Automatisk forandring av Bookingklasse?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Sieges, 08. jan 2015.

1. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ønsker at nemden faktisk skal lese dine kommentarer til SAS' svar, ville jeg nok ha tatt ut det du føler er relevant fra tråden og sendt avgårde som "ditt" innspill. Usikker på hvor mye tid nemdsmedlemmer gidd å bruke på å surfe på et forum for å få opplyst en sak.

2. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Gammel tråd, men noen som vet hva utfallet ble i denne saken?

Jeg hadde nylig codeshare SQ og LH, hvor SQ bestillingen oppgav D klasse på alle legs, men dukket opp som C P på boardingpasset. Dette ga da 1250 poeng mindre enn hva jeg hadde fått med D.

Ikke den største summen, men dette var en problemstilling jeg ikke var klar over. Greit å ha i bakhodet når lengre flights man forventer mye poeng for bestilles...

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir spennende å se hva jeg får av uttelling. Codeshare LH SQ til FRA og NZ til AKL. Alt i D. På vei hjem er det sas fra CPH til OSL. Men på hjemturen er alle flights booket i J..

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Og nedover er ikke J?

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, D på vei ned. Er D biz saver hos SQ, og J fullpris?

6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hos SQ: Z>C>J>U>D

Dersom du registrerte til EuroBonus så fikk du 100% på OSL-FRA med P fare basis.

Laveste Business hos SQ ble mappet til laveste Business hos LH.
    Business Saver hos Lufthansa kan dukke opp i både P og D.

Hvordan fare basis/bookingklasse oversettes mellom selskap forstår jeg ingenting av, men fare conditions (endring etc.) gjelder alltid iht. original billett.

Mbj liker dette
  7. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Moralen er at man aldri booker codeshare
    Det er bingo hver gang

Mbj liker dette
  8. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde samme som deg på utreisen, der har poengene kommet inn. Var SQ codeshare med LH som ga 750 poeng til FRA, på de to langhaulflightene fikk jeg D hos SQ og J hos NZ, begge kom inn som 200%. Oppgitt bookingklasse på hele bookingen er D hos SQ. Så om systemet fungerer noenlunde konsekvent burde det gir deg det samme der i hvert fall. :)

9. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ok takk for svar! LH-flight en var innad i Europa, så der var det fast poengsum det går på ifølge oversikten til SAS. Men da er det sikkert riktig, så jeg gidder ikke prøve å lage en sak utav det.

Veldig greit å finne ut av dette, skal booke en tur til Canada snart, og da ser det ut til å bli vanskelig å komme helt unna codeshare, men får prøve og trikse det til. :)

10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    I dette tilfellet (betalt SQ Business) får du gratis tilslutningsfly fra Norge, 100% opptjening og billetten er fortsatt rimeligere enn å begynne i Europa, så da kan vi si codeshare er bra deal uavhengig av poeng.

Det er helt naturlig å bestille codeshare når utstedende selskap ikke flyr en rute/tid og du vil ha samlet billett. Eventuelt så kan du bestille via reisebyrå for kontroll på bookingklasse, Carrier og samme PNR.

At EuroBonus er villige til å gi 200% Miles på SQ Business er veldig snilt.
    SQ KrisFlyer gir 125% på egen Businessklasse (C, D, J, Z, U) og 150% på First (!).

Stemmer, og 750 tilsvarer over 100% miles flown OSL-FRA.

Mbj liker dette

Del denne siden