Announcing The British Airways Club

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av jgroneng, 30. des 2024.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

    Innlegg:
    1,979
    Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var ... brutalt. Det sagt, er halvveis til rekvalifisering, men tror nok jeg hadde droppet BAEC i 2025 uansett. Det som er bra med EC / Oneworld er virkelig bra, og BA har blitt et av mine favorittselskap over dammen, men det er jammen mye som ikke fungerer optimalt også.

    Uansett synd, jeg har hatt mange magiske loungeøyeblikk på LHR.
     
  2. turaga008

    turaga008 EBD | OWS | *AG

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde at BA Amex (BAPP) kun var tilgjengelig i UK, men det stemmer kanskje ikke?

    Men ja, veldig kjipt, jeg er ganske glad i BA, men må si at de ikke gjøre det lett nå.
     
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,866
    Likes mottatt:
    41,170
    Bonuspoeng:
    293
    Wiolenze liker dette
  4. Wiolenze

    Wiolenze Fastboende

    Innlegg:
    5,903
    Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Gjengangeren med «forbedringene» vi ser fra statusprogrammene er vel at det blir vanskeligere/dyrere å opprettholde toppstatus og omsetningen ønskes over på eget metall.

    Edit: ser ikke at de beholder noe krav im x antall flights på IAG gruppen
     
    Last edited: 01. jan 2025
    NoLimit liker dette
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    11,377
    Bonuspoeng:
    183
    En konsekvens med revenue based statusopptjening, tenker jeg er at det blir færre statuskunder totalt sett når man ser på alle flyselskaper i verden. Status har tradisjonelt sett vært et verktøy for å få kundene til å velge statusselskapet foran andre konkurrenter. Det kan dermed virke som at «the occational traveller» ikke er så verdifull lengre, og at man ikke legger så mye arbeid i å omvende disse.
     
    turaga008 and NoLimit like this.
  6. DJViking

    DJViking Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har BA Club medlemskap kun for å ha muligheten å overføre Amex poeng til Finnair Plus. Siden Amex ikke tilbyr for Norge å overføre direkte til Finnair (slik som Amex Sverige).
     
    tobeornot999 liker dette
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, BA på sitt beste er virkelig bra! Dessverre er de ofte ikke på topp, heller.

    Hard-produktet har aldri vært i toppklassen, men de gangene man møter et supert crew på long-haul så er det kjempe-hyggelig å være passasjer.

    Viktig å huske at BA sine endringer ofte går i bølger: Da Alex Cruz var sjef kuttet han så hardt at de ble en low-cost carrier uten service/mat/comfort, bare med dyrere billetter enn de ekte LCC'ene.

    Det er 10 år siden, og så forsvant han ut av BA etterhvert, og de har gjeninnført litt servering til og med på short haul og på billigste billetter. Riktignok bare en vannflaske og en liten snack, men bedre enn de fleste andre LC'er i Europa.

    Så kanskje om endel år, så endrer de FQT-programmer til det bedre igjen...
     
    turaga008 and jgroneng like this.
  8. Flymunda

    Flymunda Veteran

    Innlegg:
    1,507
    Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er tidenes endring av et bonusprogram og et ganske så stort ran for allerede bestilte reiser. Jeg har bookinger etter 1. april, altså for neste opptjeningsperiode som ville ha gitt 2/3 BA gold (980 TP). 440 av det er med BA/AA/Iberia og skal gi tilsvarende uttelling i det nye systemet. Resten er med Finnair billig C. Der har de ingen overgangsregel som gjør at de bookingene istedenfor å gi 0,36 BA gold, gir ca 0,1 BA gold. Da krabber jeg kanskje så vidt over kravet for sølv.

    Det blir 4 år som OW Emerald og har vel egentlig fått besøkt alle de fine F-loungene, og mangler bare Japan Airlines som selskap for å runde OW, som jeg håper å gjøre innen det er slutt våren 2026. Hvis Oman Air kommer seg inn til sommeren som planlagt og beholder F-loungen sin, så får jeg se om det blir en tur med dem til høsten/vinteren.

    Med Senator som løper ut feb 2026 (og ikke er mulig å fornye på privatreisende), slutt på OW Emerald våren 2026 og LTG høsten 2026, så får man kanskje slutte å bry seg om status etterhvert.
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    3,113
    Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Har prøvd litt på OW denne perioden, er opp til sølv til no i perioden. Om ein hadde kommi seg til gull veit eg ikkje, men no er det vertfall ikkje vits….
     
    Spielhaug liker dette
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    3,113
    Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Har jo litt avios, samt litt på amex som kan overførast. Men ikkje nok til 2pax t/r asia/india sone. Har ikkje sjekka så mange avios som trengs ein gong? Nokon som veit?

    No kom det uansett mail om Avios balance booster, som sikkert fleire har fått. Verdt å betale for å booste avios?
     
    jgroneng liker dette
  11. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    93
    Tror du finner det du leter etter i tabellene i denne:
    https://www.headforpoints.com/2024/08/29/how-many-avios-do-i-need-to-fly-to-2/
     
  12. Wiolenze

    Wiolenze Fastboende

    Innlegg:
    5,903
    Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Kan forøvrig melde at jeg fikk mine første tier points hos BA med det nye opptjeningssystemet etter flightene til CGK.

    De 2 flightene dekket inn 18,45% av hva som trengs for BA gull. Men gammelt system ville det gitt 18,67% så ikke store forskjellen når den ene flighten er såpass lang.

    Det vil nok merkes mer i negativ forstand på en kortere «langflight» mens en BA OSL-LHR-LAX/SFO/SEA vil være meget positiv med ca 40% opptjening på en rundtur kontra 24% med gammelt system.
     
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,734
    Likes mottatt:
    5,154
    Bonuspoeng:
    183
    Da betalte du vel kanskje rundt 3690£ før avgifter for disse billettene hvis du flydde med BA? :) Gull er nå 20.000 Tier points basert på spend før avgifter. Før Covid kunne jeg fly til USA med flere stopp og få rundt 800 Tier points for ca 20.0000 NOK. 2 turer var da gull for 40.000 NOK. Nå må jeg bruke over 260.000 NOK (før avgifter) for å få gull. En t/r i C til LHR koster kanskje 500£ og 350£ uten avgifter. Det gir vel da 350 Tier points mot de 20.000 for gull. Gammelt system gav 80 Tier points mot de 1500 for gull. Flydde jeg via HEL ene veien fikk jeg 160 Points for 400£ før avgifter. 10 slike turer gav gull. Synes det var bedre før jeg da:eek:
     
    Last edited: 09. april 2025
    Earl, Wiolenze, Preference and 4 others like this.
  14. Wiolenze

    Wiolenze Fastboende

    Innlegg:
    5,903
    Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde QR til CGK så går kun på distanse(billettene kostet betydelig mer dessverre). Fordelen jeg tenker på er at med syre full flex C billetter til US nå så får en bedre opptjening enn «bare» 360 TP.
     
    kongenamundsen liker dette
  15. Flymunda

    Flymunda Veteran

    Innlegg:
    1,507
    Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Hos OW selskapene går det ikke bare på distanse, men også på billettklasse. Lavpris C gir mye lavere opptjening enn fullpris C også hos Qatar, Finnair osv. I motsetning til tidligere hvor man fikk samme mengde TP, men forskjellig avios. Det nye systemet gjør at det er bare å glemme gull som privatreisende, også om man satser på opptjening via andre OW selskap.
     
    tobeornot999 liker dette
  16. Wiolenze

    Wiolenze Fastboende

    Innlegg:
    5,903
    Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Enig i at det blir vanskeligere å opptjene BA G ja
     
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,734
    Likes mottatt:
    5,154
    Bonuspoeng:
    183
    Sølv er også ikke oppnåelig for meg nå. Det kreves nå 7500 Tier points. Omregnet til NOK er det vel ca 105.000 NOK. Men dette er som kjent uten avgiftene så da må jeg vel kjøpe billetter for over 130.000 NOK for å klare Sølv. Før Covid klarte jeg gull for under 40k NOK.
    Nå flyr jeg Y til LHR med BA fra OSL og C hjem. Da kan jeg fortsatt bruke de flotte loungene på T3:) Amex gir meg tilgang til lounge på OSL.
     
    Earl liker dette
  18. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,752
    Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    113
    Booket som to enveis?
     
  19. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,734
    Likes mottatt:
    5,154
    Bonuspoeng:
    183
    Varierer litt. Noen ganger flyr jeg SK også fra OSL. Har også flydd KLM via AMS med FlyingBlue poeng en vei. Men flyr alltid BA hjem.
     
    Schlandy liker dette
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, gull-toget har gått.. Hvis ikke man reiser en god del long-haul på revenue flex dyre C eller F billetter.

    På mange måter er vel det egentlig back to basics. Jeg har ingen klager, selv om jeg flyr masse BA.

    OW Sapphire velger jeg å samle opp hos et annet selskap en BA, for å si det sånn.
     
    TravelManBiz liker dette
  21. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,547
    Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Finnair kan være et godt alternativ her, så sant du ikke booker Finnair eller OW via finnair.com
     
    tobeornot999 and TravelManBiz like this.
  22. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, spikeren på hodet der ja
     
    TravelManBiz liker dette

Del denne siden