Alaska 2015 - En marginal omvei via Dubai, Tokyo og Chicago... - Mange bilder...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Are, 26. juni 2016.

1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    3,952
    Bonuspoeng:
    113
    Gir dem et par år (de er bare 2,5 enda) så er vi der :)
    Ellers helt sjef rapport

Are liker dette
  2. Thomas123

Thomas123 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    364
    Bonuspoeng:
    63
    Rått! Skal til Alaska om et par år, ser ut som jeg kan glede meg... ;)

Are liker dette
  3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    7,378
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig moro å følge deg/dere videre på denne turen! Hvor lange dagsetapper med kjøring hadde dere?

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Det viste seg dog at selv denne lille spaserturen over kneika var i meste laget for bilen vår. Når vi kom ned på flata på andre siden lyste en lampe i dashen og vi kjørte inn til siden. Joda, helt riktig, flatt dekk. Synes ikke godt på bildet, men det en svært overbevisende «sssssshh» fra dekket som satt all tvil til side. Ingen fare, som god nordmann har jeg skiftet dekk en million ganger, så det er vel ikke noen sak. Riktignok var været uvant for meg å skifte dekk i, normalt snør det når jeg skifter dekk… :)

Vi hadde leid en off-roader med to reservedekk så her var det bare å punktere i vei. Alle brikkene falt dog på plass når jeg dro presenningen av reservedekket. Tidligere hadde jeg lagt merke til at det stod «AVIS – buy our used rental cars» på nøkkelen, og tenkte at dette var en eller annen franchise-sak som vi hadde leid bilen av.. Men litt undersøkelse (i etterkant) viste at dette var feil, dette var en leiebil fra California som ble solgt av Avis til selskapet vi leide den fra. Og etter all sannsynlighet er det dekket som stod på bilen i California som nå var vårt reservehjul for denne turen... Dette dekket var som man kan se ikke fult så godt egnet for grus og søle som det foregående dekket, men greit nok. Man tager hva man haver..

Ved en rask inspeksjon ser vi at dette dekket nok har blitt punktert før og således kanskje er på god vei til å gjøre det igjen. Vi hadde jo fortsatt ¾ av turen igjen, så stemningen var noe mer trykket enn tidligere. Dog, det er jo et reservehjul til. Dette ble også inspisert i håp om at det kanskje var i bedre stand enn dette gamle slitte sommerdekket. Nåja.. Dette var en av disse «kræsj-test-dekkene» med gule og svarte felt og maks 50km/h. Det var ingen booster for humøret, om vi da punkterer igjen skal vi kjøre på et sykkeldekk i gangfart resten av våre 1100 km..

Dekk skiftet, nå ser det jo faktisk ut som dekket foran er punktert og ikke bak! :)

Noen steder ser man et veiskilt man rett og slett må like. Her har vi et godt eksempel.

Etter noen timers kjøring kom vi til et punkt med veiarbeid. Her driver de på å med vedlikehold av veien og det var nok ikke spesielt spennende for vedkommende som var utplassert her, noe vi gjetter på en tolkning av det vi antok var hans tidsfordriv mens han var på jobb.. Vi ble stående 15-20 minutter vil jeg tro og i løpet av tiden kom det ikke en eneste bil bak oss. Riktignok kom det en bil når ledebilen kom, men det tells ikke :)

Bildet er tatt på en av de mer fotogene plassene på ruta, her kan man få et godt bilde av både bil, vei og oljerør. Det vi ikke ser på bildet er at det faktisk står en diger pickup, en porter-potty og en (tilsynelatende hasjrøykende) veiarbeider der. Til hans forsvar, det er tillatt i Alaska og det er sikkert skrekkelig kjedelig å stå der hele dagen å stoppe de bilene som ikke kommer for å vente på ledebilen..

De siste par timene av kjøreturen var ikke spesielt variert. Et stykke hadde vi fjell på siden av veien, men så ble horisonten rett og slett flat, i alle retninger..

Helt til vi plutselig kommer til et sted med bebyggelse! Vi er i mål! Bare 2 dagers kjøring i ingenmannsland og her er vi!

Vi svinger innom den eneste butikken i området for å ta en titt og her får vi en umiddelbar påminner om at det er begrenset med sommer i området. En stor fordel her var at været ble bedre når vi nærmet oss kysten.

Bilen hadde fått seg et godt dekke med kamuflasjefarge på turen og det nye brukte gamle sommerdekket hadde gjort sitt og fått oss frem.

Her i området, som mer eller mindre bare er et oljeraffineri hadde de to bensinstasjoner, den ene var riktignok stengt, så vi måtte finne den andre. Den er ikke utformet som en konvensjonell bensinstasjon som vi er vant til. Tok et lite øyeblikk for å få øye på den, da den ikke så helt ut som de bensinstasjonene vi er vant til. Et par skap på en vegg inneholder pumpene og så går man inn i bua her, som føltes mest som å være inntrenger på en arbeidsplass hvor jeg absolutt ikke burde ha vært, så fant jeg en betalingsautomat i hjørnet.

Ettersom vi er i USA er det rart at man ikke har utstyrt denne maskinen med hagle, for det var åpenbart ran på (relativt) åpen gate/bensinstasjon. Prisen var marginvennlige 7,99USD/gallon. Til sammenlikning kostet det ca 3,5USD/gallon i sentrale strøk i Alaska.

En artig liten observasjon er at det var en plakat med prisen 5,35 USD ULEADED, men hva slags volum det var er usikkert, men en gallon var det ikke (nå lenger i alle fall) :)

Vi hadde tenkt til å overnatte i området, men synes ikke det var spesielt inviterende og prisene på hotellrom var ganske drøye så vi bestemte oss for å ta en bedre middag og så starte på tilbaketuren. Det var en grei løsning tror jeg, baked beans og jerkey.

Sonictravel, drsyk, mhsalv and 5 others like this.
  5. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg husker ikke helt hvor langt det ble per dag, men jeg mener at jeg kom frem til at det kunne gjøres på 2 dager om man virkelig kjører på tidlig til seint.

Det er ca 1600km totalt, så 800km på en dag er gjort på 8-10 timer pluss pause på veiene her så lenge været er bra.

RoadKing and Travellingalf like this.
  6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    4,348
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var tøft :)

Are liker dette
  7. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Veien er godt kjent fra TV som en skrekkelig farlig strekning og i praksis er det vel kun de med et selvmordsønske som tar en slik kjøretur. Det fremgår vel klart allerede at jeg ikke synes denne veien var så sinnssykt krevende, men det var visst også en relativt rolig dag vi kjørte i følge vår venn på veiarbeidsstoppet. Det kom en og annen relativt stor lastebil, men ikke så gæærnt.. Riktignok fikk vi et hissig steinsprut fra en av disse lastebilene så vi fikk en betydelig sprekk i frontruta, men…

Riktignok kan det være noen svinger som sikkert er dramatiske nok med 50tonn og dårlige sko.

Et stykke før vi kom inn mot Atigun stod også gutta klare for innsats når snøen kom.

På tilbakeveien ble det også ca 2 timer før vi kunne se konturene av fjell, men det ble et virkelig flott skue når det først kom frem.

Været slo seg litt vrang i løpet av turen, men det klarnet igjen før vi kom frem til målet.

Endelig fremme ved vårt utvalgte sovested fant vi det for godt å tenne et bål. Dette skulle i hovedsak være for å skremme vekk mygg og i tillegg av estetiske årsaker, en råflott middag hadde vi jo allerede hatt :)

Bilen hadde også fått seg et hurtigvask av regnet som man ser.

Neste morgen var det bare å komme seg avgårde igjen, en lang dag bak rattet var planen. Først ut var det berømte passet, nå andre veien. Disse metallpilene var plassert flere steder, jeg mistenker at de indikerer for lufttrafikk hvor passet er slik at de vet hvor fjellet er lavest, da alle pekte i den retningen.

Her har vi et par varselskilt, dessverre litt dårlig fotografert i forbifarten. Ingen stopp tillatt i snøskredsonen. Ettersom det er parkeringsplasser på toppen antok vi at dette kun var gjeldende på veien. Man skal også advare andre i området når man kjører inn og ut av passet på radioen. Vi var såpass slappe at vi ikke gjorde dette da vi ikke helt så behovet på sommeren med klart vær og god sikt. Sikkert en grei tanke om man har 100km/t nedover på stripa med tung last i tett snø. :)

Ved første parkeringspunkt tok vi noen bilder. Været på returen var heldigvis mye bedre enn på utreisen, så vi fikk litt tid til å nyte utsikten. Dette var egentlig et ganske flott stopp og vi fikk se litt utover hva man normalt ser på en fly-idiots ferie :) Det er til og med mulig å se en fly-idiot ta de øverste bildene på det nederste bildet..

Vi spaserte litt rundt i området fant en liten bekk med blomster og alt. Det var et flott sted, svært stille og rolig, eneste man hørte var det rennende vannet.

Sonictravel, drsyk, mhsalv and 5 others like this.
  8. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    En interessant bemerkning er at det i går, dvs 1.3.17 var et stort snøskred her så veien ble stengt. Flere lastebiler ble tatt av skredet, men alle sjåfører kom seg heldigvis ut og vekk. Så vinterstid er det nok litt mer dramatisk..

Vi kom oss i bilen og kjørte videre. Møtte to biler i kolonne, uten at det var nevneverdig dramatisk. Var i alle fall greit med noe farge her ettersom terrenget er rimelig goldt..

Her skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke husker helt rekkefølgen på alt, og været på deler av turen var rett og slett Bergensk, så det ble ikke tatt så mye bilder. Ettersom noen av bildene er tatt med mobil og noen med kamera er også timestamp et problem ettersom kamera har timestamp på norsk tid, mens mobilen har lokaltid.. Vi har alle våre problemer, right? Men dette klaget jeg vel på allerede en gang tidligere..

Uansett, det var flere steder langs veien hvor utsikten var strøken.

Etter hvert kom vi frem til en by her. Wiseman, her bor det sånn rundt 14 mennesker, i alle fall om man skal stole på tallene fra folketellingen i 2010. De en del av disse jobber i Coldfoot som omtalt tidligere. Her har de også et hotell med en gift-shop som vi besøkte. Utvalget var noe mer begrenset enn den typiske amerikanske gift-shop.. Ble forøvrig ikke tatt noen bilder innvendig her, da vedkommende som arbeidet der fulgte godt med. Var vel ikke hver dag hun kunne få noen nye mennesker å snakke med. :)

Vi spaserte litt rundt i denne byen, det var et ganske frodig område nå midt på sommeren. Plutselig får vi øye på et fly. Jeg vil tro at dette var operativt og rullebanen var et gresslette i nærheten.

Byggeskikken her kan nok bedre beskrives om praktisk heller enn estetisk tilfredsstillende.

Og hvem sier vel for øvrig at påbygg trenge å være av samme materiale og kvalitet som bygget i deg selv? Det er bare sobberi!

For å illustere at man har de mest moderne gleder selv her så har de installert en telefonkiosk. Om jeg ikke husker feil kan man bruke denne til å ringe til Coldfoot uten kostnad. Veldig greit, da det tross alt er store områder her uten mobildekning.

Etter sigende har dette visstnok vært et sted med yrende liv i gamle dager, så i Alaskamål betyr vel det kanskje tresifret antall beboere, og et naturlig tilhørende postkontor. Dette var i drift fra 1909 frem til 1956. Bygningen hadde nok sett sine beste dager og var antakeligvis ikke plassert på så stødig grunn som moderne bygninger. Selv de mindre oppmerksomme vil kunne se at bygget har sunket noe i bakken her.

Sonictravel, drsyk, Edin and 4 others like this.
  9. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Videre kjører vi og ser et rett og slett stereotypisk bilde av Alaska. Tynne trær og majestetiske fjell. I følge guideboken fulgte med bilen var dette fjellet høyt og det var i tillegg mange andre interessante egenskaper med tilhøyrende opplysninger som jeg ikke nå lenger husker, men det var i alle fall imponerende. Ikke minst et flott skue. Her kan den observante IF-leser se vår steinsprutrose på venstre side. Det kan ikke skyves under en stol at det kom en markant lyd inne i bilen når denne ble født.

Vi overnattet et sted nær polarsirkelen på turen nedover. Påfølgende dag var det en del skumle skyer i horisonten.

Ved nærmere inspeksjon var de svært regnfulle og lå tilsynelatende lavere enn de burde. Alternativt var veien for høyt oppe. Det åpenbare resultatet var at vi havnet midt inni de.

Uansett hvilket av ovennevnte scenario som var korrekt ble det i alle fall rettet opp igjen etter en stund. Ganske fascinerende å kjøre bokstavelig talt rett under en sky.

Etterhvert kom vi tilbake til Yukon river. Plakaten her var såpass artig at jeg synes den skal få æren av å bli delt videre. Enkelt og greit budskap, unger flyter ikke.

Ganske så artig at hele brua er laget av tre. Kan se for meg at det kunne vært riktig så sleipt der om jeg hadde tråkket inn bremsen på vei over..

Videre ble det igjen svært tett med tåke og/eller røyk. Ikke så veldig mange meters sikt her, heldigvis varte dette ikke så alt for lenge (for denne gang)..

Dette bildet skulle vært med tidligere for å symbolisere hele turen. Stoppet ikke på veien opp rett og slett fordi været var for ille. Nå var været mye bedre, så da kunne vi stoppe og ta et bilde. Ettersom jeg har et problem med høy grad av ærlighet (og til dels dårlig hukommelse når jeg skriver) ligger bildet her som en avslutter, og ikke en intro som åpenbart ville vært mer dramaturgisk riktig.

Da var den store etappen tilbakelagt, 1000km+ og 3,5 dager i bil igjennom spennende landskap, og målet? Et skittent og kaldt oljeraffineri. På et eller annet tidspunkt må man vel innrømme at man er reelt sett gæærn :) Men turen var verd det for turens del.

Nå som det i utgangspunktet bare var glansetappen igjen, de siste timene mot Fairbanks var det bare å kjøre på. Men den som har klart å lese seg hele veien hit husker nok at det var en god del områder som var utbrent på veien oppover. Og ettersom det nå hadde regnet ganske bra, kan man tenke seg hvordan det var. Hell vann et bål og se på røyken.. Det var svært svært mye røyk, tett som fy. Luktet gammel turjakke også..

Sonictravel, drsyk, Eddie47 and 7 others like this.
  10. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Og da var den turen over. Videre tenkte jeg at vi må fly fra Fairbanks til Anchorage og da kan vi vel saktens ta en dagstur til Barrow på veien. Tenker her på å få mest mulig for minst mulig penger. I praksis fungerte det ikke like elegant, ettersom Alaska Airlines ser ut til å kjøre en type Norwegian-prising med punkt til punkt priser. Uansett, har man reist så langt så kan man da ikke spare de siste tusenlappene og ikke få med seg en tur til Barrow! (Ja, det bli svært dyrt å tenke slik hele tiden…..)

Uansett, som sagt så gjort, og etter litt (unødvendig) nøling ble det dyrere enn planlagt (igjen), men reise ble booket.

Har ingen bilder av utreisen. Det var en flyplass i Fairbanks, den hadde sikkerhetskontroll og flere gates. Det var et fly på motsatt side av gaten fra terminalen. Dette spesifikke flyet var en 737 med mange seter og vi fikk tildelt to av disse. En ganske generisk opplevelse som ikke trenger ytterligere forklaring, spesielt ikke her inne hvor «alle» har sett en middels stor regional flyplass, en 737 og flyseter i konfigurasjon 3+3.

En mer interessant opplevelse som fortjener et bilde og litt omtale er flyplassen i Barrow. Bildet jeg tok var langt dårligere enn jeg hadde sett for meg, men jeg vil uansett bruke det da det viser så og si hele flyplassen. I senter av bildet ser vi innsjekkingsskranken. Til venstre ser venteområdet og til høyre ser vi bagasjebåndet, dette var såpass artig at jeg spanderte på meg et ekstra bilde her. Det minner i all hovedsak om bagasjebånd på andre flyplasser, bagasjen kommer fra flyet og presenteres de ventende via en luke, men båndet som drar bagasjen rundt var ikke tilstede. Det var ikke behov for å spre bagasjen i særlig grad..

En annen artig observasjon er tavlen på flyplassen. Mange har sansen for den klassiske tavlen med flippover bokstaver, noe som ikke finnes på mange flyplasser lenger, men her har vi en enda mer retro løsning. Det synes dessverre ikke så godt, og er ikke såpass erfaren trip-reporter at jeg løper rundt og tar bilde av alle detaljer, men dette er altså en tavle hvor man kan trykke fast forskjellige bokstaver. Her har de en permanent tabell som viser hvilke dager de forskjellige rutene går. Det går da ikke spesielt mange fly i uken her oppe, selv om det er hele tre destinasjoner. Prodhoe Bay, Fairbanks og Anchorage.

Kan nevne at Barrow er fullstendig isolert fra omverden, så alt som kommer opp hit av varer kommer med fly eller båt. Det betyr at prisene er høye og utvalget rimelig skralt. Vi tolket det dithen at når eksempelvis en bil ikke lenger var operasjonell var løsningen og sette den på et beleilig sted og la den stå der. Dette er for så vidt kanskje typisk for hele USA, men mer merkbart her.

Flyplassen fra utsiden så ut som er lagerbygg med er par dassruller på forsiden. Vil tro at disse rullene er praktiske da snøen ikke samler seg, men sklir av. En slik design var å finne mange steder i byen.

En interessant ting er at bystyret bestemte seg for å friske opp byen litt ved å dekorere alle søppelbøttene rundt om kring. Dette synes vi var et artig påfunn og gav litt farge på dette ellers ganske golde stedet. De fleste var prydet med en eller annen form for slagord.

Det finnes ingen asfalterte veier og de fleste hus bærer preg av å være mer praktiske enn dekorative, noe som for så vidt passer med mange av de andre stedene vi så i Alaska.

Et slikt skilt tror jeg ikke man kan besøke et eneste land eller severdighet uten å se. Av praktiske hensyn måtte vi som turister også ta bilde av den og se fornøyde ut. Det var riktignok ingen andre turister, eller lokale for den saks skyld, i området, men det er en annen sak.

Denne bygningen synes jeg var et bilde verd. Dette er «US GOVERMENT PROPERTY», så her skal man nok passe seg. Bygningen er noe mindre forseggjort enn de statlige bygg man er vant til å se, men den tjener nok sin misjon uansett. Det er åpenbart også en svært viktig installasjon gitt at det er et titalls skilt som forteller at dette er statlig, ingen parkering og hold deg unna. Ikke spesielt inviterende, men det er vel heller neppe formålet..

Rådhuset her var mer å den stilen man skulle kunne forvente av et offentlig bygg. Artig nok hadde de en LED-tavle på utsiden som fortalte om de kommende viktige begivenheter, vi kan se ut fra dette bildet at det vil være torsdag 23.juli kl 19:00. Akkurat hva som skjer på dette tidspunktet husker jeg ikke, men det er vel strengt tatt heller ikke så interessant i dag da det har passert for en stund siden..

Noen flere søppelbøtter ble observert og fotografert, noen mer spennende enn andre. I bakgrunnen på bilde 2 ser man også butikken i byen.

Som tidligere nevnt finner man biler som tilsynelatende har stått en stund. Et godt eksempel på dette var denne. Det var overraskende grønt og frodig under bilen så den fungerte nok som en beskytter mot elementene for gresset. J

De øvrige bilene var i all hovedsak SUV-typer, men det overrasker vel knapt, vi er jo tross alt i USA. En interessant observasjon er at alle tilsynelatende har motorvarmer her, ikke ulikt Norge for øvrig, forskjellen er at vi har vår egen ledning til bilen, mens her er det en ledning som henger på hver eneste parkeringsplass som kobles til en kontakt på bilen. Denne ledningen sees på en rekke bilder hvor det er parkeringsplasser tidligere i tråden her. Slik var det mange steder i Alaska.

«Live well, laugh often, love much» - Hadde vi alle kunnet leve etter dette ville det vel vært greit? :)

Innimellom kommer man over gate- og veinavn som rett og slett er geniale. Her har vi et eksempel.

Det var relativt lite grønt som vokste her i nord, men enkelte plasser var det slike grønne hatter. Det er ganske fascinerende og se hvordan naturen klarer å vokse så å si hvor som helst i verden. Hadde jeg vært noe mer biologisk interessert hadde jeg sikkert funnet ut av hva det var for noe, og hvorfor det er omtrent det eneste som gror her, men det gidder jeg altså ikke. :)

Nevnte jeg parkeringsplasser med motorvarmer?

Sonictravel, drsyk, Eddie47 and 9 others like this.
  11. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg nevnte vel ikke at Barrow er det nordligste fastlandspunktet i USA? Det er jo en av grunnene til at vi hadde lyst til å reise hit. Ekstrempunkter er alltid spennende å oppleve. I all hovedsak er det inuitter som bor her, og de har i generasjoner levd av det som naturen tilbyr. Det betyr i stor utstrekning hvalfangst. Et monument kunne bevitne dette.

Vi tenkte å komme oss ut på spissen av spissen av spissen av Alaska. Og ettersom vi tross alt reiser på budsjett, ref. middag i Prodhoe Bay, så tenkte vi at vi kunne spasere ut. Vi hadde tross alt hele dagen på oss. Det kunne dog virke som en ganske trist opplevelse. Men litt trim har man da godt av? Etter hvert så vi noe i avstanden som kunne se ut som: A. Luftspeiling B. En storby.

Det var svært artig å se at når vi kom nærmere var det ingen av de, men kun et hytteområde hvor de lokale kan slappe av etter en tøff uke med arbeid, stress og mas i storbyen (4500 innbyggere i storbyen her, så greit å komme seg litt bort). Området så egentlig helt dødt ut, men det var klær som var hengt opp og sofaer som stod ute. Det var også noe lekeområde for barn.

Vi kom oss etter hvert forbi disse og et godt stykke videre utover, her var det til slutt privateid land så vi måtte stoppe og snu. Etter den lange turen trengte vi egentlig en slik billig juridisk unnskyldning for å snu, så det var helt greit. Vi hadde tross alt gått noen timer fra flyplassen og i alle fall kommet så langt nord på fastlandet som overhodet mulig uten å innhente tillatelse for å gå ut på privat jord.

Vi satte retning sørover igjen og etter ikke så lenge stoppet en lokal mann bilen og spurte om vi hadde gått oss vill. Vi hadde vel i utgangspunktet ikke det, men han var uansett hyggelig nok til å kjøre oss tilbake til byen. Det sparte oss nok par timers gåtur så vi var egentlig ganske fornøyed med det. Han var svært hyggelig og pratsom og fortalte om byen og historien til de lokale og alt mulig annet.

Han kjørte oss til det historiske museet i byen og vi tok en tur innom der. Er begrenset hvor interesserte vi er i historien så ble et kort besøk. Vi spaserte videre og fant noen henslengte båter. En slående sammenlikning må være de gamle på gamlehjemmet som sitter på utsiden og ser utover og tenker på gamle dager. Her ser man klart at båtene ser ut mot havnet og tenker på de tidligere tider hvor de gjorde nytte for seg, og at disse dager nok er talte.

En ny turistattraksjon. Et skilt til med avstander for å illustrere hvor langt man er borte fra alle andre i verden.

Og noen flere dekorerte søppelbøtter, strengt tatt er det vel heller containere, men slike detaljer trenger vi ikke bry oss nevneverdig om her.. Det er jo tross alt ikke relatert til hverken bonuspoeng eller fly i det hele tatt..

Denne bygningen husker jeg ikke hva var for noe, men designmessig var det en underlig kombinasjon av grønnfarget bølgeblikk, trevirke og blå kontrast, så tenkte at den fortjener å bli husket.

Vi antok at vi hadde kommet til en mindre velstående kant av byen her, det var flere skrotnisser i området. En av de var så hyggelige at han ropte en rekke ukvemsord etter oss. Antakeligvis ikke veldig fornøyd for at noen dumme turister går å tar bilder av snøskutersamlingen hans. Mistenker at vedkommende ikke var spesielt edru, noe som begrunnes med de ovennevnte ukvemsordene.

Etter en ganske drøy gåtur tenkte vi at vi skulle koste på oss et herremåltid. Vi fant en lokal restaurant og gikk dit. Her var det dog stengt, selv om åpningstidene på døra antydet at det skulle vært åpent. Det kom umiddelbart etter et par som også hadde tenkt til å spise der, de måtte også snu og tilbød samtidig å kjøre oss til en annen restaurant i området. Greit nok tenkte vi, da finner vi i alle fall et sted som er åpent. Og så ble det, de kjørte oss til et annet sted og vi kunne da få bestilt noe mat. Dette var en av de svært få gangene vi faktisk kjøpte mat servert på denne treukers turen.

Det var suppe og noe kinesisk, som alle vet, kinesiske restauranter finnes over hele verden, selv i de meste avsidesliggende stedene av Alaska.. Men maten var veldig god og ikke spesielt kostbar, havnet vel på 20-30 usd totalt for mat og drikke.

Sonictravel, drsyk, Eddie47 and 10 others like this.
  12. RoadKing

RoadKing Fastboende

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig å se bilder fra denne plassen. Byggene sier jo alt om hvordan klimaet er der oppe.

Are liker dette
  13. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    13,806
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at herren deler :)

Are liker dette
  14. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Klima er helt klart ikke vennlig. Vi var der i juli og det var ikke mange grader der selv da.
    Kan tenke meg at det er bra kaldt der om vintern..
    I skrivende stund er det -22 grader der, noe som med vinden er effektive -34 grader ifg. yr.no.

upload_2017-3-6_20-27-12.png
    (Helt riktig tenkt, dette er bare fyllmasse, tråden begynner å få et sinssykt antall bilder på en side, så blir snart håpløst å laste opp)

Eddie47 liker dette
  15. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Det verste er jo at jeg ikke har kommet mye lenger enn halvveis på denne turen..

(Og ja, dette er igjen sidefyll) :)

16. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    14,146
    Bonuspoeng:
    183
    Træng du hjælp?

Takk for fyldig reisebrev så langt!

Are liker dette
  17. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Ja takk.
    Neste gang skal jeg forsøke å ha færre bilder i hver post... :)

18. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Og joda, jeg tok faktisk bilde av denne tavla på flyplassen!

Vi ser at det er to daglige fly her, samt en rute som går 4 dager i uken, ikke veldig travelt altså. Det var heller ingen lounge på denne flyplassen, som i og for seg var godt da vi uansett ikke ville hatt tilgang.

Dette reisebrevet er skrevet mer fra en reisesynsvinkel enn fra en fly-idiots synsvinkel, men her er da altså endelig et bilde av et fly. Rett og slett fordi det er et noe uvanlig fly. En 737-kombo. For en som flyr 737 på ukentlig basis var det jo litt artig å se en ny variant. Inngang bak i flyet og «midt i kabinen» så var det bar en vegg. Her skal man i alle fall ikke være spesielt bekymret for at noen bryter seg inn i cockpit!

Fra andre siden (og etter et par timer i luften) ser flyet slik ut. Her ser man også hvordan det lastes.

Alle har vel hørt rykter om at i Japan så har de en automat hvor du får kjøpt alt fra bøker til brukte dametruser. Sistnevnte er nok bare BS, selv om det finnes en god del automater der. Denne saken her så vi på flyplassen i Anchorage, en automat med akkurat det du trenger for din flytur. Minnebrikker, mobilcover og headsets. Selvfølgelig nyeste Bose QuietComfort i flere varianter. Ikke spesielt interessant egentlig, men som siviløkonom må man jo sette pris på slike smarte ideer. :)

I Anchorage leide vi en bil, liten billig sak, og her ble vi oppgradert til en eller annen japaner, Nissan S.......? Her kunne vi godt merke forskjellige på europeiske/amerikanske biler som de to foregående og en asiatisk bil. Jeg er med på at asiatiske biler har god driftsøkonomi, men det skulle da egentlig bare mangle. De har jo null og niks av utstyr og komfort. Alt er laget i en stor klump plastikk med en tynt lag stoff akkurat der du skal sitte. Du kommer fram og alt det der, men manuelle vinduer på en 2015 modell bil? Nei takke seg til tyskere… Dette er litt av samme diskusjon, vil du helst fly Ryanair til de mest obskure flyplassene eller Star First til de store? Ja, du kommer frem begge steder og Ryanair er billigst, men opplevelsen er ikke helt lik. Vi lar for øvrig den diskusjonen ligge der da jeg kunne gnålt i ukesvis om hvor kjipe disse bilene er og det er ikke hensikten her.

La oss heller roe ned ved å se et par bilder fra landskapet langs veien. Rett og slett flott.

Videre tenkte vi å dra til et sted som heter Whittier Dette er et viktig logistisk knutepunkt i Alaska da det er en havn som er isfri på vinteren. Den eneste utfordringen er at det er et lite fjell som må forseres, men dette er løst på den billigste mulige måte. Det er laget en tunell som er snaut 3 meter bred og brukes til både biltrafikk og tog. Enkelt og greit ved at de kjører trafikken i en retning av gangen, og openbart tog/bil i bolker. Det betales bompenger for å kjøre opp, men ingenting på returen. Det går en god del godstrafikk igjennom her, noe som et eller annet tv-program på Discovery kan vise oss. Hvilket husker jeg ikke, men tror det var Alaska railroad eller en tilsvarende greie.

På andre siden av tunellen var det et lite turistifisert sentrum, noe ala Dombås på veien over fjellet hjemme. Forskjellen er bare at Dombås har litt færre båter.. Dette var ikke så spennende så vi kjørte litt videre, tross alt var vi her for å finne noen geocacher. Ved en rasteplass stoppet vi og tok en pause. Var et par benker og fin utsikt herfra. Vi gikk ned mot fjordarmen som endte i denne rasteplassen og tok et bilde. Den observante tre-entusiast ser at vi er lenger sør da trærne er mye bredere enn langt nord.

Vi var på vei tilbake til bilen da vi hørte noe plasking rett bak parkeringen. Kikket over kanten og ser at det er en laks som ligger der og spreller. Stakkars fisk tenkte vi, her kan vi da hjelpe til!

Har aldri før lagt merke til at også fisk har kamuflasjefarge, men her er det enkelt å se. Uansett, denne laksen var da på vei oppover elva som de gjør på høsten, problemet var jo bare at opp denne «elva» var det kun stein og lite vann. Vi forsøkte å hjelpe den tilbake til elva, men den var bra sleip og muligens ganske dum så den hoppet bare rundt. Etter at den hadde falt i bakken et par ganger tenkte vi at nok er nok. Vil du ikke i elva så får du bli middag. Nytt forsøk på å få tak i den så gikk det fint. (Her skal man da ikke skryte på seg noe, så kan vel nevne at det var kona som faktisk klarte å fange laksen med bare nevene). Vi hadde da ingen verktøy eller annet for å ta livet av fisken, så gode råd var dyre. Løsningen ble at kona hold fisken mot en stein og jeg slo den i hodet med en annen stein. Fort og greit, stille ble den.

Da var det bare å gå tilbake til bilen og finne en kniv så vi fikk tatt ut innmaten. Som sagt så gjort, og fisken kunne pakkes ned i bilen. Ettersom vi var i en nasjonalpark ville vi være litt diskre, det er jo regler for hva man har lov til å drepe i naturen på slike steder, eller i alle fall så ville man tro. Senere fant vi ut at fisk var tillatt :)

Vi kjørte videre og lokket av en ny geocache fant vi et annet sted og stoppe. Her var det også flott utsikt og overraskende mange fisk. Tror vi fint kunne fanget 10+ laks bare med en håv. De hadde svømt oppover til venstre på dette bildet, et område som ikke må forveksles med foregående bilde, selv om det ser noe likt ut..

Her har det tidligere gått en vei. Man ser denne sorte filten som ligger der for å holde veien på plass, den har åpenbart ikke gjort som den burde og naturen har annektert området som tidligere var vei.

Istedenfor å fikse veien har det blitt satt et par stoppere i form av store steiner slik at ingen kan passere med bil, her ser man hvor stor skade som har blitt påført veien av den annekterende elva. (Eller kanskje det er motsatt, veien annekterte området og den revolusjonistiske elvegruppen har tatt kontroll over territoriet igjen?)

drsyk, alexfins, Eddie47 and 7 others like this.
  19. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Et par stemningsbilder ble tatt. Disse bildene yter ikke rettferdighet til landskapet. Det var rett og slett veldig flott, fine farger og fint vær. Vanskelig å få det riktig på bilde, og det ser nesten ut som det er noe kliss på linsa da bildene er litt groggy. Ta de heller mitt ord på at det var fint der. Man ser også den mindre estetisk tilfredsstillende røde riskokeren vi leide..

På bilde to ser man bysentrum helt til venstre.

På den evige jakt etter geocacher ble vi ført ut i skogen i området her. En fin og klarlagt rute som hadde en eller annen historisk betydning som jeg ikke husker nå 1,5 år etter vi var der..

Etter hvert kom vi oppover i høyden og kunne se ned på byen.

Et stykke unna var det en elv/foss av en grei størrelse, vi hadde i utgangspunktet tenkt til å gå hele veien dit, men ble enige om at det antakeligvis ville gi mer mening å bare komme seg avgårde og videre mot det Seward hvor vi tenkte å overnatte.

På veien nedover (og for så vidt oppover) så vi denne saken. En artig stol noen har kuttet ut av en trerot for de som trenger en liten pust i bakke på veien oppover.

Her kan man se størrelsen på denne tunellen samt togskinnene som går inn der. Er ikke spesielt mye klaring for en bil, og enda verre må det være om man kjører en typisk amerikansk bobil som i utgangspunktet er større et enn et gjennomsnittlig europeisk tog..

Vel fremme i Seward tok vi turen ned til sentrum. En god del kjenner vel til Iditarod-løpet. Et hundesledeløp som går på tvers av Alaska. Historien sier at det er fordi noen skulle få medisin fraktet fra et sted og på tvers av landet. Nå er dette antakeligvis den største begivenheten for de som driver løp med hundesleder. Her har vi funnet startpunktet, bare 938 miles til Nome hvor det sluter, dvs ca 1500km.

Ute i sjøen så vi noe som lå og fløyt, først så det ut som en plankebit med kollega, men det viste seg at det var to sjøotere som lå der og plasket. Dette fikk stor oppmerksomhet av turistene som var på stedet. Riktig, her har vi kommet til et så kommersielt (og allment tilgjengelig) sted at vi ikke er de eneste turistene lenger..

drsyk, Eddie47, Bolle and 5 others like this.
  20. Are

Likes mottatt:
    15,512
    Bonuspoeng:
    293
    Det var et vann i nærheten av campingplassen. Her det er lagt opp en rute rundt som vi tenkte kunne vært spennende å gå. Været slo over til det mindre gunstige, men på en eller annen sær måte synes jeg at det passet godt med regnvær på denne turen, det skapte rett og slett en god atmosfære.

De som har forsøkt å ta stemningsbilde med regn eller snø vet hvor mye som skal til før det faktisk ser ut som det er nedbør på bildet. Her var dette ingen utfordring da det virkelig høljet ned.

Henslengte biler finnes som tidligere nevnt over alt i Alaska (og USA). Denne tror jeg nok var trendsetter på et eller annet tidspunkt, ser ut til at den har stått her virkelig lenge. Her var det ingenting igjen som ikke var metall, og designet antyder at bilen ikke er spesielt moderne. (Og heller ikke japansk, da ville det vært en haug med plast der..)

Vel på plass på campingplassen hvor vi skulle sove ble et bål forsøkt tent opp, vi må jo nesten få denne laksen grillet før vi spiser den.. Det var ikke så greit å få fyr i regnet, men en campingnabo kom til unnsetning, han tok øksa og slo den i et solid stykke tre fra sitt eget bål og dro det bort til oss. Med denne starten fikk vi et ok bål etter hvert og fisken kunne varmes opp før konsumering.

Her var det også en søppelbøtte med et slagord vi kan leve godt med. «Go places, know nature, have fun». Må vel egentlig innrømme at mitt CO2 regnskap ikke er noe å være stolt av med tanke på mine flyvaner, men utover det så er jeg naturvennlig. Ikke at det betyr noe som helst da jeg visstnok kunne droppet en flytur og således gjort mer for mitt fotavtrykk en alle de melkekartonger jeg bretter igjennom hele livet.. vel vel.. Man kan ikke vinne alle slag..

Et siste bilde fra Alaska for denne gang. Ingenting galt med utsikten langs veien her, selv om det er trist å tenke på at man nå er på vei til flyplassen og ferien nesten er over. Heldigvis er det er par dager igjen, inkludert San Fransisco, Vancouver, Toyko og Dubai.. Så kanskje det er mer ferie igjen! Hurra!

drsyk, Eddie47, Stuttfeiten and 6 others like this.

Del denne siden