American Airlines, og konsekvens av Germanwings styrten

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjoern In America, 16. mars 2016.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy med AA fra Nashville til Dallas her om dagen. First Class med AA.

    Dette var første gang jeg fløy med AA, og jeg må si de har noen "rare" ting for seg. F. eks. ble vi alle
    oppfordret til å klappe for å hylle de som tjenestegjør i det amerikanske forsvaret. Men det er en ok ting,
    I Norge setter vi for lite pris på de som tjenestegjør for landet. Men nok om det.

    Da jeg reiste meg for å gå på do ble jeg plutselig møtt av en av disse trillevognene og en av de to godt voksne
    flyvertene som server first class på denne fligheten. Jeg ble pent bedt om å vente litt og sette meg igjen.

    Flyverten satte trallen på tvers foran første rad for å forsikre seg om at ingen kunne komme forbi. En av pilotene
    skulle nemlig på do. Og for å forhindre at det skulle være bare én pilot i cockpit, ble han erstattet av en av de to flyvertene.

    Piloten var på do, kom ut igjen, (om det var nr. 1 eller 2 eller begge deler vet jeg ikke, da jeg ikke turte å spørre :D)
    Ringe i telefonen inn til cockpit, og byttet så plass med flyverten.

    Ok tenke jeg, dette var jo en ok løsning, jeg forsto umiddelbart hvorfor de gjorde som de gjorde, og tenke men en gang på denne Germanwings ulykken. Må nesten innrømme jeg var litt nervøs for at piloten ikke skulle slippe inn i cockpit igjen.... men døren åpnet seg omsider. :)

    Men så la jeg merke til noe litt morsomt. Den andre flyverten som hadde passet trallen og sperret midtgangen, hadde hele tiden stått med en vinopptrekker i hånden....

    tilfeldig?? eller til bruk som våpen hvis noen skulle prøve å bryte sperringen hans og ta seg inn i cockpit mens dører var åpen? Jeg tror faktisk at han hadde den som tilgjengelig våpen ved et eventuelt angrep.


    Må si jeg følte det litt rart, jeg som kommer fra naive Norge. Jeg har fløyet BA noen turer mellom LHR og USA nå, og der er det ingen som passer på noen cockpit dør men pilotene er på do.

    Vel, til slutt vil jeg nevne at AA flyvertene gjorde en flott jobb, de serverte booze og snacks så svetten rant, og de delte ut håndskrevne personlige hilsener til sine first passasjerer. Ganske kult egentlig.
     
    Last edited: 16. mars 2016
    CaptainPoint liker dette
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Denne var ny. Nesten helt utrolig.
    Skulle vel være unødvendig med vinåpner å forsvare seg med. Har de ikke AirMarshals ombord da med gønner og det hele til slikt da?
     
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Husk at du i USA alltid er en potensiell terrorist inntil det motsatte er bevist, spesielt om du er i nærheten av et transportmiddel ;)
     
    mka83 liker dette
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har opplevd det samme, bortsett fra det med vinopptrekkeren (dvs. jeg la i alle fall ikke merke til det). Dette var på en United-flight fra SEA til IAD.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he. Dette er vanlig prosedyre i USA, det har vært slik siden 9-11

    1) Kabinen blokkeres med en serveringstralle når cockpitdøra skal åpnes

    1) Ingen skal være alene i låst cockpit, ever. Piloten kan få ett illebefinnende, etc. Så når en skal på ramma, ringer man FAs, deretter åpnes døra og piloten kommer ut og erstattes med en av FAs.

    Hadde denne prosedyren vært i Europa, hadde man unngått at 150 sjeler døde i Germanwingsulykken.

    Det med vinopptrekkeren har jeg aldri sett. Helt koko.
     
  6. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det samme opplevde jeg med United fra Oslo til New York for en god del år siden, bortsett fra vinopptrekkeren da :)

    w
     

Del denne siden