AmEx Gold - Membership Rewards - Generelt

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Willymiax, 17. juni 2016.

  1. Willymiax

    Willymiax Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei folkens, akkurat skaffet AmEX Gold. Dette er noen av grunnene til at jeg skaffet det:

    1 - Membership Reward er en stor grunn, da spesielt siden poengene ikke har utløpsdato (Norwegian reward 1 år, Eurobonus 4 år). Jeg samler over lengre perioder da jeg ikke flyr så altfor ofte, og når jeg gjør det ønsker jeg å fly bedre enn turistklasse.
    2 - Mulighet for å overføre Poeng til flyselskap bla SAS og Ethidad. (når man bruker SAS AmEX får man 15 EB-poeng pr 100 kr, mens på AMEX Green, gold og platinum (centurion line) får man 100 MR pr 100 kr, og overføringsraten fra MR til EB er: 5 MR = 1 EB, dvs 100 MR = 20 EB. (ikke sant?)

    Dårlige Erfaringer: Chatten til AmEx (DNB chatten); det virker som ikke de helt vet alt om kortet, jeg tror de trenger litt bedre kursing på det området. Men de svarer raskt da, det skal de ha.

    Tar jeg feil på noen av disse punktene? Eller er det noen andre som har gode eller dårlige erfaringer med dette kortet, eller har andre fordeler og ulemper de ønsker å legge til her, så gjør gjerne det.:)

    /W
     
    alexfins liker dette
  2. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Alle som har SAS AMEX Platinum burde uansett vurdere å skaffe seg dette. I utgangspunktet er det 50 % på årsavgift for alle nye kunder som får kortet og i tillegg får man 75% rabatt på årsavgiften når man nettopp har SAS AMEX Platinum.

    På toppen av det hele får man 50 000 MR poeng i velkomstbonus som tilsvarer 10 000 EB poeng eller 5000 Avios.
     
    yukho and Willymiax like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Hva skal man med Amex Gold, hvis man allerede har SAS AMEX Platinum?
     
  4. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Eksempelvis så er 10 000 EB Poeng i velkomstbonus for 150 kr er god nok grunn i seg selv. Men mulig det ikke er noe for andre bonusjegere :)

    Hvis du tillegg også vil spre poeng over til BA eller andre programmer er det også en god grunn.
     
    Willymiax and RoadKing like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Reiseforsikringen er dårligere enn med SAS Plat.
    Nivå 4 mot nivå 5 med SAS kortet.
     
    Willymiax liker dette
  6. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har SAS Platinum, og leker litt med tanken på å skaffe med et Amex gold i tillegg, og gå over til det etter at CT er opptjent. Som sagt, om jeg trenger flere EB poeng kan jeg overføre dem derfra "On Demand", eller bruke poengene på andre ting.

    Men jeg lurer på om noen har noen erfaringer: om/når jeg i fremtiden flytter for eksempel til USA eller UK, og vil få et lokalt Amex-kort, fungerer det da å "flytte" MR-poeng over til den nye kontoen, eller er de låst inn i DNB Amex?
     
    KristianR and Willymiax like this.
  7. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Låst inn. Hovedsaklig på grunn av at 1MR i US/UK ikke er like 1MR i Norge men også sannsynligvis pga. at DNB/Amex her ikke er med i Country Change-greia til Amex.
     
  8. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    697
    Bonuspoeng:
    93
    Norwegian reward har da litt lengre utløpsdato enn 1 år:

    "3.7 Ubenyttede CashPoints bortfaller og slettes 24 måneder etter utløpet av det kalenderår hvor opptjening skjer. Det vil si at CashPoints må benyttes enten i opptjeningsåret eller i løpet av de to påfølgende årene."
     
    Willymiax liker dette
  9. Willymiax

    Willymiax Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Yes, da har jeg bommet her.
     
    1884derby liker dette
  10. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for informativt svar, selv om det ikke var helt det jeg ville høre. Da er nok sannsynligheten litt mindre for at jeg gidder å skaffe meg en "skikkelig" Amex i Norge.
     
  11. bounce

    bounce Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Får man disse 75% automatisk?
     
  12. flyby

    flyby Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Lurer også på dette med billigere årsavgift for de som har Plat fra før.
    Hvor mye skal man betale i årspris hvis man signerer for Amex Gold Card, og allerede har Amex SAS Plat?
    Finnes det noe skriftlig på rabatt hvis du har Plat?
     
    Xflipper liker dette
  13. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Nei. Og i med det ikke er noe som er offisielt så er det vel ingen automatikk i at det skal gjøre det.
     
  14. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Nei det finnes ikke skriftlig eller offisielt noen sted.
     
  15. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Har SAS Amex Platinum, men antar at det er samme prosess: jeg tok en telefon til kundeservice etter at jeg fikk første faktura, og de ordnet det med en gang, jeg fikk beløpet betalt tilbake inn på kort-konto. Veldig greit. Det tok vel mindre enn et minutt fra jeg ringte nummeret til jeg hadde lagt på. (Har et Corporate Amex som gir meg 50% rabatt.)
     
  16. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Søkte om AMEX Gold i går og fikk avslag, jeg sendte deretter en mail og lurte på hvorfor jeg fikk avslag. Det jeg fikk til svar var at de hadde et alderskrav på 30 år og dette var ufravikelig.

    Når jeg spurte om hvorfor det var så høyt alderskrav, så var det fordi det ikke er noen kredittgrense på dette kortet.

    Noen andre som har samme erfaring?
     
  17. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Et bedre spørsmål du burde stille deg: Hvorfor iallverden vil du ha dette kortet?
     
  18. Willymiax

    Willymiax Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er under 30 og har kortet, så dette virker velding merkelig....
     
  19. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Hovedgrunnen er 10 000 EB Poeng for 300NOK. Men også det at man kan få tilleggskort!

    Får krangle litt mer med AMEX gjengen :)
     
  20. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har det og er 25. Fikk det når jeg var 24, de var mer kranglete da jeg skulle ha AMEX Green Card tidligere men fikk også det til slutt. Så det er nok ikke skrevet i sten dette alderskravet.
     

Del denne siden