Air Koryo : Fra PEK til FNJ med Tu 204-100 : Beijing til Pyongyang og DPRK( Nord-Korea).

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 25. mars 2018.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    JS 152 PEK-FNJ : Beijing til Pyongyang sete 7A
    IMG_2729.jpg
    Det er nok første og eneste gang med Air Kyoro og landing på PNJ for min del. Ikke fordi jeg mistrivdes men fordi det er et litt i overkant spesielt feriemål, Pyongyang. For en artig opplevelse er det. Uvanlig fly : Tupolev 204-100 og DPRK flyvertinner som serverer Kyoro burger og Kyoros egen fizzy druedrikk. Turen inn i DPRK har startet og det er ikke lov å ta bilder av de ansatte, inkludert flyvertinnene som sjekker mobilen din for bilder, i og med at jeg nok noen av interiøret Vennlige smilende og med god engelsk. Men en del av systemet ja. Flyvertinnene kunne for øvrig fått jobb hos SQ alle sammen, hadde de blitt rekrutert på utssendet. Minner om historene om ” pene kvinners kor” som sang i olympiaden. Og hva de brukes til når de ikke synger for dem som lurer på hvordan livet egentlig er. Bak fasaden.
    _DSC4800.jpg _DSC4801.jpg _DSC4808.jpg _DSC4811.jpg _DSC4814.jpg _DSC4815.jpg _DSC4816.jpg _DSC4817.jpg _DSC4818.jpg _DSC4819.jpg
     
    Larsmarius, DanH, Are and 40 others like this.
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    God tur, spennende reisemål!
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Takk takk :) er trygt tilbake og nyter påsken her i gamlelandet. Internett er ikke blitt populært i DPRK for å si det sånn .....
     
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    God tur :) Nord Korea er er utrolig kult og spesielt reisemål. Sett i ettertid angrer jeg på at jeg ikke fløy en av veiene inn i landet. Air Koryo er en kul strek å ha på flightdiaryen
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    På et forum der alle strekninger er veldokumenterte er vel dette en som ikke alle har fløyet flere ganger :). Må si både DPRK og flyturen var både spesielt og opplevelsesrikt og litt skremmende.
     
    DanH, MadsVaHa and jgroneng like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Innsjekking skjer i en rolig krok av Terminal 3 på PEK. Det er godt over halvfullt fly, og de fleste benytter seg av anledningen til å ha med de det kan tilbake eller inn i et land som mangler alt. Det betyr fulle traller og litt kø. Ikke uten ironi er Air Koryo og Korea Air naboer på gate så kontrastene blir umiddelbare mellom de to delene av det ene landet Korea som befinner seg på den Koreanske Halvløya, i hvertfall i følge regimet i Pyongyang.

    IMG_2730.jpg IMG_2731.jpg IMG_2733.jpg IMG_2734.jpg IMG_2735.jpg IMG_2736.jpg IMG_2730.jpg IMG_2731.jpg IMG_2733.jpg IMG_2734.jpg IMG_2735.jpg IMG_2736.jpg IMG_2737.jpg
    Vi er 26 som sjekker inn, så for oss spiller det ikke så mye rolle., at det er heller dårlig med bonuspoengopptjening og fast-track fasiliteter på akkurat denne flyvningen.


    Erfaringsmessig er flyselskapet som i dag flyr til Beijing og Shanghai et par ganger i uken i tillegg til noen innenriksruter og chater på rute, så også på denne dagen, så litt før oppstatt tid har vi gått om bord og jeg har funnet meg til rette i et myk lærsete på rad 7. Nødutgang. Foran gardinet er det fullt, av noe jeg tror er lokale embedsmenn og Russiske diplomater og brede skinnseter og brettservering 2 +2. Turistkabinen er holdt i rødt med en blåtonet minibakbin rundt 6 rader bak toalettene før flyet avsluttes med galley. Der bak var det flere sovende Koreanere og ikke veldig god stemning når jeg kom på besøk.
    IMG_2740.jpg IMG_2741.jpg IMG_2743.jpg IMG_2744.jpg
    Servicen er enkel og grei. Det er Koryos egen delikate løk soya og Thousand Iland dressing burger og valget mellom vann, kaffe og Nord Koreansk brus. Med smil og småprating før takeoff hadde jeg lagt grunnen så jeg fikk med en uåpnet boks brus med hjem, selv om vi egentlig bare skulle få glass. Turens beste minne var sikret allerede.
    IMG_2745.jpg IMG_2746.jpg IMG_2747.jpg IMG_2748.jpg
    Ellers er turen stille og rolig, bare avbrutt av en høylytt anonsering av vi nå har annkommet arbeiderparadiset når vi krysser grensen. Men det er artig å være om bord i et fly der en kjenner at det er pilotene og ikke en myk autoplitot som flyr. Bevegelsene i flyet er annerledes. Ellers er det strengt forbudt å ta bilder ved landing, så jeg brukte heller tiden på å se ut på et tørt og karrig landskap med landsbyer og jordbruk over alt.
     
    Lnbre, artanis, DanH and 25 others like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende å lese fra ett flyselskap de færreste kommer til å oppleve! Takk for at du deler.
     
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser spennande ut! Takk for at du deler :)
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Supert! Fortell mer om landet og oppholdet!
     
  10. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Kult
     
    Last edited: 06. aug 2019

Del denne siden