American Express Platinum - Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 07. april 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Må fly Lufthansa, og F tilgang er kun for dem med Centurion ikke Platinum (som er det DNB tilbyr).
     
  2. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Her må teksten nok finleses litt bedre. :oops:
    American Express Platinum:
    Automatisk adgang til Biz lounge dersom du har en LH/LX/OS- billett UANSETT bookingklasse. Med Biz-billett (også bonusbilletter) får man adgang til SEN-loungene.
    American Express Centurion:
    Adgang til FCL i T2-satelitten i München eller FCL Terminal B i FRA med tilsvarende billett UANSETT klasse ( i tillegg til Biz-og SEN-lounger ove rhele linjen).
     
    Anton80 liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo en ganske ryddig fordel. Om jeg kan spørre, bruker du Centurion til daglig eller kun som et fordelskort?

    Det må vel være noe tungvint (og kostbart) å betale regningen i GBP, og om forex avgiften er den samme som på de andre UK kortene (2.99%) er vel det også en liten festbrems?
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at jeg har noe kunnskap om dette og bare spekulerer, men hvor lenge kan man egentlig ha kortet om man kun betaler årsavgift og kun bruker fordelene?

    Er vel ikke helt utenkelig å tro at Amex kanskje har kalkulert inn at man har litt forbruk på kortet når de fastsetter prisen. Eller?
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem vet, men når man må betale $7500 i "initiation fee" vil jeg tro det sitter noe langt inne å trekke tilbake kortet når man først har fått det. Spesielt når kravene for å få kortet er upubliserte.

    Årsavgiften er jo også høy, og uten at jeg har noen fullstendig oversikt over fordelene er vel mye av det ting som umulig kan ha noen stor kostnad for Amex. Toppstatus i hotellprogrammer f.eks.
     
    Last edited: 03. juni 2018
    mathiasfe liker dette
  6. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bruker kortet primært på utgifter som er fakturert i GBP og USD, har andre kort for € og NOK. Konversjonsavgiften er nå på vei ned og harmoniseres med EU-direktiver (frem til Brexit?)
     
    CrotchRocket and KristianSk like this.
  7. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    DNB kommer etter hva jeg forstår ikke til å sende ut Departures Magazine til sine AmEx Platinum Card-medlemmer (Centurion line).

    Magasinet kommer ut 4 ganger pr. år og #2 skulle vært sendt ut nå.

    Vil tro dette har med at DNB mister lisensen på American Express i løpet av året og at de ikke gjør mer enn nødvendig fram til det.

    Noen som har mer info om når dette skjer? Er det før nyttår eller fra 1. januar 2019?
     
  8. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, har spurt dette en gang før, men prøver meg igjen (fikk bare svada fra concierge forrige gang). Vet noen her Avis AWD coden til platinum kortet? Jeg ønsker å finne leiebil selv via avis.no og ikke bestiller via concierge. Takk
     
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Den står bakpå kortet ditt
     
    RoadKing liker dette
  10. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    det gjør den ikke. jeg snakker om The Platinum Card fra DNB Norge. Takk
     
  11. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    fikk den nu via conciergen.
     
  12. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Er det slik at man har helårs DNB Best reiseforsikring når man har Amex Platinum som koster 5000,- pr år? Her er det vel heller ikke krav om at halve reisen skal være betalt med kortet?
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det har man, med noen justeringer. Litt andre satser, ikke leibilsforsikring (det er egen forsikring på Amex) og en noe bedre ulykkesdel.

    Ingen krav om å betale med kort.
     
    Rune liker dette
  14. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Tar dette også med her. Som de fleste har hørt avslutter AMEX samarbeidet med DNB i slutten av året. (Jeg har nå snakket selv med DNB og fikk dette bekreftet). Jeg har litt mixed feelings rundt dette. Platinum kortet fra DNB mangler jo en del hotellfordeler etc. på lik linje med de andre kortene i verden (man er heller ikke med i platinum fine dining etc.), men tre fordeler likter jeg betydelig:

    Reiseforsikring via DNB (dekningsgraden for enkelte ting var betydelig bedre enn f.eks. ved det tyske kortet + er uavhengig av kortbruket - det har amex sluttet med i andre land :()
    Concierge (ingenting er perfekt, men quintessentially gjorde en bra jobb for meg en god del ganger)
    Reisebyrået (desidert det beste poenget - jeg har booket mange reiser via FHR byrå, og siden dette er outsourced også virtuoso og regulære bookinger - alt via samme agenten so jeg nå er godt kjent med..).

    Jeg regner med at AMEX overtar alt med sin egen CI, men kanskje svenske holdere av platinum kortet kan opplyse litt om det. Jeg har også spurt reisebyrået..

    En ting som er viktig og som DNB bekrefter: AMEX rewards som medfølgte DNB sine kort kan bare disponeres av så lenge DNB er lisensholder.
     
  15. rosj

    rosj Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det er nok mixed feelings, da både kvaliteten og service av det DNB tilbyr er helt vilkårlig. Jeg har aldri opplev god service fra noe som DnB tilbyr. Så jeg er kjempe glad at AMEX tar over.

    Når jeg fikk innvilget søknaden min om AMEX Platinum så tok det 2 måneder før jeg mottok kortet mitt, noe kundebehandler/IT-krøll hos DNB.. ikke imponert.
     
    Last edited: 16. juli 2018
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er meget viktig. Fort gjort å gå på en smell her...
     
  17. Imtiaz

    Imtiaz Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    En ting som er viktig og som DNB bekrefter: AMEX rewards som medfølgte DNB sine kort kan bare disponeres av så lenge DNB er lisensholder.[/QUOTE]

    Da var alle mine amex rewards overført til EB poeng.
    Passerte 200k EB peng i et jafs
     
  18. jordbaersylte

    jordbaersylte Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Vil det si at CT opptjent i år sannsynligvis bør bookes i løpet av 2018?
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei tror ikke det er nødvendig, men poenget er at om du skulle ha en haug med membership rewards så ryker de jo ved årsskiftet..
    Så da bør man få de brukt...
     
  20. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som har fått nytt Amex platinum iår?
    (ikke sas amex)

    Jeg så en reportasje om at Amex platinum i usa også var i metall nå, og ikke bare centurian kortet.

    Det jeg fikk iår var plastikk :(
     
    lokke liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden