Tok en kikk i går og ser at en 3-4 dagers rundt jorden ikke var skremmende dyrt. Første approach er OSL - FRA FRA - SIN SIN - LAX LAX - IST IST - OSL Da får jeg både SQ og TK, som jeg aldri har flydd. Men som førstereis på et slikt prosjekt ønsker jeg å høste av deres erfaring: 1) Hvor er de beste *A Gold loungene? Jeg kommer til å fly eco hele veien, men har EBG. Mulig det er de jeg har nevnt ovenfor, men veldig klar for input her 2) Jeg kan alltids booke enkeltveis billetter selv med OK margin, men burde jeg bruke et reisebyrå for dette mtp forsinkelser og missed connections? Eller er dette en situasjon uten rettigheter? Eventuelt hva slags byrå foreslår dere? Eller vil Kayak funke like greit? 3) Er det noe jeg bør tenke på i forhold vaksiner / fit to fly etc ift transit? Eller er det stort sett bare tut og kjør?
I sin tid hadde *A egne RTW billetter. I begynnelsen var det veldig god deal, så flatet det litt ut, hvordan det er i dag vet jeg ikke. Men sjekk det ut. Kanskje de har sluttet med det?
Har sett på den RTW generatoren til *A, men som vanlig; masse kompliserte regler a la "ikke lov å tørke seg i rompa med mindre avføringen veide mindre enn 130 gram, tok under 2 minutter eller mer enn 10 minutter, av en person mellom 2-11 eller 69-99 år". OTAene gir meg jevnt over priser på under 25k med eco.
1. Lax har egen Star Alliance lounge. Istanbul er kjent for sin store lounge med massive muligheter for underholdning, mat og drikke. Singapore og Frankfurt er helt ok. Alle stedene vil du nok helt greit overleve med eco og gullkort. 2. Jeg ville hatt ok med tid mellom fly om du kjøper kreativt her. Kjøp for all del direkte fra flyselskapet du skal med, ellers er det booking portalen du har brukt som "eier" billetten din og de som må ta hånd om eventuelle problemer. Tenker litt avhengig av hvor idiot reisen skal være er det forskjellige muligheter. Eneste mulighet umiddelbart jeg ser for å kjøre dette så fort som mulig er bonusbillett, der kan man knytte sammen mye rart til en sammenhengende billett. Ellers blir det nok tre flights, OSL-SIN/SIN-LAX/LAX-OSL. Da er det non gunstig å ha en dag på hvert sted, så får du opplevd noe også. Sjekk samtidig hva det eventuelt vil koste å kjøpe tur/retur vs en vei. I noen tilfeller vil det være billigere å kaste en returbillett enn å fly bare en vei. Alternativt kjøre samme ruten igjen om 6 mnd på "returen" 3. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Du bør lese deg opp på regler for dine transittland, både for innreise og transitt. Er noen som har regler om transitt kun med sammenhengende billett osv. Dette kan endres fort så er lurt å ha en liten bank med direkte linker til de relevante nettsider som du oppdaterer deg på kort tid før avreise.
Takk. Når det gjelder 2, så vil det i praksis være dødfødt å kjøpe direkte fra selskapet. Enveis eco er alltid Y (tilsynelatende) og koster mye mer enn t/r. Det er bare reisebyråer som klarer å komme opp med lave priser. Det er minst tre store legg her, der ett legg direkte koster 26k. Det er mer enn hele turen i forhold til hva jeg finner via OTAer. Tenkte jeg skulle ringe ekte, norske reisebyråer i morgen og diskutere med dem. I et sådan tilfelle er det nok best å ha en norsk part å forholde seg til mtp det ansvaret som eventuelt ikke blir tatt om noe skulle inntreffe.
Jeg kan absolutt anbefale å ta kontakt med Berg Hansen reisebyrå. Vi brukte dem da vi booket en jorden rundt-reise med Oneworld alliansen for noen år siden. Veldig bra oppfølging både før og under reisen!
Vi får se. Dette skal bli et speedrun, så ikke sikkert noen vil ha ansvaret for det Har funnet gode tider på flere ruter (reiser torsdag, tilbake søndag), opp til 6-7 legg også. Men så var det altså dette med en sammenhengende billett. Prøver nok BH, Ticket og Kilroy og ser om noen er med.
Jeg brukte Round-the-world en gang i 2019 med ruten TRD–OSL–EWR–SFO–LIH–HNL–MAJ–KWA–KSA–PNI–TKK–GUM–HKG–PEK–CPH–TRD. Det var artig å prøve UA 155 i Marshalløyene/Mikronesia. For akkurat denne reisen var selv RTW-prisen ganske god. UA 155 alene kan være skikkelig dyr. Fleksibiliteten var fin, og jeg vurderte stadig underveis å flytte på dager og reiser. Det eneste problemet er at samme rute en annen dag kanskje ikke finnes, og et alternativ via en annen flyplass telles som en større endring av reisen og koster deretter. Jeg sjekket litt i år på RTW-siden, og prisene var helt urimelige.