Amex Upgrade til Elite - slå til eller vente?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av The_Dude, 27. juni 2022.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Vil gjerne søke råd hos dere erfarne bonusjegere:

    Jeg har per i dag Amex Premium på en kampanje som skal gi 30k ektrapoeng innen 31 juli. Jeg har allerede fått 18k av disse. Amex kjører nå en upgrade til Elite som gir ytterligere 30k ekstrapoeng i år. Dette vil sikre meg FP4, og jeg har allerede fått den ene CTen jeg kunne tjene på Premium, så alt tilsier at jeg burde oppgradere nå. I praksis "taper" jeg 12k poeng på dette, ettersom upgrade-kampanjen bare varer frem til 15 juli og de siste 12k neppe kommer innen da.

    Peroiden min i Eurobonus avsluttes 31 juli. Jeg har per i dag gull frem til Juli 23 + 3 måneder. Planen var å oppgradere til Elite i august, slik at jeg fikk statuspoeng i begynnelsen av perioden og kunne sikre meg gull ganske tidlig i perioden (altså høsten 23). Om jeg oppgraderer nå og får statuspoengene i juli, så betyr jo det at jeg får veldig lite "ekstratid" på gullet.

    Er dette med 20k statuspoeng og perioder noe som egentlig betyr noe i praksis, eller bare et illudert problem?
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,765
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    De andre mulige problemene ville jeg sett bort fra.

    Men dersom du trenger poengene for gull i 2023/24 perioden, ville det være utrolig irriterende å få 20k unyttige status poeng 1 uke før slutt av perioden du allerede har kvalifisert til 2022/23 medlemsåret.

    Hvis ikke du bikker over til diamant med de poengene da.

    Sikkert flere som kan bidra med erfaringer her, men da jeg oppgraderte på tilsvarende kampanje for ca 1 år siden, kom poengene inn på konto veldig fort - og før jeg hadde mottatt det fysiske kortet fra Amex til og med.

    Så hvis jeg var deg, ville jeg håpet på ny kampanje om et halvår - og stått over oppgradering nå.
     
    The_Dude liker dette
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,415
    Likes mottatt:
    21,270
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ser bort fra statuspoeng og mulighet til en CT; Et halvt år med 400kr i mnd for å få 30000 ekstrapoeng, pluss 9000 poeng av 45000 spend er ikke nødvendigvis en god deal.

    Det er grunnen til at jeg selv ikke hopper på denne kampanjen. Om jeg hadde trengt 20k statuspoeng nå, så er verdien selvfølgelig bedre.

    Er enig i konklusjonen til @tobeornot999
     
    The_Dude liker dette
  4. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Må nok få inn dette med teskje (og avgi litt mer informasjon).

    Jeg kommer til å ha organisk spend på ca 150k frem til 31.12, så om jeg bytter nå får jeg 30k bonus, 7.5k "ekstra" for spend jeg uansett vil ha og en sårt trengt CT til, til prisen for 1800 kroner ekstra utlegg. Dette synes jeg en "god deal" om jeg priser et poeng til 10 øre (og flyr forbi FP4 uten problemer).

    Problemet er altså dette med statuspoengene, som jeg tror jeg trenger. Om disse kommer 1 juli 23, så betyr det fornyelse av gullet (helt i slutten av perioden). Men dette gullet vil vel vare frem til juli 24 + 3 mnd?

    Med 12k status fra MCP og 20k fra amex flyr jeg fint inn resten. Men er det noe jeg ikke ser her?
     
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,415
    Likes mottatt:
    21,270
    Bonuspoeng:
    183
    OK, da gir regnestykket mer mening for din del enn det gjør for meg :) (jeg trenger verken ny CT, statuspoeng eller poeng for å beholde FP4)

    For å kunne svare bedre på gullvurderingen din; Hvor mange statuspoeng har du nå? Hvis det er under 45k (dog ikke lavere enn 25k) eller over 70k, kjør på med elite med en gang.

    Det er ikke sikkert at statuspoengene kommer i mnd du har søkt, selv om de vanligvis pleier å gjøre det (man leser om litt forskjellige erfaringer).
    Men om de kommer i juli 2022, så kommer de også i juli 2023.
    Opptjeningsperioden din nullstilles i august. Så hvis statuspoengene i juli 2023 får deg til å bikke over 45k, så har du kvalifisert i perioden, som betyr ett år med gull (tom juli 2024 + 3 mnd).
    Men da må du jo fremdeles ha elitekortet.
     
    The_Dude liker dette
  6. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Jeg trenger ikke statuspoengene nå ettersom jeg har gull frem til juli 2023 og ikke vil få diamant nå uansett. Men da har jeg ikke noe særlig å tape her, da - bortsett fra jeg ikke står i en "optimalisert" situasjon med tanke på når jeg bikker over?

    Om jeg nedgraderer i januar, men ikke oppgraderer før august 2023 - vil poengene da komme i august, eller blir jeg "hengende" på juli for alltid i amex sine systemer?
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,700
    Likes mottatt:
    6,703
    Bonuspoeng:
    183
    Du vil få poengene i juli neste år også, så du må evt. oppgradere til Elite før det hvis du nedgraderer i mellomtida.

    Trenger du forresten disse poengene fort? Disse oppgraderingskampanjene har i perioder gått sammenhengende, sånn at når en er over så kommer det umiddelbart en ny en med en oppgraderingsfrist (og frist for å få de 45000 i spend) litt lenger fram i tid. Det har vært litt opphold nå fordi oppgradering ikke har fungert og det har vel muligens vært litt pause mellom kampanjene før også, men det kommer garantert til å komme en til på et eller annet tidspunkt. Mest sannsynlig allerede i sommer eller tidlig høst.
     
  8. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trenger ikke noen poeng fort, men jeg må komme i gang med CT#2 ganske snart - enten ved å gå til Elite eller få samboer til å ta et Premium. Da er det jo hun som får CTen, men vi pointsharer og det bør løse seg. I så tilfelle kan jo jeg si opp mitt Premium og gå 6-mnd karantenetid for å kvalifisere til nye bonuser.

    De 30k kampanjepoengene kommer inne 31.12 og vil sikre meg FP4 uten at jeg trenger å stresse rundt det eller gjøre noen ekstraspend. Samtidig er jeg litt usikker på hvilken verdi FP4 egentlig vil ha for meg - jeg er ikke veldig interessert i SAS sine destinasjoner for tiden.
     
  9. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Innser forøvrig at jeg bare vil få 25.5k netto med ekstrapoeng for disse 2400 kronene (+ CT#2). Om jeg ikke tar dealen nå vil jeg jeg jo få ytterligere 12k ekstrapoeng innen 31 juli (orginal kampanje).

    I praksis betyr dette at jeg må velge mellom:

    1) Oppgrader til Elite, få 25.5k netto flere poeng, CT#2 på min EB-konto, garantert FP4, kost 2400.

    2) Si opp Premium, få sambo til å ta premium, 20k bonus til henne og CT#2 på hennes konto (men vi har pointsharing). Må kanskje jobbe litt for FP4. Kost 600.
     

Del denne siden