Austrian EU 261-2004 nekt

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av hagaen93, 02. april 2023.

  1. hagaen93

    hagaen93 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hei medlemmer

    I fjord sommer hadde jeg bestilt tur retur oslo - bangkok via vienna på business.

    Dagen før avreise ble austrian sin flyvning fra oslo til vienna kansellert og vi klarte omsider ble ombooket hvor vi landet 4 dager etter oppgitt tidspunkt.

    Når vi kom hjem meldte jeg inn sak til Austrian og ønsket 600 euro per passasjer x 4 pax.

    Dette nektet de, etter mye om og men sa de jeg måtte klage det inn til Norsk reiselivsforum og de ville gjøre som dem sa.

    Nå har jeg fått medhold av namda i Norge, men Austrian hevder fortsatt at vi ikke er med i EU og henviser til en dom gjort i 2018 da noem passasjerer reisende fra moldova - vienna - bangkok ikke ble tilkjent EU 261 kompensasjon.

    Jeg har prøvd å forklare dem at Norge er som sveits med i denne ordningen via EEA, disse reglene er de ikke interessert i å ta i betraktning.

    Jeg mener at når de opererer i Norge, så må de da følge lover og regler som gjelder.

    Hva ser dere på som neste steg i denne saken? Og hva vil det koste oss å få utbetalt disse 2400 euro fra Austrian Air?


    Takker for alt som kan hjelpe...
     
    AirMags liker dette
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Den var ny ..
    Håper det ordner seg!
     
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    furlong, AirMags, OyvindN and 5 others like this.
  4. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville ha nok gått videre til forliksrådet. Austrian må betale saksgebyr litt over 1300 kr hvis de taper i saken.
     
    furlong and Berlioz like this.
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde nok sendt inn den informasjonen som @Flyingdutchman la ut, og sagt at jeg er ekstremt overrasket at Austrian som en profesjonell aktør ikke er kjent med dette. Videre sagt at dersom de fortsatt ikke aksepterer kravet går du videre med saken til Forliksrådet (dersom det er det du vil), og at Austrian må være forberedt på å dekke saksgebyrene ( ikke nevn noe beløp).
    Lykke til!
     
  6. EJN

    EJN Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Har akkurat samme sak gående mot Austrian. Samme argumentasjon fra deres side med referanse til Moldova-saken.

    Jeg har lagt inn en sak hos SÖP, klagenemnda som Lufthansa-gruppen sogner til. Mulig det er riktigere å kjøre via norsk flyklagenemnd, men får se hva det blir til her først.
     
    milehigh liker dette
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,566
    Likes mottatt:
    6,544
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ihvertfall riktig å kjøre saken via flyklagenemnda for @hagaen93 siden det var OSL-VIE som ble kansellert. Hvis kansellering/forsinkelse skjer VIE-???, ???-VIE eller VIE-OSL så er det i utgangspunktet lokal nemnd i Østerrike som skal ta saken
     
  8. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har domsnr på denne Moldova-saken?
     
  9. EJN

    EJN Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    C-451/20.
     
    Insomnia4u, milehigh and Meursalt like this.
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen advokat her, men Austrian Airlines er registrert som "Norsk Avdeling av Utenlandsk Foretak". Er det ikke slik at NUF ikke har partsevne i Norge? Da vil jeg tro at klagen kan bli avvist (kan dog være at jeg ligger feil!). Normalt sett er forliksrådet jo en bra anbefaling - vinner man så har man også en dom som kan drives inn ved namsmannen.

    Selv om det ikke hjelper trådstarteren, så har jeg de siste årene ved mange anlednigner hørt (også fra bekjente tyske FQT og SEN) at helle LH gruppen skal være kjent for notorisk dårlig etterfølgelse av EU261. Jeg forstår da heller ikke at dem er så populære her på forumet.
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok riktig ift NUF så man må bruke OS sin adresse i hjemlandet. Norsk rett kan fortsatt dømme. Men krever litt oversettelser/brevveksling. Jeg trakk på samme måte United inn for forliksrådet i Oslo og prosessuelt gikk det fint. United engasjere et norsk advokatfirma og pådro seg over 50 000 kr i utgifter bare i forliksrådet.
     
    furlong, AirMags, Insomnia4u and 4 others like this.
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for informativt svar, bra å vite! Får jeg spørre hvilket beløp det var snak om? 50 000 kroner i utgifter for en vanlig EU261 sak i forliksrådet høres nok ut som en talentløs håndtert sak fra United.
     
    milehigh liker dette
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Er noen år siden så husker ikke nøyaktige beløp, men kravet var vel også i den størrelseorden+. Var forøvrig ikke EU261/04 siden forholdet var utenfor EU, men jeg brukte EU rettighetene mine som forbruker til å saksøke på hjemstedet mitt.

    Amerikanske selskaper bryr seg ikke om legal expenses. De skal ikke tape. Cost of doing business. Jeg og noen kjente saksøkte også noen andre store amerikanske flyselskaper i USA. Etter årevis med flere millioner USD i legal expenses på deres side ble saken settled on the doorstep of jury trial. Også der sto legal expenses i et stort misforhold til kravet.
     
    furlong and themichael like this.
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    LH-gruppen er vel de jeg har sett fått mest pes her inne for elendig håndtering og evig kverulering på krav. Selv har jeg heldigvis kun hatt en sak med de og der valgte jeg airhelp, som sagt tidligere så går det en grense for hvor mye tid og energi jeg gidder å bruke på noen tusenlapper. Det blir en prinsippsak for meg og jeg er glad vi har slike tjenester som airhelp som kjører gjennom krav for oss.
     
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,363
    Bonuspoeng:
    163
    For 3 år siden sendte jeg inn krav på standard-kompensasjon fra Austria mens jeg satt i flyet på VIE og hadde fått bekreftelse før jeg landet på OSL, og pengene kom to dager senere, så ting har tydeligvis endret seg.

    Hvis Austrian anerkjenner kravet som sådan, men ikke helt forstår EØS-avtalen ville jeg prøvd en klage til EFTAs overvåkingsorgan.
     
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en sak mot Austrian nylig om ødelagt bagasje. De nektet å utbetale selv om jeg fikk medhold på reiselivsforum. Så jeg ringte inn reiselivsforum og forklarte at de nektet å utbetale og da purret de til Austrian og innen 5 dager så var pengene på konto.

    Hele Lufthansa alliansen (LH,Swiss og Austrian) er blitt jævli vanskelige den siste tiden. Man må virke jobbe på for å få det man har krav på.

    Har også en annen sak mot Lufthansa nå hvor de prøver å vri seg unna, men vi får se hvordan dette ender.

    Ikke gi opp, bare ring til reiselivsforum.
     
    furlong and themichael like this.
  17. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Spennende å følge denne saken. Håper du vinner frem:)
     
  18. hagaen93

    hagaen93 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, de nekter fortsatt...

    Skal starte sak i forliksrådet etter å ha snakket med advokat forsikringen min. De skal hjelpe med dette.

    I tillegg så har jeg kommet i kontakt med en av styremedlemmene i Lufthansa gruppen og de skal ta kontakt med agenten sin department sjef og forklare reglene.

    Så kan hende saken løser seg allrede der, kommer ikke inn på insideflyer på PCn av en eller annen grunn men mobilen går bra derfor sent svar.

    Holder dere oppdatert og takk for alle svar, nå er forsåvidt austrian stoppey å svare meg.

    Reiser forøvrig også på "påskeferie" i morgen svg - osl - zurich - bangkok i business og Swiss airlines

    Hjemreise på EB poeng via Arlanda med thai, håper alt går bra..
     

Del denne siden