som opplyste om at nå kan du skru på telefonen etter landing. Dette var etter bonusfeber-turen til Dubai :)

    Førovrig er det ritkigk, SAS var tidlig ute. På Norwegian ble jeg en gang (siste gang jeg fløy omtrent) regelrett hudflettet av en CC fordi jeg ikke skrudde av min ipod. Dette var 6mnd+ etter SAS tillot dette, og som de fleste sikkert vet kan man ikke skru av en ipod, så det var en svært unødvendig opplevelse..


    Husker ikke hvor det var. Det kan ha vært på EVA 777 eller SAS 330.
    Vi satt også i nesa på 747, så kan jo i teori ha vvært der også.
    Eller turkish 330..

    Var i alle fall en av de ovennevnte :)
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    On-topic: det er fortsatt veldig varierende hvordan hodetelefoner og headsett praktiseres rundt i verden. Skal bli ekstra spennende å se hvordan QC30/35 blir praktisert fremover.
    "Bluetooth er skrudd av kjære Purser. Ser de ikke at lampen blinker grønt istedet for blått da mann?" Joda, blir nok morro fremover ;)

    Tips som virker på alle eple-dingser: Hvis man holder inne På-knapp og Home-knapp samtidig inntil eple-logoen er blitt borte (~30 sekunder) så går eple-dingsen i en deep sleep modus hvor alt av radioer og det meste av prosessering er skrudd av. Fortsatt ikke helt avskrudd, men nært nok rent radiomessig. Lurt å gjøre dette en gang i blant uansett da det resetter app hangup, memory lekkasjer osv. Og veldig lurt å gjøre det før man legger vekk dingsen i lengre tid da batteri varer et år eller så i denne modusen.
    {/off-topic}
     
    Are liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var første som slo meg også når jeg så at disse var blåtann :)
    Nå kan man vel uansett bruke ledning om ønskelig, så det er således mulig å få det til uten å måtte krangle for mye.
    Samtiidg er det vel få av CC som ser forskjell på 25, 35 og andre blåtannsett for den saks skyld...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Minner meg om en tur med SQ fra Singapore via Incheon til San Francisco i 2005. En i reisefølget benyttet høreapparat med såkalt teleslynge. Denne teleslyngen fungerte også med ledning til å lytte på film mm. Men, ledningen gikk da fra kontakten i stolen og inn til en kombinert mottaker/sender som vedkommende hadde rundt halsen. Jeg vet ikke hvordan det fungerer fra mottaker/sender til høreapparatet, men det er iallefall trådløst.
    Denne kunne stå på kombinert (dvs både ta inn lyd fra omgivelsene og fra kabelen) eller utelukkende kabel. Reisefølget var opptatt med film og stengte ute all annen lyd når serveringen foregikk, så når de kom for å spørre, måtte han slå av / slå over. Dette var ikke så lenge etter 9/11 og den gangen var det mye hysteri rundt trådløse enheter.
    Det var åpenbart at purser var svært bekymret over denne dingsen, men han sa ingenting. Vi hadde mye morro med det :).
     
  10. katfly

    katfly Trives best i land med Queen Elizabeth som sjef

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg syns bare det var så merkelig. I teorien kunne jeg brukt Bose QC-øreproppene men ikke headsetet... Det virket jo litt merkelig.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Poenget er nok at de vil du skal kunne høre eventuelle beskjeder over anlegget.
    Med vanlige propper gjør du jo det, men med over-ear og støydemping risikerer du å gå glipp av det..
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Det er trolig ideen ja. Problemet er at denne ideen er teknisk feil: både (gode) støpte øreplugger og QC20 demper omgivelsene inklusive prating på høyttalerne svært godt. Etter min erfaring langt bedre enn hva QC15/QC25 får til.
    Så det blir litt symbolske regler hvor de som titter på film på macbook air med QC25 må pakke bort både maskin og headset, mens jeg med Surface pro og QC20 kan se på film under takeoff og landing.
    Moral: bruk utstyr som er tilpasset reglene ;)
     
    Upsaker, Kjakan and Are like this.
  13. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Nå er det slik at man på telefonene kan slå på Bluetooth selv når de er i flymodus (samme som med wifi), og siden jeg ikke er huleboer så bruker jeg heller ikke ledning. ;) Har aldri fått påpakk for trådløse headphones hos SAS (+CityJet), Lufthansa, United (+SkyWest), BA, KLM, Air France eller Widerøe heller (det er her jeg har brukt disse).
     

Del denne siden