Som kanskje noen av dere vet, har jeg utvandret til Marbella. I den forbindelse, tenker jeg å dele med dere noen av mine erfaringer med AmEx i den prosessen!
AmEx har noen som heter Global Card Transfer (
https://www.americanexpress.com/global-card-transfers/) som er en tjeneste som enkelt lar deg flytte til et annet land og "ta med deg" kortet. Jeg tok derfor kontakt med American Express i Spania og fortalte jeg gjerne ville ha med meg Platinum-kortet fra Norge. Hører kanskje med til historien at jeg har vært kunde av AmEx i Norge siden høsten 2005 – og "gått gradene" fra det grønne kortet og oppover.
Jeg mottok, samme dag, en mail fra Global Card Transfer som jeg måtte besvare med kopi av pass og informasjon om min norske konto, slik at de skulle kunne etablere dette i Spania. Merk at på dette tidspunktet hadde de hverken informasjon om lønn i Spania eller noe – annet enn at jeg hadde flyttet fra Norge.
Midt oppi flyttingen glemte jeg litt prosessen (fikk ikke noe annet svar på mailen enn en automatisert "takk for dokumentene") – men plutselig dukket det opp en stor pakke i postkassen. Mitt flunkende nye spanske Platinum-kort hadde kommet.
Årsavgiften er €690 – fordelene ligner naturligvis på det norske kortet, men man får også gullkort i Hilton, SPG Gold og Meliá (Norge har vel bare Carlsson Gold?). Man får også 40.000 MR-poeng i velkomst (heisann!) samt både bagasjemerker og annet dill dall.
Døgnåpen Concierge men også kundeservice, noe som er ganske så praktisk – sistnenvte er outsourcet til Argentina (tror jeg, basert på aksenten deres). Viktigst er det uansett at de kan komme inn på kontoen og hjelpe med praktiske ting. Ellers følger det med en drøss med tilleggskort, 1 gratis platinum med alle fordeler som hovedkortet, 1 tilleggskort for f.eks. jobbutlegg samt opp til 5 gullkort.
Alt i alt er jeg fornøyd, har hatt kortet i nesten to måneder nå, og servicen er upåklagelig og på et nivå over det norske – men dette skyldes nok mer kulturforskjeller og språklige nyanser enn noe annet. Jeg fikk veldig god service i Norge også, for all del.
Intessant erfaring og kan vel ikke annet enn å si at AmEx virkelig gjør det enkelt for expats som meg.
Vis alt...