Albania. Tips

Tråd i 'Reisemål' startet av anders82, 02. april 2024.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    9,385
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha tilbragt et år på Balkan for det som ikke virker så lenge siden, men som er blitt til 20 år, så er det på tide med retur.
    Skal til Albania med min bedre halvdel, men er usikker på hvor man skal bo og hva man skal gjøre.
    Formålet er først og fremst sol og varme, men en og annen utflukt hadde også vært moro.

    Så hvor går man når man lurer på noe om et reisemål? Jo, dette forumet. Alle tips og innspill mottas med takk. Vi er et par på ca. 40 så natteliv og dunk-dunk er ikke et must :)
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    Vær forsiktig ..
     
    Wiolenze and anders82 like this.
  3. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    277
    Bonuspoeng:
    63
    Var fint å bade ved Ksamil, og skal være noen fine utflukter man kan ta derfra også, men ble dessverre forkjølet (AC) og fikk ikke testet det :)
     
    anders82 and FlamtheAvGeek like this.
  4. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    121
    Likes mottatt:
    403
    Bonuspoeng:
    63
    Bare å glede seg uansett hvor du skal!!

    Foretrekker dere sand eller er steiner ok på stranden?

    Generelt pleier jeg å gi tips om at alt sør for Vlorë er finest, og der vannet klarest. Men det er også ca. Herfra og sørover det er steiner :)
    Saranda kan være dunk-dunk, mens Ksamil er roligere.
    +1 for Ksamil som nevnt ovenfor.

    Kan utbrodere her ytterligere, eller send pm.
     
    anders82 and emilsonsteby like this.
  5. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    33
    Hadde en uke charter til Durrës (en time-to vest for hovestaden) for noen år siden - før jordskjelvet rammet feriebyen. Hadde en veldig fin uke med fint vær, god strand, god mat og et par utflukter. Prisnivået var lavt innenfor alle utgiftsposter, men det var mye å spare på å ta buss framfor taxi. Hadde en ubehagelig drosje som plutselig kjørte feil vei en kveld, og tegnspråket til sjåføren var ikke beroligende. Viste seg at han ville spare seg for kø, så han slapp meg heller av på en støvete sidevei et par hundre meter fra hotellet.

    Brukte en dag i Dürres by. Ikke så mye konkret å anbefale, men det finnes mye eldre historie, som eksempel et stort amfi fra Romertiden. Ikke alt som skiltes på engelsk, men med smarttelefon i dag er vel ikke det et problem. Det var minimal grad av turistifisert og føltes veldig autentisk.

    Brukte en dag i hovedstaden og var innom Nasjonalmuseet, et museum om spionasje og et underjordisk museum om nyere albansk historie. Om det ikke var gratis var det uansett bare lommerusk for å komme inn.

    Brukte en dag på et besøk Krujë slott, halvannen time nord for Tirana. Et viktig sted for eldre albansk historie. Twisten her er at jeg valgte å ta offentlig transport. Det var en spennende kulturell opplevelse i et land (eller i hvert fall område jeg var i) som ikke har rutetabeller og angitte holdeplasser. Her var det om å finne en buss som gikk i riktig retning og så kjørte bussen når den var passe full. Var moro, varmt og en minneverdig opplevelse.

    Man møter fort seg selv og sine fordommer når man reiser slike plasser, og fordommene var som vanlig uberettiget. Heldigvis. Jeg har veldig lyst til å reise tilbake, men jeg kommer ikke til å kjøre bil selv der nede. Man så på mange måter et markant skille i engelskkunnskaper som startet med dem som har fått opplæring i skolen. Lurt å ha med litt kontanter når du beveger deg utenfor turistmaskinene.
     

Del denne siden