APCOA FLOW - advarsel !

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av gregas85, 26. nov 2019.

  1. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

    Er ikke bare meget forbanna men også skyhøyt irritert av arrogansen til APCOA FLOW, parkeringsselskapet som opererer som mafia!

    Hadde leiebil fra HERTZ i Tromsø fra 15.11 til 22.11. Som bruker av leiebilen er man ansvarlig for å betale for parkering under bruken av den. Har leid bil 300-350 ganger i mitt liv og aldri sett maken. Måtte laste ned APCOA FLOW for å kunne betale for parkeringen ved Universitetet i Tromsø der man MÅ registrere seg for å dra nytte av rabattert fordelsparkeringen. La derfor inn kjøretøyet inn (altså leiebilen) og alt fungerte uten problemer frem til jeg så i dag at APCOA belastet meg 620 kroner for parkering ved Tromsø lufthavn P5 fra 22.11 kl 1607 til 25.11 morgen. Jeg avleverte altså leiebilen 22.11 kl 1607 og hadde da ikke lenger noen ansvar for bilen. Kjørte inni parkeringsanlegget for leiebiler og parkerte på plass som var oppsatt for Hertz. Ved innkjøringen hadde de automatiske skiltigjenkjenninger og det var end of the story for meg. Jeg antok ikke at jeg skal ha noen kostnad for å parkere/tilbakelevere bilen i Tromsø lufthavn og tviler på at Hertz betaler 620 kr på en av deres faste og reserverte parkeringsplasser.

    APCOA hevder at jeg har ansvar for å betale for parkeringen og jeg må søke Hertz om refusjon. Har noen av dere opplevd maken av å bli belastet for parkering på leiebilplassen oppsatt for utleiebilsselskapet ?


    Meldingskorrespondanse

     
  2. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
  3. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Det kan godt hende at de er firkantede men jeg har aldri blitt feilbelastet av noen parkeringsselskap og har kjørt bil i over 70 land men så skjer det i Tromsø og faktisk etter å ha kjørt inn på Hertz sin parkering for leiebiler på flyplassen. Dette er en bakside av ANPR teknologi og det at APCOA gjemmer seg bak noen punkter de hevder brukere har akseptert men det finnes fortsatt anstendighet og norsk lov.

    Jeg tviler på at det er noen juridisk grunnlag for at jeg som en kunde hos et bilutleieselskap skal belastes av et parkeringsbyrå for å parkere leiebilen på riktig plass til riktig tid og at de skylder på neste kunde ! Dette fikk meg først til å le men så tenker jeg at om de driver på denne måten så er det verre enn mafia og da må man si stopp!
     
  4. McBuljo

    McBuljo Bygdetulling

    Innlegg:
    274
    Likes mottatt:
    1,159
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner jeg blir uvel av å lese navnet APCOA FLOW. Bestrid kravet, og ikke betal jævlene! Give them hell!
     
  5. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    De har trukket visa kortet mitt uten at jeg samtykket til dette. De påstår at jeg samtykket ved å ha akseptert brukervilkårene i appen og ha lagt kjøretøyet i den og linket dermed leiebilen til kortet men jeg hadde ingen automatisk beregning aktiv på dette tidspunktet og for pokker så hadde jeg også parkert på Hertz sin p-plass.
     
  6. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke relatert til din opplevelse med apcoa, men de har også prøvd seg på å sende faktura på en allerede betalt parkering i ettertid.

    Betalte min parkering innen 24t i appen etter utkjøring som man er tiltenkt.
    Parkeringen var på 950kr og jeg sendte heldigvis kopi av kvittering til epost da denne skulle dekkes av arbeidsgiver (den aktuelle parkeringen er på dette tidspunkt forsvunnet fra appen).
    4 uker etter endt parkering kommer apcoa med et betalingskrav på den samme parkeringen.
    Ringer så inn for å forklare problemet men blir møtt med en avvisende tone og beskjed om at slikt måtte man ta på epost. Spurte derfor om ikke de kunne "fryse" kravet slik at jeg ungikk inkassokrav.
    Epost med kopi ble sendt og jeg regnet med saken skulle være ute av verden.

    Det var den IKKE, purring etter purring kom rasende inn på mail, på et tidspunkt kom det også et inkassokrav.
    Det tok totalt 15 uker fra første mail med kvittering på parkering før apcoa trakk kravet.
     
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Har også nylig en lignende erfaring med dem da jeg plutselig fikk tekstmelding om at det ikke var mulig å belaste mitt kort for en parkering. Den aktuelle bilen solgte jeg for over et år siden, men som flere andre sier her så dekket de seg bak at jeg hadde akseptert vilkårene og at det var mitt ansvar å fjerne bilen fra avtalen.

    Det løste seg egentlig greit (tror jeg - det kan sikkert fortsatt dukke opp krav om at jeg skal betale), men det verste er egentlig at jeg kan ikke huske å ha registrert meg hos APCOA, og skjønner ikke helt når det har skjedd.
     
  8. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Nå for tiden blir man forbanna så snart man går ut av huset. Laserkontroll, streknings ATK, parkeringskomplikasjoner, bestill på forhånd( hvem er synsk?), app., kameraovervåking, sikkerhetskontroll, SSSS, PKK. Billettkontroll.
    Noen er kanskje til og med forbanna hjemme.
     
  9. kristiaan

    kristiaan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Har kun dårlige opplevelser med det selskapet der. Elendige parkeringsløsninger. Problemer siden dag én der jeg jobber.
     
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Og hvis noen er i tvil, så er det «gode», gamle Europark som har endret navn til Apcoa...
     
    jgroneng and Xflipper like this.
  11. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg endelig skjønt hva som er årsaken til at jeg ble feilbelastet. Her har både Hertz og APCOA feilet og begge skylder på hverandre og nekter ansvar.

    1. Jeg ble oppringt av sjefen for kundeservice for APCOA FLOW. Han har sagt at grunnen til at jeg har blitt belastet på leiebilparkeringsanlegget er en FEIL fra HERTZ i og med at de som utleieselskap er orientert med at alle deres leiebiler skal legges inn i APCOA sine systemer med API for å bli fritatt fra flyplassparkeringen og betaling for denne ved Tromsø. Dette har ikke blitt gjort for den gitte leiebilen som jeg har hatt. Hadde HERTZ registrert denne leiebilen i APCOA sine systemer som leiebil så hadde parkering for denne aldri blitt belastet.

    2. Videre så hevder sjefen for kundeservice hos APCOA at jeg har selv aktivert skiltgjenkjenning og godkjent at jeg skal betale for parkeringen for denne bilen. Det er ikke riktig siden jeg kun hadde aktivert skiltgjenkjenning under en periode på minutter på mandag 15 november når parkerte bilen på anlegget hvor de leser av skilter ved innkjøringen. Jeg parkerte den dagen aldri mer enn 10 minutter og fjernet automatiske funksjonen for belastning i ettertid. APCOA kundesenter sendte meg selv et skjermbilde hvor det vises at denne var slått av. APCOA mener på sin side at jeg aldri hadde deaktivert men det gjorde jeg. De sier også at jeg skulle ha fjernet bilen fra min profil når jeg returnerte leiebilen, eller før jeg returnerte leiebilen men saken er at jeg hadde en aktiv parkering ved UiT i Tromsø helt til kl 1540 på fredag 22 november og brukte appen til å betale for parkeringen og ikke få bot. Når jeg leverte bilen tilbake til flyplassen og kjørte inn til leiebilanlegget som ble ikke skiltnr av bilen lest som leiebil som var fritatt for parkering og dermed ble dette registrert som innkjøring av en vanlig bil som parkerte på flyplassen og når den kjørte ut på mandag 25 november kl 1100, sansynlig av en av Hertz sine ansatte eller en ny kunde så ble dette registrert som utkjøring fra anlegget og APCOA belastet meg for parkeringen av leiebilen på leiebilparkeringen som Hertz egentlig betaler for siden de har reserverte plasser i anlegget. Jeg forklarte til APCOA kundesentersjefen at det faller på sin urimelighet at de skal belaste meg for en parkering som aldri skal belastes kunden siden dette er en leiebil. Han fikk til og meg tilsendt kopi av leiebilavregningen som viser skilt nr og klokkeslett for tilbakelevering til Tromsø lufthavn. Likevel nektet sjefen for APCOA kundesenter å akseptere at her skjedde det en feil og fokuserte på at jeg som APCOA app bruker hadde aktivert automatisk trekk for denne bilen og det er dette som var viktig for ham. Det er irrelevant for min del og fokuset var dratt bort fra saken.

    Begge aktører avviser ansvar for en sak som jeg mener påpeker to mangler:

    -Hertz skulle ha registrert den gitte leiebilen i APCOA sine systemer som leiebil og dermed hadde problemet aldri ha oppstått. I og med at nesten samtlige lufthavner bruker dette selskapet som parkeringoperatør med skiltgjenkjenning så burde ha hatt bedre rutiner. Jeg vet ikke om det er sant at bilen ikke hadde vært registrert som leiebil og det kan hende at APCOA ikke sier sant. Km. stand på leiebilen var over 10.000 så det var ikke en ny bil og dermed har sikkert vært inn og ut av parkeringsanlegget ved Tromsø eller andre lufthavner før jeg hadde den. Jeg lar tvilen komme Hertz til gode og venter på svar fra dem. Jeg mener soleklart at jeg som kunde ikke skal betale for parkeringen av en leiebil etter at den ble parkert på riktig plass og til riktig tid og leiekontrakten var avsluttet.

    -Det moderne systemet som APCOA skryter av som "digitaliserer" parkeringen og "forenkler" systemet fungerer ikke alltid optimalt. Selskapet avviser ansvar ved at det har skjedd en feil og skylder på Hertz mens Hertz skylder på APCOA. Jeg deaktiverte skiltgjenkjenningsfunksjon på bilen den 15 november og hadde deretter kun manuell betaling, noe APCOA avviser og henviser til deres systemteknikker som hevder at det ble ikke gjort. Jeg vet hva jeg trykket på i appen deres. Jeg tviler sterkt på at appen deres er uten bugs og feil. Det ser ikke akkurat ut som en millioninvestering i grensesnittet og design og funksjonaliteten var flere ganger ikke stabil med tilkobling.

    Om både HERTZ og APCOA avviser ansvar tar jeg saken videre på en annen måte.
     
    chrt, TommyL, jonss and 4 others like this.
  12. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Jesus Kristiansen! Jeg føler med deg, og det er noen trøst ...
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    ❤jeg og
     
  15. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Det handler ikke om de 620 kr som APCOA tok fra kortet mitt uten samtykke men mer om den arrogante og ignorante tilnærmingen til kunden. Jeg må også si at jeg er litt skuffet over Hertz. Det har vært og fortsatt er mitt favoritt selskap og jeg har hatt +/- 150 leier fra dem siden 2010.
     
    Xflipper and jgroneng like this.
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    APCOA, Europark, same shit, different wrapping.

    Litt av en smørje du har havnet i her, føler med deg.

    Ny teknologi forenkler ofte hverdagen, men introduserer også nye fallgruver/problemstillinger.
     
  17. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Kan bli frustrert av mindre... Et par innspill:
    1. Ble det opplyst av Hertz at bilen skulle leveres der du leverte den? Regner med ja...
    2. Ble det opplyst at du ikke måtte opprette avtale med Apcoa da det skaper potensielt utfordring med parkering i parkeringshuset? Regner med nei...
    3. Apcoa brekreftet vel at Hertz hadde en rammeavtale og disse bilene er registrert skal ikke gi gebyr da de skal automatisk gå utenfor beregning? Din konto har sikkert overstyrt denne. Men det bør det være mulig som kunde må man forvente at man kan parkere bilen gratis hos leiebilselskapet da de har avtale om parkering der?
     
  18. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    1 - Ja, parkerte den på samme sted hvor den ble hentet. P-plassen hadde Hertz skilt.

    2 - Nei, og de opplyser om disse automatiske parkeringene på en egen side der kunden anbefales å sette seg inni de gjeldende reglene for parkeringene: https://www.hertz.no/rentacar/misc/index.jsp?targetPage=noNO_anpr.jsp Jeg tolker dette som at man "er nødt" å laste ned den appen fra APCOA siden det er ingen annen måte å betale for parkeringene med fordelsparkeringen i Tromsø enn ved å bruke denne appek hvor man må forhåndsregistrere kjøretøyet.

    3 - De har ikke bekreftet noe ovenfor meg, men de sa at denne bilen var ikke meldt inn som leiebil. Man skal kunne returnere bilen uten å bli belastet for dette i ettertid.
     
  19. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Er det brukt visa kredittkort? I tilfelle ta kontakt med banken din asap og legg inn protest imot trekket. SAS MC har senest igår gitt meg medhold i et krav imot Amazon og nå får jeg pengene tilbake og dem tar krangelen med tyskerne i Amazon. Det er derfor man bruker kredittkort til alt annet enn fastlegen og postkontoret ...

    Men takk for advarselen imot de kjeltringene. Skal legge det på minnet hvis jeg noen gang blir tvungen til å bruke dem sine "tjenester"
     
  20. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Visa debettkort dessverre.
     

Del denne siden