Avbestillingen av EB billett

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av gabrigoal, 19. april 2018.

1. gabrigoal

gabrigoal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Lurer på om noen av dere har fått avbestille EB billetter (kun poeng) etter at man er innenfor 24 timer til avreise? Saken er den at min samboer og datter var tenkt å reise med 1700 flyet i ettermiddag til Bodø, men pga sykdom lar ikke det seg lenger gjøre.
    Ringte SAS tidlig i dag hvor jeg ble forklart at avgiftene kom til å bli refundert, men poengene måtte anses som tapt. Er EBG så spurte pent om vi ikke kunne få slippe unna alt styret med legeerklæring osv. det kontres da at selv ei legeerklæring ikke ville hjulpet.
    Litt rart sier jeg siden det må da være flere som bestiller EB billetter og blir syk tett opp mot avgang? Joda det var tilfellet, men da måtte man gå på forsikringsselskapet. Kontrer da med at han må sende meg en bekreftelse på at SAS ikke refunderer poeng ved dokumentert sykdom og hjelpe meg med ei verdsetting av poengene fordi jeg tviler på at forsikringen kommer til å overføre meg poeng eller trumf?

Er det andre her som har vært i samme situasjon? Er SAS så rigid, eller bør jeg bare prøve ruletten?
    Hvis det stemmer, har noen her fått tilbake poeng / blitt kompensert for tapte poeng av forsikringen, og til hvilken "pris"?

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Avbestillingsregler står i reglene for billetten.
    Normalt er det vel kun død som tilllater å avbestille billettene så kort før avreise, så er nok reiseforsikring som er løsningen.

3. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,845
    Bonuspoeng:
    183
    Har haurt om folk som har fått avbestilt bonusbillettar innanfor 24-timersregelen, men då dagen før avreise.

Når det gjeld kompensasjon, so kjem nok det an på forsikringsselskap. Amex si forsikring kan refundere tapte Eurobonuspoeng.

4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Reiseforsikring er et problem med bonusbilletter. Jeg hadde bestilt en bonusbillett fra OSL til BGO med over 3 timer margin. DNB satt seg virkelig på bakbeina da jeg ville bruke forsikringen på innhenting av reiserute fordi jeg kjøpte en ny bonusbillett. Er det noen som har erfaring med bruk av reiseforsikring for bruk av eurobonuspoeng?

5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Står det ikke noe i avbestillingsreglene om "en arbeidsdag" før reisen, eller det dette i praksis det samme som 24 timer?

Når det gjelder reiseforsikring og EB-tur, så lurer jeg også på hvordan det forholder seg med de benyttede poengene. Ved gyldig kanselleringsgrunn m.h.t. forsikringsselskapet, er jo refusjon som utgangspunkt uproblematisk, men hvordan refunderer et forsikringsselskap EB-poeng hvis SAS ikke gjør det? Et mulig regnestykke er jo at forsikringsselskapet må ut med den summen det ville koste å kjøpe tilsvarende antall ekstrapoeng fra SAS.

6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Det praktiseres i alle fall som en arbeidsdag før selv om det er mindre enn 24t. Har selv fått refundert poeng slik.

7. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mistet 50k Eurobonus omtrent slik, se utdrag fra DNB under:

Vi dekker imidlertid dine 50.000 Eurobonuspoeng med kr 3.794, ihht. utregning ved fastlagt tabell.

8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo trumf rate omtrent. Er ikke det ganske innafor?
    Skjønner det er kjipt da ;)o_O

9. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Helt ok, selv om jeg heller ville hatt poengene refundert til eb-konto i stedet for bankkonto.

10. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har lyst til å tolke dette utdraget fra vilkårene til avbestillingsforsikringen til SAS Amex platinum?
    "Ved avbestilling av reiser hvor det er benyttet SAS Euro Bonuspoeng
    gjelder følgende: I tilfeller hvor SAS ikke refunderer antall ubenyttede
    bonuspoeng, vil disse bli tilbakeført til kortinnehavers SAS Euro Bonus-
    konto. Vilkårets pkt. 6.2.a «Hva forsikringen ikke omfatter: skatter og
    offentlige avgifter», gjelder ikke for denne avtalen."
    https://www.americanexpress.no/file...Forsikringsbevis_Reise_Kort_Nivå5_1217_km.pdf

Det står riktignok lengre ned:
    " Vilkårenes punkt 6.1
    Er bonuspoeng benyttet som betaling for reisen tilbakeføres
    disse der det er mulig. Hvis ikke dette lar seg gjøre utbetales
    erstatning tilsvarende bonuspoengenes verdi."

Ved første øyekast ser det jo egentlig ut av ved bruk av SAS Eurobonuspoeng skal man få tilbakeført POENG, mens ved bruk av andre(?) bonuspoeng til reise skal man få cash hvis det ikke er mulig. Hmmmmm....

Del denne siden