AMEX Elite vs. SAS MC Premium

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Storbaba, 16. okt 2018.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Hei
    Jeg har SAS MC Premium (+Shell m.v.) og vurderer AMEX Elite. Jeg prøver å forstå forholdet mellom MC premium og Amex Elite, og har satt opp en sammenligning mellom disse nederst. Men tar spørsmålsstillingene først.

    Mange synes å være veldig i favør av AMEX-kortene som primærkort og MC Premium som nr. 2. AMEX har færre brukersteder, kan ikke brukes i PAYR, og det tilsier at opptjeningen er (mye?) vanskeligere enn med MC.

    Nå er opptjening via PAYR begrenset med MC, men det gir noe. Men er det enklere å nå 150/300 TNOK i omsetning på AMEX (og gir noen flere poeng), enn det er å nå 200.000 EB-poeng via MC premium (som krever vesentlig høyere omsetning)?.

    AMEX gir fordelen av Star alliance på sin 1-2 bill. på Business (ev. First) mens SAS MC alltid gir deg Plus (short haul) og Business (log haul) ubegrenset om man er på høyeste nivå.

    Det nærmeste jeg kan tenke meg «forklaringen» er at strategien er (statuspoeng holdt utenfor)
    a) sikre seg 150 TNOK i omsetning på AMEX for å få en CT worldwide med Star alliance
    b) sikre seg nok EB på SAS MC slik at en når 50000/100000 EB der for å fly Plus for øvrig?
    (å klare 300 TNOK på Amex pluss mer enn 200000 EB-poeng via MC er litt utenfor rekkevidde for de fleste tror jeg…)

    Så kan individuelle preferanser være at man ikke er interessert i long haul, og da faller hele poenget med Amex Elite og MC premium er svaret.

    Eller er det noe jeg har bommet på her?
    Andre elementer som jeg ikke har sett?

    Og ett ekstra spørsmål:
    Opptjening i Amex er kalenderår, er det 1.1.-31.12 eller ett år regnet fra innmeldingsdato?
    Takk, om noen bidrar til å belyse dette
    ------------------------
    Fakta slik jeg ser det
    MC Premium: 1000 statuspoeng/mnd = 12.000 ila året (og 10.000 ekstrapoeng etter innmelding ved 1. kjøp innen 30 dg). Kr 1495 pa.
    Amex Elite: 20.000 statuspoeng up front. Kr 4000 pa. (automatisk EBS)

    Begge kort = 32.000 poeng og kort vei til EBG.
    Begge har omfattende forsikringer, ikke sammenlignet vilkår.

    Opptjening poeng: (kjøp i NOK, annen valuta, SAS-bill)
    SAS MC; 15/20/25
    AMEX Elite: 20/20/30

    Bonusbilletter:
    SAS MC, Fly premium
    Poeng Bonusreise klasse Omfang Antall
    0 Plus Scandinavia 1 t/r
    50000+ Plus Europa Ubegr.
    100000+ Plus Verden Ubegr.
    200000+ Business Verden Ubegr.
    Dvs. på høyeste nivå kan en fly så mange ganger en ønsker (har poeng) til f.eks. NYC (med SAS) for 120.000 EB (GO-pris) for to personer (i 12 mnd etter oppnådd nivå).

    Amex Elite
    Companion Ticket (CT), 50% poengrabatt
    Omsetning 150 TNOK = En reise (to pers) – SAS eller Star alliance
    Omsetning 300 TNOK = To reiser (to pers) – SAS eller Star alliance
    En reise til NYC vil da koste 100.000 EB for to personer (poengpris for en businessbill.)
     
    ina and oveovo like this.
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Du bommer litt på premisset for sammenligningen all den tid ALT du tjener av EB-poeng (med unntak av "kompensasjonspoeng" du får i stedet for euro ved forsinkelse eller lignende) teller mot 200k-grensen. Så du kan f eks gjøre som meg og leie 2 leiebiler hos avis på 10k poeng-kampanje, og får da 20k poeng for 2500 kr. Samme kategori finner du trumfbonus (hvor enkelte leverandører ofte gir 16% av beløpet som trumf) mm. Så å nå 200k på 12 mnd er egentlig ganske lett, spesielt når du har Shell Mc. Payr hjelper VELDIG. Vanskeligste er nok å nå 150k på amex (forutsatt at du ikke kjøper en haug med drit for å kjøpe). 150k er jo faktisk halvparten av nettolønnen til den gjennomsnittlige nordmann. Skal du ha 200k poeng gjennom vanlig forbruk (med 15/20p) er det meget vanskelig, ja.
     
    ina, drsyk, Storbaba and 2 others like this.
  3. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Som Neonex skriver så teller alle ekstra-poeng mot Fly Premium-statusen. Dvs, 150' i omsetning på Amex gir deg CT i tillegg til 30.000 EB-poeng som teller mot Fly Premium-nivået. SAS MC gir deg bare sistnevnte, og da litt mindre dvs. 22.500 poeng pr. 150' i omsetning.

    Jeg bruker mitt SAS MC til å betale Spotify-abonnementet mitt på kr. 109/mnd, og kun til det :)
     
    Storbaba liker dette
  4. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Ahh, det er god presisering ift EB! Jeg alltid for å få i både pose og sekk.... :) Da blir utfordringen kun å sikre nok omsetningen på Amex.

    Takker..
     
  5. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, er ny på forumet og leser med stor glede og nysgjerrighet. Skriver i denne tråden da det omhandler Elite/Premium og CT. Greier ikke helt å finne ut av om Elite-kortet er veien og gå så lenge målet i første omgang er 1 x CT? Tenkte da at strategien min burde være å bestille premiumkortet, men etter samtaler med Amex idag så bekrefter de at det ikke er velkomstpoeng med Amexpremium. Spørsmålet blir egentlig da om det er ''billigere'' å kjøpe 20k statuspoeng med 20vs15 poeng pr 100kr for mellomlegget opp til Elitekortet(1020,- årlig premium 4020 elite)

    Jeg syns det er litt høy pris å ''betale'' 3000 for 20k poeng(plus 7500 med 150k omsetning i kortet)

    Til sammenligning gir 3000kr i trumf 45k poeng

    Regner med at dere eksperter allerede har gjort noen gode betraktninger og kan hjelpe en stakkars rookie.
     
    Gullars liker dette
  6. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor langt unna er du å nå gull eller diamant? Om du innehar en eller begge og ikke har behov for poengene i stor grad, har du SAS MC, som gir 12k poeng i året for 1500 kr. Da ville jeg kombinert det med Amex Premium (det gir ikke statuspoeng, men gir 1x CT ved 150k - du kan også ha 1 ekstrakort gratis). Det koster ca 1000 kr i året. Da får du 2 kort for 2500, sparer 1500 ift Elite, men får "bare" 12k poeng kontra 32k poeng (da vil totalpris bli 5500).

    Du kan heller ikke kjøpe statuspoeng (med mindre du regner det at du kan fly og tjene poeng på det som at du kan kjøpe statuspoeng - men strengt talt heter det grunnpoeng).

    Om du ikke har behov for Elite for å kvalifisere til gull/diamant, og bare vil ha 1 CT, så synes jeg overhodet ikke kortet er verdt 3k mer enn premium for 5 poeng mer pr 100 kr.
     
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Det viktig å merke seg at de 20000 poengene er grunnpoeng som kun teller i ft status. Det er mao. ikke poeng du kan bruke. Dersom de 20000 kan bikke deg opp til et nytt nivå på EB gir de verdi..
     
  8. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Grunnpoengene hjelper meg til å nærme meg EBG-status så det er klart de har verdi :) Takk for rask respons.
     
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Grunnpoeng kan kjøpes, for 1,- krone per poeng, men maksimum 5 000 poeng for å nå EBS, 15 000 poeng for å nå EBG og 30 000 poeng for å nå EBD.
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,040
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er som trådstarter litt usikker på hvilke kort som lønner seg. Jeg vurderer Amex premium for å få CT, men usikker på om jeg greier omsetningskravet på 150 .000. Det virker enklere å få til 200.000 EB poeng på 12 måneder, og fordelen er jo at dersom man ikke klarer det slik at man kan fly business ubegrenset, har man iallfall sikret seg ubegrenset plus. Målet er å fly mer komfortabelt. Noen tanker?
     
    leeds1979 liker dette
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, ubegrenset og ubegrenset. Det er jo både en begrensning i at du må ha bonuspoengene for å bestille en reise og at du faktisk også må finne en bonustur da. Ofte ikke like enkelt i praksis som det høres ut. Masse innlegg på forumet her om folk som ikke klarer å finne bonusbilletter (spesielt interkontinentale)

    Edit: Poenget mitt er vel at om du er usikker på om du klarer omsltningskravet for CT så har du trolig ikke ubegrenset med poeng som strømmer inn heller?
     
    Last edited: 27. okt 2018
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig kult med SAS MC Premium.
    Problemet er jo at det er begrenset med destinasjoner og enda mer begrenset med tilgjengelighet.
    Mye enklere med Star om man har et bestemt mål for reisen ..
     
    LNAND, Fredrik81 and Anton80 like this.
  13. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner "problemet" med å velge.

    Veldig glad jeg har reisemønster og forbruk som sier ja takk begge deler :)
     
    Last edited: 27. okt 2018
  14. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer til å beholde AmEx Premium for CT-tur med Star Alliance, og SAS MC Premium for Pluss for Go i Europa.
     
    Sonictravel liker dette
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Elite vs SAS MC, er utrolig inviduelt. Er du en normal familie(to barn og to voksne) så vil jeg si ja takk begge deler. Tar du begge kortene, så vil de fleste komme langt med tanke på opptjening av CT om de handler all mat hos norgesgruppen, og er litt taktisk når de handler gaver og ser etter butikker som tar Amex, så skal de fleste klare opptjeningen. MC er også elt supert når dere f.eks er fire reisende og SAS har få go billetter på poeng til der du vil reise. Tar du begge så er du også kun 13 000 grunnpoeng fra EBG. Som gir familie tilgang til SAS lounger, fastpass, ekstra bagasje, sølvkort til fruen, prioritert boarding og flere andre fordeler.

    Er du kun en i husstanden. Så er spørsmålet om du er luksusdyr (har et ønske om å fly First/buisness). Har et mål om å bli EBG for livet, men flyr ikke mye i jobben. Amex best.
    Eller du vil reise hovedsakelig i norge/europa(kun sas destinasjone). Er MC kortet best
     
    ina and drsyk like this.
  16. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    For min del vraket jeg amex etter nytt kort kom nå.
    Fokus på SAS, litt grunnet familieferier står høyere på listen en par ferie i first til ugga bugga.
    50% på barn hjelper også godt på sas
     
    jonss liker dette
  17. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Vurdert classic?
     

    Attached Files:

  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Er du interessert i EB-status så blir svaret fort "ja takk, begge deler".
    Og et element som jeg ikke hadde klart for meg når jeg stilte spørsmålet: ift. å nå 200000 EB-poeng, så er det sum opptjening hos SAS, på SAS MC, og fra Amex-kortet osv. Om mesteparten av opptjeningen kommer fra Amex så får du mao. også fordelen av Plus el Business med SAS worldwide på SAS MC-kortet. Jeg har hatt SAS MC en god stund og er godt fornøyd, men nå skal jeg ha Amex i tillegg og se om jeg klarer CT-kravet..
     
  19. RaezoR

    RaezoR EBD er det verd det?

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Har selv alle kort og vurdere å droppe AMEX nå. Har hatt CT i flere år og de er ikke enkelt å bruke. Dessuten får man 50 % poeng rabatt fra SAS Premium og det er det samme som CT (betale for en får en). Kjøp av Trumf varene med bruk av Trumf kort først og deretter AMEX eller MC Eurobonus kort gir godt EB poeng. oppgradering av turer i utlandet med Star Alliance partnere kan være lønnsomt for ekstra poeng (basis poeng).
     
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,040
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ikke helt lett å finne ut hva som lønner seg - særlig når man er ny i gamet. :) Målet i første omgang er en tur i biz til USA eller Asia. Reiser aldri i jobben og lite opptatt av EB status. Får nok bare prøve meg litt frem. Har allerede generert 30K poeng på en måned så bør jo ikke være helt uoverkommelig.
     
    OttoL, Storbaba and Travellingalf like this.

Del denne siden