Andy-Pantz og Fnate skal til Amerika i M, C og F

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 25. febr 2016.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Februar i NY kan nok ha noe med prisen å gjøre
     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok, som View skriver, sesong og event avhengig. Det er veldig dynamisk prising her, og ofte fryktelig dyrt.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fornøyelig lesning :)
     
    Fnate liker dette
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Engasjerende lesing, og enda mer engasjerende ble jeg når det gikk opp for meg at du skippa FCT, seriøst asså. Nå har nok du mer kjør med lange reiser enn jeg, men allikevel. På min neste "guttetur" vil det bli reist til Frankfurt dagen i forveien...
    LH F ser fett ut, men har sett kvassere saker, men dette har nok med interiør, farger og ikke minst egen smak å gjøre. Vedrørende disse medpassasjerene dine, du skulle jo tatt runden å presentert Fnate for dem, det hadde nok gjort susen må du vite ;)
    God tur videre!
     
    AndersWE liker dette
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Forsøkte å unngå mellomlanding i Goose Bay... kanskje neste gang :)
     
    rkvalvaa and Reidar like this.
  6. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Goose Bay, ha ha ...:eek:
     
    TOS_EBG, rkvalvaa and Fnate like this.
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Speaking of rimelige priser i off season... ved et arbeidsuhell oppdaget jeg nemlig en plass...

    Jeg hadde jo egentlig 4 dager igjen etter bursdagsfeiring. En periode vurderte jeg å dra til Costa Rica. Men det var sabla dyrt, og jeg synes ikke det kanskje var verd det med mindre jeg dro dit nettopp for å gjøre det.

    Så... dukket det opp litt jobb, Mia hadde eksamen og så endte jeg med 2 dager å slå ihjel. Og en dag drakk jeg vin og oppdaget dette. Billig billett med AA fant jeg også. Jeg booket.

    Eller... det var elefanten som booket dette oppholdet. Det var hans vilje som spilte inn. Det er sikkert en diagnose for sånt, men Fnate har en egen vilje. Han snakker i blant til meg og sier at "dit vil jeg. Basta. Nemlig Åjåjåj". Dette var ett av de stedene. Vi får se om noen klarer gjette hvor.

    ------------------------------------

    E-train ja... eller, nei... Jeg kjøpte billett til E-train. Stilte meg på plattformen og ventet. Og ventet. Og ventet. Til slutt kom en diger svart fyr med bibel. Han kunne fortelle meg at det slett ikke gikk noe E-train i dag.

    Ut i byen igjen. Sjekket Uber. UberX skulle ha 58-78USD og UberBlack skulle ha 98-128USD ut til JFK. Med fastpris på 52USD for taxi var det helt uaktuelt. Så jeg vinket på taxi. Det tok 3 sek, og så kom det en fyr fra Tbilisi.

    Vi bablet og pratet - (i det store og det hele har jeg prata så inni granskauen mye med folk jeg har truffet i dag at jeg er dritlei av å si ting. Jeg må lære meg å bli mer Norsk igjen. Holde kjeft og bare grynte) - i det uendelige etter at jeg fortalte at jeg ønsket å besøke landet hans. Etter 30 minutter i taxi rakk vi å bli venner på Facebook og jeg fikk åpen invitasjon til fest med hele familien hans i Tbilisi. Det er jo morsomt med folk som han. Mia hadde fått hjerneblødning. Fnate valgte å få den for henne.

    Jeg rakk en kort tur på American Flagship Lounge, der dagens rett var røkelaks (!!!!!) og det ikke var alkoholservering før avangstid (noon). men jeg fikk meg en brødskive med egg før boarding i denne balja.

    [​IMG]
    En classic AA 737. Kule ting.

    For å spare penger var det også booket bak jernteppet

    [​IMG]

    Men det kule med BA/AA integrasjonen er at man har service som en Global Heavy Duty Member Master Service. Så du kan så klart velge alle seter gratis

    [​IMG]
    Og du får alt du orker å spise gratis ombord.

    Jeg måtte riktignok påpeke at jeg ikke trodde jeg skulle betale, og de gikk og pratet med purser. Ingen visste, så de sa det var greit. Men så kom hun tilbake etter å ha sjekket tablet'en sin, der det var merket av at 7F skulle ha alt han orket å drikke helt gratis. Det er fint.

    [​IMG]

    Men uansett... det er økonomiklasse... og det er da heller ikke så nøye på en flytur under to timer. Jeg har vært flink i år.

    [​IMG]

    Jah, glemte å nevne at flyet ikke helt virket, så de måtte stappe inn noen deler. Men vi kom oss frem en drøy halvtime forsinket.

    [​IMG]

    Noen som kjenner seg igjen?
     
    espeno, LineE, Kjakan and 6 others like this.
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,899
    Likes mottatt:
    12,828
    Bonuspoeng:
    183
    Kor skøy at du ramla inn på the Keg Room. Det gjorde jeg og min bedre også for tre år siden på vår første sentenåringstur til NY, storøyd over storbyen og lett døgnville som vi var. Ble raskt stamlokale og vår trygge hule.
     
    Fnate liker dette
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er fantastisk fornøyelig lesing så langt! Storkoser meg!
     
    Fnate liker dette
  10. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Dette høres jo ut som en fin tur...........men det er vel ikke å uvanlig å ikke lage seng og ta på pysj på dagflighter egentlig :)

    Jeg har aldri brukt flypysjer.........selv på nightflights :)
     
    Last edited: 29. febr 2016
  11. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kjører flypysj selv i Business på langflighter. Sånn bare for å markere min statusmessige overlegenhet overfor alle som ligger og svetter i dongeri :D
     
    geddi, Larata, milehigh and 4 others like this.
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113

    Hehe .... den var morsom. SAS fløy dit i DC-8-dagene, faktisk ...
     
    Fnate liker dette
  13. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Fnate Du har delvis valgt feil yrke. Du burde hatt fulltidsstilling som trip reporter! :D
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    [Løpe rundt på gulvet og veive med armene]

    Long haul er vin, pysj, seng, mørkt og teddybjørn. Alt annet er vantro ;)
     
    jayeff, SASDC8, tommy777 and 4 others like this.
  15. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for sist :) Morsom lesning, som alltid! Fortsatt god tur!
     
    Fnate liker dette
  16. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Rett og slett gull @Fnate ! :D Gleder meg stort til resten!
     
    Fnate liker dette
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Storkoser meg.
     
    Fnate liker dette
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    - Would you perhaps like something a bit more casual, sir?

    Følte meg omtrent som "Pretty Woman" da hun skulle shoppe klær i den berømte filmen. Jeg var på vei til den eneste mandagsåpne restauranten på hotellet, og hovmesteren møtte meg elegant i døren på bredt avvisende Amerikansk.

    Jeg burde så klart ha sagt noe lurt clever for å demonstrere min høyhet, men isteden ble jeg først paff og så sint. Jeg pleier ikke bli avvist sånn. Jeg hadde tross alt på skjorte og smarte sko.... og jeans. Men så er det er en baderesort i palmeland... og den eneste restauranten som var åpen i dag.

    Dette var etter at jeg hadde gått 30 minutter til hotellets Golf Club, som mirakuløst også stengte barserveringen akkurat da en edru, men tørst, Nordmann kom inn (4 timer før stengetid). Da hadde jeg hettejakke, så den er grei. Riktignok en hettegenser som kostet mer enn alt hun som "stengte baren" hadde på seg til sammen. Men Mia har lært meg at man ikke har hettejakke på Golf Club.

    Så når jeg kom til restauranten på hotellet mitt (etter å ha skiftet) og ble sendt ut på nytt gadd jeg ikke si noe. Så jeg snøftet til hovmesteren og snudde på helen.

    HVOR ER SÅ FNATE & ANDY PANTZ?

    Sted: Bermuda
    Hotell: Rosewood Tuckers Point

    [​IMG]

    "Problemet" er at denne resorten på denne delen av øya ser ut til å være for styrrike Amerikanere med lite å gjøre og en "penis-issue" (kommer tilbake til det).

    Jeg betalte 5570,- for 2 netter i off season.. Brukte en hotel.com voucher og kom så ned i 3570,- før jeg brukte 150USD på upgrade til en De-Luxe Villa Suite. Jeg syntes ikke det var så galt for hotellet med beste ratingen på øya. Men etter opplevelsen i går og menneskene forøvrig begynte jeg å lure på hva dette egentlig var, og sjekket romprisen min en tilfeldig langhelg i Juni. 3-dager, 65.600,-... Okeeeeeeejjjj. Det er 22.000,- per natt. Det er mye. Et vanlig bøttekott i hovedbygget er litt over halvparten.

    alt for mye, men tilbake til det også.

    Hotellet er fint nok. Det er faktisk kjempeflott, og ikke minst digert, rom jeg har. Det er vanskelig å ta inn størrelse, men...

    [​IMG]
    Soveværelset og Master Bedroom + bathroom, pluss minibar og sånt er inn til høyre og av omtrent samme storlek. Det som ikke kommer med her, er at det til venstre er stor bardisk med isbitmaskiner (sånn som lager 3 kilo i sekundet - ish) og alt utstyr. Du kan sikkert leie inn bartender til en fest. Elefanten hadde veldig lyst til å gjøre det, men innså at man ikke trengte blande Cola.

    Så er det vanvittig flotte verandaer.
    [​IMG]
    Her var det kveld, men det er morgensol i alle.

    Resorten er voldsomt stor og inkluderer en stor golfbane, diger tennisklaskebane og en egen beach resort (som var stengt pga off season) og flere restauranter. Bare ikke mandag. Første kvelden var jeg booket inn på en Italiensk som heter Sul Verde, og den var SPEKTAULÆRT BRA. Om dere er på øya er det verd det å ta en tur dit for å spise. Prisene er heller ikke syke. Jeg hadde tre retter + en Margherita og et glass vin. Det ble ca USD100.

    ------------------------------
    Digresjon:

    Joda, jeg kan like jålemat jeg også. Ref div andre tråder. Men den må først og fremst være jålete god, ikke jålete for å høres jålete ut.

    "Chicken found under a green (no less) rock in the Adirondack mountains"... It's still just a chicken!!!!!

    Snakker man om Stange-kylling blir det anderledes da disse har en helt annen oppvekst og smaker dramatisk anderledes.

    Digresjon 2:

    Det minner meg om da jeg kjøpte jakke med gåsefjær sist vinter og selgeren så at jeg nesten døde når jeg skulle dra kortet.

    - It's geese from the west side, sir
    - Ooooooooh... the west side... yes, that explains it (it really didn't)

    Digresjon 3:


    Mia... Geese are also birds. Not as in flippin' the bird, bit still no fish.

    ---------------------------------------------------------


    Ok... hvor var vi?


    Jo... resorten. Den er altså stor og fin. Her fra main pool area, tatt fra trappa opp til baren.

    [​IMG]

    Her er det ut mot andre siden av resorten, ned mot flyplassen og bukten der. Det er utsikten fra alle Villaene. Ta med kikkert og telelinse om dy er slik flymyser.

    [​IMG]

    Og her... vel... strengt tatt bare en annet bilde av hotellet... aktig...

    [​IMG]

    Det er sabla fint. Men når man har jobbet med kvalitetskontroll av butikker i et langt liv og har reist til mange flotte steder så blir det til at man ikke klarer å stoppe å titte litt i sprekkene.

    Jeg trodde helt til i natt at det kanskje kostet 4-5.000,- for en natt i high season, og vurderte i fht til det. Da subbet jeg rundt og tenkte at ja... dette er fint nok til å koste så mye... med tanke på at det ligger på en øy og folk sikkert er litt sånn "slapdash" i stilen.

    Men sammenlignet med en FS eller Ritz, så var det for mye riper i malingen, skilt som flasset av i sola, flekker på veggene og rust... mytji rust... Så jeg var litt avventende med å mene om jeg kunne anbefale andre å dra.

    Men til de prisene som faktisk er i high season er det bare å si: Dra et annet sted.

    Til de prisene jeg har kjøpt for... hvis du har et par dager ledig på østkysten, eller er en uke i NY på ferie... DO IT. Det er helt sjef, og jeg skulle så ønske jeg hadde hatt en dag ekstra. 3 Dager er perfekt.

    HVORFOR JA:
    Fordi det er sykt flott her, maten er veldig god, servicen strålende og... ja.

    HVORFOR NEI:
    Fordi klientellet her er litt... "AMERICAN NEW MONEY". "Appearance is all" - type greie.

    --------------------------------------------------

    Hvilket bringer oss tilbake til...

    ...måltidet. Jeg skulle jo tydeligvis ikke spise i restauranten. Men de har en bar. Jeg satte meg ved bardisken og begynte å snakke (som man alltid gjør, sant?) med bartenderen. Han var mørkebrun, godslig bygd, dyp stemme, haltet på ene benet og het Michael. Kom igjen, blir det mer stereoptyp enn dette?

    Jeg fortalte at jeg kom fra Norge og var både sulten og tørst, men ikke særlig fjong i tøyet. Det var null problem. Michael anbefalte en Dark'n Stormy drink...

    [​IMG]

    Den blandes 50/50 av Mørk Rum og Ingefærøl. Den mørke rum'en som brukes holder 80% så du kan regne ut alkoholinnholdet i drinken. Så rådet er - prøv en Dark'n Stormy, men la det holde med en.

    Til dette ble det anbefalt Rice&Peas. Det var kort og godt hvit ris og erter. Oppå lå det biter av frityrstekt fisk og så var det sprutet på masse hot sauce. Hvilken fisk var avhengig av hva de hadde for mye av.

    - It's particularly good today - sa de.

    Det var skikkelig bra.

    -------------------------------------------------

    Så er det Amerikanerne med penis-issue da. Det satt visst et bord med Amerikanske direktører inni restauranten. De hadde sikkert ikke olabukse.

    Kelneren deres kommer løpende med drinkebestillinger. Men de er litt rare, sant.

    - 2 fake Stormies, 1 fake Fizz
    - Ok

    Så går det litt tid

    - 2 more fake Stormies
    - Ok

    Til slutt må jeg spørre Michael hva søren det er som foregår.

    - Ah, it's them American CEO's... they always make an excuse to privately tell the waiter they want to order a Dark'n Stormy, or another drink, and get a fake one. Then they can impress their friends with their drinking skill. At this particular table, all the men have done the same.

    Right... Sånt får meg til å le meg skrukkete. Altså, jeg har faktisk respekt for at nyrike Amerikanere har en annen kultur. en HELT annen kultur enn en liten dust i fra Lillestrøm som jobbet for pengene fra han var 5 år med å løpe rundt med Pepsodent (eller noe annet) av vareprøver i postkassene til folk. Jeg ser det. Men disse gutta som henger her og drikker fake drinker for å fremstå kule - dere er bare dårer.

    Det er her det kræsjer litt for meg. Jeg gidder ikke late som om jeg er noe jeg ikke er. Det skal man ikke. Period.

    Men... nå høres jeg ut som tidenes sutrekopp. Forsmådd og nektet restaurantinngang. :)

    Men det er ikke så ille, det er bare at det er de tingene som er morsomme å skrive om. Jeg skulle ønske jeg hadde en dag til her. Det er mye å gjøre på øya og jeg rakk bare en tur ned til Hamilton.

    [​IMG]

    Jeg kunne lett sittet her på verandaen med en flaske vin i flere dager også. Eller ruslet nede langs stranda her. Fytti katta så flott

    [​IMG]

    Det jeg prøver å si er... at om du befinner deg på østkysten om vinteren. DRA HIT!!!

    Det koster nada å fly hit off-season. Det koster nada å bo her (ikke her men ellers på øya) off-season. Det er langt fra betongjungelen rent mentalt, men bare knappe 2 timer å fly.

    Skulle du ville ha luksus, så har du denne og Fairmont. Bare husk linantrekket og brylkremen.

    Now - off to Springfield, Mass'
     
    Last edited: 01. mars 2016
    tobeornot999, DanH, espeno and 23 others like this.
  19. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Tusen takk for denne rapport . Glad å høre du også synes at det er et fantastisk sted.
    Var der julaften ( ! ) 1971 og sist november 2015. Et av verdens flotteste steder.. Så laidback og bare 65.000 innbyggere..
     
    Fnate liker dette
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ok... small update. Jeg har knekt koden. Gikk til samme restaurant jeg ble "nektet" på i går. Men byttet taktikk.

    Tok på sorte trange jeans og en semi-offensive tshirt. Beholdt solbrillene på og spaserte rett inn.

    Åpnet ikke menyen, bare sa at jeg vil ha sort kaffe, boblevann, rugbrød, to hardkokte egg i skiver og litt ananas.

    Funker panser. Helt annen service.
     
    tobeornot999, DanH, LineE and 8 others like this.

Del denne siden