Da er vår lille utflukt til Japan ved veis ende og ettersom jeg tror TG F (på utreisen) og Tokyo er noe av de best/mest dokumenterte her inne så tenkte jeg egentlig ikke å skrive noe reisebrev fra hele turen. Derimot så er Asiana Business Suites ikke all verden dokumentert her inne, så da er det vel på sin plass med en «liten» epistel om dette produktet. Jeg har forstått at det er mange på forumet som booket OZ F og har fått omgjort sin flight til Business Suites etter at Asiana kuttet F og er skuffet over dette, og er spent på hvordan dette produktet er. Det er jo også mange ubesvarte spørsmål omkring dette produktet og om det i det hele tatt får en veldig lang levetid ettersom ryktet tilsier at Asiana vurderer å selge sine A380 maskiner. Først vil jeg komme med en liten advarsel: følg med på at du ikke flyttes over fra (den tidligere) F kabinen. Dette skjedde med oss og plutselig hadde vi seter i ordinær Business kabin. Dette oppdaget jeg tilfeldigvis et par uker før utreise. En liten mail til Asiana fikset imidlertid dette og vi var tilbake i Business suites. I følge mailen fra Asiana skyldtes dette en endring på bookingen og at man da automatisk flyttes til Business ettersom Suites er forbeholdt bestillingsklasse J. Jeg kan ikke erindre ha gjort noen endring på det tidspunktet vi ble flyttet, men forklaringen hørtes jo i og for seg logisk ut. Derimot ble vi ikke flyttet da jeg faktisk gjorde en liten justering på bookingen 2 dager før vi reiste. Dermed fikk vi (heldigvis) altså prøve Asiana business suites på hjemreisen likevel...
Preludium Gode elskere går som kjent ikke rett på sak, men sørger for skikkelig oppvarming først, så da kommer en liten innledning... Vi startet hjemturen med Asiana fra KIX til GMP (eller egentlig med toget fra Kyoto til KIX som også var meget effektiv (selvfølgelig, dette er jo Japan)). Denne turen gikk også i business. Det var som seg hør og bør egen business chck-in på KIX så denne prosessen gikk unna uten nevneverdig forsinkelse. Vi fikk ved check-in kuponger/billetter til fast-track så også denne prosessen gikk smertefritt. Vi fikk beskjed i innsjekkingen om at vi kunne gå til ANA loungen så det gjorde vi. Det var også en TG lounge tilgjengelig så jeg, uten at vi så noe behov får å sjekke denne. Målet var heller å slappe av mest mulig før boarding i stedet for loungesafari. Vi prioriterte ikke å spise frokost på hotellet før vi dro derifra, så da ble det frokost i loungen. Her var det ikke allverdens utvalg så da ble det Chicken curry og en noe tørr croissant til frokost. Ikke helt optimalt for en norsk gane, men helt ok. Ved boarding var det som forventet lang kø for «vanlige dødelige» men vi i Business fikk gå ombord først. Det var totalt 3 rader med 2 + 2 seter i Business på denne A321 maskinen. Knyttnevetesten var vel bestått på denne maskinen. Menyen Jeg gikk for kyllingen Slettes ikke verst presentasjon og det smakte også bra Vi fikk utdelt tøfler på turen, forøvrig de samme som på Business Suites skulle det vise seg. Det var også IFE i setet Totalt sett synes jeg dette var et meget respektabelt produkt for en 2 timers regional flight.
Interludium Vi startet altså med en KIX-GMP flight, mens «hovedflighten» ICN-FRA gikk 22 timer senere. Dermed ble det «one night in Seoul» (noe mindre kjent enn «One night in Bangkok»). Vi hadde booket en Executive Junior Suite som en Hotels.com bonusnatt på Royal Hotel Seoul. Dette hotellet lå mitt i smørøyet i Myeong dong og det kan definitivt anbefales for overnatting i Seoul. Vi hadde club tilgang så frokost ble inntatt der. I seg selv ingenting å skrive hjem om, da det var en relativt ordinær kontinental frokost (ellers var club loungen veldig trivelig, bl.a. med happy hour fra 16.30 til 18.30, med et lett måltid og fri alkoholfri drikke). Etter frokost var det å ta en taxi til Seoul jernbanestasjon. Hotellet hadde også egen transport til flyplassen, men denne gikk veldig tidlig (06.00) så vi valgte å droppe denne og heller reise med offentlig transport i stedet. Som sagt startet vi altså med taxi til togstasjonen. Husk å beregne godt med tid for denne. Trafikken i Seoul er ikke nødvendigvis morsom på en mandags morgen. Fra stasjonen var det direkte tog til ICN. Disse går rimelig regelmessig (1 gang i timen tror jeg) og innimellom går det også lokaltog, men disse stopper mye mer underveis og tar følgelig vesentlig mer tid.
Ved ankomst ICN var det å komme seg fra togstasjonen til innsjekking. Dette gikk helt smertefritt. ICN er en stor flyplass, men den var oversiktlig og det var lett å finne fram, om man bare følger skiltingen. Business suites og Business hadde et eget innsjekkingsområde i terminalen (i innsjekkingsøy A). Her var det minimalt med kø, og hele området minner om første klasse service. Jeg antar at de ikke har endret dette nevneverdig fra da de hadde første klasse. Ingen nedgraderingen av produktet her altså, såvidt jeg kunne se. Bagasjen ble behørig merket selvfølgelig. Ikke helt F merking, men nok til at den likevel skiller seg ut På KIX fikk vi som nevnt billetter til Priority security, men noe sånt fantes tydeligvis ikke på ICN, så da havnet vi i kø med «bermen». Det var heldigvis ikke all verden til kø og vi var nok gjennom både security og passkontroll på ca. 5 minutter. Ved innsjekking fikk vi klar beskjed om at vi hadde tilgang til Første klasse lounge og hvor denne lå (ved gate 11). Dermed var det ingen tid å kaste bort og vi «steamet» rett bort dit. Veien dit var greit merket og en rulletrapp opp lå «herligheten». Business til høyre og Første klasse til venstre. Asiana har altså, enn så lenge, beholdt sin første klasse lounge. Damen i skranken ville dessverre ikke være med på bildet. Hun var ellers vel verdt et bilde i seg selv The chosen ones til venstre.... ...mens bermen måtte gå til høyre
Denne loungen er langt i fra den beste First loungen jeg har sett (heller i motsatt ende av skalaen, men hadde i grunn det meste av det man kan forvente av en First lounge. Det var ingen trengsel om plassene, og det var ellers delt opp i områder. Det var 5-6 «båser» med plass til en person og med direkte utsikt til tarmac. I tillegg var det noen smårom/avlukker med plass til en person og som kunne fungere som f.eks. arbeidsrom. To av disse hadde også massasjestoler og to hadde TV. Avlukke Massasjestol Enkeltplass med utsikt mot tarmac Måtte selvfølgelig teste plassen (var merkelig nok ikke så mange andre med Rammstein hoodie i denne loungen)
Det var et greit utvalg av mat og drikke i loungen. Ikke i nærheten av FCT/FCL selvfølgelig, men helt ok og definitivt bedre enn de fleste Gold og Business lounger jeg har sett.
Måtte selvfølgelig teste champagnen, selv om den ikke var av mest eksklusive merke Andrefrokosten ble Dumplings og Champagne Og litt ost til dessert Nå drikker jeg vanligvis ikke så mye Cognac, men bestemte meg for å teste denne Som sagt altså ikke den aller beste loungen som en F lounge, men tross alt reiser man på et produkt de kalle Business, og da synes jeg dette er mer enn godkjent. På forhånd var vi jo usikker på om det overhodet fantes noen F lounge lenger (og så får vi se hvor lenge det faktisk gjøre det...)
Gaten vår lå like ved loungen og da det var tid for boarding spaserte vi rolig bort til flyet og ble geleidet inn i døren nede foran. Jeg var litt overrasket fordi ellers har jeg bare opplevd First kabin i toppetasjen på A380, så jeg regnet med at den var det på Asiana også. Uansett så er jo denne delen av kabinen strålende hos Asiana, det er vel de aller fleste enige om. Spenningsmomentet nå var mer hvilken service man kunne forvente seg ombord. Det viste seg raskt at denne var like strålende som resten av Business Suite produktet til Asiana. Vi ble tilbudt Champagne omtrent før vi hadde kommet oss ned i setet. Ikke noe Dompa eller Krug, men helt innafor... Det var flere crew som betjente oss i den halvfulle kabinen og de var veldig oppmerksomme på når du hadde spist opp eller at glasset var tomt. På denne måten ble det en svært god flyt over måltidet. Man kunne også styre litt selv når man ville ha maten. Jeg sovnet umiddelbart etter take-off og sov en times tid, og ble da umiddelbart servert da jeg våknet igjen. Jeg antar at den aller største forskjellen på Business Suites og First er at måltidet ikke innledes med kaviar. Dette gjør at man mister noe av luksusfølelsen, men er tross alt til å leve med. Menyen... Drikkemenyen
Som tidligere sagt så var den aller største forskjellen fra F, slik jeg opplevde det, at måltidet ikke ble innledet med Kaviar. Det hører liksom med når man reiser i de eleverte klasser og spesielt ettersom hardware produktet til de grader lever opp til F standard så føltes det liksom litt merkelig. Maten var likevel helt ok, og som sagt så var cc svært oppmerksomme og jeg har i alle fall aldri fått bedre service på F heller Jeg valgte den koreanske menyen Den startet med Roasted Pumpkin - ikke høydepunktet på måltidet Cuttlefish salad Chestnut, Date porridge. Klarer ikke helt å beskrive hva dette var. Konsistens som en mellomting mellom grøt og suppe. Hovedretten var Ssambap. Den var strålende... En eller annen riskake med merkelig, gummiaktig konsistens til dessert, med fersk frukt. Avsluttet seansen med kaffe og en Glenfiddich. På ingen måte noen favorittwhisky, (der heller jeg mer mot Isla) Madammen valgte Western meny og fikk biff. Ikke den møreste i verden, men fullt spiselig. Og ost til dessert
Totalt sett synes jeg Asiana Business Suites er et strålende produkt i forhold til at det nå markedsføres som Business. Den aller største forskjellen i forhold til TG og LH ligger i bakkeproduktet. Kabinen er jo bygget som en F kabin og etter min ringe oppfatning trolig den beste kabinen jeg har fløyet i (samneligningsgrunnlag TG F B747, A380 og LH F 747-8, A380). Min opplevelse var også at servicen ombord var bedre enn det jeg har opplevd på F tidligere (totalt 7 flighter), men dette kan selvfølgelig variere fra crew til crew. Det som mangler i forhold til F i lufta er hovedsaklig kaviar og pyjamas. Totalt sett synes jeg produktet plasserer seg midt i mellom First og business, kanskje som forventet. Til de som er deppa for å ha blitt nedgradert fra First (som jeg selv var) så vil jeg si at det er ingen grunn til å henge med hodet for å fly business suites.
Var heldig å fikk prøve denne mens den enda gikk som F og kabinen var jo høydepunktet. Ser jo ut som de har beholdt stjernehimmelen, den svære tven og kontinuerlig påfyll i glasset - da må jo dette fortsatt være til notch
Fløy Business Suites for et par uker siden fra FRA-ICN. Rett og slett en kjempeopplevelse. Hadde TG F på returen nå for noen dager siden, og må si at Asiana med Suites slo F-opplevelsen i lufta. En faktor kan være at det var smekkfull F-kabin hos Thai, og halvfullt hos Asiana, men crewet hos sistnevnte var 10/10.
Godt å høre at dere hadde en fin opplevelse. Vi flyr FRA-ICN (nedgradert fra F) i Business Suite i mars og har vært litt bekymret. Men det ser ut til at det kan blir bra likevel =)
Dette er da nesten en klasse mellom EVA og F, takk for rapporten og her må en få lov å si, en ble meget fristet til å ta en tur med Asiana en vakker dag.