AMEX blir kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Smyggen01, 16. mars 2022.

  1. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk over 110% av årslønn på elite alene...
     
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Kredittgrensen på alle kortene er ganske nøyaktig 3 ganger høyeste faktura jeg har betalt, rundet oppover til nærmeste 5K.
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,164
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk kjempehøy kredittgrense, men den er bare 14% av årslønnen. Er det dårlig?


    :p
     
    ChrisTW, shadow, anders8 and 8 others like this.
  4. Anders123

    Anders123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Har observert det samme :D
     
  5. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Cirka 15% av årsinntekt her, det er vel omtrent like mye som på alle andre kort tilsammen:oops: Skal nok redusere den ned til 5% da jeg ikke vil det ligger for mye kredittramme i gjeldsregisteret.
     
  6. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk 30.000kr grense.
    Aldri hatt faktura over 2000kr.
    Har gratisversionen. Siden 2017.
     
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Her er jeg enig med Hallgeir, det Cresco kortet gir ingen bonus og er bare å klippe i to
     
    anders8 and tobeornot999 like this.
  8. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Da er gjeldsregisteret oppdatert for min del og Amex kommer nå opp som rammekreditt med den kredittgrensen jeg fikk og ikke lenger som faktureringskort.
     
    FlyMCO liker dette
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig det er lønnen som var for dårlig ;)
     
    holmen liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,744
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge grensen er høy nok er det vel greit?
    Her tenker jeg det er lønnen som er for høy, kanskje du må gå til sjefen å be om reduksjon slik at du får kredittgrense mellom 25% og 30%.
    Det er bare et forslag..
     
  11. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Hahaha! Du nomineres til beste kommentar i kategorien humoristisk snikskryt!

    (ikke for å skryte selv, men jeg har nettopp klart å gjennomføre en knallhard 30-dagers diett på kun 3 timer og 38 minutter!)
     
    haovi, kiev, kaijoar and 7 others like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig kommentar!!

    Og veldig godt jobba med dietten, kompis! :D
     
    Elmo liker dette
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Samboer fikk 430.000 som er noe sånt som 150% av årslønna hennes.. Hun har derfor booket enveis business til langtvekkistan og rømt landet :p
     
    EndreD and indahla like this.
  14. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Dette er jo nærmest galskap, jeg fikk en kredittgrense på kr 570.000,- noe som er mer enn halve årslønnen min. Men det forklarer hvorfor jeg fikk avslag på søknad om COOP Mastercard i dag. Jeg får ringe inn å få de til å sette ned grensen til kr 100.000,- tenker jeg.
     
  15. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,355
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke utenkelig at de har hentet kredittpolicyen fra sin amerikanske motpart.
    Vi vet fra før at deler av virksomheten i Europa styres fra USA (de sender i hvertall brev derfra.)
    Der er det vanlig med store kredittgrenser som er knyttet til kundehistorikk og kredittscore.
    Kredittscoren styres ikke av inntekt, men hvor godt kunden betjener kreditt.
    I vurdering inngår betaling til rett tid, lav gjeldsgrad (utnyttelse vs. tilgjengelig kreditt), alder på konto, variasjon i typer gjeld osv.
    Med god kredittscore er det mulig å få tilgang til store mengder kreditt, som ville vært katastrofalt å utnytte fullt ut.
    Det er et slags tillits og æresbasert system som ikke lar seg kombinere med den norske modellen.

    Lurer på når vi får de første avisoppslagene o_O
     
  16. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk 13-14% av årsinntekt, og synes den var litt merkelig. Dog, når jeg tenker over det, tror jeg nok det stemmer hva du skriver for min del også.
     
  17. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom noen lager statistikk av dette,
    Jeg fikk 190k i kreditt ramme, som er ca 19% av inntekt.

    Off topic,
    Er det noen endringer med vennebetaling for amex, når det ble kredittkort.
     
  18. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk meg Elite i fjor sommer, dvs at det har vært kredittkort så lenge jeg har hatt det. Fikk da kredittgrense på 20k. Ikke mulig å øke, kunne vurderes etter 6 mnd, men har ikke kommet så langt at jeg har spurt om økning.

    Har et premiumkort som jeg har beholdt da jeg ikke kunne bruke elitekortet på større kjøp over 20k. Der fikk jeg nå kredittgrense på 120k.

    Har tenkt på å si opp premium og beholde elite, men be om høyere kredittgrense. I og med at de ga meg 120k på premium burde vel det gå greit når jeg samtidig sier opp premium. Vet det var mange andre som fikk overraskende lave kredittgrenser på nye kort i fjor, noen som har erfaring med å søke økt grense etter 6 måneder?
     
  19. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Oppgrader Premium til Elite. Si opp eksisterende Elite. Med litt timing og flaks så kan du kanskje få en upgrade-bonus også. Da vil du nok med STOR sannsynlighet få med over den høyere kredittgrensen over på nytt Elite.
     
    Mbj liker dette
  20. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    988
    Likes mottatt:
    1,357
    Bonuspoeng:
    93
    Amex sender meg faktura med forfall lørdag 11 juni. Mandag 13 juni er da det tidligste fakturaen betales dersom man ikke manuelt overstyrer betalingsdatoen.

    Mandag 13 juni kl 09.30 purrer amex på at fakturaen ikke er betalt. For et utrolig irriterende selskap amex er.
     
    markus, holmen and ME262 like this.

Del denne siden