Australia - Roadtrip eller bli værende i Sydney?

Tråd i 'Reisemål' startet av magnusha, 30. des 2018.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg og en kompis skal på en CT tur til Australia nå i påsken. Lander og reiser tilbake fra Sydney. Vi blir 10 dager i Australia, men greier ikke bestemme oss for om vi skal bli værende i Sydney hele oppholdet eller om vi skal leie oss bil (campervan kanskje?) og kjøre langs kysten til Brisbane (evt. lengre) for så å ta fly tilbake? Tenker i utgangspunktet å få med oss mye i Sydney før vi reiser videre, kom gjerne med tips med ting vi kan se/gjøre i Sydney.

    Blir det litt tight å kjøre fra Sydney til Brisbane og få med seg så mye som mulig på 10 dager? Tenker kanskje 3-4 dager først i Sydney er god start også starte på kjøringen etter det?
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Roadtrip. Men ikke for langt. Bruk dager i Sydney og så en tur ut til noe fint dere vil oppleve.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sydney-Brisbane på 10 dager er massevis av tid
     
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,943
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Dere må defintivt ut av Sydney. Australia er så mye mer enn storbyer.
    Jeg ville forøvrig også snudd om på det. Hopp rett i leiebilen og så har dere noen dager i Sydney før dere reiser hjem. Årsaken til dette er at forsinkelser og kanselleringer er veldig vanlig i Australia. Dumt om dere blir stående i Brisbane og ikke rekker flyet hjem fra Sydney:eek:
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser til Australia torsdag. Blir der 14 dager og rekker følgende:

    4 netter Sydney,
    3 netter Melbourne,
    1 natt Uluru Rock,
    2 netter Perth,
    3 netter tog Perth-Sydney via Adeleid
    1 natt Sydney på slutten,

    Kommer an på prioriteringer. Men å være bare i Sydney så lenge hørtes for mye ut for min smak :)
     
  6. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og dama flyr inn til BNE ikveld og leier bil i to uker. Kjører nedover til Sydney iløpet av ei uke med stopp på gold coast, byron bay, port macquarie, newcastle og hunter valley før vi ender opp i Sydney :)

    Kan komme tilbake etter reisen med vår opplevelse:)
     
    Omaniac liker dette
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    En mulighet for en kort utflukt fra Sydney (type 2 netter) er Blue Mountains. Dit er det også fint å ta tog hvis det ikke er roadtrippen i seg selv som frister.

    Hvis dere vil kjøre så tenk på hvilken type landskap dere vil oppleve. Paddeflatt bush er fascinerende de første timene, men kan bli litt mye i lengden. Jeg har kjørt flere steder rundt omkring og det jeg vil anbefale mest er Great Ocean Drive hvor strekket nærmest Melbourne er finest. Kjør kyst et strekke fra Melbourne og så ta en bue innover i landet på vei tilbake.
     
  8. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Brisbane er en fin by det men som turist ville jeg satset på Noosa, Surfers Paradise, Byron Bay, om man liker strandlivet. Tok selv nattbussen ditt, men å leie bil en vei er nok bra, da kan man gjøre som man vil.
     
    Last edited: 31. des 2018
  9. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Sier meg enig i svarene her. 10 dager i Sydney er for mye. Vi hadde selv 5 dager der på vår tur og syntes det ble for mye. En (lang)helg holder i massevis. Anbefaler også Byron Bay. Hunter Valley og vintur er obligatorisk om man liker vin..
     
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med alle her. Opplev mer enn Sydney hvis du har 10 dager "down under". Blue Mountains, Byron Bay og Hunter Valley er alle gode tips. Melbourne og Great Ocean Road er også verdt en tur, men kanskje litt ambisiøst på en slik tur. Uansett er jeg sikker på at dere får en fin tur. :)
     
  11. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Et par dager i Sydney er nok det. Det er en forholdsvis enkel by å komme seg rundt i, og mer enn noen dager vil jeg tro blir skikkelig kjedelig.
     
  12. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Støtter alle over her. Holder med et par dager. Kjør et strekke nordover og fly tilbake til Sydney.
     
  13. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for alle gode tips :) Nå gleder jeg meg enda mer :D

    Det var ikke så dumt tenkt. Takk!
     
    watchaddicted liker dette
  14. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Har noen erfaring med campervan på denne strekning? Er det greit å finne steder å overnatte? Eller er leiebil og hotell bedre?
     
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp attende etter blant anna 5 dager i Sydney.
    Nokre dagar held i Sydney, kom deg gjerne ut og avslutt turen i Sydney.

    Når det gjeld campervan, så har me undersøkt priser på det når me var det som studenter, og då var det ikkje spesielt rimeleg. Me telta faktiskt ein del, og syntes campingplassene der var heilt topp!

    Australia er stort, så velg om du skal reise nordover mot Brisbane eller sørover forbi Jervis Bay.
     

Del denne siden