Planleggingen er i full sving og jeg planlegger å gi noen innsyn i min bursdagstur påske 2018. Som nevnt i en annen tråd før, blir det min første bonusreise i BIZ (og min første tid i BIZ) der jeg prøver å få med meg mest mulig flyselskap og lounger. Det blir bare 1 tur innenriks der nede. Sånn er reiseruten i kronologisk rekkefølge): MOL - OSL (SAS Plus - kontant) OSL - FRA (LH BIZ - poeng) FRA - BKK (Thai BIZ - poeng) BKK - SYD (Thai BIZ - poeng) SYD - AKL (Air NZ BIZ - poeng) AKL - CHC (Jet Star - kontant) WLG - SIN (Singapore Airlines BIZ - poeng) (mellomlanding i CBR) SIN - IST (Turkish BIZ - poeng) IST - VIE (Turkish BIZ - poeng) VIE - OSL (Austrian BIZ - poeng) OSL - MOL (SAS PLus - kontant) Jet Star turen er ikke ennå på plass. Alternativet er Air NZ, men de har jeg fra før og på en kort strekning på 90 minutter vinner prisen (50 % lavere). Hoveddelen av reisen blir på Nordøya. Starter med noen dager i Auckland og tar en leiebil opp til Bay of Islands som er stasjonen for nesten en uke. Det skal utforskes godt. Etter det tar jeg fly til sørøya for å ta Tranzalpine tåget til Greymouth. Der har jeg allerede koblet meg til en buss som ankommer Nelson samme kveld (fikk bussticket til 1 $). Så skal jeg feire bursdagen min i Neslon og tar bussen etter to dager til Piction for en liten fergetur til nordøya. Avslutningen er i Wellington før turen går hjem. Overnatting og leiebil bestilles selvfølgelig med Shell MC og på ViaTrumf. Det blir mest backpackers i delte rom (synes det er spennende å møte folk når man reiser alene). Det kan bli hotell på AKL før jeg drar til CHC (enklere å bo direkte ved flyplassen når man skal fly tidlig) og er ikke sikker hvor jeg skal bo i Wellington ennå. Hvis noen har tips om hva som må ses innenfor de gitte rammene er jeg veldig mottagelig. Mindre endringer kan skje.
Bare 1 dag til turen starter. Først til Oslo og mandag hele vegen til NZ. Det er full håndbagasje krise... jeg tar med for mye tull som det ser ut. DSLR med 2 lenser tar mye plass og vekt... Det som er litt bitter nå er at det er to fly som har endret seg. Ikke bare at jeg i stedet for NZ sin 787-9 fra SYD til AKL får gleden av å fly HighFly A340-300, men nå oppdaget jeg også at det som under bookingen var Thai A350-900 har blitt til den gamle B777-300. :/ Mindre privat plass, ikke 180 grad seng... Det er to skuffelser når det gjelder fly. Ser ut som om jeg har gamle fly hele veien.
Kjedelig med slike endringar, men eg er sikker på at det blir ein flott tur likevel. Eg ser fram til oppdateringar framover. God tur!
Største problemet jeg har.... DSLR eller Point-and-shoot... som egentlig er en no brainer, men men...
DSLR hvis du spør meg, jeg reiser ofte med 3 kamerahus, 5 linser hvor den største er 400/2,8. Alt sammen i et godkjent håndbagasje og en personal carry on! God tur!
Dag 1: Da er jeg i gang. Første etappe er bare til Oslo og så overnatte der. Jeg måtte booke reisen til Oslo og tilbake separat og jeg ville ikke risikere en forsinkelse, derfor dagen før den store turen begynner. Fin sent fly fra MOL. 17:10 Litt tidlig med bussen der, 90 minutter er langt på denne flyplassen. Men så landet flyet som jeg har hat så mange ganger før. LN-TUM (Øystein Magnusson), B737-700 og i dag er det igjen plass 4F i Eco+. Sjekk inn gikk bra, men min "Priority" merknad manglet. Damen ved sjekk inn fikset (raring som ønsker sånn) og i dag var det hverken tilfeldig etterkontroll på meg selv eller håndbagasjen som må ha sett ut som en elektrokasse med alle kabler og dill-dall som jeg har med meg. Boarding uten problemer. 6 rader med Eco+ og det var god plass. 45 minutter til OSL, det er akkurat nok for å bestille noen snacks. Bagasjen kom med en gang. Egentlig den perfekte turen. Bare gaterøvere som krever 70 kroner til hotellet og samme sum tilbake. Det liker jeg med courtesy busser i USA. I natt (fordi det var billig) Thon Hotell Gardermoen (selvfølgelig med ViaTrumf og Expedia), men de har gjort en del på hotellet siden jeg var her sist. Ny restaurant over to etasjer og det ser bra ut. Spent på frokosten i morgen. Nå er det bare å lade litt utstyr og i morgen starter turen.
Spennende! God tur Fløy selv HiFly A340, dog litt kortere - AKL-SYD, og det er den sykeste beinplassen jeg har sett på biz hvis du velger rad 2... Men skjønner absolutt at du synes det er kjipt. For jeg synes NZ biz var et fantastisk soft product!
For å gjøre det enklere for meg kan man lese reiseerfaringer på alle flyturer på min blog www.travelelg.com Lei av p skrive to ganger. Thai var konge, HiFly mer LowFly... Og jeg har video fra alle turer, så noen flightreport vil komme etter hvert på min youtubekanal
Jeg må si at Jetstar er et vanlig lavprisselskap... ingen beinfrihet i de hele tatt. Men for 1,25 timer gikk det bra. Veldig effektiv boarding. Rad 15-30 og bare folk med disse radnummerne stiller seg opp. Da kan Norge lære litt. A320-200 var flyet. Snacks jeg bestilte var den beste bevis på at de har tett bånd til England. Steak pie og Sausage roll... smakte ingenting - ketchup hjlp dessverre lite Ingenting å skryte av og ingenting å virkelig klage på. Helt greit for domestic flights. Kiwi folk er veldig hyggelig - også her ved innsjekk etc. Mer spent på SQ BIZ den 15.
Da er reporten ferdig og tilgjngelig på YouTube. Etter jeg fikk 4 thumbs down pga. manglende motorlyd på siste viedo er den nå med. Håper det faller i smak. Kommer flere.
Du må gjerne poste disse i samme tråd som reisebrevet du begynte på, så blir det litt mer ryddig . Kan slås sammen: https://insideflyer.no/forums/threads/aotearoa-te-aranga-2018.9616/ https://insideflyer.no/forums/threads/ny-flight-report-thai-airways-international-fra-bkk-biz.11148/
Og her en ny flight report fra min reise. Jetstar Airways AKL - CHC. God fornøyelse. BKK-SYD i BIZ neste på planen.
Og en ny flight report som jeg hoppet over for å ikke ha to Thai flytureretter hverandre. Neste blir Singapore airlines Wellington - Canberra - Singapore