Apple Pay og Amex

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av bombusfervidus, 29. mai 2018.

Tags:
  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,031
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard liker dette
  2. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg tolker den infoen som foreløpig har kommet ang. lansering av Apple Pay i Norge så er den knyttet til VISA (og sannsynligvis Mastercard da jeg mener å huske at de kan bruke samme tokeniserinsløsning).

    Apple Pay ble lansert i Danmark og Sverige omtrent samtidig (?) og her ser dere hvilke korttyper/banker de p.t. støtter.
    20180529_231656.jpg
    20180529_231646.jpg

    Legg merke til at Apple Pay i Danmark ikke støtter Dankort som er omtrent tilsvarende BankAxept som er i Norge.

    Se forøvrig også tilsvarende støtte for Samsung Pay i Sverige
    Screenshot_20180529-230552_Chrome.jpg
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,031
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer at Apple Pay i Sverige og Danmark ikke akpseterer Amex i dag. Men Amex i Sverige sier på sin hjemmeside at de har mål om å få til en avtale med Apple Pay i løpet 2018. Apple Pay aksepterer jo Amex i USA, så det er ikke helt utenkelig at det samme kan skje her. Derfor håper jeg på "best case".
     
    DanH liker dette
  4. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror beste land å sammenlikne med her er Canada.

    Først ut med Apple Pay i Canada var faktisk American Express. Deretter kom et par av de største bankene etter (blant annet Bank of Montreal og Toronto Dominion). Det som gjør Canada så interessant i forbindelse med Norge er at de også har sitt eget debit-nettverk kalt «Interac» som er veldig likt som BankAxept. Interac har hatt kontaktløs betaling med fysiske kort i mange år og har hatt støtte for mobilbetaling også. Gjett hva? BankAxept har lisensierte Interac sin teknologi for kontaktløs- og mobilbetaling for et par år siden. Det er altså ingenting i veien for at vi får BankAxept for Apple Pay.

    Videre er det viktig å huske på at det er bankene og ikke nettverkene (i.e. Visa og MasterCard) som inngår avtaler med Apple om Apple Pay. Dersom Nordea eller DNB inngår avtale med Apple for Norge, så vil de sannsynligvis tilby dette for samtlige kort uavhengig av om det er BankAxept, Visa eller MasterCard.
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,031
    Bonuspoeng:
    183
    Kan man si Amex er et unntak?

    upload_2018-6-20_9-35-12.png
     
  6. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men Amex er helt klart en spesiell aktør ettersom de både utsteder sine egne kort og lar andre banker utstede kort til bruk på deres betalingsnettverk. I de markedene der både American Express opererer med sine egne kort og lar andre banker også utstede Amex-kort, så har de vel en eller annen avtale som gjør at disse bankene ikke kan tillate Apple Pay.
     
    Last edited: 20. juni 2018
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,031
    Bonuspoeng:
    183
    Det er denne kommentaren "Videre er det viktig å huske på at det er bankene og ikke nettverkene (i.e. Visa og MasterCard) som inngår avtaler med Apple om Apple Pay." som er bakgrunn for spørsmålet mitt. Siden Apple Pay kan inngå avtale direkte med Amex uten å gå via bankbetalingsnettverk.
     
  8. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    En stor utfordring for butikker med diverse fordelsprogram er visstnok at de ikke klarer å identifisere kunden på samme måte som når kunden betaler med bankkort på vanlig måte.
    Det betyr at kunden må ha med seg eget fordelskort for å bli identifisert.

    Ikke et problem for de som er vant til å vise trumfkort og betale med Amex, men er vel ett fåtall av de vanlige kundene som viser trumfkortet.
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,582
    Bonuspoeng:
    293
    Men per i dag støtter ikke Norgesgruppen trådløs betaling heller.
     
    BendikHa liker dette
  10. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    American Express opererer både som kortutsteder og betalingsnettverk i de ulike markedene. I Norge opererer de kun som betalingsnettverk, mens i Canada (og Hong Kong) opererer de som begge deler.
     
  11. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,485
    Likes mottatt:
    1,424
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan blir det med kredittkort som gir rabatt innenfor bransjer som bensin/fly/dagligvare/klær osv? Blir bransjekoden (MCC) bevart gjennom Apple Pay?

     
  12. maarstad

    maarstad Medlem

    Innlegg:
    139
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    43
    Ja.
     
    freddyen liker dette
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Da er ApplePay lansert i Norge...

    Følgende banker støtter tjenesten:
    - Nordea
    - Santander
    - Sbanken (Skandiabanken) - Kommer snart

    Ikke overraskende er DnB negative (de skal pushe Vipps).

    I følge rykter i andre tråder skal American Express ta over driften av kortene sine i Norge fra nyttår, så hvis AmEx i Sverige får avtale med Apple Pay kan vi nok regne med at dette også kommer i Norge.
     
    jonaseika liker dette
  14. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror alle her inne helt ville ønsker de kunne gå i dvale nå, og våkne opp i 2019, for å få svar på dette, nye amex kortene og mm.
     
    Are liker dette
  15. Landing

    Landing EBD

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Amex kan nå brukes med Apple Pay, oppsettet fungerte hvertfall finfint her.

    Reklameres også for på Amex sine hjemmesider:

    americanexpress .com/no/fordeler/service-sikkerhet/betalingsmater/digital-wallets/apple-pay
     
    oyvindm and polarexpressen like this.
  16. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    595
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk lagt det inn på iPaden, har hatt det på mobilen leeeeeenge. Var en stund de åpnet vinduet for å legge til kort.
     
  17. polarexpressen

    polarexpressen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for tips! Fungerte fint å legge til på både iPhone og Apple Watch.
     
  18. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for heads-up! Da fungerer det endelig. Nå er det bare for dagligvarehandelen å åpne opp for kontaktløs betaling...
     
    Malmo liker dette
  19. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Du har faktisk testet det? Jeg fikk lagt det til uten problemer men fungerer ikke når jeg testet det på betalingsterminal.
     
    Malmo liker dette
  20. Landing

    Landing EBD

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Får beskjed om "kort feilet" når jeg bruker Apple Pay fra Amex, der Apple Pay fra Komplett Bank fungerer fint rett etterpå.

    Hvis vi er begrenset til de stedene som tar kontaktløs Amex til vanlig blir det ganske kjedelig, er faktisk det som står på nettsidene:

     

Del denne siden