AmX Platinum vs SAS AmX Elite

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av bglio, 27. des 2019.

  1. bglio

    bglio Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Kikka på å bytte fra SAS AmX Elite til AmX Platinum og tenkte å høre her om fordeler/ulemper og hva folk tenker. Platinumkortet koster 115,- mer i mnd, men så vidt jeg kan se er det 1-til-1 med kroner brukt og Membership Reward poeng, samt 1-til-1 med MRP->EBP, altså 100% bonus vs 20-30 (?). Ulempe er jo at man ikke får CT (?), men man jobber seg vel likevel oppover i Fly-premium-programmet?

    Hva mer? Er det et fornuftig bytte?

    Bruker i dag AmX Elite + SASMC
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Vekslingskursen fra MR til EB er nok mer i størrelsesorden 10:1, noe som gjør det til et ganske dårlig kort om formålet er oppsamling av Eurobonus-poeng.
     
    haakonks liker dette
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Som @trygveat skriver så er det 10 Membership Rewards per EuroBonus poeng, så ganske dårlig opptjening av EB med hensyn på FlyPremium-nivå. Det er heller ingen opptjening av CT.

    Fordelen med Membership Rewards er at det kan overføres til andre programmer også, selv om kursen er dårlig der også. Platinum gir også fordeler hos hotellkjeder samt tilgang til Lounge hvis det passer ditt reisemønster.
     
    drsyk liker dette
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Plats opptjening er som nevnt ubrukelig, så det er et kort man har for fordelene.

    Jeg synes reiseforsikringen er ganske svak/elendig. Hotellfordelene er ok, men avhengig av reisemønster (Hilton Gold er bra og FHR kan være gull hvis hotellønsker passer til det utvalget (Selv om mange av de samme hotellene finnes gjennom Virtuoso)).

    Priority Pass kan være verdifullt, men det utgjør maks 3000kr i verdi i året. Selv har jeg kortet pga ukentlig besøk på Arlanda og Amex loungen Pontus in the Air. En bonus er Amex lounge on the go, på OSL er dette Ritazza.

    Hertz rabatten er ikke bedre enn NAFs, men 4 timers gratis forlenging av leien kan være nyttig for noen.
     
    Last edited: 27. des 2019
    Axxsv and haakonks like this.
  5. bglio

    bglio Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Aaah, jeg var på en UK-side der det stod 1:1! Finner det ikke når jeg logger inn på mine sider, men det er kanskje fordi jeg ikke har kort som genererer membership awards(?) - noen som har en kilde til hvor vekslingskursen står?
     
  6. bglio

    bglio Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
  7. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Har både Amex Platinum, Elite og Mastercard Premium. Ser liten verdi i Platinum, den største fordelen for meg har vært adgang til Amex Pontus By The Air på Arlanda. Men kun brukt den max 5 ganger i 2019 ut av 200 besøk på ARN. Hotel fordelene har ikke gitt meg noe så langt (bodd på Hilton 4 ganger), og EB poeng opptjeningen er ikke den beste.
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Hei. Drar opp denne igjen og fokuserer på forsikring. Har både Platinum, Elite og business flex superforsikring fra Gouda. Har det da noe hensikt å samle alle reiseutgifter på et av Amex-kortene for forsikringen sin del, eller har det ingen betydning når mn har Gouda i tillegg?
     

Del denne siden