Jeg ankommer fra Dubai med EK i morgen og flyr videre med SAS til TRD. Kan jeg bruke domestic transfer eller må jeg ta strafferunden i kjellern, hente kofferten og sjekke inn på nytt?
Du må nok ta strafferunden: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
Og hva gjør vi som ankommer med SAS og skal videre innenlands når vi har vin i kofferten som er sjekket inn?
Hva mener du med «der»? En koffert med vin sjekket inn hele veien til BGO trenger man ikke gjøre noe med i OSL ...?
Har du noe utover kvoten, så kan du fortolle det i app’en, og gå rett til gate. Da slipper du å stoppe innom «der».
Ja jeg kjenner til den appen, men hvordan kan det som du evt har pakket i kofferten knyttes mot deg når du passerer tollerne med det du også måtte ha med deg i hendene? Kan man altså i teorien ha med seg kvoten både i innsjekket koffert og i håndbagasje?
Ja det kan du, men da gjør du noe ulovlig når du går på grønt (Intet å fortolle). Dette er det samme som om du går på grønt med for mye vin i kofferten som du har med deg. Tollere har utvidete fullmakter og kan i teorien stoppe deg på veien fra BGO.
Så her baseres det på tillit, slikt som mye annet her til lands, å sjekke kofferten er vel ganske komplisert/omfattende. De har nok viss kontroll vha scanning/røntgen.