Andy-Pantz og Fnate skal til Amerika i M, C og F

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 25. febr 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at det er hipp som happ. Har hatt fantastisk service i BA F fra LHR til PHX og revva service fra Shanghai til LHR.
    Har bare en erfaring med Luftwaffe, så jeg kan ikke generalisere der, men i Biz så varierer det også mye.

    Igjen uenig. Connections på T5 er en drøm i forhold til marerittet på FRA, men Luftwaffe har jo MCU og, og den er knall.

    Du har ikke vært på Luftwaffe First terminal, så du vet ikke hva du snakker om. Concorde Room er en gatekiosk i forhold.

    :)

    Morsom rapport!
     
  2. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    At du gikk glipp av FCT....neiånei :(
     
    Fnate liker dette
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Du skulle gått til F loungen på B piren. Det er etter pass og sikkerhetskontroll, og derfra kjører de deg også til flyet. Det blir litt for døllt å gå i business class loungen når du kan gå i Fytta.
    Gult kort, og den sammenligningen mot BA F lounge blir helt feil.
     
    Chrisbgg, Ruby, mhsalv and 6 others like this.
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, jeg står vaffal ikke i boarding-kø :)

    [​IMG]
    Selv om det er kø. Fine ting.
     
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hæ? Skal du bedømme loungene når du har sosa deg inn i en overbefolka Senator-lounge og ikke en First/Hon?! :eek:
     
    SASDC8, Fnate, Anton80 and 2 others like this.
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Schlappa folkens... når har mine turer fulgt reglene?

    Dessuten har de sånn spesialhurrabrus ombord i dag. Er den god?

    [​IMG]
     
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Du må ut av flyplassen for å finne FCT, bare å følge skilting ut og ta skarp venstre bortover forbi taxiene så ser du bygget. For å maksimere opplevelsen (Porche/MB til flyet, trenger ikke tenke på å gå til boarding, passkontrollen og security check i lounge) synes jeg det er verdt det, spesielt til USA.

    Du kan jo prøve det på veien tilbake også, såfremt du har LH til Oslo.


    https://www.flickr.com/photos/26284978@N02/sets/72157631171944600/detail/
     
    Fnate liker dette
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hun lærte meg ikke god nok norsk tydeligvis... Og hvilke skarp penn De har.
     
    Travellingalf and Fnate like this.
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er forøvrig ingen securitykontroll når du kommer fra Norge og skal til USA. Kun passkontroll. Men det er jævla langt å gå ...

    Gleder meg til fortsettelsen!
     
    Fnate liker dette
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Chrisbgg, geddi, Islending and 6 others like this.
  11. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Konspirasjonsteoretikere kunne mistenkt deg for å bevisst ha surret deg inn i Lufthansa Kiosk & Pølser i stedet for en av de mange First Class-alternativene, men jeg lar tvilen komme tiltalte til gode. Har lest hvordan du surrer og roter deg rundt i verden tidligere, så sånn sett et mirakel at du i det hele tatt kommer deg avgårde ;)
     
    LineE, geddi, Islending and 3 others like this.
  12. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Fabelaktig formulert! Gjenkjennbart, presist og etterhvert som årene går en stadig mer treffende beskrivelse av de faktiske forhold, iallefall for min egen del.
     
    Travellingalf, tommy777 and Fnate like this.
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja den er sjikkelig digg. Smaker litt av pærebrus og eplejuice med nyco i. Og så har den blitt lagret så lenge at den har gjæra og du blir litt tullete i hue hvis du drikker mer enn 3 flasker. Men kjør på!!
     
    Fnate liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nope. Var innom Flounge ved gate 13. Men det er ingen etter passkontroll ved Z-gates. ;)
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du vet at A50+ er underetasjen/samme gatene som Z dog utenfor Schengen? Å spasere fra F loungen A til uansett Z gate tar maksimum 10 minutter med passkontroll.

    Men men, nå er det på tide med en oppdatering
     
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hva... er ikke alle enige med meg? Det som først og fremst gjør meg gal på LHR T5 er security. En dag kommer jeg til å klikke og komme i fengsel etter å ha gitt en fyr juling.

    Det tenkte jeg også på når jeg var der. Jeg kommer til å få så sykt tyn om jeg ikke er på den forbaska FCT'en. Men til syvende og sist så rakk jeg ikke kuke rundt i det uendelige. Ville ha en drink og litt mat før avgang.

    And it shall be...
     
    Islending liker dette
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Boarding køen forsvant etterhvert. Faktisk satt jeg og supet på vinglasset mitt da jeg oppdaget at det ikke lenger var en levende sjel i boardingen. Så da var det bare å haste avgårde.

    De brukte to broer til boarding, og selv om det var tydelig merket Business Class og First Class måtte så klart halvparten av menneskene bort til vedkommende som voktet den inngangen og vifte med boarding passet. Ingen skulle dit, bortsett fra meg.

    Flight: LH402
    Rute: Frankfurt - Newark
    Sete: 2A
    Klasse: First
    Flytype: Boeing 747-8

    Jeg var, så vidt jeg kunne se, sistemann ombord i business og first. Det er 8 seter i kabinen og 7 av dem var tatt. Opprinnelig hadde jeg valgt sete 1K, men byttet i siste liten. Hos BA er rad en altfor intim når man ikke reiser sammen med noen man er vant med å møte blikket til når man våkner.

    Dette setet...

    [​IMG]

    ... gruser BA First setet. Det er mye bedre å sitte i. Ferdig snakka. Om man skal peke på noe teit, så er det at det er veldig langt frem til...

    [​IMG]
    ... champagnen. Det er også en veldig åpen kabin. Det er på godt og vondt, egentlig. Det er jo en skjerm du kan ta opp, men ellers er det som en treningsleir med overnatting i gymsal.

    [​IMG]

    Men det er så klart sykt fint.

    Det er laget så mange reisebrev med matbilder fra Lufthansa First at det knapt kan være interessant med så mange flere.

    Uansett kom de rundt og tok bestillinger på hovedrett. Jeg må si det var veldig høyt servicennivå med tanke på at vi var nesten full kabin. Forretten var jo bare alt:

    [​IMG]
    Det smakte hoggorm, men jeg spiste salaten i bakgrunnen der.

    Av vin så husker jeg ikke hva noe som helst het. Men hun anbefalte en Fransk, som jeg ikke syntes var noe god. Altfor mye tanniner, så jeg gikk for en fra Chile. Den var helt fin.

    Så kom det en mellomrett med noe is og melonbiter. Den var fin

    [​IMG]

    Til slutt valgte jeg koteletter til hovedrett. Kalvekoteletter. De var forbausende gode. Eller vent... var det kalv? Eller var det noe saueting? Det husker jeg ikke, men kan sjekke i den menyen jeg la ut her om dagen.

    [​IMG]

    Men så kom den tralla som virkelig betyr noe... både jeg og elefanten satt og strispeidet rundt for å plukke det ultimate valg.

    Digresjon: Se på sure kall'... han definerte klientellet hos LH F. Her var det bare pakket med døllinger. Men mer om det senere.

    [​IMG]

    Det fallt til slutt på gulrotkake og is med noen brownie biter. Det var en innertier!!!

    [​IMG]

    Etter dette forsøkte jeg på nytt å lære dem opp i SAS Air Mixology. Desverre hadde de ikke Kontrø (husker ikke hvordan det staves), men vi forsøkte oss på Sambuca (ritkig stavet) og Baileys. 50/50 og med masse is.

    Det var skikkelig godt, men det var også en - "Fy flate nå må du legge deg - drink".

    Fortsetter i ny post.
     
    DanH, LineE, Kjakan and 17 others like this.
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    ... nuff food pictures...

    Det som egentlig skilte denne flighten ut var klientellet. Jeg er vant med at First Class er folk i prikkete tversover, dobbeltspente jakker, folk med assistent, kjempetrente og syltynne California-damer som bare drikker organisk gulrotsaft, folk med underlige vaner...

    ...et sted for people watching, helt enkelt.

    Det var det ikke her. For å sette det på spissen så var det bare døllinger ombord.

    - Jeg var den eneste som tok på pysj
    - Jeg var den eneste som drakk alkohol
    - Bare en annen fyr dro ned blinds

    Resten satt bare rett opp og ned og så misfornøyde ut, eller klampret i vei på en eller annen Power Point.

    What a life...

    Jeg gjorde så klart ikke det. Jeg satt i pysjamasen og hadde en fest for meg selv. Hørte musikk, drakk vin rykket i rockefoten og hadde elefanten fremme.

    Han fikk brus av crewet, og var strålende fornøyd med det.

    [​IMG]

    Så klart satt ikke Fnate der hele flighten, men noen ganger blir jeg trassig og tenker at med såååååå mange døllinger rundt meg så må noen ta ansvar og fargelegge tilværelsen noe.

    Jeg tar ofte ansvar i sånne sammenhenger.

    Og får ofte god payback. :)

    Nå for eksempel, spurte jeg om de kunne lage seng til meg, selv om det var en veldig kort flight og midt på dagen. Det kunne de så klart.

    Jeg subbet ut på do, og når jeg kom tilbake stod Lufthansa dama der og pekte.

    - I didn't quite know what to do wiz him"

    Hun var liksom ganske stiv i skjøyta, men hadde funnet Fnate og lagt han i sengen til meg. Dette er gang nummer to. Forrige var med BA.

    [​IMG]

    Er det ikke flaut? Jo, for svingende. Det er dritkleint. Men so what?

    Ingen tar skade av det, og jeg skulle ikke sjekke henne opp uansett. Det værste som kan skje er jo at noen får seg en god latter og noe å snakke om.

    Senga - den gruser også senga til BA. Det smerter fan-boy hjertet mitt å si det, men sånn er det.

    Med senga, var også skilleveggen satt opp, og det betød et farvel til denne fine utsikten.

    [​IMG]

    Jeg sov ca 4 timer tenker jeg. Hele tiden flombelyst av gretne Helmut, Helmut den 2dre, Helmut den Surmulne og Helmut den tastatur-tastende.

    Alle ville de se sure ut mens de titter på skyer.

    De kunne fått en karriere i Nord Korea. Helmut titter på ting. Kjekt når han vanlige har ferie.

    Det var omsider tid for mer mat. Igjen... før landing maten til LH er også betydelig bedre enn BA sin. De kommer med sånn vogn og man kan velge det man vil ha.

    [​IMG]

    Jeg valgte å lage "en fyr", noe hun som serverte også syntes var en god ide.

    [​IMG]

    - it iz a man wiz mustach - poenterte hun fornøyd.

    God var det også.

    Inn over Boston (en uvanlig rute?) kom hun rundt med et brett av den spesial champisen fra 1999. Siden ingen andre tok, tok jeg et glass. Det er innmari, innmari dumt altså. For jeg følte meg helt forferdelig i hodet etterpå.

    Ikke noe veldig galt, eller vondt... det er bare at med vesketap, høyde og alt mulig så funker det svært dårlig for meg med alkohol før landing. Da er det bare en liter vann og litt snacks.

    Turbulens var det også:

    [​IMG]

    Ganske heftig en liten stund.

    Men så... endelig...

    [​IMG]

    Det er magisk å fly inn "over" Manhattan. New York, Los Angeles og London er byene jeg aldri blir lei av å fly inn mot. Helt sykt fett.

    Ved ankomst stod det folk med navnene til alle First passasjerer for å guide dem igjennom immigration. Men denne dagen var det ikke noe kø, så da var ikke det noe stress. Jeg var igjennom alt og ute i taxi i løpet av 10 minutter.

    Konklusjon:
    Dette ble mye generisk fly-trip-report mas i disse postene. Men oppsummert vil jeg si at Lufthansa First har bedre seter, bedre seng, bedre pre-landing mat.

    Men BA har mer "schwung" og er morsommere. Mer løssluppent og lekent både fra crew og pax.

    Nå har jeg ikke prøvd den forbaska FCT'en, og jeg rekker det ikke på vei hjem. Men en lounge er jo en lounge. Jeg skjønner at det er bedre mat og drikke enn på Concorde room, men når man ikke starter i Frankfurt eller har en gigantisk layover så må det jo være mer mas å bruke den.

    Men alt i alt - knallbra opplevelse med LH First.

    Og vi er bare en dag ut i denne turen. Nå er det morgen her i NY og jeg skal snart ut og møte @Reidar

    The story continues.
     
    tobeornot999, espeno, LineE and 29 others like this.
  19. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,293
    Bonuspoeng:
    113
    Bra rapport. Helt enig i klientellet, sånn er det bakover i hele flyet dessverre. Unntatt når de laster tilstrekkelig mange skandinaver og tilstrekkelig med alkohol. Da kan det bli stemning så det holder.
    Men hvor er kaviaren da mann???
     
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spurte pent om å få slippe. :)

    Takk for hyggelig kommentar.
     
    kiev and Islending like this.

Del denne siden