JS 152 PEK-FNJ : Beijing til Pyongyang sete 7A Det er nok første og eneste gang med Air Kyoro og landing på PNJ for min del. Ikke fordi jeg mistrivdes men fordi det er et litt i overkant spesielt feriemål, Pyongyang. For en artig opplevelse er det. Uvanlig fly : Tupolev 204-100 og DPRK flyvertinner som serverer Kyoro burger og Kyoros egen fizzy druedrikk. Turen inn i DPRK har startet og det er ikke lov å ta bilder av de ansatte, inkludert flyvertinnene som sjekker mobilen din for bilder, i og med at jeg nok noen av interiøret Vennlige smilende og med god engelsk. Men en del av systemet ja. Flyvertinnene kunne for øvrig fått jobb hos SQ alle sammen, hadde de blitt rekrutert på utssendet. Minner om historene om ” pene kvinners kor” som sang i olympiaden. Og hva de brukes til når de ikke synger for dem som lurer på hvordan livet egentlig er. Bak fasaden.
Takk takk er trygt tilbake og nyter påsken her i gamlelandet. Internett er ikke blitt populært i DPRK for å si det sånn .....
God tur Nord Korea er er utrolig kult og spesielt reisemål. Sett i ettertid angrer jeg på at jeg ikke fløy en av veiene inn i landet. Air Koryo er en kul strek å ha på flightdiaryen
På et forum der alle strekninger er veldokumenterte er vel dette en som ikke alle har fløyet flere ganger . Må si både DPRK og flyturen var både spesielt og opplevelsesrikt og litt skremmende.
Innsjekking skjer i en rolig krok av Terminal 3 på PEK. Det er godt over halvfullt fly, og de fleste benytter seg av anledningen til å ha med de det kan tilbake eller inn i et land som mangler alt. Det betyr fulle traller og litt kø. Ikke uten ironi er Air Koryo og Korea Air naboer på gate så kontrastene blir umiddelbare mellom de to delene av det ene landet Korea som befinner seg på den Koreanske Halvløya, i hvertfall i følge regimet i Pyongyang. Vi er 26 som sjekker inn, så for oss spiller det ikke så mye rolle., at det er heller dårlig med bonuspoengopptjening og fast-track fasiliteter på akkurat denne flyvningen. Erfaringsmessig er flyselskapet som i dag flyr til Beijing og Shanghai et par ganger i uken i tillegg til noen innenriksruter og chater på rute, så også på denne dagen, så litt før oppstatt tid har vi gått om bord og jeg har funnet meg til rette i et myk lærsete på rad 7. Nødutgang. Foran gardinet er det fullt, av noe jeg tror er lokale embedsmenn og Russiske diplomater og brede skinnseter og brettservering 2 +2. Turistkabinen er holdt i rødt med en blåtonet minibakbin rundt 6 rader bak toalettene før flyet avsluttes med galley. Der bak var det flere sovende Koreanere og ikke veldig god stemning når jeg kom på besøk. Servicen er enkel og grei. Det er Koryos egen delikate løk soya og Thousand Iland dressing burger og valget mellom vann, kaffe og Nord Koreansk brus. Med smil og småprating før takeoff hadde jeg lagt grunnen så jeg fikk med en uåpnet boks brus med hjem, selv om vi egentlig bare skulle få glass. Turens beste minne var sikret allerede. Ellers er turen stille og rolig, bare avbrutt av en høylytt anonsering av vi nå har annkommet arbeiderparadiset når vi krysser grensen. Men det er artig å være om bord i et fly der en kjenner at det er pilotene og ikke en myk autoplitot som flyr. Bevegelsene i flyet er annerledes. Ellers er det strengt forbudt å ta bilder ved landing, så jeg brukte heller tiden på å se ut på et tørt og karrig landskap med landsbyer og jordbruk over alt.