Antall bagasje til Orlando med EBS ?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Erot, 04. aug 2015.

1. Erot

Erot Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

Prøver å få klarhet i noe; med EBS får man en eksta innsjekket bagasje.

På SAS sine sider (sas.no /alt-om-reisen/bagasje/innsjekket-bagasje/iata-resolution-302/) står det:
    Jeg fly Oslo -> New York med SAS, så New York -> Orlando med United, motsatt hjem.

Slik jeg leser det, er det mao SAS sine regler som gjelder her siden det er første flyselskaps bagasjeregler som gjelder ? Og det gjelder på ut og retur ?

2. blystan

blystan Senior Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Sånn som jeg har erfart det er det ikke sånn det fungerer. Da flyselskapets regler sier at du får 1 koffert. Og at bonus kortet ditt gir deg en ekstra baggasje med SAS. Og i SAS sine baggasje regler står det at dette gjelder for SAS flyvninger. MEN: Sånn som jeg har erfart det er at så lenge du har 2 bag tags og du sjekker inn hele veien, så tar dem bare imot begge koffertene dine i NY og sjekker ikke noe. Så du får 2 kofferter bort dit, da dem tar det som god fisk at du har betalt for en ekstra koffert.
    Hjem så ville United belaste meg for 100$ for min ekstra koffert. Prøvde å krangle dette ned til 35$ som er innlands flyvning da jeg hadde det gratis videre med SAS.
    Dette gikk ikke og jeg måtte betale alle 100. Jeg sendte inn kopi av kvitteringa til SAS, og dem refunderte meg 65$. Om dem skulle ha refundert meg dem siste 35 vet jeg ikke, men gadd ikke å ta opp kampen da jeg tolket det som at jeg ikke har krav på det da det på billetten min sto 1 kolli.

3. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    I mai reiste jeg BGO-SVG-IAH i C klasse og kunne om jeg ha villet, sjekket inn 4 kolli.

På returen fløy jeg IAH-EWR-OSL-BGO, der første leg var i økonomi med UA. Ringte og snakket med SAS før avreise fordi jeg visste at jeg kom til å ha med mye bagasje. Her fikk jeg beskjed om at SAS sine regler gjaldt siden jeg reiste på en gjennomgående SAS billett.

Ved innsjekk i IAH, fikk jeg lov til lå sjekke inn 3 kolli gratis. Jeg tror at infoen fra SAS er riktig, men at man må tenke på at det er ulike regler alt etter hvem man flyr med. Vil tro at det normalt er kun 1 gratis kollii med UA Y klasse. Slik jeg tolker det fikk jeg sjekke inn 2 gratis kolli, likt som for SAS C-klasse. Jeg er EBG og kan da ta med 2 ekstra kolli hos SAS, dermed 4 kolli på turen ned. Som EBG kan man sjekke inn 1 ekstra kolli gratis hos andre flyselskap i *A, altså mener jeg at det blir riktig at jeg kunne sjekke inn 3 gratis kolli på IAH-EWR.

Summasummarum for deg Erot, så tror jeg følgende vil gjelde for deg:
    - Du kan sjekke inn 2 kolli som EBS på turen ned om du reiser i Y klasse
    - Ved returen tror jeg du får kun sjekke inn 1 gratis kolli, basert på min erfaring, siden EBS ikke gir ekstra kolli hos *A, kun SAS.

Forøvrig reiste jeg med oppgradert kabin EWR-OSL og det var en svært hyggelig opplevelse. 1-2-1 konfig sammen med stolenes utforming gir svært mye privathet og lagringsplass. Flate seter med madrass (tynn, men dog) førte til min beste søvn ombord et fly.

Last edited: 05. aug 2015
    Travellingalf liker dette
  4. blystan

blystan Senior Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Helt riktig Geddi. Samme som jeg prøvde å komme frem til i min. Men han må ratt betale for hele veien tilbake og kreve refusjon av SAS for den strekningen som SAS flyr.
    Baggasje reglene er vekt, størrelse og antall kolli som står i bookinga.
    EBG bonus er en bonus og står ikke på billetten

5. Erot

Erot Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Takker for alle svar!

Antar du mener Airbus A330-300 (333) V2 ? Ja det ser ikke dumt ut. Ser på OT nå at returreisen vår koster 400EUR for biz., litt stivt. Vi har sett på oppgradering til Plus, mest fordi vi ikke var garantert baby basket på utreisen, men nå ser jeg dette nettopp ble bekreftet :)

6. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    400 Euro stivt? Tja, det synes jeg er avhengig blant annet av hva dere har betalt for billettene i utgangspunktet. Viss det er kampanjebilletter til rundt 3000,- så synes ikke jeg ett påslag på ca 3600,- per person er ille for å reise over Atlanteren i SAS´ nye Business. Men det er klart - det er stor forskjell på 3000,- og 6600,- da.

7. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Til/fra USA når man reiser med SAS og United i kombinasjon er det reglene til selskapet som flyr det første segmentet av din billett som gjelder - på hele reisen. Er du f. eks. EBG og flyr SAS til Frankfurt i Go og deretter United til Newark i Economy (og samme retur), kan du ha med deg 3 x 23 kilo begge veier.

Mer her: https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/innsjekket-bagasje/iata-resolution-302/#USA

Ved reiser til/fra USA er det litt annerledes:

• Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis
    • Det vil si at det er bagasjereglene til det flyselskapet som står først i din billett, som gjelder for hele reisen til/fra USA
    • Legg merke til om den første flyvingen din er en såkalte ”codeshare”-flyving, dvs. om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)

8. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ingen ekspert på dette området, men slik jeg tolker reglene, så er ikke dette helt riktig. Med SAS go kan man sjekke inn 1 kolli gratis. Som EBG kan man ved utreise med SAS ha med 2 ekstra kolli, derfor 3 kolli. Så her er vi enige.

Ved retur er første flyvning med United, men SAS sine bagasjeregler gjelder, altså 1 gratis kolli. Så langt alt vel. Som EBG kan man ha med gratis ekstra kolli, men hvor mange når første flight er med United? Min erfaring er at man får med 1 gratis kolli slik som eurobonus også sier (som EBG 2 ekstra kolli SAS, 1 ekstra kolli *A). Altså at man kan ta med 2 gratis kolli på returen.

Dette er i hvert fall min erfaring, men ikke sikkert det er riktig ser ut fra regelverket.

9. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg oppfatter det helt klart som at det er første segment på hele reisen, ikke det første segmentet hver vei, som gjelder. United har også etterlevd dette for meg uten diskusjoner.

10. Erot

Erot Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Vi betaler 13.000,- for to personer t/r, så da blir det ~20.000 t/r. Synes totalt sett det blir litt stivt, ikke uhorvelig, men nok til at jeg heller tar det på en kampanjebillett neste gang.

Det er sånn jeg leser teksten og. Men jeg satser på at SAS er grei med refund hvis det blir aktuelt.

11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, ser den.

12. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, slik oppfatter jeg det også for bagasje reglene.

For godene som EBS/EBG derimot, er jeg mer usikker og tror det er ulik tolkning og praksis.

Del denne siden