American Express Platinum - Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 07. april 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Det skal jeg selvfølgelig beholde.

Kommer aldri til å bytte ut det kortet (kun om jeg skulle få tilbud om Centurion Card, noe som er utopi å tro at jeg skal få).

Jeg er veldig fornøyd med servicen og Concierge Servicen til American Express Platinum Card, selv om det fortsatt virker som at alle fordelene som bør og skal ligge i kortet ikke er helt på plass enda.

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil ikke si at jeg ALDRI skal bytte det ut, for det er litt på grensen syns jeg. Det koster litt, og brukerstedene varierer veldig.

3. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Amex UK sin "guiding" (mhp. mitt Plat., nå Centurion kort) når det gjelder beløpsgrenser pr mnd er at man generelt godkjenner beløp opp til 150% av tidligere høyeste mnd. faktura. Dette forutsetter selvfølgelig plettfri betalingshistorikk.

4. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Som kanskje noen av dere vet, har jeg utvandret til Marbella. I den forbindelse, tenker jeg å dele med dere noen av mine erfaringer med AmEx i den prosessen!

AmEx har noen som heter Global Card Transfer (https://www.americanexpress.com/global-card-transfers/) som er en tjeneste som enkelt lar deg flytte til et annet land og "ta med deg" kortet. Jeg tok derfor kontakt med American Express i Spania og fortalte jeg gjerne ville ha med meg Platinum-kortet fra Norge. Hører kanskje med til historien at jeg har vært kunde av AmEx i Norge siden høsten 2005 – og "gått gradene" fra det grønne kortet og oppover.

Jeg mottok, samme dag, en mail fra Global Card Transfer som jeg måtte besvare med kopi av pass og informasjon om min norske konto, slik at de skulle kunne etablere dette i Spania. Merk at på dette tidspunktet hadde de hverken informasjon om lønn i Spania eller noe – annet enn at jeg hadde flyttet fra Norge.

Midt oppi flyttingen glemte jeg litt prosessen (fikk ikke noe annet svar på mailen enn en automatisert "takk for dokumentene") – men plutselig dukket det opp en stor pakke i postkassen. Mitt flunkende nye spanske Platinum-kort hadde kommet.

Årsavgiften er €690 – fordelene ligner naturligvis på det norske kortet, men man får også gullkort i Hilton, SPG Gold og Meliá (Norge har vel bare Carlsson Gold?). Man får også 40.000 MR-poeng i velkomst (heisann!) samt både bagasjemerker og annet dill dall.

Døgnåpen Concierge men også kundeservice, noe som er ganske så praktisk – sistnenvte er outsourcet til Argentina (tror jeg, basert på aksenten deres). Viktigst er det uansett at de kan komme inn på kontoen og hjelpe med praktiske ting. Ellers følger det med en drøss med tilleggskort, 1 gratis platinum med alle fordeler som hovedkortet, 1 tilleggskort for f.eks. jobbutlegg samt opp til 5 gullkort.

Alt i alt er jeg fornøyd, har hatt kortet i nesten to måneder nå, og servicen er upåklagelig og på et nivå over det norske – men dette skyldes nok mer kulturforskjeller og språklige nyanser enn noe annet. Jeg fikk veldig god service i Norge også, for all del.

Intessant erfaring og kan vel ikke annet enn å si at AmEx virkelig gjør det enkelt for expats som meg.

view, Baldrick, KristianSk and 4 others like this.
  5. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Tøft å høre. Det virket som en super elegant prosess og et bra kort.

Så får du kose deg i Marbella. Har vært nok ganger i Puerto Banus til å vite at det neppe er helt feil.

6. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har bare hatt kortet i noen måneder og er så langt fornøyd mtp det som har hatt mulighet å vurdere. Conciergen har løst en del saker for meg og virker å fungere bra. Jeg har bestilt en del hoteller via FHR til sommeren og innsparing med 3 for 4 netter etc. henter inn års pris. Forsikring for alle i huset er også et pluss. Samtidig så håper jeg at MR og tilleggsfordelene snart kommer på linje med internasjonale kort...

7. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Roberto, dette med transfer er meget interessant. Jeg går ut fra at man må mottar lønn på lokal konto i det respektive landet? På nettsiden står bare at det trengs adresse + telefonnr..

8. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk et annet søknadsskjema enn det som ligger på de offentlige AmEx-sidene, brandet med "Global Card Transfer". Men dette var mer eller mindre ferdigutfylt, basert på telefonen min til dem. Det eneste jeg måtte gjøre var å ta kopi av pass. Det skal sies at de på telefon spurte om jeg kom til å ha inntektsgivende arbeid her nede, eller bare spille golf.

Når vi først er inne på fordeler, her er den "totale" listen for Platinum i Spania:

- Gratis medlemskap i Preferred Golf Club, verdt $295 (ikke testet enda, hilsen happy gilmore)
    - Hilton Hhonors Gold
    - SPG Gold
    - Club Carlsson Gold
    - Meliá Hotels Gold
    - Shangri-La Golden Circle
    - AmEx FHR
    - Oppgradering, gratis frokost, early check-in og late check-out på Small Luxury Hotels of the World
    - Delta Sky Club Lounge access
    - PriorityPass (samme som i Norge, der det er gratis for kortholder å lounge)
    - Hertz Gold Plus Rewards Five Star
    - Avis Preferred
    - Oppgraderinger og masse dilldall på Kempinski, Regent Seven Seas Cruises, Crystal Cruises
    - Fast reservert bord hver helg på en del restauranter i Spania (type 2-stjeners)
    - De fokuserer en del på shopping med rabatter og VIP-service på type Bose, Burberry, Barneys++
    - Masse annet småtteri...

Baldrick, Fnate, Storg and 1 other person like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Så ligger noe over de norske kort.. hehe..
    Kunne godt tenkt meg noe slikt, men 700€ er jo og litt penger..

10. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for posten, veldig interessant å høre.

Når jeg flyttet til UK i 2014 hadde jeg også ambisjoner om å benytte meg av denne tjenesten, men det viste seg å ikke være så lett. Før jeg flyttet tok jeg kontakt med Amex Norge (DNB) og spurte om de var en del av denne tjenesten (såvidt jeg kan se nevnes ikke Norge på nettsiden).
    Jeg husker ikke helt hva jeg fikk til svar men det var i de baner at "Nei, vi er dessverre ikke en del av denne tjenesten, men vi kan gjerne skrive et brev hvor vi skriver at du er kunde av oss og betaler regningene dine til tiden.".

Når jeg fikk bankkonto i UK forsøkte jeg først å søke om kort på vanlig måte. I den britiske søknaden mener jeg det var et fellt hvor man kunne fylle inn kortnummer dersom man hadde et utenlandsk Amex-kort, så jeg la her inn mitt SAS Amex. Etter en uke kom det et standardavslag i posten og jeg ringte nummeret nevnt i avslagsbrevet for å forhøre meg. De sa da at de ikke klarte å finne noe informasjon om kortet jeg hadde nevnt i søknaden, og lurte på om det var et co-branded kort, noe det jo var. Jeg ringte så et annet nummer på Amex UK sin nettside for å forhøre meg spesifikt om "Global Transfer" og Norge. Jeg fikk her beskjed om at Norge ikke var en del av denne tjenesten og at det ikke ville ha noen betydning om jeg bestilte et norsk "Centurion" kort, så jeg slo meg til ro med det.

Nå er jo dette også noen år siden så ting kan ha forandret seg...

Last edited: 10. april 2016
  11. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Amex har lansert norsk webshop for poeng i dag
    på shop.membershiprewards.no
    Er det noen som har sett noen gode deals?

12. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringsmessig (med referanse til UK som har hatt MR siden way back) er det sjelden det er dramatisk gode kjøp, men kanskje Norge blir anderledeslandet? Jeg har stort sett kun overført mine MR til ulike bonusprogram; SPG, HH, SK og Hyatt.

13. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Må man ringe for å overføre eller kan det gjøres online? Hvor raskt går det?

14. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Gjøres online, jeg har alle de aktuelle fordelsprogrammene registrert i Amex/MR profilen min, og da går det veldig lett. Poeng på programkonto ila 2-14 dager.

15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er URLen? Fikk Amex Gold nylig, men uten etter ord om hvordan man bruker Membership Rewards.

16. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    UK eller norsk Amex?

17. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen benyttet seg av flypartner-fordelene som er tilgjengelig for American Express Platinum Card (Centurion Line) ved å ringe Travel Service? Ser at de har avtale med American Airlines, British Airways, Emirates og Iberia.

Om noen har booket fly med disse selskapene og via AmEx Platinum Card Travel Service, hvilke fordeler fikk dere, om noen?

Ble dere f.eks. oppgradert til business class/first class?

18. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Med norsk kort så må ringe for å overføre til andre bonusprogrammer...

19. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Norsk kort ja, så da må jeg nok ringe.

20. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som vet hvilket reisebyrå som server American Express Platinum Card-medlemmer (Centurion Line-kortet) i Norge?

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden