Amex Platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ina, 05. sept 2024.

1. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Har allerede nok Lounge tilgang gjennom annen status og kreditt kort, og trenger hellet ikke hotell status.
    Er Amex Platinum verdt dersom kun bruk
    Dining by Amex og Experiences?

2. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Nei..
    Om du kun skal bruke det til 6 middager i året og Experiences som er søppel, er det ikke verdt 7800 kr i året, etter min mening.

ina liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde Amex Plat i et par år før jeg terminerte det, jeg terminerte det fordi jeg ikke fant at det var verdt kosten. Konverterting av amex poeng til EB er veldig dårlig kurs, husker ikke i farta, 10% var det kanskje?
    Det som egentlig var kroken på døren var imidlertid at det er et mas å bruke i hverdagen, mange som ikke tar det.
    Dessuten blir jeg gal av hvor gammeldagse Amex generelt er på autentisering (når var mora di født) og kommunikasjon (ventetid, ventetid og ventetid)

ina liker dette
  4. antirealiti

antirealiti Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes det er verdt det for middagene og et par turer på finere hotell i året. Har fått oppgraderinger verdt mange ganger mer enn årskostnaden gjennom FHR-opplegget deres.

Hvis man ikke lever livsstilen er det nok ikke verdt det.

ina liker dette
  5. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man skal ha Amex Plat nå bør man vel skru på den nye Points Plus: https://eurobonusguiden.no/2024/05/points-plus-amex-platinum/
    Får 4x poengopptjening på alt.

Og så er vel da konverteringen til EB det samme som før på 4%?
    Så signup bonusen de har nå på 1.500.000 Amex Poeng blir det samme som for Amex Elite, 60.000 EuroBonus poeng, men du har fleksibiliteten til å bruke det på mye annet også

ina liker dette
  6. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Mener også at med Points Plus skal du få akkurat nok poeng til at det blir samme som Elite: 20 poeng per 100 kr.
    Chatfligts/Medvind har en podcast episode som sammenligner kortene litt: https://open.spotify.com/episode/5WxLGJ2vVhBd6yjQPoIbcT?si=bf08a1fe23a04602

Jeg mener forøvrig at det ikke er verdt det om du allerede har kort som gir tilgang til lounge, du ikke skal bruke hotellstatusen eller er interessert i å konvertere til noe annet enn EuroBonus.

ina liker dette
  7. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte lenke på PM. Har ikke Plat selv, men tror det skal funke gjennom vervelenken allikevel? Ser ut som om det "bare" er 1 mill nå da

8. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Får jo også Nivå poeng og 2 CT med elite.

Preference liker dette
  9. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for lenke

10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,531
    Bonuspoeng:
    183
    Konvertering fra Amex MR til eurobonus er 20:1, altså 1.500.000 poeng er 75.000 Eurobonuspoeng.

Jeg hadde kortet for et par år tilbake og fikk benyttet meg en del av lounge on the go samt frokost på Hilton i USA slik at den stive månedsprisen kunne forsvares. Partnerkort og på tur med 4 personer et par ganger, da gir det mening. Utenom det ser jeg lite nytteverdi, ergo, jeg sa opp.

ina and Preference like this.
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, absolutt ikke. Du kommer billigere utav det med Amex Elite, og like god Eurobonusopptjening (bedre hvis du ikke betaler for Point Plus på Platinum)

Rscott liker dette
  12. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har det utelukkende for å holde familien med lounge. Med ett ekstra gratis Platinum og to ekstra gullkort har alle lounge uten kostnad, og mulighet til å ta med gjester. Spesielt nyttig da datteren min studerte i utlandet og reiste mye med lavprisselskaper. Jeg har også noen gratis besøk med Saga og Loungekey, men det kan ikke deles på samme måte. Jeg tror heller ikke du får kjøpt Priority Pass med ubegrenset gratis tilgang til lounge for deg og gjest som du får med PP via Amex Plat, selv ikke med den dyreste avtalen (som koster omtrent det samme som Amex i seg selv). Jeg har selv brukt det mye på flyplasser der *A ikke har noe tilbud. Ser ikke for meg at det endrer seg til det bedre i ST.

Poengene gir jeg fullstendig beng i ettersom de har så elendig konverteringsrate. De står bare og hoper seg opp uten at jeg helt vet hva jeg skal bruke dem til.

Hotellfordelene har jeg også brukt noen ganger, men ikke i en slik grad at det forsvarer kostnaden med kortet.

Det siste er dinner for two som jeg bruker å la barna benytte med en venn annenhver gang, men siden jeg føler jeg må spandere en flaske vin også, er ikke det spesielt god butikk for meg ;)

Så med mindre du har behov for utvidet loungetilgang så ville jeg aldri gått for det.

Last edited: 05. sept 2024
  13. Westlife

Westlife Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har overført poeng til British Airways?

14. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerte knirkefint for et par år siden.

15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,293
    Bonuspoeng:
    183
    +1 for mindre enn 2år siden

16. Westlife

Westlife Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Hva er ratio amexpoeng til avios?
    Hvilket selskap er det best å overføre til? kan man overføre poeng til BA og booke reise med Qatar?

17. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,667
    Bonuspoeng:
    113
    noen som alt har fått godskrevet ekstra poeng med points plus ?

18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,293
    Bonuspoeng:
    183
    1900MR = 100 Avios
    Du kan booke Quatar hos BA ja, eller overføre Avios fra BA sitt program til Quatar skal også gå. Usikker på kva som lønner seg når ein skal booke.

19. OleMarius

OleMarius EBG

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Har spurt kundeservice og det skulle godskrives 31. desember

KVTL and Schlandy like this.
  20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Plus poengene godskrives bare 2 ganger i året:
    Juni og desember

Har nylig fått det bekreftet fra kundeservice chat.

KVTL and Schlandy like this.

Del denne siden