Starter en ny tråd her siden det dreier seg om tur som vil gi EB-poeng og at det er lite aktivitet i andre sub-forum. Vi ser på en reise fra Seoul til Singapore via Kina. Mulig reiserute er Seoul-KMG (en eller annen by i Kina jeg ikke husker navnet på)-BJS-Sin. Alternativt SEL-NJS-SHA-SIN. (begge flyplasser i Seoul og Shanghai er alternativer. Hvor mye trøbbel/ekstra sjekk i passkontroll må jeg forvente med en slik routing. Visum er ikke en utfording. China Estern har hyggelige priser i business. Jeg har en datter som gjerne skulle vært på kinesiske mur og/eller himmelske freds plass og dette er en økomonisk fornuftig måte å få det til på.
De har jo eksplisitt et transfervisum på en uke i de store byene i Kina, så dette er det nesten lagt opp til. Merk at dersom dere er norske statsborgere, så har man visumfrihet (med et ankomskort), og det kan fylles ut digitalt i år. Flyr dere business (eller av og til har status med øko), er det også en del flyplasser i Kina hvor man får litt VIP-behandling, men jeg tror dere bør regne 5-25 minutter i køen til passkontrollen. M.a.o. er det ikke noe som tar lang tid, og de har nok sett folk komme inn med lange mellomlandinger der.
Flere har delt sine erfaringer med transit på PVG i en Kina-tråd her. Jeg personlig unngår transit på PVG hvis mulig selv om jeg snakker språket og kjenner flyplassen godt.
Har selv en god del erfaring med PVG, og det er jo helt ok så lenge du vet hva du går til. Mer redd for å havne i en "ukjent" millionby der de ikke riktig vet hvordan de skal gå frem. Ikke nervøs for Beijing, Shanghai, shenzen etc.